MS Windows
briani 27239
Win XP 266Mhz 192Mb ram
Fra : Morten

Dato : 14-05-03 07:16

Min gamle PC trænger til en formateringe så er det jeg overvejer at lægge XP
ind på den.

Kan det overhovedet lade sig gøre at få XP til at køre ordentligt på en
maskine med:

266Mhz
192Mb ram
10Gb HD

Det gør ikke noget den bliver en smule langsommere end med Win98 bare jeg
kan bruge alle de nye features fra XP.

Mvh Morten

Fra : jens

Dato : 14-05-03 07:19

"Morten" <mortenvREMOVE@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 10Gb HD
>
> Det gør ikke noget den bliver en smule langsommere end med Win98 bare jeg

Discen er for lille.
Den bliver meget langsom

En W2K vil give et bedre resultat da den er mere nøjsom end XP.

mvh Jens.

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-05-03 07:59

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> Discen er for lille.

Hvad er da det for noget sludder ... 10GB kan en
WinXP med en pæn sjat programmer da snildt
ligge på ...

> Den bliver meget langsom

Noget lyn bliver den ikke - men mine erfaringer
siger mig at det ikke forholder sig meget
anderledes med Win2K.
Når først man får slået alt det der fancy
grafik-gøgl fra i XP kører den faktisk mindst
lisså hædeligt som en Win2K på en sløv
maskine ...

Til Morten:
Hvis det er XP's features du vægter så prøv
da at låne en skive og se om det duer inden
du selv investerer ... Det er da forsøget værd, især
nu du alligevel står og skal formattere
--
Peter J

Fra : Kresten K. Jeppesen

Dato : 14-05-03 08:16

"Peter Jensen" <spateldask@lovelyspam.hotmail.com> wrote in message

> WinXP med en pæn sjat programmer da snildt
> ligge på ...

Ja, uden problemer endda.

> Noget lyn bliver den ikke -

NEJ! Det gør den ikke! Jeg har nemlig lige prøvet det på en 266mhz (godt nok
kun med 64 mb ram) og det spillede INGEN steder. Det skal dog siges at jeg
ikke optimerede for performance eller noget som helst. Men XP i standart
installation på en 266mhz vil jeg ikke anbefale. (Valgte selv at lægge win98
på istedet).

> [...]
> Hvis det er XP's features du vægter så prøv
> da at låne en skive og se om det duer inden
> du selv investerer ... Det er da forsøget værd, især

Rigtig, rigtig god ide - måske ikke HELT ifølge microsofts copyright osv osv
men helt klart en god ide - sørg for at have en stor pose med tålmodighed i
nærheden!

K.J

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-05-03 08:20

"Kresten K. Jeppesen post.opasia.dk>" <kkj@<FJERN DETTE> skrev i en
meddelelse news:3ec1ed47$0$83060$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
osv
> men helt klart en god ide - sørg for at have en stor pose med tålmodighed

He he - der har jeg i hvert fald ingen skrupler :)

Tro mig - de 128MB Ram gør en stor forskel
--
Peter J

Fra : Morten

Dato : 14-05-03 09:03

Tak for de gode råd.

Jeg ligger inde med både Win98 og XP skiverne, så jeg tror jeg prøver med XP
først og ser hvad der sker.

Peter Jensen skriver:

Hvor slår man alt det grafik-gøgl fra?

Mvh Morten

Fra : jens

Dato : 14-05-03 09:25

"Peter Jensen" <spateldask@lovelyspam.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad er da det for noget sludder ... 10GB kan en
> WinXP med en pæn sjat programmer da snildt
> ligge på ...

Alt er jo relativt........
Min XP installation fylder 6GB + 1gb til page filer og backup filer altså 7
gb, deraf er office pakken og et par andre ting med, men alt efter hvilke
spil og andre ting der skal på, ryger de 10 gb ret hurtigt.

mvh Jens som stadig mener discen er for lille
medmindre der er flere diske i maskinen

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-05-03 09:29

> [...]
> spil og andre ting der skal på, ryger de 10 gb ret hurtigt.
>
> mvh Jens som stadig mener discen er for lille

Der har kun været nævnt Windows XP i denne tråd .. Intet
om hvad der ellers skal ligge på maskinen.
10 GB er som udgangspunkt alt rigeligt til at køre
en Windows XP ... om der så siden hen skal alverdens
tingel-tangel (herunder Office) på maskinen er så en helt
anden sag.
--
Peter J

Fra : jens

Dato : 14-05-03 10:08

> [...]

> en Windows XP ... om der så siden hen skal alverdens
> tingel-tangel (herunder Office) på maskinen er så en helt

Hmmm.....
Hvilke mulighedder er der for at vælge anderledes når man har brugt maskinen
i 14 dage ?

For mig at se indebærer et valg af OS også hvad det kan / skal bruges til.
Og det skal der tages højde for i starten, eller hvad vil du foreslå når der
spørges i næste uge om det er muligt at få mere plads på maskinen ?

Valget af W98 eller W2k fylder det halve af XP, Linux sikkert meget mindre,
men der spørges til XP vs W98, og der ville jeg vælge W2K eller W98, også
pga de få mhz.

Det er da rigtigt at XP sagtens kan være på 10GB, men hvis det er de eneste
10GB der er, bliver maskinen ubrugelig ret hurtigt.
(hvilket den gør alligevel med 266mhz)

mvh Jens

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-05-03 14:19

> Hmmm.....
> Hvilke mulighedder er der for at vælge anderledes når man har brugt
maskinen
> i 14 dage ?

ikke forstået

> [...]
der
> spørges i næste uge om det er muligt at få mere plads på maskinen ?

Enig - nu nævner Morten at han er hooked på XP's features og ønsker
at vide om der er plads til XP på disken ... Dvs. han har valgt udfra
ønsket funktionalitet

Hvis han om 14 dage ønsker mere plads ... tjah, så er det da altid
muligt at smække en disk mere i ... Men jeg kan slet ikke se
det nødvendige i denne her "over tid" plads diskussion - der er ingen
af os der aner hvad Morten skal med den maskine ... Vi kan kun
kommentere hvorvidt XP kan være på den eller ej.

> Valget af W98 eller W2k fylder det halve af XP, Linux sikkert meget
mindre,
> men der spørges til XP vs W98, og der ville jeg vælge W2K eller W98, også
> pga de få mhz.

Det er alt sammen fint nok - og dine argumenter mht. MhZ er osse iorden.
Men Morten vil nu engang gerne have XP og ønsker at vide om det
overhovedet kan køre på den maskine .. Og der må svaret altså være et
klart ja.

> Det er da rigtigt at XP sagtens kan være på 10GB, men hvis det er de
eneste
> 10GB der er, bliver maskinen ubrugelig ret hurtigt.
> (hvilket den gør alligevel med 266mhz)

Det tror jeg aldrig vi bliver enige om.

Har 50 maskiner her på arbejdet med 20GB diske.
Der er typisk anvendt 6-7 GB med en XP, Office XP
og hvad der nu ellers skal bruges i en virksomhed
af Acrobat Reader og den slags småting, samt
dokumenter og den slags - incl. Pagefile
Så der er stadig 3GB at rode med.

Nu har Morten ikke nævnt noget om hvad han påtænker
at bruge maskinen til - derfor er denne diskussion egentlig
irrelevant da vi kun kan forholde os til at der skal XP på den.
That's it - og der må konklusionen være: der er rigeligt med plads...
Hvad vi så hver især fylder vore maskiner med er en helt anden snak:
JEG vil f.eks. aldrig kunne nøjes med 10GB disk til mit system - der
er 80 ved at være i underkanten.
--
Peter J

Fra : jens

Dato : 14-05-03 16:33

"Peter Jensen" <spateldask@lovelyspam.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> maskinen
>
> ikke forstået

Citat fra mortens oprindelige spørgsmål :
"Kan det overhovedet lade sig gøre at få XP til at køre ordentligt på en
maskine med:"...............

Med at køre ordentligt mener du så, at bare den starter første gang så er
det fint ?

Du kommer også frem til de 6-7gb til XP.

Et spil til XP tager typisk 600mb.

Derfor mener jeg ikke den kommert til at køre "ordentligt" med de givne mhz
og den lille disk.

Men du har ret, vi bliver nok ikke enige........

mvh Jens
som ikke laver maskiner med under 40gb diske mere

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 14-05-03 16:42

jens wrote:
> Et spil til XP tager typisk 600mb.

Ikke for at blande mig i jeres efterhånden lidt lange disput, men med 266
MHz og 192 MB ram tror jeg ikke der er mange spil der er hver at spille
alligevel...

--
Martin K

Fra : Peter Jensen

Dato : 15-05-03 09:13

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3ec263c0$0$48902$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ikke for at blande mig i jeres efterhånden lidt lange disput, men med 266
> MHz og 192 MB ram tror jeg ikke der er mange spil der er hver at spille
> alligevel...

Lige nøjagtig ... Det bliver ikke til de store fancy
udfoldelser på den maskine ... Og igen igen igen -
der nævnes absolut intet om hvad den skal bruges
til ... EOD for mit vedkommende :)

--
Peter J

Fra : Madsen

Dato : 14-05-03 12:16

Morten skrev:

> Hvor slår man alt det grafik-gøgl fra?

Du kan f.eks. højreklikke på skrivebordet og vælge Properties > Themes
hvor du så vælger 'Windows Classic'. Så kommer XP til at ligne Win9x
eller Win2000.

Prøv også at kigge i Control Panel > System > Advanced > Settings ud
for Performance og fanebladet Visual Effects.

Madsen.