MS Windows
briani 27239
Kan ikke boote efter fjernelse af gammel H~
Fra : LB

Dato : 17-05-03 14:05

Hej NG

Jeg har et problem, med min Maxtor HD.

Jeg har altid brugt Win 98SE som OS, men har for kort tid siden købet en
Maxtor 80GB ATA 133 Fluid HD, installeret Win XP pro på den, og for at vænne
mig til XP, har jeg sat denne disk som slave efter min "gamle" IBM 30 GB
ATA100 men nu står jeg og vil gerne bruge IBM'eren i min søns pc, men når
jeg fjerned den fra min pc, og prøver at boote fra Maxtoren, (jeg har
tjekket at jumperen står korrekt) står der bare "Press any button to reboot"
på min skærm, er det muligt at komme videre, uden at jeg skal til at
geninstallere alting på Maxtoren, eller ligger det nogle data på IBM'eren,
som gør at dette ikke er muligt?

Fra : LB

Dato : 17-05-03 14:11

Det skal lige nævnes at jeg inden installeringen af XP, havde sat den som
slave i mit system, bare så der ikkeer nogen der tror at jeg havde
installeret XP på den inden jeg satte den som slave.

Fra : Jens Petersen

Dato : 17-05-03 14:41

On Sat, 17 May 2003 15:05:26 +0200, "LB" <bureso@mail.dk> wrote:

> [...]
>på min skærm, er det muligt at komme videre, uden at jeg skal til at
>geninstallere alting på Maxtoren, eller ligger det nogle data på IBM'eren,

Du skal sikre dig at den kører på det samme drevbogstav som da den
blev installeret, sæt IBM disken i og vælg drevbogstav (diskhåndtering
/ vælg drevbogstav)

Og så skal de skjulte filer i c: drevet kopieres over til Maxtoren:

boot.ini
bootfont.bin
ntldr
ntdetect.com

--
Jens

I admit that the boss made me what I am today - depressed

Fra : LB

Dato : 17-05-03 15:26

Jens Petersen skrev

> [...]
> / vælg drevbogstav)
>
> Og så skal de skjulte filer i c: drevet kopieres over til Maxtoren:

Hmm!

Jeg tror ikke jeg er helt sikker på hvordan jeg gør dette, da jeg faktisk
finder en del filer, bare ved at søge på boot.ini, og jeg har desværre ongen
ide om, hvor jeg skal placerer dem i XP, da filsystemet ikke er det samme
som under 98SE

Jeg har ikke ændret på drevbogstaverne, de er stadig de samme, med bliver
min primære partition på Maxtoren ikke automatisk til C, når jeg flytter den
op som master på drevet, altså når jeg fjerner IBM disken?

Jeg har en ide, som jeg dog ikke er sikker på, men som jeg gerne vil have
bekræftet eller afkræftet.

Jeg starter min PC op, normalt, vælger WinXP, og når det er færdig med at
boote, så slukker jeg for min IBM disk (fjerner strømstikket og derefter IDE
kablet) dette har jeg prøvet sammen med en kammerat, da vi skulle lede efter
støj (og den IBM'er larmer helt vildt, så jeg vil self. gerne af med den)
Herefter er planen så at indsætte min XP CDrom, og geninstallere XP igen, da
jeg så håber på at den finder ud af at der allerede ligger et XP OC, og så
spørger om jeg vil "reparerer" dette???
Lyder dette helt hen i vejret, eller er jeg på rette spor?

Jeg vil self. tage en backup af min reg.datebase, så jeg kan få mine ganle
settings tilbage igen.

Fra : Edmund

Dato : 17-05-03 18:54

LB wrote:

> [...]
> desværre ongen ide om, hvor jeg skal placerer dem i XP, da
> filsystemet ikke er det samme som under 98SE

De ligger i roden af C og skal være samme sted på den anden disk.

Men du skal have lavet om på din nye boot.ini inden du går ind i
reparation med genoprettelseskonsol og skriver fixboot(nemmere for dig)

Ret boot.ini til
[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

> [...]
> bliver min primære partition på Maxtoren ikke automatisk til C, når
> jeg flytter den op som master på drevet, altså når jeg fjerner IBM

Nej den vil stadig hedde D, heldigvis for dig, eller ville der gå
kludder i Reg. databasen

Er det XP pro eller Home du har
Er det Home du har skal du bruge installatonsdisketter fra Micorsoft for
at lave dette
--
Mvh Edmund

Fra : LB

Dato : 17-05-03 20:15

Det er XP Pro, og jeg må sige at det ser lidt sort ud, da jeg ikke er så
stor en PC hej

Fra : LB

Dato : 17-05-03 20:46

LOL stavekontrol
Der skulle have stået
"Det er XP Pro, og jeg må sige at det ser lidt sort ud, da jeg ikke er så
stor en PC haj "

Fra : MN

Dato : 17-05-03 16:11

"LB" <bureso@mail.dk> wrote in message news:ba5c2c$f8r$1@sunsite.dk...
> [...]
> på min skærm, er det muligt at komme videre, uden at jeg skal til at
> geninstallere alting på Maxtoren, eller ligger det nogle data på IBM'eren,

Dine boot filer ligger nok på den gamle disk.

Her er lige en vejledning der måske kan hjælpe dig med gendanne dem
(engelsk):
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/winxppro/reskit/prkd_tro_evwd.asp

Mogens

Fra : LB

Dato : 17-05-03 16:19

Hej Mogens

kan du evt. fortælle mig, og det følgende skulle være muligt? da det virker
som den mest simple metode, for mig.

Fra : MN

Dato : 17-05-03 17:03

"LB" <bureso@mail.dk> wrote in message news:ba5jt2$7fu$1@sunsite.dk...
> [...]
> Lyder dette helt hen i vejret, eller er jeg på rette spor?
>
> Jeg vil self. tage en backup af min reg.datebase, så jeg kan få mine ganle

Jeg ville ikke fjerne nogle kabler når maskinen kører.

Ta' og følg vejledningen "restoring the MBR" og "replacing the BOOT" sector
ved det link jeg postede.

Det går hurtigt hvis det vil virke.

Mogens

Fra : LB

Dato : 17-05-03 18:52

Mogens skrev
> Jeg ville ikke fjerne nogle kabler når maskinen kører.
>
> Ta' og følg vejledningen "restoring the MBR" og "replacing the BOOT"
> [...]

Jeg kikker på det, men må sige at jeg er temmelig usikker på, om jeg er
"haj" nok til at gøre det.

Fra : Edmund

Dato : 17-05-03 19:17

LB wrote:
> Mogens skrev

> Jeg kikker på det, men må sige at jeg er temmelig usikker på, om jeg
> er "haj" nok til at gøre det.

Her er en gammel tråd om emnet

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&frame=right&th=380b746aa664d198&seekm=b7b4n9%24comj7%241%40ID-157131.news.dfncis.de#link1

--
Mvh Edmund

Fra : LB

Dato : 17-05-03 20:16

Edmus skrev

> [...]
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&frame=right&th=380b746aa6
64d198&seekm=b7b4n9%24comj7%241%40ID-157131.news.dfncis.de#link1

Jeg kikker på det, det kan være der er noget en newbie som jeg kan bruge.
takker mange gange

Mvh
Lars

Fra : LB

Dato : 18-05-03 12:31

Vil lige fortælle at tingende endelig fungerer som jeg ønskede

Mange tak for hjælpen herinde.

Mvh
Lars

Fra : Edmund

Dato : 18-05-03 12:38

LB wrote:
> Vil lige fortælle at tingende endelig fungerer som jeg ønskede
>
> Mange tak for hjælpen herinde.

Velbekomme.

Hvilken løsning brugte du så.

--
Mvh Edmund

Fra : LB

Dato : 18-05-03 12:55

Edmund spurgte "Hvilken løsning brugte du så"

Da jeg ikke er den største pc haj, så er det også lidt svært at forklarer
ordret, men jeg prøver

Jeg kopierede alle de skjulte filer, fra C:\ (IBM disken med 98SE) over på
D:\ (Maxtor disken med XP) Jeg ved ikke om de alle skal bruges?
Derefter frakoblede jeg IBM disken, startede Maxtoren op, med en GL
startdiskette, og gik ind i fdisk, og satte mit D drev til status A, og
genstartede pc'en, og nu fungerer tingende, eneste lille problem, er at mine
drev, ikke er blevet omdøbt til henholdsvis C og D, men stadig hedder D og F
(både min IBM, og min Maxtor var delt i 2 partitioner)

Mvh
Lars

Fra : Edmund

Dato : 18-05-03 13:27

LB wrote:
> [...]
> en GL startdiskette, og gik ind i fdisk, og satte mit D drev til
> status A, og genstartede pc'en, og nu fungerer tingende

Du er da en pc haj, når du har fået det til at virke på den måde
Jeg troede kun det kunne lade sig gøre hvis man gjorde den aktiv inde
fra windows af.
Du har ikke brugt FICBOOT komandoen vel ?

>eneste lille
> problem, er at mine drev, ikke er blevet omdøbt til henholdsvis C og
> D, men stadig hedder D og F (både min IBM, og min Maxtor var delt i 2
> partitioner)

Det skal du jo være glad for.
F.eks en genvej i startmenu, står der jo D:\programmer\program.exe
Hvis drevet bliver lavet om til C kan genvejen jo ikke finde det.

Hvis du ikke har nogle programer installeret på din F-partition kan du
godt lave F om til noget andet

Hvis du på et tidspunkt laver en ny installation af XP kommer dine drev
til at hedde C og D
Hvis du f.eks også installerer XP på din F-partition vil drevene hedde C
og D når du kommer ind i den nye XP
--
Mvh Edmund

Fra : LB

Dato : 18-05-03 15:41

Edmund skrev.

"Du har ikke brugt FICBOOT komandoen vel ?"
Nope, jeg aner ikke engang hvad det er

Edmund skrev desuden, som svar på.
> [...]

Hvis drevet bliver lavet om til C kan genvejen jo ikke finde det.

Hvis du ikke har nogle programer installeret på din F-partition kan du

Vil det så sige at hvis jeg geninstallere XP ovenpå den eksisterende
installation, så bliver drevene lavet om til C og D igen? og kan alle mine
programmer så også finde genvejene?

Mvh
Lars

Fra : Edmund

Dato : 18-05-03 18:01

LB wrote:
> Vil det så sige at hvis jeg geninstallere XP ovenpå den eksisterende
> installation, så bliver drevene lavet om til C og D igen? og kan alle
> mine programmer så også finde genvejene?

Er det ikke lige meget om dit XP drev hedder D eller C, det vender du
dig hurtigt til.

Det er ikke alle der kan få det til at virke med en reparations
installation, jeg er faktisk lidt i tvivl om det overhodet kan lade sig
gøre når det første bogstab er D
Hvis nu dine drev havde heddet C, E, G ,H, vil de efter en reparation
hedde C, D, E, F

Der er så delte meninger om man så bagefter skal køre alt fra windows
update en gang til

Hvis du ikke har ret mange programmer installeret, så start helt forfra.
En reperations installation tager mindst lige så lang tid som en
almindelig installation + installation af andre programmer selvfølgelig.

--
Mvh Edmund

Fra : LB

Dato : 18-05-03 18:53

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> En reperations installation tager mindst lige så lang tid som en
> almindelig installation + installation af andre programmer selvfølgelig.

Du har ret, og jeg er egentligt også ligeglad med om de hedder det ene elle
det andet, men at starte forfra, er ikke lige det jeg har mest lyst, da jeg
har tweaket XP, så det kører rigtigt lækkert, og det tager simpelthen så
meget tid, og jeg er ikke sikker på at jeg kan huske alt det jeg har testet,
og fundet godt

Mvh
Lars

Fra : Edmund

Dato : 18-05-03 19:14

LB wrote:
> Du har ret, og jeg er egentligt også ligeglad med om de hedder det
> ene elle det andet, men at starte forfra, er ikke lige det jeg har
> mest lyst, da jeg har tweaket XP, så det kører rigtigt lækkert

Så håber jeg du har taget backup af dit drev, når nu det kører rigtig
lækkert.

Jeg tester i øjeblikket om en reparation kan ændre D til C
(nu vil jeg vide det)
--
Mvh Edmund

Fra : LB

Dato : 18-05-03 20:00

> Så håber jeg du har taget backup af dit drev, når nu det kører rigtig
> lækkert.

Jeg håber på at få min nye HD en af de nærmeste dage, og så tager jeg en
backup.

> Jeg tester i øjeblikket om en reparation kan ændre D til C
> (nu vil jeg vide det)
Haha, det er jeg spøndt på at høre resultatet på

Mvh
Lars

Fra : Edmund

Dato : 18-05-03 23:18

LB wrote:
> "Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg håber på at få min nye HD en af de nærmeste dage, og så tager jeg
> en backup.

Havde du ikke lige fået en ny

> Haha, det er jeg spøndt på at høre resultatet på

Jeg nåede kun at installere XP på D, så blev jeg desvære nødt til at
forlade pcén
Så du må lige vente en dag eller to.
Hvis du da ikke selv laver en test med alle de diske du har

--
Mvh Edmund

Fra : LB

Dato : 19-05-03 06:03

> Jeg nåede kun at installere XP på D, så blev jeg desvære nødt til at
> forlade pcén
> Så du må lige vente en dag eller to.
> Hvis du da ikke selv laver en test med alle de diske du har

Alle de diske, er 3 stk, til 2 pc'er, hvoraf den ene stod af i fredags.
Jeg venter skam med tålmodighed.

Mvh
Lars

Fra : Edmund

Dato : 20-05-03 15:38

LB wrote:
> Alle de diske, er 3 stk, til 2 pc'er, hvoraf den ene stod af i
> fredags. Jeg venter skam med tålmodighed.

En reparation laver ikke om på bogstaverne.
Jeg delte en disk i to, og de hed D og F også efter reparation.
Jeg havde installeret SP1, og efter reparation var OE og IE lavet om til
den gamle version
Så efter en reparation skal man altså opdatere sin Windows forfra.

Hvordan ser din stifinder ud, når jeg bruger mappevisning, altså
stifindertræet ude til venste, er der ingen farver på (grå)
Farverne kom heller ikke tilbage, efter reparation

Det er XP Home jeg har
--
Mvh Edmund

Fra : LB

Dato : 20-05-03 16:42

> [...]
> den gamle version
> Så efter en reparation skal man altså opdatere sin Windows forfra.

Det er jo altid rart at vide.

> Hvordan ser din stifinder ud, når jeg bruger mappevisning, altså
> stifindertræet ude til venste, er der ingen farver på (grå)
> Farverne kom heller ikke tilbage, efter reparation

Min er også grå, og jeg har lige opdager at når jeg går ind i Foretrukne i
IE, er den også grå, og de grafisk illustrerede mapper er væk, der er kun
tekst, lidt irriterende! og jeg fatter egentligt ikke hvorfor, men det kom
efter jeg fandt to sikkerheds opdateringer til XP???

> Det er XP Home jeg har

Jeg har XP Pro

Mvh
Lars

Fra : Edmund

Dato : 20-05-03 18:04

LB wrote:

> Min er også grå, og jeg har lige opdager at når jeg går ind i
> Foretrukne i IE, er den også grå.

Mine foretrukne er ikke grå.
Har du flyttet dine fortrukne væk fra standard placeringen
D:\Documents and Settings\"brugernavn"\Foretrukne

--
Mvh Edmund

Fra : LB

Dato : 20-05-03 19:34

> Mine foretrukne er ikke grå.
> Har du flyttet dine fortrukne væk fra standard placeringen
> D:\Documents and Settings\"brugernavn"\Foretrukne

Nej, der ligger de stadig, i deres respektive mapper, lidt underligt, da jeg
aldrig har set dette før, men alting fungerer stadig, det er mare ikke så
overskueligt.

Mvh
Lars