Appetit...
Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 17-05-03 19:43

Hejsa.

Tessa spiser altså ikke særlig meget! Vi snakker ca. 150 - 200 gr. tørfoder
(Eukanuba til STORE hunde). Til gengæld drikker hun _meget_ vand i løbet af
en dag, hvilket så også resultere i at vi nærmest er i pendulfart ind og ud
konstant. Det er ok, hvis altså det er normalt men da vi ikke har haft en
hvalp i _lang_ tid så kan vi ikke huske hvordan det var.
Vi har prøvet forskellige ting for at få hende til at spise lidt mere, dog
uden de helt store resultater. Vi har blandt andet prøvet at sprede ca. 50
gr. ud på gulvet og så lade hende søge efter maden, hvilket hun også gør.
Der er bare det at hun måske spiser halvdelen eller mindre og så gider hun
ikke mere. Så vender hun dog tilbage et stykke tid efter og spiser igen.
Hun har altid mad i hendes skål som hun ind imellem nipper lidt til. Det er
bare meget lidt hun spiser af gangen. Er det en fejl at hun har adgang til
mad hele tiden? Skal vi i stedet stille f.eks 100 gr. frem om morgenen,
fjerne det når vi går og så stille 100 gr. frem igen når vi (jeg) kommer
hjem ved 14-15 tiden, fjerne det efter en time? og så stille mad frem igen
om aftenen?
Er der evt. noget man kan blande i maden for at gøre det mere interessant?
Vi har prøvet med lidt vand i en enkelt gang men det virkede ikke som om at
det var så interessant heller.
Vi er måske ude i at skulle skifte hundefoder?

Vi har ikke vejet hende i ca. 14 dage men kan med øjemål sagtens se at hun
er vokset. Da hun var 8 uger vejede hun ca. 5.85 kg. Så nu burde hun vel
veje ca. 8-9 kg. hvis hun skal tage 1 kg. på om ugen.

Puha, det var en længere og måske lidt usammenhængene smørre, men jeg håber
i forstår hvad jeg mener og søger råd om....

Her en af dagene skriver jeg nok igen om råd til at aktivere hende, få hende
til at gå bedre i snor m.m.

De venligste hilsner

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 17-05-03 21:10

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in
message news:3ec682c0$0$83046$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
er
> bare meget lidt hun spiser af gangen. Er det en fejl at hun har adgang

Jeps, det er nok en fejl. I hvert fald efter min mening, da jeg gerne vil
have hunde, der er lette at motivere/aktivere med mad - og det kræver altså,
at de gerne vil spise.

Giv hende mad tre gange om dagen, men tag den væk igen efter ti minutter.
Hvis hun ikke har spist, må hun altså vente til næste måltid. Det kræver at
I er lidt hårde, men efter et par dage plejer det at virke - hunden begynder
at spise, hvad der bliver serveret.

> Er der evt. noget man kan blande i maden for at gøre det mere interessant?

Ja, der er masser, men det er lidt af en faldgrube at gå i. Hvis I først
starter med at blande leverpostej og lignende i maden, kan I godt indstille
jer på at fortsætte med det.

> Vi er måske ude i at skulle skifte hundefoder?

Nej, jeg mener ikke, at hunden skal bestemme, hvad den skal fodres med.
Selvfølgelig, hvis den slet ikke kan lide det, skal man skifte, men ellers
bør I vælge et kvalitetsfoder og så fortsætte med det.

> Her en af dagene skriver jeg nok igen om råd til at aktivere hende, få
hende
> til at gå bedre i snor m.m.

At lære hende at gå i snor handler mest af alt om ikke at lære hende at
trække! Stop op når hun trækker og gå først igen, når snoren er slap. Hunden
bliver jo belønnet ved at komme hen til det, den trækker imod, så det skal
hun ikke have succes med. Ros hende og giv hende gerne en godbid, når hun
går pænt med slap snor.

-Trine

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 17-05-03 21:05

> [...]
at
> I er lidt hårde, men efter et par dage plejer det at virke - hunden

Okay. Jeg har bare fået "indprintet" at en hvalp altid skal have adgang til
mad.

> Ja, der er masser, men det er lidt af en faldgrube at gå i. Hvis I først
> starter med at blande leverpostej og lignende i maden, kan I godt
indstille
> jer på at fortsætte med det.

He he he, ja jeg kan godt forestille mig at det bliver en "dårlig vane".
Dog er det sådan set mig ligemeget om vi skal gøre det for altid, bare hun
spiser c",)

> Nej, jeg mener ikke, at hunden skal bestemme, hvad den skal fodres med.
> Selvfølgelig, hvis den slet ikke kan lide det, skal man skifte, men ellers
> bør I vælge et kvalitetsfoder og så fortsætte med det.

Det er også min holdning. Jeg ville bare gerne høre en andens/andres
mening.

> [...]
> hun ikke have succes med. Ros hende og giv hende gerne en godbid, når hun

Det lyder _meget_ fornuftigt. Det tager vi med på gåturene.

> -Trine

Tusind tak for hjælpen.

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Smat

Dato : 20-05-03 16:37

> [...]
at
> I er lidt hårde, men efter et par dage plejer det at virke - hunden

Vil bare lige sige at vi brugte Trines model på Apollo, der virkelig ikke
ville spise som lille. Nu spiser han nærmest alt, så det kan sagtens lykkes
at få en hvalp madglad, selvom det starter lidt sløvt

Fra : Ditte K

Dato : 17-05-03 22:10

Hmm nu kom jeg lige til at tænke på jeg lige har fået at vide Eukanuba
bestemt ikke er hundespise. Der er for meget hvede i, hvilket hunde ikke har
godt af (påstod hende opdrætteren der sagde det)

Men valg af foder er jo snart noget man skal passe temmelig på at udtale sig
for meget om her...

Ellers er foder fra Oliver's bestemt at anbefale, hvis Tessa er lidt kræsen.

Mvh Ditte

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 17-05-03 23:54

"Ditte K" <Ditte.K@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Ellers er foder fra Oliver's bestemt at anbefale, hvis Tessa er lidt
kræsen.

Det kan jeg kun tilslutte mig, og så smager det virkelig af kylling, har
nemlig selv testet det . Godt nok var det en "smule" tørt, men sikkert
okay for en hund.

Og så har de smags garanti, dvs hvis Tessa ikke bryder sig om maden, har du
fuld retur ret.

Dette skal ikke lyde som en stor reklame for Olivers, men det er godt, og
jeg vil blot dele vores begejstring for produktet med jer andre.

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 18-05-03 07:05

> kræsen.
>
> Det kan jeg kun tilslutte mig, og så smager det virkelig af kylling, har
> nemlig selv testet det . Godt nok var det en "smule" tørt, men sikkert
> okay for en hund.

Sådan skal det være! Er der ikke noget med at man ikke skal servere noget
for sin hund før man selv har smagt på det c",)

> Og så har de smags garanti, dvs hvis Tessa ikke bryder sig om maden, har
du
> fuld retur ret.

Kanont.

> Dette skal ikke lyde som en stor reklame for Olivers, men det er godt, og
> jeg vil blot dele vores begejstring for produktet med jer andre.

Lidt reklame synes jeg ikke skader. Så længe det kommer fra begejstrede
forbrugere og ikke en indehaver af en butik (eller lign.)
Hvor kan man købe det foder henne?

> Mange hilsner fra
>
> Bolette

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-05-03 11:38

http://www.olivers.dk

--
Rinnie

Flattere: Ciko (250692) Balto (170602) og Shanti (050403)
Golden: Chili (160796)
Se mine dejlige hunde på:
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 18-05-03 07:03

> [...]
har
> godt af (påstod hende opdrætteren der sagde det)

Det er jeg da ked af at høre. Vi valgte det fordi vi havde hørt meget
positivt om det.

> Men valg af foder er jo snart noget man skal passe temmelig på at udtale
sig
> for meget om her...

Det har du vist ret i c",)

> Ellers er foder fra Oliver's bestemt at anbefale, hvis Tessa er lidt
kræsen.

Jeg høre meget snak om det foder, men HVOR kan man købe det henne?

> Mvh Ditte

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 18-05-03 08:51

Hej igen.

Nu har jeg så fundet Olivers. Det var jo ikke så svært....he he he.
Der er bare det at det hvalpefoder jeg kan finde på deres side kun er til
hunde der MAX. bliver 25 kg. Vi forventer at Tessa bliver imellem 35-45 kg.
Hvad gør vi så?

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 18-05-03 09:15

Godmorgen ( eller skulle jeg skrive god formiddan )

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i
en meddelelse news:3ec73b4d$0$83056$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Der er bare det at det hvalpefoder jeg kan finde på deres side kun er til
> hunde der MAX. bliver 25 kg. Vi forventer at Tessa bliver imellem 35-45
kg.
> Hvad gør vi så?

Prøv da og ring og snak med dem?, de kan da helt sikkert give en forklaring,
det er jeg sikker på., Tessa er jo nok ikke den eneste hund der bliver mere
end 25 kg ( ment positivt ).

mange hilsner fra

Bolette

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 18-05-03 10:16

> Godmorgen ( eller skulle jeg skrive god formiddan )

Jeg tror vist god formiddag er på sin plads c",)

> [...]
forklaring,
> det er jeg sikker på., Tessa er jo nok ikke den eneste hund der bliver

Jeg skrev en mail til dem og gud hjælpe mig om de ikke allerede HAR svaret
mig tilbage. Var der nogen der sagde GOD SERVICE!? Vi fandt ud af (at jeg
skal lære at læse) at det jeg skal have fat i er Olivers Adult & Large
Breed, så jeg har bestilt et stk. prøvepakke a 100 gr. for lige at se om hun
gider spise det.
Er det en sucess så bestiller jeg sgu 15 kg. med det samme.

> mange hilsner fra
>
> Bolette

Mvh.

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : Ditte K

Dato : 18-05-03 10:51

Hej Tessa, Malou og Kenneth

Jamen så fandt I jo selv ud af at bestille fra Oliver's, og I er ikke de
første, der har været i tvivl ang. det med hvalpefoderet.
Fin ide med at bestille den prøvepakke, min hund er vild med det foder, så
mon ikke Tessa også synes om det?

Masser af vuf fra

Ditte og Uschi