Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Digital" Fotoudstilling på Brandts Klædef~
Fra : A.H.

Dato : 25-03-01 23:34

Hej Gruppe.

Jeg har lige været en tur på fotoudstilling, hvor der blev præsenteret
billeder fra danske pressefotografer. Størstedelen af billederne, kunne man
se var taget med digitalkamera(jeg vil gætte på D1'eren) hvilket giver et
grimt billede, når det kommer på papir, meget pixeleret og uskarpt, men
kiggede man på de negativfremkaldte billeder, kunne man se alle de gode
nuancer i billederne.
Jeg føler mig en lille smule snydt, ved at give penge for at komme ind og se
en fotoudstilling, hvor over halvdelen af billederne er taget med
digitalkamera, der ikke kan leverer en kvalitet, som er til at holde ud at
kigge på. Synd der ikke er krav for "kunst".

Anders

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-03-01 01:13

"A.H." wrote:

> [...]
> digitalkamera, der ikke kan leverer en kvalitet, som er til at holde ud at
> kigge på. Synd der ikke er krav for "kunst".

Rigtig gode pressefotos er unike "øjebliksbilleder", derfor er den
tekniske kvalitet skundær og underordnet, så hvis dine forventninger var
en fotoudstilling med fotografisk "kunst" i en sublim teknisk kvalitet,
så har du valgt en helt forkert udstilling...

- det lyder faktisk som om du har snydt dig selv...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Fotografering.org

Dato : 26-03-01 18:39

> [...]
> grimt billede, når det kommer på papir, meget pixeleret og uskarpt, men
> kiggede man på de negativfremkaldte billeder, kunne man se alle de gode

Jeg skal selv ind og se udstillingen om et par uger når den kommer til
Herning.

Det er da skuffende hvis billederne er blevet markant teknisk dårligere. Jeg
har tidligere glædet mig over mange af de udstillede pressefotos som både
har været spændende, udtryksfulde og teknisk flotte.

Den digitale teknik er indført på aviserne fordi den er nemmere, billigere
og ikke mindst hurtigere. Til almindelig avisbrug gør det ikke så meget, men
til sådan en udstilling er forstørrelserne mere afslørende.
Hvis jeg var seriøs pressefotograf ville jeg da føle at dette var noget
utilfredsstillende.

De professioneller digitale kameraer vil blive bedre de næste par år, så
problemet løser nok sig selv.

--
Mvh:
Finn / Fotografering.org