MS Windows
briani 27239
Bootdisk til Windows XP og NTFS-filsystem
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 15-05-03 01:21

Hej med jer

Jeg har et stort problem - jeg kan ikke slette hele harddisken ved blot at
indsætte WinXP-cd I dr og så følge vejledningen..

Det er ikke muligt at formattere harddisken vha. denne CD selvom jeg har
forsøgt men uden held og min harddisken..

Hvor hos Microsofts hjeffs hjemmeside?? Til både diskette og CD..

Jeg skal bruge bootdisken til at formattere hele harddisken på 120 GB og vil
også gerne have alle andre funktioner i l´Hvad med partttitionen på
harddisken ligesom FDISK som var i Windows 98-bootdisketten plus
formatteringen.

Og så sørge for at ffå startdisketten til i dos tilstand o å få computeren
til at genkende mit DVD-drev og evt. CD brænder.. Og hvad med zip-drevet?

Håber på hurtig svar!

På forhånd tak.

Venlig hilsen Bart

Fra : jens

Dato : 15-05-03 07:08

"Bart Bendtsen" <bart@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> også gerne have alle andre funktioner i l´Hvad med partttitionen på
> harddisken ligesom FDISK som var i Windows 98-bootdisketten plus

Har du en W98 cd så start på den og brug Fdisk.
(der er noget med at en w98 kun kan lave parter på 40gb eller deromkring)
Eller en partition magic cd
Er disken i en stor part nu kan w98 ikke bruges.

mvh Jens

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-05-03 13:31

Se inline

On Thu, 15 May 2003 08:07:51 +0200, "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote:

>Har du en W98 cd så start på den og brug Fdisk.
>(der er noget med at en w98 kun kan lave parter på 40gb eller deromkring)

En opgraderet version af fdisk til WIN98 kan hentes hos Microsoft.

>Er disken i en stor part nu kan w98 ikke bruges.

Ikke korrekt.

Fra : Janner

Dato : 15-05-03 07:13

"Bart Bendtsen" <bart@privat.dk> wrote in message
> [...]
computeren
> til at genkende mit DVD-drev og evt. CD brænder.. Og hvad med zip-drevet?

Hej,

Kan ikke forstå du ikke kan formatere disken under XP installation opstarten
, men om alting er kan du ihvertfald skette hele partitionen hvor på XP
ligger. Herefter følge vejledningen til påny oprette denne partition igen.

Du behøver ikke bruge start diskettet da du blot kan boote fra dit cd rom
drev. Hvis du absolut vil hente boot disketter kan de hentes på
www.bootdisk.com , ønsker du fdisk aller format funktionen på disse kan
disse blot kopieres over på dine boot disketter fra enten en 98 cd eller an
gammel boot disk.

Hygge

Jan

Fra : jens

Dato : 15-05-03 07:14

> [...]
computeren
> til at genkende mit DVD-drev og evt. CD brænder.. Og hvad med zip-drevet?

Eller start på W98 med cd drev, indsæt XP cdèn og start [cd]:\i386\winnt.exe

Det starter install af xp hvor du kan omparte og formatere via xp.

Mvh Jens

Fra : Madsen

Dato : 15-05-03 21:58

Bart Bendtsen skrev:

> Det er ikke muligt at formattere harddisken vha. denne CD selvom
> jeg har forsøgt men uden held og min harddisken..

Får du en fejlmeddelelse og hvis du gør, hvad siger den så?

Så vidt jeg er orienteret så er det ikke muligt at formatere en disk
større end 32 GB vha. WinXP CD'en hvis man vælger FAT32 som filsystem.
Hvis du vil køre FAT32 bliver du nødt til at partitionere disken med
Fdisk og derefter formatere den vha. en Win98 bootdisk inden du
installerer WinXP på disken. Den gamle Fdisk fra Win95 og 98 har
problemer med at se størrelsen på diske over 64 GB, men du kan hente
en nyere Fdisk hos MS som kan se diske større end 64 GB.
<http://support.microsoft.com/?kbid=263044>

Hvis du vælger NTFS som filsystem så burde det ikke være noget problem
at formatere hele disken vha. WinXP CD'en.

Se evt.: <http://support.microsoft.com/?kbid=314463>

I øvrigt så skal din BIOS helst understøtte store diske. BIOS skal
helst vise den rigtige størrelse på disken under opstarten. Gør den
det?

Madsen.