MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Win XP opsætning eller?
Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-03 18:25

Her i huset har vi 4 computere som er koblet på ADSL linien med en Hub,
de 3 af dem kører XP.
Nu så til mit problem, hvis jeg skal overføre nogle filer til den ene pc
via f.eks ICQ så kan jeg kun overføre med 13-15 kb/s, derimod den anden
pc går det helt amok, overførselshastigheden kommer op på 1000-1500
kb/s, ja det tager ganske få sekunder at overføre 5 mb. Hvorfor den
forskel, er det et opsætningsproblem i XP der bremser den ene pc til så
lav en fart.
Linien er en 1024/256

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Leony

Dato : 15-05-03 18:34

"Henning Lund" <hlafjerndette@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Nu så til mit problem, hvis jeg skal overføre nogle filer til den ene
> pc via f.eks ICQ så kan jeg kun overføre med 13-15 kb/s, derimod den

Hvis det er de pc'ere der er i dit netværk, så er der ingen grund til at
bruge ICQ.
De burde kunne ses i netværkssteder.

> [...]
> Hvorfor den forskel, er det et opsætningsproblem i XP der bremser den
> ene pc til så lav en fart. Linien er en 1024/256

Umiddelbart lyder det som om, at den ene tager din ADSLopkobling til
overførsel af filer, mens den anden (hurtige) tager dit LAN.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-03 18:51

Leony skrev:

> Hvis det er de pc'ere der er i dit netværk, så er der ingen grund til
> at bruge ICQ.
> De burde kunne ses i netværkssteder.

XP er ikke sat op til netværk, de tre pcér kan ikke se/dele hinandens
mapper.Overførslen af filer foregår på samme måde som hvis jeg vil sende
et billede af min svigermor til dig (uha).

> Umiddelbart lyder det som om, at den ene tager din ADSLopkobling til
> overførsel af filer, mens den anden (hurtige) tager dit LAN.

Hmmm jeg fatter det ikke, jeg har aldrig lavet LAN på pcérne.

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-03 19:04

Henning Lund skrev:

> [...]

Kan jeg forøvrigt se om den er sat op til LAN?

Fra : Leony

Dato : 15-05-03 20:11

> Kan jeg forøvrigt se om den er sat op til LAN?

Ikke umiddelbart.
Hvis du klikker på netværkssteder (ikon på skrivebordet, hvis du har
det), så kan du se de andre computere på netværket her.

Computerne skal have TCP/IP protokollen installeret (hvis de kan bruges
til at vise internetsider, så er den installeret).
De skal tilhøre samme Workgroup.
De skal have et IP nummer.
Der skal deles nogle filer (højreklik på en mappe eller et drev og vælg
deling).
Hvis du har firewall på maskinerne, så skal den sættes til at tillade al
trafik på lokalnettet eller den enkeltes computers IP skal godkendes som
sikker trafik.

Du kan læse lidt om LAN opsætning her:
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=/directory/worldwide/da/guides/functionguide_hardware_homenetwork/default.asp
http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/hjemmenet.php
Den sidste er måske ikke den bedste.

Hvis der er andre spørgsmål, så fyr løs.

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-03 20:38

Leony skrev:

> Computerne skal have TCP/IP protokollen installeret (hvis de kan
> bruges til at vise internetsider, så er den installeret).

Jep alle har forbindelse til nettet via en HUB og TCP/IP er instaleret.

> De skal tilhøre samme Workgroup.

Det er de sikkert ikke.

> De skal have et IP nummer.

hmmmm er jeg ikke inde i.

> Der skal deles nogle filer (højreklik på en mappe eller et drev og
> vælg
> deling).

ok

> [...]
> al
> trafik på lokalnettet eller den enkeltes computers IP skal godkendes

Yes

> Du kan læse lidt om LAN opsætning her:
> [...]

Jeg kigger lige på dk siderne, de er lettest at forstå for en ikke
sprogkyndig person.

> Hvis der er andre spørgsmål, så fyr løs.

Det skal der nok blive, forresten husker jeg at da jeg i tidernes morgen
satte puterne til hubben da valgte jeg i XP den forbindelse der hedder
noget i stil af: Komputeren tilsluttes direkte til nettet , ikke noget
med LAN fordi vi havde Hubben og derfor ikke ville have de andre
maskiner til at gå på nettet gennem en maskine.

Fra : Leony

Dato : 15-05-03 21:11

> Jep alle har forbindelse til nettet via en HUB og TCP/IP er
> instaleret.

Har du en router?
Du skal ikke have andre protokoller installeret end TCP/IP.

> Det er de sikkert ikke.

Som standard hedder den vist bare workgroup i XP, så hvis du ikke har
ændret det burde det ikke være noget problem.
Du kan se, og ændre, arbejdsgruppen hvis du klikker på system i
kontrolpanelet. Vælg det faneblad der hedder computernavn.

> hmmmm er jeg ikke inde i.

Du kan se computerens IP i XP, hvis du starter en kommandoprompt og
skriver "ipconfig" (uden ").
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?id=50655&dogtag=tdco-39912
Óvenstående link viser hvordan du ændrer IP'en fra servertildelt til
fast IP. Det gør det lidt nemmere at have med at gøre, synes jeg, når
der skal tillades adgang i firewall'en osv.

> Jeg kigger lige på dk siderne, de er lettest at forstå for en ikke
> sprogkyndig person.

De er danske allesammen, men du har ret.

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-03 21:41

Leony skrev:

> Har du en router?

Nix.

> Du skal ikke have andre protokoller installeret end TCP/IP.

Det er der heller ikke.

> [...]
> Du kan se, og ændre, arbejdsgruppen hvis du klikker på system i
> kontrolpanelet. Vælg det faneblad der hedder computernavn.

Yes de hedder workgroup.

> [...]
> fast IP. Det gør det lidt nemmere at have med at gøre, synes jeg, når
> der skal tillades adgang i firewall'en osv.

Ok

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-03 21:01

Leony skrev:

> Hvis der er andre spørgsmål, så fyr løs.

Jeg undres stadig, hehe hvis jeg upper nogle filer til min bror kan jeg
som før fortalt gøre det med 28-29 kb/s, så kommer det sære hvis jeg
samtidig upper til "problemmaskinen med den lave fart" så kommer den
samlede hastighed sq op på ca 40-45 kb/s, det kan da ikke lade sig gøre
på en 1024/256 linie?

Fra : Leony

Dato : 15-05-03 22:03

> [...]
> jeg samtidig upper til "problemmaskinen med den lave fart" så kommer
> den samlede hastighed sq op på ca 40-45 kb/s, det kan da ikke lade

Det skulle det ikke kunne.

Fra : WE

Dato : 15-05-03 23:38

TCP/IP er standard i XP.
Maskinerne skal ikke nødvendigvis tilhøre samme arbejdsgruppe.

Fra : Leony

Dato : 15-05-03 19:55

> Hmmm jeg fatter det ikke, jeg har aldrig lavet LAN på pcérne.

Hvorfor ikke?

Dit netværk kører sikkert 100 Mbit, hvor din internet forbindelse kun
kører 1 Mbit.
Der er en væsentlig forskel.

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-03 20:30

Leony skrev:
> "Henning Lund" <hlafjerndette@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke?

Jeg har aldrig haft brug for det da ungerne har deres egen pc og jeg
min, og vi har egentlig aldrig haft brug for at dele nogle filer før.

> Dit netværk kører sikkert 100 Mbit, hvor din internet forbindelse kun
> kører 1 Mbit.
> Der er en væsentlig forskel.

Jawel, jeg fatter stadig ikke hvorfor den ene spurter afsted men den
anden ikke engang kan opnå 15 kb/s, jeg sendte lige en 5 mb fil til min
bror et andet sted i landet, den gik af med 28-29 kb/s som jeg plejer at
kunne uppe med.

Fra : Leony

Dato : 15-05-03 20:54

> [...]
> anden ikke engang kan opnå 15 kb/s, jeg sendte lige en 5 mb fil til
> min bror et andet sted i landet, den gik af med 28-29 kb/s som jeg

Jeg ved heller ikke hvorfor den ene spurter. Jeg har samme problemer på
mit netværk. Computer 1 kan sende til Computer 2 med 6 MB/s, men s
Computer 1 kun henter med 3 MB/s fra Computer 2.

28-29 KB/s er max på en 256 Kb linie, når overhead er fraregnet, så det
er meget godt.

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-03 21:32

Leony skrev:

> Jeg ved heller ikke hvorfor den ene spurter. Jeg har samme problemer
> på mit netværk. Computer 1 kan sende til Computer 2 med 6 MB/s, men s
> Computer 1 kun henter med 3 MB/s fra Computer 2.

Tjae windows veje er uransagelige, jeg har været ved at studere de link
da gav mig, der er lidt som jeg synes ikke passer ind i billedet,
herhjemme har jeg den hurtigste maskine og så vidt jeg kan stave mig
frem, skal de andre på nettet gennem min, det synes jeg ikke er godt da
min maskine så skal være tændt altid for de kan benytte linien, jeg er
heller ikke klar over om vi kan benytte de eksisterende netværkskabler
til hubben, jeg synes også der stod noget om at der skulle to netkort i
min maskine for at det fungerede.

Fra : Leony

Dato : 15-05-03 22:09

> [...]
> netværkskabler til hubben, jeg synes også der stod noget om at der
> skulle to netkort i min maskine for at det fungerede.

Det du beskriver her er "internet connection sharing", computeren med
forbindelse til nettet skal være tændt for at de andre computere på
netværket kan komme på nettet. Dette er, så vidt jeg er orienteret, den
eneste måde at dele internet mellem flere computere uden en router. Er
du sikker på din hub ikke har indbygget router?

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-03 22:22

Leony skrev:

> [...]
> den eneste måde at dele internet mellem flere computere uden en
> router. Er du sikker på din hub ikke har indbygget router?

Jep det er en ganske almindelig hub til 198 kr. og vi har så de der 4
dynamiske ip adresser deraf kan alle 4 putere være på nettet ad en gang.

Fra : Leony

Dato : 15-05-03 22:44

> Jep det er en ganske almindelig hub til 198 kr. og vi har så de der 4
> dynamiske ip adresser deraf kan alle 4 putere være på nettet ad en
> gang.

Nå, ok på den måde, så kan jeg godt forstå hvordan de kommer på nettet.

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-03 21:50

Leony skrev:
> Jeg ved heller ikke hvorfor den ene spurter. Jeg har samme problemer
> på mit netværk. Computer 1 kan sende til Computer 2 med 6 MB/s, men s
> Computer 1 kun henter med 3 MB/s fra Computer 2.

Ja jeg synes det bliver sjovere og sjovere, jeg lod et par stykker gå på
min FTP samtidig med at problempcén henter, der er altså noget rivende
galt, en konflikt eller noget andet da de to som gik på _kun_ kan hente
med 1-2 kb/s og forbindelsen går helt i stå for dem det meste af tiden,
den laver altså kage i forbindelsen på en eller anden sær måde, lukker
jeg ned for problempcén, kan de to andre samlet hente med 28-29 kb/s som
sædvanligt for min linie.

Fra : Leony

Dato : 15-05-03 22:01

> [...]
> sær måde, lukker jeg ned for problempcén, kan de to andre samlet
> hente med 28-29 kb/s som sædvanligt for min linie.

Måske du skulle prøve at geninstallere TCP/IP, alternativt en frisk
installation af Windows, på problemcomputeren.
Det lader til at det er den som er "defekt".

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-03 22:23

Leony skrev:

> Måske du skulle prøve at geninstallere TCP/IP, alternativt en frisk
> installation af Windows, på problemcomputeren.
> Det lader til at det er den som er "defekt".

Hmmmm jeg er næsten sikker på knægten myrder mig hvis windows skal ind
på ny.

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-03 22:36

Leony skrev:
> Måske du skulle prøve at geninstallere TCP/IP,

Eh det gik jeg bet i, hvordan filen gør man det, i gamle dage kunne man
afinstalere TCP/IP det kan man åbenbart ikke i XP.

Fra : Leony

Dato : 15-05-03 22:51

> Eh det gik jeg bet i, hvordan filen gør man det, i gamle dage kunne
> man afinstalere TCP/IP det kan man åbenbart ikke i XP.

Den bliver betragtet som en vigtig del af Windows XP, derfor lader den
sig ikke afinstallere.

Man kan dog nulstille den, ved at skrive netsh int ip reset
c:\resetlog.txt i kommandoprompten.
Læs mere her: http://support.microsoft.com/?kbid=299357

Måske har folkene i netvaerksgruppen et bud på hvad der kan være galt
med din forbindelse.
Det er jo mere eller mindre et spørgsmål som jeg vil mene hører til i
den gruppe.
Det skader i hvert fald ikke at få så mange synsvinkler som muligt.
Måske er der oven i købet en der sidder med et guldæg eller to.

Fra : Henning Lund

Dato : 15-05-03 23:01

Leony skrev:

> [...]
> Læs mere her: http://support.microsoft.com/?kbid=299357
>
> Måske har folkene i netvaerksgruppen et bud på hvad der kan være galt

Ok jeg takker indtil videre for svarene, så må jeg til at abbonere på
netværksgruppen og se.