MS Windows
briani 27239
Fat 32 om til Ntfs
Fra : Birger

Dato : 17-05-03 17:07

Jeg kører xp pro fat 32 og jeg vil gerne ændre til ntsf, kan jeg gøre det
uden at ødelægge min opsætning eller skal jeg formatere?
På forehånd tak Birger

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-05-03 17:26

Birger wrote:

> Jeg kører xp pro fat 32 og jeg vil gerne ændre til ntsf, kan jeg gøre det
> uden at ødelægge min opsætning eller skal jeg formatere?
> På forehånd tak Birger

Du kan sagtens ændre til NTFS uden at formatere. Sådan gør du:

Klik på Start, Alle programmer, Tilbehør, Kommandoprompt. I
kommandovinduet skriver du:
convert C: /fs:ntfs
hvor "C" er det drev, der skal ændres til NTFS.

Hvis det er XP-drevet, du vil ændre, får du får en meddelelse om, at
konverteringen ikke kan foretages, fordi drevet er i brug, og du bliver
spurgt, om du vil afbryde forbindelsen til drevet, så det kan
konverteres. Tryk på N-tasten og derefter på Enter. Du bliver så spurgt
om konverteringen skal foretages næste gang Windows startes. Tryk på
J-tasten og derefter på Enter. Luk alle dine programmer, og genstart
Windows.

Under opstarten foretages en kontrol af filsystemet, hvorefter
konverteringen til NTFS påbegyndes. Herefter genstartes computeren
automatisk, der foretages endnu en kontrol af filsystemet og
konverteringen til NTFS fortsætter. Konverteringen til NTFS afsluttes
med endnu en genstart.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Birger

Dato : 18-05-03 07:56

Tak for svarene, det var lige det jeg skulle bruge.
Hilsen birger.

Fra : Madsen

Dato : 17-05-03 17:34

Birger skrev:

> Jeg kører xp pro fat 32 og jeg vil gerne ændre til ntsf, kan jeg
> gøre det uden at ødelægge min opsætning eller skal jeg formatere?

Ja, det kan du godt. Det kan gøres med kommandoen convert i en
kommandoprompt og du burde ikke miste data ved at gøre det.

Hvis du f.eks. vil konvertere drev C til NTFS så skriver du:
Convert C: /FS:NTFS

Du skal dog være opmærksom på at du vil få en clusterstørrelse på
512 bytes hvis du konverterer et FAT32-drev til NTFS med convert.
Hvis du derimod vælger at formatere disken til NTFS under
installationen af Win2000/XP så får du normalt en clusterstørrelse
på 4096 bytes hvis disken er større end 2 GB.

<http://support.microsoft.com/?kbid=314878>

Madsen.