Størrelse?
Fra : Anders Houmark

Dato : 17-05-03 20:07

Hej.. Undskyld jeg bare poster indlæg på indlæg af sted, men efter at have
læst en smule tilbage i gruppen faldt jeg over tanken, om hvilken type kat
der er den største man kan få?
Jeg kunne rigtig godt tænke mig 1-2 kæmpe katte når jeg engang får nosset
mig sammen til at flytte hjemmefra.. Så det skal også være katte som egner
sig til at gå hjemme og passe sig selv når jeg evt. er på arbejde osv :)
Egner de største katte sig til dette? Eller skal man et par trin ned?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 17-05-03 20:15

Anders Houmark wrote:
> [...]
> katte som egner sig til at gå hjemme og passe sig selv når jeg evt.
> er på arbejde osv :) Egner de største katte sig til dette? Eller skal

Den største race, der findes, er mig bekendt Maine Coon, som
temperamentsmæssigt befinder sig i den rolige ende (som de fleste store
katte). Derfor kan de godt tænkes at kunne affinde sig med at passe sig
selv, når du er på arbejde. Især hvis du får mere end én.
En endnu roligere kat er British Shorthair, som også er en stor
kammerat, men af en mere solid, tætpakket kropsbygning.

Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Coffea ramosa

Dato : 17-05-03 20:14

> læst en smule tilbage i gruppen faldt jeg over tanken, om hvilken type kat
> der er den største man kan få?

Hmm, bengalsk tiger?

Fra : Lars Dahl

Dato : 17-05-03 21:26

Coffea ramosa <no@mail.com> skrev i news:ba61m8$ohu$1@news.net.uni-c.dk

> Hmm, bengalsk tiger?

Hmm.. Halvhjerne... Eller er det at overvurdere dig??
*plonk*

Lars Dahl

Fra : Mette Jensen

Dato : 17-05-03 21:34

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev

> Hej.. Undskyld jeg bare poster indlæg på indlæg af sted, men efter at have
> læst en smule tilbage i gruppen faldt jeg over tanken, om hvilken type kat
> der er den største man kan få?

Den største tamkat du kan få er en Maine Coon. En dejlig stor bamse med
et dejligt temperment.

> [...]
> sig til at gå hjemme og passe sig selv når jeg evt. er på arbejde osv :)
> Egner de største katte sig til dette? Eller skal man et par trin ned?

To katte anbefaler jeg aldtid. Især hvis det er indekatte der er tale om.
Jeg ser ingen problemer i to Maine Coons indendørs. De er rolige, men ikke
dovne! Tag ikke fejl

Læs mere om racen her: http://www.mainecoonklubben.dk/dk/mco.html

Ellers spørge du bare igen

Med venlig hilsen Mette Jensen
www.Chimera-MaineCoon.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 17-05-03 22:56

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]
Hej, tak for jeres svar :)

Jeg har kigget på lidt billeder af B.S. og umiddelbart synes jeg ikke det er
en ligeså køn kat som en Maine Coon er.. Derfor har jeg fravalgt den som
evt. kæledyr..

Men hvad med Norsk Skovkat? Hvordan er den i størrelse til en Maine Coon?
Jeg har via skovkat.dk læst mig til at den skulle være fredelig, og ikke
ligeså opsat på ballade som en Maine Coon

Nye spørgsmål har meldt sig:
Hvilken af Maine Coon og Norsk Skovkat fælder mest? Og hvor meget er det i
forhold til en normal huskat?
Hvem af dem spiser mest? Læste på skovkat.dk at den skulle være sulten hele
tiden :).. Det kan jo godt gå hen og blive dyrt i længden..

Hvad koster de to racer? Synes at de sider jeg finder ikke rigtig nævner
nogen priser, og alle sammen er med stamtavle osv.. Det er ikke lige det
jeg søger, jeg har ikke lyst til at betale flere tusinde ekstra fordi de er
avlet af nogle katte med fine navne og stamtavler osv .. kan man få dem
uden stamtavle nogen steder?

Undskyld en lidt rodet mail.. Håber i kan finde redde i den, og vil svare
tilbage

Anders Houmark
www.AndersH.dk
Hvis man leger med tis,
brænder man i sengen!

Fra : Ida

Dato : 17-05-03 23:30

> [...]
> Jeg har via skovkat.dk læst mig til at den skulle være fredelig, og ikke
> ligeså opsat på ballade som en Maine Coon

NFO er mindre end MCO - det siger næsten sig selv, da MCO er verdens største
tamracekat. Dog vil der selvklart altid være undtagelser og du kan sagtens
finde en stor NFO og en lille MCO *s*
Hvem der laver mest ballade skal jeg ikke kunne sige - jeg tror de er lige
gode om det på hver deres måde

MCO jager på jorden og NFO i luften - det siger måske lidt om, hvor du kan
finde dine katte

Det næste er tyvstjålet fra en gammel tråd :

"1. Sæt 10 NFO på bordet og glasset vil blive stående...
2. Sæt 1 MCO på bordet og du er sikker på glasset er væltet...

MCO killinger kan ikke gå de løber......
NFO killinger kan gå....

MCO katte er kærlige meget snakkende, hjælpsomme med både madlavning og
tøjsortering til vask og andre daglige gøremål, de kan ikke høre altså
nysgerrige som små børn, og de har lidt af et "ejerfornemmelses gen", De
stjæler og gemmer, alt fra smykker, nøgler, kuglepenne osv... Har sine helt
egne meninger om hvordan tingene skal gøres...

NFO katte er observerende, kærlige, kloge, rolige elegante og meget
lærenemme, den ved godt at der også nok skal blive tid til kæl til den.
NFO'en plejer at finde de ting MCO har gemt
Lære hurtigt husregler at kende og lure dig ofte af med hvordan tingene skal
gøres, det være tænde/slukke lyset, åbne/lukke skuffer eller skabe..."

> Nye spørgsmål har meldt sig:
> Hvilken af Maine Coon og Norsk Skovkat fælder mest? Og hvor meget er det i
> forhold til en normal huskat?

De fælder.. store nullermænd der danser hen over gulvet og lever deres eget
liv. Fordelen ved langhårede nullermænd er, at de samler sig og er nemmere
at fange.

> Hvem af dem spiser mest? Læste på skovkat.dk at den skulle være sulten
hele
> tiden :).. Det kan jo godt gå hen og blive dyrt i længden..

De fleste katte kan finde ud af at have mad stående fremme hele tiden. Jeg
har 9 MCOs og bruger vel 1 kilo til 1½ pr døgn. Køber man stort ind og i en
god kvalitet, så er det såmænd ikke så slemt *s*

> [...]
er
> avlet af nogle katte med fine navne og stamtavler osv .. kan man få

Jeg tager mellem 3000 og 5000 kr for mine killinger og jo, du kan godt købe
dem uden stamtavle, men der er så ingen garanti for, at det rent faktisk
*er* en MCO eller NFO du køber ( se i øvrigt de lange tråde om stamtavle
eller ej andet sted i NG´en og på gruppens hjemmeside
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=29 )

> Undskyld en lidt rodet mail.. Håber i kan finde redde i den, og vil svare
> tilbage

Du spørger bare løs og skal også være velkommen til at komme og kigge katte
hos mig

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 19-05-03 22:16

"Ida" <corkycoon@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> *er* en MCO eller NFO du køber ( se i øvrigt de lange tråde om stamtavle
> eller ej andet sted i NG´en og på gruppens hjemmeside

Hvis en ejer af to helt gratis huskatte lige må blande sig, så kunne en
mulighed for at få fingre i en knapt så dyr racekat være at købe "gamle"
avlskatte fra katterier. Jeg har lagt mærke til, at også nogle af de
"professionelle" herinde, nogle gange har katte til salg til absolut
overkommelige priser - sådan ca. omkring prisen på en kastration. Det dur
selvfølgelig ikke, hvis man vil have en killing.

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Kari Eiffert

Dato : 18-05-03 07:48

> Men hvad med Norsk Skovkat? Hvordan er den i størrelse til en Maine Coon?
> Jeg har via skovkat.dk læst mig til at den skulle være fredelig, og ikke
> ligeså opsat på ballade som en Maine Coon

Jeg har to norske skovkatte og en Maine Moon. Det kan godt være at nogen
norske skovkatte laver mindre ballade, men mine er ærligt talt lige så
"slemme" som Maine coonen De stjæler lige så meget (har mange gange
løbet tværs gennem huset efter to katte med hver deres halskæde i munden,
tror faktisk at Yatzy er lidt i tvivl om hvilken race hun tilhører :o/ )
dyrker lige så meget ræs, er lige så madglade og lige så kælne. Den eneste
forskel på mine er nok at De to norske tøser altid er at finde et eller
andet sted højt til vejrs, mens Alf (maine coon) er nede på jorden, for han
kan ikke rigtigt få numsen med sig Han er lidt klodset for at sige det
pænt. Nå ja og så tror jeg han går rundt med vat i ørerne, for han kan i
hvert fald ikke høre, når vi siger at han skal hoppe ned fra bordet

> Nye spørgsmål har meldt sig:
> Hvilken af Maine Coon og Norsk Skovkat fælder mest? Og hvor meget er det i
> forhold til en normal huskat?

De to racer fælder vist nogenlunde det samme. Forskellen på dem og
huskattene er at de fælder i totter, som er nemme at samle op, og huskattens
pels spreder sig bare ud over det hele.

> Hvem af dem spiser mest? Læste på skovkat.dk at den skulle være sulten
hele
> tiden :).. Det kan jo godt gå hen og blive dyrt i længden..

Vi køber Royal Canin, og de får deres mad afmålt, som der står på pakken. Så
holder sådan en 10 kg pose i lidt over 3 mndr.

> [...]
er
> avlet af nogle katte med fine navne og stamtavler osv .. kan man få

Jeg har givet 3000 for mine norske skovkatte ( eller den ene, den anden fik
vi gratis med) Og jeg ved at Alf kostede 2500 kr i sin tid. Men de er alle
tre købt som kælekatte. Det bliver lidt dyrere hvis de skal bruges i avl.
Der er selvfølgelig prisforskelle ved de forskellige opdrætter, men skriv en
mail dem, de plejer at være søde til at skrive tilbage, og svare på alle de
spørgsmål man nu skulle

Håber du kunne bruge svaret til noget

MVH Kari

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-05-03 22:59

In <ba61m8$ohu$1@news.net.uni-c.dk> Coffea ramosa wrote:

> Hmm, bengalsk tiger?

Ved du hvad, ven, jeg har lige fra begyndelsen - p.g.a. dit
uigennemskuelige alias og dine sære kommentarer - haft en fornemmelse af
du var en såkaldt Troll. Nu er jeg ved at være overbevist... og du får
ikke mere respons herfra.
Jeg vil se om mit kill-filter dur...

Fra : Eva Schmidt

Dato : 18-05-03 00:44

> [...]
> Jeg vil se om mit kill-filter dur...
> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte

Jeg er også overbevist om, at vedkommende er en Troll!!
Og da det er en kendsgerning, at en Troll ernærer sig ved at få
respons på sine indlæg, var det nok en god idé, at sulte den væk
herfra!
Hvis ingen gider reagere på dens tåbeligheder, så svinder den ind
og en skønne dag, ja, så er den ganske forsvundet!!

mvh Eva

Fra : Coffea ramosa

Dato : 18-05-03 03:06

> [...]
> Hvis ingen gider reagere på dens tåbeligheder, så svinder den ind
> og en skønne dag, ja, så er den ganske forsvundet!!

Ahh, nu skal du ikke tage glæderne på forskud.

Men tak for din lommefilosofiske beretning.

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 18-05-03 21:29

Hej...

Jeg tror du har fået svar på det meste med hensyn til størrelse, mad,
fældning og hvad der ellers var (jeg spurgte ligeså meget før jeg fik
min første mainecoon), men med hensyn til prisen kan jeg tilføje, at der
ind i mellem er voksne mainecoons til salg. Fx. fik vi den første til
1500 kr, fordi han var kryptocid og derfor alligevel ikke var egnet til
avl. Og den næste fik vi for 2000 kr. efter at han var blevet brugt en
smule til avl, men ikke fungerede godt som fertil hankat. På begge katte
har vi altså sparet mellem 1000 og 1500 kr - (vel og mærket set i
forhold til prisen på en kælekat og ikke en avlskat, der er dyrere
igen), hvilket da er værd at tage med. Den primære årsag til at vi begge
gange har købt voksne katte er dog en helt anden, nemlig at du kan vide
meget mere om kattens temperament, når du køber én, der er omkring et år
eller ældre. Både ud fra hvad ejerne fortæller, og så er det også
lettere at vurdere en voksen kat end en killing - man ved aldrig helt
hvordan killigen bliver som voksen. Og når man, som i vores tilfælde
udelukkende har kat for den vidunderlige fornøjelses skyld, så kan det
være lige meget, om katten er kryptocid, har halefejl eller noget andet.
Nu hvor begynder at ville have den 3. kat, leder vi også primært efter
en voksen kat, fordi vi lettere kan vide hvilket temperament katten har
og om den vil passe sammen med de øvrige to.
Held og lykke med det,- du vil næppe fortryde.

Med venlig hilsen
Jane Bjørnlund
- Tøm kattebakken ved privat svar