Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedste valg i canon objektiver til EOS 10D
Fra : BP

Dato : 08-05-03 14:45

Hvilke(t) objective skal man vælge til Canons EOS 10D hvis man hovedsageligt
skal skyde portræt/macro fotografering

Jeg har kigget på 2 nemlig

Canon EF 50mm F2,5 macro

Canon EF 100mm F2,8 USM macro

Men jeg er bange for at 100mm bliver for stor med canons 1.6 multiplier.

Nogen der har erfaringer med dette ?

Mvh
Bo

Fra : Lars [8210]

Dato : 08-05-03 15:17

BP wrote:
> [...]
>
> Canon EF 50mm F2,5 macro
>
> Canon EF 100mm F2,8 USM macro
>
> Men jeg er bange for at 100mm bliver for stor med canons

Hej Bo

Ja jeg bruger meget en 22-55 mm - der så bliver til en
35-88 mm til dagligt brug, men jeg kan også godt finde på at
smide en 15 mm på......det bliver så en 24 mm.

Til naturoptagelser er jeg også glad for min 75-300 der så
er en 120-480 mm!

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk

Fra : Alex W

Dato : 08-05-03 15:47

> Canon EF 50mm F2,5 macro
> Canon EF 100mm F2,8 USM macro
> Men jeg er bange for at 100mm bliver for stor med canons 1.6 multiplier.
> Nogen der har erfaringer med dette ?

Yes my boy

Du kan roligt købe 100 mm macro

Jeg bruger gerne som regel 100 - 180 mm til min 10D

Det kan være et problem med at komme LANGT NOK VÆK fra objektet man vil
fotografere
Se evt. www.e-billeder.dk natur /padder. Billederne er 'snuppet' på mellem
75 -135 mm +nærlinse + forlængelsesfaktor. (Canon 70-300mm USM IS)

Flyvende insekter (Guldsmede og sommerfugle) kan være svære nok at komme
helt tæt på uden de flyver ... Da hjælper det med afstand til objektet.

Jeg brugte en 24 -70 til nærfoto forleden dag. Der kunne jeg ikke komme
langt nok væk pga. af jeg skyggede for mig selv med objektivet ... sat på
70 mm + forlængelsesfaktor...

Et tip, hvis du vil spare penge men have et kanon objektiv.
Tamron 90 mm macro er et af de fineste macro objektiver der er lavet. Canon
og Tamron tegner ca. lige godt men tamron koster det halve.

/Alex

Fra : J@N

Dato : 09-05-03 04:50

"BP" <bo_hoirup@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Canon EF 50mm F2,5 macro
>
> Canon EF 100mm F2,8 USM macro
>
> Men jeg er bange for at 100mm bliver for stor med canons 1.6 multiplier.

Du har ret i at en 160 mm er lige i overkanten til portrætter, normalt siger
man 85-135 mm.
Jeg har besluttet at købe EF 100 mm macro, fordi den giver en god
arbejdsafstand til objektet ved makrofoto. 100 mm er mest fremtidssikker til
portrætfotos, da jeg er sikker på Canon på et tidspunkt kommer ud over 1,6
multiplier-problematikken for kameraer i discount-klassen".
Et mere fleksibelt alternativ er 28-105/135 og en/to makro ringe, men igen
hvis du foretrækker fast objektiv, vil jeg anbefale 100 mm macro.

mvh Jan