timeout på sessions
Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 26-03-01 09:36

Et par spørgsmål til phps sessions.

1) Hvilket parameter i php.ini håndterer expireværdien for sessions?
2) Bliver en sessions expiretime reset hver gang der rodes med den (ie. ved
session_start,session_register osv.)

Jeg syntes ikke det fremgår af manualen på php.net.

--
Søren O.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.
- Unkown

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 26-03-01 13:09

Hej

> 1) Hvilket parameter i php.ini håndterer expireværdien for sessions?

Fra http://dk.php.net/manual/en/ref.session.php:

session.cookie_lifetime specifies the lifetime of the cookie in seconds
which is sent to the browser. The value 0 means "until the browser is
closed." Defaults to 0.

> 2) Bliver en sessions expiretime reset hver gang der rodes med den (ie.
ved
> session_start,session_register osv.)

Nej, disse function påvirker kun det pågældene script de bliver kaldt fra.

Mvh Emil

--
Emil Rasmussen
http://www.noget.net

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 26-03-01 13:27

On Mon, 26 Mar 2001 14:08:37 +0200, Emil Rasmussen wrote:

Hej

> [...]
>
>session.cookie_lifetime specifies the lifetime of the cookie in seconds
>which is sent to the browser. The value 0 means "until the browser is

Du misforstår.
For det første kan man sagtens anvende sessions i php uden at anvende
cookies. For det andet er det ikke den cookie der bliver sat der bestemmer
hvornår en session timer ud. Det bestemmes af gc-processen på swerveren. Og
det er den jeg er interesseret i at finde.

Huh?

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 26-03-01 13:46

> [...]
Og
> det er den jeg er interesseret i at finde.

Hmm, så vidt jeg ved, så er en session "blot" en tekststreng med et uniqt id
i, som kan ligge i en cookie, eller i en q-streng, og så slår php den
matchende værdi op på serveren, eller hvordan man nu har lavet sin session
handler. Er det mig der er galt på den?

> Huh?

Jeg mener blot at, f. eks. session_start, kun definere om det er muligt at
sætte sessions, og på anden måde bruge sessions, i det script der bliver
eksikveret:

session_start() creates a session (or resumes the current one based on the
session id being passed via a GET variable or a cookie).

Mvh Emil

--
Emil Rasmussen
http://www.noget.net

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 26-03-01 14:14

Hej igen

> [...]
Og
> det er den jeg er interesseret i at finde.

Hvis jeg nu læser hvad du skriver, så er det måske den her:?

session.gc_maxlifetime specifies the number of seconds after which data will
be seen as 'garbage' and cleaned up.

En expiretime er vel den tid der går før session cookien bliver for gammel,
sådan forstår jeg det da?

Og hvis ikke, så tror jeg bare jeg tier stiller, for du kan jo nok selv læse
manualen... heheh

Mvh Emil

--
Emil Rasmussen
http://www.noget.net

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 26-03-01 14:38

On Mon, 26 Mar 2001 15:14:03 +0200, Emil Rasmussen wrote:

> [...]
>sådan forstår jeg det da?
>
>Og hvis ikke, så tror jeg bare jeg tier stiller, for du kan jo nok selv læse

Pointen var faktisk lidt at jeg netop har læst de to passager du har
citeret. Og ligesom dig er jeg i tvivl om hvilken af de to der er den
relevante. Så jeg mangler en der er sikker på hvilken af de to der er
relevant.

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 26-03-01 14:58

> [...]
> citeret. Og ligesom dig er jeg i tvivl om hvilken af de to der er den
> relevante. Så jeg mangler en der er sikker på hvilken af de to der er

Vi kan også prøve at forene vores krafter....

Hvis jeg har forstået dig ret, så vil du gerne vide hvor lang tid en bruger
kan være inaktiv før hans session timer out? Og det sættet med
session.cookie_lifetime, det kan vi vel blive enige om?

session.gc_maxlifetime bestemmer hvornår serveren rydder op, og fjerne gamle
session variabler?

Spørgsmålet, til en bedere vidende, er så om gc_maxlifetime kan smide en
session der ikke er time out'et væk?

Det er ca. der jeg bliver i tvivl!

Mvh Emil

--
Emil Rasmussen
http://www.noget.net

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 27-03-01 13:34

Søren Boll Overgaard wrote:

>1) Hvilket parameter i php.ini håndterer expireværdien for sessions?

Jeg mener det er gc_maxlifetime. Deraf må det være en naturlig følge at holde
cookie_lifetime <= gc_maxlifetime.

>2) Bliver en sessions expiretime reset hver gang der rodes med den (ie. ved
>session_start,session_register osv.)

Ja det er min erfaring, men jeg kan godtnok ikke lige komme med en henvisning.
Husk at skrive her når du finder een

mvh Thomas