Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
valg af optik til nikon f80 !
Fra : Casper

Dato : 07-05-03 13:22

Hej...

lidt hjælp (jeres meninger) til valg af optik til nyt f80 hus!
jeg har ca 3000,- til en optik eller flere. først havde jeg tænkt mig en
tamron 28-200mm f/3,8-5,6 xr (if) - pga. store zoom område på et relativt
lille objektiv. men mister jeg meget kvalitet?
Hvad med et sigma f/2,8-4,5 24-135mm - er det godt ?
Jeg kan dog ikke finde sigma optikken på sigmas sider (eller fovitech.dk)
!!! Findes den, eller optræder den bare på technikdirekt.de ved en fejl ?

uanset hvad - så vil jeg på længere sigt købe en lysstærk 50mm!

Vil nikons lysmåling stadig fungere optimalt med et af de to ikke nikon
optikker ? hos to forskellige foto forhandlere har jeg fået modsatte svar
!!!

Jeg kommer fra et pentax mz10 med sigma 28-80 og 70-300 fra '98. så det kan
vel kun blive til det bedre uanset hvilken optik jeg vælger ik' ???

mvh. Casper

Fra : Peter Schrøder

Dato : 07-05-03 14:16

"Casper" skrev
> Jeg kommer fra et pentax mz10 med sigma 28-80 og 70-300 fra '98. så det
kan
> vel kun blive til det bedre uanset hvilken optik jeg vælger ik' ???

Njah... Det er jo kun optikken der tegner billedet. Alt udenom
er kun mekanik, som holder optikken i den rette afstand fra filmen.
I gamle dage var det sådan at "original" objektiver holdt
en vis ensartet standard, som man kunne være sikker på.
Uoriginale objektiver var produceret med lidt større tolerancer
i kvalitetskontrollen, hvilket kunne resultere i forskel på
to, iøvrigt ens, objektiver fra samme fabrikant.
I dag findes selv originale objektiver i billig- og profserier.
Selvom "prof" i visse tilfælde kun melder om robust
mekanik.
Sigma har ved flere lejligheder fået udmærket kritik
hér i gruppen, men alle zoomobjektiver er et kompromis
i forhold til faste brændvidder. Der er ingen grund til at tro
at et Sigma objektiv til et Nikon er anderledes end et Sigma
objektiv til en Pentax

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 07-05-03 15:01

Hej

Man kan sådan generelt sige, at et fast objektiv (f.eks. et 50 mm objektiv)
er simplere i sin konstruktion, og derfor billigere at fremstille. Hvis det
var mig der skulle ud og købe nye objektiver ville jeg nok bruge pengene på
et fast 50 mm objektiv (f.eks. en 1,8), hvis du ikke allerede har et
zoomobjektiv er dette jo også en rar ting at have, og du kunne evt. vælge en
original 28-100 mm.

Samlet pris er vist lige nedenfor de 3000 kr...

Hvis du allerede har et zoomobjektiv, ville du måske få mere glæde af endnu
et fastobjektiv (enten en 85 mm eller et "sjovt" fiskeøje objektiv (f.eks.
24 mm)

Jeg må indrømme at jeg ikke kender det store til Nikons egne objektiver (jeg
er Canon fan), men jeg vil alligevel mene at mine anbefalinger er gyldige...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111