Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Diasfilm, støv og støj....
Fra : Peter Andersen

Dato : 08-05-03 07:39

I fortsættelsen af mit tidligere indlæg omkring støj problemer på bl.a. Fuji
Superia, har jeg nu fået skudt nogle dias. Jeg er imponeret!
Det er simpelthen utrolig så stor forskel der er, og jeg græder når jeg
tænker på at jeg var i afrika og tog billeder med Superia!

Jeg har prøvet en Fuji Provia, og der er vitterligt ingen støj overhoved på
den film! den er så knivskarp så selv en indscanning i 10megapix. er det
ikke muligt at se tydelige korn (som i øvrigt ser meget andreledes ud end på
neg. film). Farver, dybde osv. er helt suverænt.

Mit eneste problem er bare at de diasfilm er utrolig statiske! de tiltrækker
simpelthen støv som en magnet og det er et problem når jeg scanner. Hvad kan
der gøres? Jeg bruger ikke rammer, klipper i strimler på 6 stykker.

Jeg kunne godt tænke mig at finde en god, men billig!, diasfilm som kunne
afløse fotografering med supera som jeg kun bruger fordi den er så rasende
billig. 16kr pr stk i tyskland.
Hvad kan der anbefales? Proviaen er dyr, men god, og i mange tilfælde
overkill at bruge.

Erfaringer omkring film, dias, støv og andet modtages gerne

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Daniel Trads

Dato : 08-05-03 10:25

On Thu, 8 May 2003 08:39:16 +0200, "Peter Andersen"
<peterandersen@mespilus.dk> wrote:

> [...]
>Det er simpelthen utrolig så stor forskel der er, og jeg græder når jeg
>tænker på at jeg var i afrika og tog billeder med Superia!

Ja, negativer er ikke så pæne at scanne ind som dias.

[SNIP - Provia regler max]

> [...]
>simpelthen støv som en magnet og det er et problem når jeg scanner. Hvad kan
>der gøres? Jeg bruger ikke rammer, klipper i strimler på 6 stykker.

En dåse trykluft tager det værste, men ellers er det bare igang med
"clone brush" i dit billedprogram. Jeg har lige scannet ca 150 dias
ind, der alle skal have mere eller mindre manuel støvbehandling. :/

> [...]
>billig. 16kr pr stk i tyskland.
>Hvad kan der anbefales? Proviaen er dyr, men god, og i mange tilfælde

Til "dagligt stuff" er Sensia-serien fra Fuji rigeligt god. Den koster
ca 25 kr rullen hos http://www.technikdirekt.de/

En lille hjemmetest:
http://students.washington.edu/ykuan/high_speed/films/Fuji_sensia2.html

Ellers tag en google-søgning på "sensia provia difference", så får du
lidt flere sammenligninger.

>Erfaringer omkring film, dias, støv og andet modtages gerne

Vi prøver. :)

--
Daniel Trads <danieltsNOSPAM@post8.tele.dk>

Fra : Digit

Dato : 08-05-03 17:05

"Daniel Trads" ræsonnerede, og skrev d. 08 maj 2003:

> En dåse trykluft tager det værste, men ellers er det bare igang med
> "clone brush" i dit billedprogram.

Clonebrush? Historybrush er da langt bedre til netop dette.

--
/Digit

Fra : Henrik Torp

Dato : 08-05-03 21:39

Daniel Trads skrev
> En dåse trykluft tager det værste, men ellers er det bare igang med
> "clone brush" i dit billedprogram. Jeg har lige scannet ca 150 dias
> ind, der alle skal have mere eller mindre manuel støvbehandling. :/

De er godt nok lidt dyre, men deciderede filmscannere fra Nikon fjerner
automatisk støv. Kig efter Digital ICE teknologien. Også andre muligheder
som f.eks. at genetablere farver i falmede film.

Andre producenter har også støvfjerningsteknologi, men Nikons er bedst.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Peter Andersen

Dato : 08-05-03 22:26

Henrik Torp wrote:
> [...]
> andre muligheder som f.eks. at genetablere farver i falmede film.
>
> Andre producenter har også støvfjerningsteknologi, men Nikons er

Ja. En antistatisk brilleklud gøre underværker uden at ridse filmen, så det
problem er løst, selv om det er lidt irriterende....

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 09-05-03 05:30

Henrik Torp <henriktorp@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Daniel Trads skrev
>
> De er godt nok lidt dyre, men deciderede filmscannere fra Nikon fjerner
> automatisk st?v. Kig efter Digital ICE teknologien. Ogs? andre muligheder
> som f.eks. at genetablere farver i falmede film.
>
> Andre producenter har ogs? st?vfjerningsteknologi, men Nikons er bedst.

For ganske gode resultater kan trykluft + Digital ICE kombineres - så
undgår man i alt fald de helt store støvkorn (der i øvrigt kan volde
problemer for ICE-software..)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD