Academy Awards 2001 - noter og tanker
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 26-03-01 11:48

(Follow-up to dk.medier.tv)

Først en kort liste over de vigtigste priser - resten bliver sikkert postet af en
anden, ellers kan man finde det bedre på www.

Bedste Film - Gladiator
Bedste Instruktør - Steven Soderbergh (Traffic)
Bedste Originalmanuskript - Almost Famous
Bedste Manuskript baseret på forlæg - Traffic
Bedste Skuespiller - Russell Crowe
Bedste Skuespillerinde - Julia Roberts
Bedste Kvindelige Birolle - Marcia Gay Harden
Bedste Mandlige Birolle - Benicio del Toro
Bedste Fremmedsprogede Film - Tiger på Spring, Drage i Skjul
Bedste Filmmusik - Tiger på Spring, Drage i Skjul
Bedste Sang - Bob Dylan "Things Have Changed"
Bedste Fotografering - Tiger på Spring, Drage i Skjul

Jeg vil starte med at bemærke, at vinderen af Kvindelige Birolle takkede en
Peter Brandt i sin (i øvrigt let kedelige) takketale. Made my night.

Og så lidt spredt fægtning:

Palle Strøm og hans mindre kendte medvært (Ole et-eller-andet) var habile
det meste af tiden. Mest ufrivilligt (?) morsomme kommentar må være Strøms
i forbindelse med nogle af talerne. "Man kan jo ikke lade være med at tænke
på Ritt Bjerregaard." Der er nu andre ting, der kommer først i min bevidsthed,
når jeg ser Oscarshow. Jeg synes selv, det gik lidt over kanten for Strøm, da
han skulle omtale Bob Dylan. Det er lettere umodent at begynde at referere tåget
til alle hippierne hjemme i stuerne.

Når det er sagt, så synes jeg nu også, at den eneste egentlige uretfærdighed på
aftenen var, at Björk ikke vandt for sin fantastiske omend specielle sang. Glim-
rende liveoptræden, og i kamp med Jennifer Lopez' mere klassiske ynde tager
hun for mig også prisen for bedste kjole. Også Hans Zimmer kan siges at være
blevet forbigået, men de største uretfærdigheder lå EMM i nomineringerne, i og
med at hverken Thirteen Days (!), Billy Elliott eller Wonder Boys fik hovednom-
ineringer, og at Michael Douglas og Björk ikke fik nomineringer i sine kategorier.

Værste kjole og værste hår kombineret (uden at være ekspert) må siges at tilhøre
Juliette Binoche. Ingen yderligere kommentarer behøves.

Steve Martin var /meget/ underholdende efter min mening. Uden at han skal være
genstand for dybere analyser, bar han showet igennem og virkede aldrig slidt -
altid parat med en joke.
Bedste taler står mellem Russell Crowe og Julia Roberts (hvilken skuespillerinde!
samt Jack Cardiff, som samtidig sammen med Anthony Hopkins besidder de
bedste accenter i Hollywood. Samtidig måtte jeg igen irriteres i øregangene af
Hilary Swanks samme.
Scenen med særprismodtageren til Lehman var tæt på showets bedste. Sikken
vild række af film. Og helt rigtigt, det han sagde om manuskriptforfatteres status.
Også Arthur C. Clarke må siges at være lidt af et scoop. Opkald fra Månen.

Aftenens værste nyhed (nyhed for mig i hvert fald) må blive, at der kommer en
Meet the Parents 2: Meet the Fockers. Ti-hi hvor sjovt.

--
Peter Brandt Nielsen brandt@etklikherfra.dk
http://w1.1537.telia.com/~u153700010

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 26-03-01 13:48

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> writes:

> Bedste Film - Gladiator
> Bedste Skuespiller - Russell Crowe

Hvorfor? Hvad er det for gode egenskaber nogen finder i den?

Jeg synes filmen var i bedste fald middelmådig, og Russell Crowes
præstation ligegyldig.

Historien var forudsigelig, figurerne formåede aldrig at gøre mig
engageret. Det mindst ringe var action scenerne, der aldrig var
medrivende men i det mindste gode nok til at hindre mig i at falde i
søvn. Men hovedproblemet var nok at filmen aldrig formåede at
bibringe den følelse af storhed, som en film om Rom bør give.

Så vil jeg hellere gense Spartacus.

Fra : Peter larsen

Dato : 26-03-01 14:49

Hejsa

Men Spartacus var vist ikke nomineret i nat, ikke så vidt jeg husker
ihvertfald. :0)

MVH

Peter

Fra : Henrik Larsen

Dato : 27-03-01 08:24

"Peter larsen" <cfp15462@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

>Men Spartacus var vist ikke nomineret i nat, ikke så vidt
>jeg husker ihvertfald. :0)

Men sværd&sandal filmens konge Steve Reeves som døde sidste år blev
mindet med en kort bemærkning. En film som GLADIATOR har faktisk en del
tilfældes med tressernes italienske eventyrfilm...

Vh Henrik

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 26-03-01 19:11

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor?

Nu gætter jeg bare, men fordi de fik flest stemmer...?

>Hvad er det for gode egenskaber nogen finder i den?

I forbindelse med Oscars er det da klart. Hollywood ser meget gerne denne
slags storslåede "Hollywood" film. Og derfor belønnes det. Det kan da ikek
komme bag på nogen. Hvis det endelig er noget der er overraskende er det da
at den ikke løb med hele striben som det ofte har været.

> Jeg synes filmen var i bedste fald middelmådig, og Russell Crowes
> præstation ligegyldig.

Sådan har jeg det lidt med Erin Brockovich. Havde den ikek været bygget på
en sand historie tror jeg ikke den havde været der. Bevares det var da en
udemærket film, og Julia spillede da ikke dårligt, men oscar
nominering(film) og oscar vinder (Julia) ?

> Historien var forudsigelig, figurerne formåede aldrig at gøre mig
> engageret.

Det var historien i Erin B. også, men den er basseret på virkeligheden. Hvad
er da galt i at en film er delvis forudsigelig? Hvis alle film havde et plot
tvist ala den sjette sans, så ville de jo også blive forudsigelige....

> Så vil jeg hellere gense Spartacus.

Så gør du det, men det bliver Gladiator vel hverken bedre eller ringere af.
Det ændrer i hvert fald ikke på det faktum at den vandt i nat. Hollywood
klappede sig selv på ryggen, som sædvanligt.

Joakim, der egentlig er ligeglad hvem der vinder hvad...
--
joker @ icq# 19193882

Fra : Erik

Dato : 27-03-01 09:17

Joakim Lauridsen <agjo@li.is> wrote:

> [...]
> tvist ala den sjette sans, så ville de jo også blive forudsigelige....

Når nu man taler om intet mindre end årets bedst film, kan man vel med
rette kræve, at historien, plottet og personerne (altså manus) hæver sig
over det middelmådige niveau. Der er jo trods alt tale om essentielle
dele af en film. IMHO er hverken Gladiator, Erin B. eller Traffic
specielt gode på disse områder og burde ikke kunne komme på tale til
titlen årets bedste film. Problemet er bare, at jeg ikke kan komme på en
eneste anden film fra i år, som jeg selv ville nominere, så alene på
denne baggrund er det måske fair nok. Også mht. priserne til Roberts og
Crowe, der IMHO er middelmådige skuespillere.

Erik

Fra : Tenzel Kim

Dato : 27-03-01 10:36

> Når nu man taler om intet mindre end årets bedst film, kan man vel med
> rette kræve, at historien, plottet og personerne (altså manus) hæver sig
> over det middelmådige niveau.

Og det kunne man sige om f.eks. Titanic??? Jeg er bange for at systemet ikke
fungerer på den måde. Ville personligt dog hellere ha set Crouching Tiger
eller Traffic vinde prisen.

Tenz.

Fra : Erik

Dato : 27-03-01 12:23

Tenzel Kim <tenz@worldonline.nospam.dk> wrote:

> Og det kunne man sige om f.eks. Titanic??? Jeg er bange for at systemet ikke
> fungerer på den måde. Ville personligt dog hellere ha set Crouching Tiger
> eller Traffic vinde prisen.

Det kunne man på ingen måde sige om Titanic. Hvad mener du med, at

Fra : Tenzel Kim

Dato : 27-03-01 12:32

> Det kunne man på ingen måde sige om Titanic. Hvad mener du med, at
> "systemet ikke fungerer på den måde"?

Jeg mener bare at det vist langt fra er reglen at Oscar-vinderen kræver "at
historien, plottet og personerne (altså manus) hæver sig over det
middelmådige niveau". Snarere tværtimod. Vi ved jo alle at i USA drejer ALT
sig om penge så hvorfor skulle de bekymre sig om hvorvidt filmene egentlig
også er gode

Ikke dermed sagt at jeg ikke syntes at Gladiator ikke var god men et
kunstnerisk mesterværk er den ikke.

Tenz.

Fra : Erik

Dato : 27-03-01 19:17

> [...]

> sig om penge så hvorfor skulle de bekymre sig om hvorvidt filmene egentlig

OK, det kan jeg da kun tilslutte mig.

Erik

Fra : Tenzel Kim

Dato : 27-03-01 10:38

> Også mht. priserne til Roberts og
> Crowe, der IMHO er middelmådige skuespillere.

Crowe en middelmådig skuespiller??? Han formåede da at sidde næsten hele
showet igennem med et veltilrettelagt stenansigt og lettere sur mine

Tenz.

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 28-03-01 11:00

"Tenzel Kim" <tenz@worldonline.nospam.dk> wrote in message

> Crowe en middelmådig skuespiller??? Han formåede da at sidde næsten hele
> showet igennem med et veltilrettelagt stenansigt og lettere sur mine

Det ville jeg nok også have gjort hvis jeg havde modtaget mordtrusler
aftenen inden.

Jacob

Fra : harry

Dato : 28-03-01 13:05

alene firserhåret han var mødt op med retfærdiggører en mordtrussel
eller to...

Fra : Casper

Dato : 28-03-01 14:39

On Wed, 28 Mar 2001 11:59:55 +0200, "Jacob Skaaning"
<jskaaning@email.dk> wrote:

>"Tenzel Kim" <tenz@worldonline.nospam.dk> wrote in message

>Det ville jeg nok også have gjort hvis jeg havde modtaget mordtrusler
>aftenen inden.

Que?? hvad er jeg gået glip af? og mens vi er ved min uvidenhed...
Hvad var det Steve Martin hentydede til med Björks "Supreme Court
Case"??

Kan nogen bringe meningen tilbage til min hverdag?

Casper

Fra : Tenzel Kim

Dato : 29-03-01 01:47

> Que?? hvad er jeg gået glip af?

Crowe har den seneste tid (jeg mener at have hørt om det for over en uge
siden) haft været omgivet af bodyguards pga. af en mordtrussel.

> Hvad var det Steve Martin hentydede til med Björks "Supreme Court
> Case"??

Sagde han ikke bare "court scene"???

Uanset hvad så hentydede han til slutscenen i Dancer in the Dark

Tenz.

Fra : Peter larsen

Dato : 27-03-01 13:19

Hejsa

Så har du vist hverken set The insider eller LA confidential.

MVH

Peter

Fra : Erik

Dato : 27-03-01 19:17

Peter larsen <cfp15462@vip.cybercity.dk> wrote:

> Så har du vist hverken set The insider eller LA confidential.

Har set begge film. Indtil i går var jeg ikke klar over, at Crowe
faktisk er med i LA Confidential.

Erik

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 27-03-01 15:31

"Joakim Lauridsen" <agjo@li.is> writes:

> Joakim, der egentlig er ligeglad hvem der vinder hvad...

Det var sådan set heller ikke pointen i mit spørgsmål, jeg var
nysgerrig efter hvilke kvaliteter jeg havde misset.

Jeg havde mentalt gemt den i den boks hvor også _Broken Arrow_ og
Bruce Willis udgaven af _Sjakalen_ er, et par timers ok underholdning
der hurtigt er glemt igen, og aldrig vil blive taget i betragtning til
nogen som helst priser.

(Nu kan folk fortælle mig alle de fine priser de to film har vundet).

Fra : Rikke & Brian

Dato : 27-03-01 15:06

Fra : Kvan

Dato : 27-03-01 15:49

"Rikke & Brian" <brauner@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> det var de andre skuespillere i filmen også Connie Nielsen og
> Joaquin Phoenix (ved ikke lige hvordan det staves).

Undskyld, men er du klar over at Joaquin Phoenix spillede kejseren?
Jeg spørger, fordi det er meget længe siden jeg har set nogen
overspille så meget i et desperat forsøg på at få en dårlig rolle til
at virke (jeg tror sidste gang var Malcolm McDowells rolle i "Tank
Girl").

Misforstå mig ikke, Gladiator er en udmærket actionfilm, men jeg ville
ikke engang så meget som *overveje* at nominere nogle af
skuespils-"præstationerne" fra den film - langt mindre kalde dem noget
mere positivt end "middelmådige" (og i JPs tilfælde er det endda pænt
sagt).

- Kvan.

Fra : Rikke & Brian

Dato : 27-03-01 17:05

"Kvan" <kvan@kvans.dk> skrev i en meddelelse news:uelvjs1x9.fsf@kvans.dk...

> [...]
> skuespils-"præstationerne" fra den film - langt mindre kalde dem noget
> mere positivt end "middelmådige" (og i JPs tilfælde er det endda pænt
Tjaee det er jo godt man har lov at have sine egne meninger. Jeg synes
faktisk at JP spillede ganske overbevisende, men det er du så ikke enig med
mig i kan jeg forstå, og det er jo fint nok at vi alle ikke er enige.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-03-01 19:43

On 27 Mar 2001 16:48:34 +0200, Kvan <kvan@kvans.dk> wrote:

>Jeg spørger, fordi det er meget længe siden jeg har set nogen
>overspille så meget i et desperat forsøg på at få en dårlig rolle til
>at virke

.... for det er jo et historisk faktum, at kejsere i tidens løb har
været fornuftige og rationelle? :)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Kvan

Dato : 28-03-01 11:49

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> writes:

> ... for det er jo et historisk faktum, at kejsere i tidens løb har
> været fornuftige og rationelle? :)

OK, det er første gang jeg har set nogen *forsvare* den film ved at
henvise til historien :)

Men ja, selvfølgelig er det meningen han skal være en psykopat - JP
gør det bare ved at overspille, og det er en fejl. Se f.eks. kejseren
i Caligula (som er størrelsesordener mere forstyrret end kejseren i
Gladiator) for en bedre portrættering.

- Kvan.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 28-03-01 21:35

Kvan <kvan@kvans.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:u3dbyrwxn.fsf@kvans.dk...

> [...]
>
> Men ja, selvfølgelig er det meningen han skal være en psykopat - JP
> gør det bare ved at overspille, og det er en fejl.

I forhold til virklighedens Commodus er der nærmere tale om underspil.

MVH
Jens

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-03-01 00:38

On 28 Mar 2001 12:48:36 +0200, Kvan <kvan@kvans.dk> wrote:

>OK, det er første gang jeg har set nogen *forsvare* den film ved at
>henvise til historien :)

.... jeg forventede også slag for argumentation i den retning :)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-03-01 13:12

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> writes:

> Jeg synes filmen var i bedste fald middelmådig, og Russell Crowes
> præstation ligegyldig.

Russell Crowe fik sin Oscar af samme grund som Julia Roberts fik sin:
Det var deres tur. De var blevet forbigået for længe. Der var ikke
rigtig noget at råbe hurra over, så de gik til dem.

Bob Dylan fik sin af samme grund, men det var totalt misforstået,
synes jeg. Giv ham nogle grammyer, men lad være med at give ham
Oscars, for det er der ingen grund til. Manden er jo musiker.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 26-03-01 15:35

> Palle Strøm og hans mindre kendte medvært (Ole et-eller-andet) var habile
> det meste af tiden.

Så snart jeg hørte Strøms stemme skyndte jeg mig at slå over på svensk TV4
som sendte det hele uden kommentarer under selve showet. Alle kommentarer
blev holdt til reklamepauserne og I modsætning til hvad man er vandt til fra
Hr. Strøm var det rart at se TV4's anmeldere udtale sig og rent faktisk have
noget at sige.

> Værste kjole og værste hår kombineret (uden at være ekspert) må siges at
tilhøre
> Juliette Binoche. Ingen yderligere kommentarer behøves.

Syntes nu den var meget underholdende og det var da et ganske godt bud på
"en moderne Lulu" som hun vist selv udtrykte det.

> Bedste taler står mellem Russell Crowe og Julia Roberts (hvilken
skuespillerinde!
> samt Jack Cardiff, som samtidig sammen med Anthony Hopkins besidder de
> bedste accenter i Hollywood.

Kunne nu ganske godt lide Soderbergs tale. Rart for en gangs skyld ikke at
skulle sidde og høre på en fanden masse ligegyldige navne

Tenz.

Fra : Morten B. Hansen

Dato : 26-03-01 17:59

Tenzel Kim wrote:

> [...]
> Hr. Strøm var det rart at se TV4's anmeldere udtale sig og rent faktisk have

De snakkede kun i pauserne med reklamer. Det var rart!
At det hele så ikke var super relevant det er noget andet.
Men lidt ironi/sarkasme var der heldigvis plads til.
Alt i alt et vellykket show.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 26-03-01 21:17

> De snakkede kun i pauserne med reklamer. Det var rart!

Den ene gang i løbet af natten jeg slog tilbage på TV2 sad de og snakkede
mens showet stod på. Men det glæder mig da at høre at det ikke var tilfældet
hele natten igennem. Måske har de alligevel lært noget.

Tenz.

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 26-03-01 21:52

> [...]
tilfældet
> hele natten igennem. Måske har de alligevel lært noget.

De snakkede skam kun mens der ikke foregik andet på scenen, d.v.s. mens
vindere/præsentatorer gik frem på scenen eller op og ned af gulvet. Jeg
frygtede også at det ville blive overkommenteret, men jeg synes Palle med
ven gjorde det rigtig godt - og det var ikke bare sludder for en sladder,
men sjove og relevante kommentarer. Jeg var også glad for at de (TV2) ikke
forsøgte sig med simultantolkning som det før har været med større
direktetransmissioner fra udlandet.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : CybaMerc

Dato : 27-03-01 21:03

A long time ago in a galaxy far, far away....
Tenzel Kim wrote:

[snip]

> Måske har de alligevel lært noget.

Nej nej, de sad skam og knævrede løs hele natten.

Fra : Staalanden

Dato : 27-03-01 23:00

On Tue, 27 Mar 2001 22:02:38 +0200, CybaMerc <CybaMerc@image.dk> wrote:

>A long time ago in a galaxy far, far away....
>Tenzel Kim wrote:
>

>[snip]

>Nej nej, de sad skam og knævrede løs hele natten.
Gu gjorde de da ej! De knævrede mens der var reklamer i USA og Oscar
snurrede på vores skærm.
Hvofor cuttede du ikke bare lyden på dit tv?
Det er fantastisk som vi danskere kan brokke os?

Fra : CybaMerc

Dato : 28-03-01 08:37

A long time ago in a galaxy far, far away....
Staalanden wrote:

[snip]

>Gu gjorde de da ej!

Vi må ha' set to forskellige transmissioner.

>De knævrede mens der var reklamer i USA og Oscar
>snurrede på vores skærm.

De begyndte at pladre løs, hver gang der var bare et øjebliks stilhed
i The Shrine Auditorium.

>Hvofor cuttede du ikke bare lyden på dit tv?

Vær nu ikke dum....

>Det er fantastisk som vi danskere kan brokke os?

Lidt selverkendelse er en god ting.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 28-03-01 21:31

CybaMerc <CybaMerc@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:em43ctsrtbnl7ddqiil9ik0ttm0aja63uj@4ax.com...

> Lidt selverkendelse er en god ting.

Den lader vi lige stå lidt...

MVH
Jens

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 28-03-01 08:58

"Morten B. Hansen" <Mob@psykiatri.aaa.dk> skrev i en meddelelse news:3ABF7562.4B1A1A0B@psykiatri.aaa.dk...

> De snakkede kun i pauserne med reklamer. Det var rart!

De passede meget på med ikke at tale hen over showet. Det var rart
til en forandring.

> At det hele så ikke var super relevant det er noget andet.
> Men lidt ironi/sarkasme var der heldigvis plads til.

De kom med et par kommentarer, der fik mig til grine. Jeg kunne også
godt lide at de passiarede lidt undervejs. Og så var de ikke blege
for at sige at "den film vandt ... det kunne vi godt lide". Hellere
en mening til tingene en ligegyldig opremsning af hvad alle kan
se. Som tråden har vist, så er man jo ikke tvunget til at være enig.

> Alt i alt et vellykket show.

Jeg troede ikke jeg nogensinde ville komme til at sige det, men de
gjorde det godt.

--
Mark