MS Windows
briani 27239
Win XP og Win 98 SE i LAN
Fra : Kim Schroeder

Dato : 14-05-03 02:09

Jeg tillader mig at poste her - mit problem har sin basis i et netværk
- men kan relateres til Win XP, så håber på forståelse.

Følgende er en beskrivelse af problemerne og er delvis en kopi af et
indlæg i dk.edb.netværk ('Opsætning af Netkort mv.'), hvor de ellers
har været en stor hjælp:

Har 2 maskiner sat op i et netværk: 1 Win XP Pro og 1 Win 98 SE.
Maskinerne har Unex Ethernet kort og de er forbundet til en Linksys
BEFSR41 router, som igen har fat i en Siemens ADSL adapter.

IPX/SPX med Fil- og udskriftsdeling til Microsoftnetværk er aktiveret på
begge maskiner.
NetBIOS over TCP/IP deaktiveret på begge maskiner.
Vi kører altså IPX/SPX lokalt og ikke TCP/IP (skulle være det mest sikre)
Firewall i XP er disablet.

Maskinerne har samme arbejdsgruppe og er i øvrigt begge på www uden problemer.

Fra XP maskinen er der ingen problemer - der kan til enhver tid ses, hvad der er valgt
som delte filer og mapper på Win 98 SE maskinen, så langt så godt

Problem 1.
Den anden vej - set fra 98 - er det lidt mere langhåret:
Undertiden (kan ikke finde nogen systematik i det) dukker XP-maskinen op, når der
klikkes på dens navn.
Indimellem hjælper en genstart af den ene eller anden maskine - men som sagt kan
jeg ikke gennemskue, hvor problemet er.
For det meste fås følgende besked når jeg forsøger at se XP fra 98 maskinen:
"Der er ikke adgang til \\<navn>
Enheden findes ikke på netværket"

Jeg kan - i ovennævnte situation - godt pinge XP maskinen uden problemer og
den er som nævnt også at se i 'Andre Computere' på 98 maskinen - men den
kan altså for det meste ikke åbnes, så man kan se mapper og printere.
Maskinen er under alle omstændigheder altid at se fra 98 maskinen (optræder med
sit navn)
Hvorfor ovennævnte besked, når den rent faktisk optræder på 98 maskinen
som en del af netværket ?

Hvor er det Win XP lukker skodderne i efter kort tid - og hvorfor ?

Andet problem:
Der kan godt printes ud fra XP maskinen på de printere, der er tilsluttet 98 maskinen
- men ikke den anden vej.
Når der - indimellem - er hul igennem til XP maskinen ses printerne på denne fint nok.
Win 98 vil før den kan printe ud rimeligvis også gerne have en driver til disse.

For at koge det lidt ned: Hvordan installere jeg driverne, når de gemmer sig et eller andet
sted på en hel installations cd? Har prøvet at bladre mig frem til filerne uden held.
Jeg kan ikke køre installations cd'en, da windows stopper, når den opdager, at den
pågældende printer ikke er tilsluttet computeren.
Er jeg nødt til at flytte printerne ind til 98 maskinen - tilslutte dem og køre installations
cd'en for at få driverne installeret ?

Apropos <navn> : Win XP opererer med et begreb kaldet 'Det fulde computernavn',
hvilket hos mig er " navn bindestreg 11 cifre/tal "- altså (opdigtet):
Søren-4oi9c5g3glv.
Det er det navn, der dukker op under 'Andre Computere' på 98 maskinen.
Sker der noget ved at lave det om ?? Er det bare et eller andet windows wodoo,
eller fører en ændring af dette navn problemer med sig ?
I forvejen optræder der både et computernavn, en computerbeskrivelse og en
arbejdsgruppe..

I håbet om et svar fra en venlig sjæl her i gruppen.

Med venlig hilsen
Kim

Fra : jens

Dato : 14-05-03 06:42

"Kim Schroeder" <nospamtome@myorange.dk> skrev i en meddelelse
<klip>

> [...]
> Firewall i XP er disablet.
>
> Maskinerne har samme arbejdsgruppe og er i øvrigt begge på www uden

Fjern IPX protokollen fra begge maskiner.

> [...]
(optræder med
> sit navn)
> Hvorfor ovennævnte besked, når den rent faktisk optræder på 98 maskinen

Fordi xp og IPX protokollen ikke kan enes.
Fjern IPX fra begge maskiner, brug din router som dhcp.
Routeren kan bruges til at holde dit lan adskilt fra www, så der er ingen
grund til at bruge ipx medmindre du spiller nogle få gamle spil som kun vil
køre ipx.

> Hvor er det Win XP lukker skodderne i efter kort tid - og hvorfor ?

IPX.............

> [...]
denne fint nok.
> Win 98 vil før den kan printe ud rimeligvis også gerne have en driver til

Hvilken printer er det ?
Igen er det IPX og xp som driller.

Fjern IPX fra begge, bind fildeling i w98 til tcp/ip og det kører næsten
med det samme.

gæste kontoen i XP skal aktiveres, eller du kan fra win98 bruge din xp logon
navn og password fra w98 når den spørger efter navn og pass.

Printeren tager vi senere.

Du kan godt ændre navnet på xp maskinen, men log ind som administrator når
du gør det.
Hklik på denne computer - egenskaber - computernavn.
Efter navne ændring skal arbejds gruppen checkes, svjh nulstilles den til
MSHOME ved navne ændringer.

Når navnet er ændret skal der deles en mappe på maskinen hvis den skal vise
sig på et netværk.

Kontroller hvad ipèrne er når du har skiftet navnet og fjernet ipx, det
gøres på xp i start - kør - cmd.exe : "ipconfig/all" og på w98 med start -
kør - winipcfg

Hvilke ipèr har de så ?

mvh Jens

Fra : Mogens Johansen

Dato : 14-05-03 07:33

> "Kim Schroeder" <nospamtome@myorange.dk> skrev i en meddelelse
> <klip>

Skrev en masse om at XP kan se win98 og printe men ikke omvendt.

Har selv haft prob. og løste det på følgende måde: Win98 kan ikke se XP pga.
sikkerheden i XP. Sagt på en anden måde, XP tillader ikke at ikke godkendte
brugere logger på. Opret en konto på XP, Fx. brugernavn: peter, password,
peter. Derefter er det maskinen med win98 der skal sættes op. Under
netværksindstillinger, under logon vælges "klientprogram til Microsoft
netværk". Slet derefter alle *.pwl filer som ligger i windows biblioteket.
Genstart PCén. Efter genstart får du nu en login boks hvor du skal skrive
brugernavn og adgangskode. Her skriver du peter, peter, eller hvad du nu
kaldte din nye konto i XP. Efter dette kunne jeg logge på XP, printe mv.

Mine maskiner er sat op så XP tildeler IP adr. til win98 og alt fungerer
upåklageligt. Husk også at konfigurere din evt. firewall, så det ikke er den
der laver ged i det. Det vil være en god ide at disable den indtil resten
kører.

Mvh.
Mogens

Fra : jens

Dato : 14-05-03 07:36

"Mogens Johansen" <m_j@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
klip

> [...]
> Genstart PCén. Efter genstart får du nu en login boks hvor du skal skrive

Brug avanceret fildeling giver samme resultat, det er bare lidt nemmere at
lave.

mvh Jens

Fra : Kim Schroeder

Dato : 14-05-03 15:00

"Mogens Johansen" <m_j@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse news:b9snv3$e3k$1@news.net.uni-c.dk...
[snip]
> [...]
> brugernavn og adgangskode. Her skriver du peter, peter, eller hvad du nu
> kaldte din nye konto i XP. Efter dette kunne jeg logge på XP, printe mv.

Tak for svaret Kan jeg ikke bruge Windows logon, så der ikke skal tastes
brugernavn og adgangskode ind hver gang 98-maskinen startes?
Har ændret XP som angivet her:
http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp_filesharing/03userpasswords.htm
i afsnittet: "Permitting Network Access Without a Password"

Vil prøve det med en ny konto på XP-maskinen i løbet af dagen.

Med venlig hilsen
Kim

Fra : Kim Schroeder

Dato : 14-05-03 14:43

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse news:b9skvn$jga$1@news.net.uni-c.dk...
[snip]

> [...]
> grund til at bruge ipx medmindre du spiller nogle få gamle spil som kun vil

Tak for svaret Jeg troede, at det smarte ved IPX/SPX var, at det er en anden
protokol end den der køres på www, hvorfor flere guides også anbefaler den
fremfor TCP/IP - men hvis det på den anden side ikke virker, er det jo så som
så med fidusen.
Ehm - skal jeg ind i routerens opsætning og gøre et eller andet, hvis jeg vælger
(også) at køre TCP/IP på lokalnettet? Jeg vil gerne undgå, at skulle sætte en
firewall op, da det fører flere besværligheder med sig.
Har indtryk af (hvad ved en nybegynder udi netværk) at det pt er routeren,
der tildeler ip'er til maskinerne.
Kort sagt - er det sikkert at køre TCP/IP på vores lokalnet ?

> 98 maskinen

> Hvilken printer er det ?

Jeg har en Canon LPB-660 og en Canon MPC 400 på XP-maskinen, som
min hustru (på 98-maskinen) gerne vil kunne skrive ud til.
98-maskinen vil ikke køre installationsprogrammerne, når printerne ikke
er tilsluttet denne - men kan ske det løser sig, hvis den kan se printeren
på lokalnettet?

> Når navnet er ændret skal der deles en mappe på maskinen hvis den skal vise
> sig på et netværk.

Der er sat delte mapper op på begge maskiner - tror jeg springer navneændringen
over i første omgang.

Med venlig hilsen
Kim

Fra : jens

Dato : 14-05-03 15:49

> [...]
> fremfor TCP/IP - men hvis det på den anden side ikke virker, er det jo så

Det var det engang, før alle fik hjemmeroutere.

> [...]
en
> firewall op, da det fører flere besværligheder med sig.

Både og, din router er sikkert en NAT type, men alt efter hvilken det er, er
der forskelligt at jusrtere på.

> Har indtryk af (hvad ved en nybegynder udi netværk) at det pt er routeren,
> der tildeler ip'er til maskinerne.
> Kort sagt - er det sikkert at køre TCP/IP på vores lokalnet ?

Ja formodentligt, men hvilke ipèr har de 2 maskiner. ?

> [...]
> er tilsluttet denne - men kan ske det løser sig, hvis den kan se printeren

Njae, på XP maskinen går Hklikker du p¨å printeren og vælger egenskaber,
tilføj så en driver for w98 på xp masinen og del den bagefter med "alle" kan
skrive.

(inden du laver for meget halløj så omdøb XPèn til det den skal hedde da du
starter forfra med et nyt navn.)

> Der er sat delte mapper op på begge maskiner - tror jeg springer
navneændringen
> over i første omgang.

Det er muligvis lidt nemmere at gennemskue hvis du vælger avanceret
fildeling, i explore funktioner-mappeindstillinger-vis fjernes "v" i
øverste felt.......

Se så når du deler en mappe hvad du kan bestemme.
Så kan W98 også løre windows logon igen. (svjhusker)

W98 kan dele filer på 2 måder, "share" og....... sæt den på share mode. og
windows logon

Så kan du komme ind på XPdelingerne med et XPbrugernavn og pass fra w98.

mvh Jens

Fra : Kim Schroeder

Dato : 15-05-03 01:42

> "jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Både og, din router er sikkert en NAT type, men alt efter hvilken det er, er
> der forskelligt at jusrtere på.

Min router er en Linksys BEFSR41 med 4 porte (lev. fra tdc)

> Ja formodentligt, men hvilke ipèr har de 2 maskiner. ?

Win XP maskinen har pt. ip 192.168.1.100
Win 98 maskinen har pt. ip 192.168.1.101

Netværket er i øvrigt sat op efter følgende guide:
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/
Har også skævet her (også en IPX-fan):
http://groups.google.com/groups?q=%22RE:+98SE+and+XP+LAN%22&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=utf-8&selm=uZqxzApkBHA.2176%40tkmsftngp02&rnum=1
(skal sikker copy/pastes)

> Njae, på XP maskinen går Hklikker du p¨å printeren og vælger egenskaber,
> tilføj så en driver for w98 på xp masinen og del den bagefter med "alle" kan
> skrive.

Forudsætter, at jeg laver det om til at køre TCP/IP for at det virker eller hur?

I øvrigt - lettere sagt end gjort. Den beder een om at angive stien til printerdriveren
- selv om jeg peger på win9x inf filen siger den, at den ikke kunne finde en driver
til det miljø i den angivne sti. (Har kun prøvet med USB-printeren so far)
Kan jeg ikke bare tilslutte printerne til Win 98 maskinen og så installere?
Den ene er på LTP - den anden USB.

En helt anden ting er: Det er mest farveprinteren det drejer sig om (usb) - kan
man tilslutte sådan een til 2 maskiner på en gang? Hvis ikke kan man måske
få en switchbox, da jeg går ud fra, at maskinen som printeren er tilsluttet skal
være tændt for at man kan skrive ud - og det er jo ikke lige sikkert, at den er
det.

> Det er muligvis lidt nemmere at gennemskue hvis du vælger avanceret
> fildeling, i explore funktioner-mappeindstillinger-vis fjernes "v" i
> øverste felt.......

Er hermed gjort.

Med venlig hilsen
Kim

Fra : jens

Dato : 15-05-03 07:03

> [snip]
>

> Min router er en Linksys BEFSR41 med 4 porte (lev. fra tdc)

Jeg kender den ikke, men hvis der er noget med inbound firewall så slå det
til.

> Win XP maskinen har pt. ip 192.168.1.100
> Win 98 maskinen har pt. ip 192.168.1.101

De viser at det netop er routeren der tildeler ip adresser.

> Netværket er i øvrigt sat op efter følgende guide:
> [...]

Hehe, Jeg har 7 maskiner i et lokalnet, ingen af dem har instaleret
ipx..............

Fjern den protokol fra både XP og win98. Den er overflødig da XP hellere vil
godkende indgående ip pakker end ipx pakker og du har en router så dine
maskiner ikke sender pakker ud på nettet. (Eller ind fra nettet .)

> [...]
tilsluttet skal
> være tændt for at man kan skrive ud - og det er jo ikke lige sikkert, at

Hvordan printeren tilsluttes er stort set underordnet, nogle metoder
fordrer at maskinen skal være tændt, andre gør ikke, om en USB switch skal
have maskinen tændt aner jeg ikke.
Jeg har aldrig brugt USB til den slags.

Men lad os nu få fildelingen til at virke først, så printerne.

XP : giv den det navn og arbejdsgruppe den skal have, fjern ipx, genstart og
opret en deling hvor alle har fuld adgang.

W98: fjern ipx, bind fildeling til tcp/ip, sæt arbejds gruppen til det samme
som XP kører med, sæt den på share niveau, genstart og del en mappe til alle
med fuld adgang.

Så skulle der være LAN fra begge maskiner, og du kan rette delingerne til,
til de konti som skal have adgang isteddet for alle.
(medmindre der er noget jeg har glemt.)

Det kan være en fordel at vælge en anden arbejdsgruppe end MShome da netop
den jo er en standard gruppe for alle windows makiner, men det er en
detalje.

Med hensyn til sikkerheden ligger den i routeren og hvem du deler mapper
til, hvis en hacker har evnen og _vil_ ind, kommer han det uanset hvor
meget du ofrer på firewalls.
Også hvis du bruger ipx.

mvh Jens

Fra : Kim Schroeder

Dato : 15-05-03 16:57

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse news:b9vak0$1flm$1@news.net.uni-c.dk...

[snip]

> [...]
>
> Så skulle der være LAN fra begge maskiner, og du kan rette delingerne til,
> til de konti som skal have adgang isteddet for alle.

Woot! Så virker det - mangler nu bare at få installeret usb-printeren (laserprinteren
er klaret) - men det skulle være til at løse.
Tak for hjælpen

Kim

Fra : jens

Dato : 15-05-03 17:09

> [...]
(laserprinteren
> er klaret) - men det skulle være til at løse.

Jeps.

Del den i XP og installer den på w98 som netværks printer.

Herefter bør du nok gennemgå dine delinger, fjerne "alle" og tilføje
"brugere" i steddet.

Deaktiver "gæst" kontoen, og opret fruen som bruger, eller fortæl hende din
login og pass hvis hun må se alt i de delte mapper.........

På samme måde i W98 kan du sætte brugere op til at have hver sin opsætning.
Hvis der kun er en bruger med blankt pass trykkes enter ved første login og
den spørger ikke igen ved windows logon på w98 eller XP.

mvh Jens

Fra : Kim Schroeder

Dato : 17-05-03 01:13

"Kim Schroeder" <nospamtome@myorange.dk> skrev i en meddelelse news:3ec3b8df$0$24661$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Woot! Så virker det ..[snip]

Hmm - når jeg slukker Win 98 makinen er den begyndt at skrive følgende
lige inden den normalt lukker ned:

"Internet Gateway Status"
"Programmet svarer ikke. Det er muligvis optaget, venter på svar fra dig
eller er standset".
Herefter de sædvanlige 3 muligheder.

Af en eller anden mærkelig grund ser det ud til, at den kun gør det, når Win
XP maskinen ikke er tændt - det var derfor, jeg ikke lige opdagede det i
første omgang.

Den kan jeg simpelthen ikke gennemskue - om den anden maskine er
tændt burde da være lige fedt. Begge makiner er tilsluttet direkte til
routeren.
Er der en form for 'goodbye handshake' mellem maskinen og routeren
som går skævt..mystisk.

Håbede, at jeg var færdig med at plage - men er der en venlig sjæl, som
har et bud på, hvad der er galt?

Med venlig hilsen
Kim

Fra : jens

Dato : 17-05-03 07:56

> [...]
Win
> XP maskinen ikke er tændt - det var derfor, jeg ikke lige opdagede det i

I w98 netkort indstillinger, prøv at se hvor mange tcp/ip linier der
er.........
Der skal være èn, ikke flere.
Den ene hedder noget med netkortets navn og den skal stå til DHCP.
Resten fjernes.
(problemet skyldes at der er en tcp/ip protokol som stadig har din XP som
gateway.)

> Er der en form for 'goodbye handshake' mellem maskinen og routeren

Kun hvis du beder den om det.

> Håbede, at jeg var færdig med at plage - men er der en venlig sjæl, som

Hehe, man bliver aldrig helt færdig tror jeg.

Mvh Jens

Fra : Kim Schroeder

Dato : 17-05-03 20:28

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse news:ba4mec$pj0$1@news.net.uni-c.dk...

[snip]
> [...]
> Resten fjernes.
> (problemet skyldes at der er en tcp/ip protokol som stadig har din XP som

Endnu engang reddede du dagen - nu kører det (*krydser fingre*) - tak fra
os begge

Med venlig hilsen
Kim & Birgitte

Fra : Kim Schroeder

Dato : 14-05-03 15:50

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse news:b9skvn$jga$1@news.net.uni-c.dk...

[snip]

> gæste kontoen i XP skal aktiveres,

Har fundet den i Computeradministration, men herfra synes jeg det bliver
lidt svært. Hvordan sætter jeg den op i relation til netværket ?

Med venlig hilsen
Kim

Fra : jens

Dato : 14-05-03 17:49

> [...]
>
> Har fundet den i Computeradministration, men herfra synes jeg det bliver
> lidt svært. Hvordan sætter jeg den op i relation til netværket ?

Hklik på den og fjern "v" i deaktiveret.
Derefter skal der ikke bruge user/pass for at komme på de delinger som er
til "alle".

mvh Jens

Fra : Kim Schroeder

Dato : 15-05-03 01:42

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse news:b9ts1h$14dq$1@news.net.uni-c.dk...

> Hklik på den og fjern "v" i deaktiveret.
> Derefter skal der ikke bruge user/pass for at komme på de delinger som er
> til "alle".

Er aktiveret.
Ehm - skal navnet (gæst) være det samme som i netværksgruppen (pt. MSHOME) ?
Hvordan er relationen mellem gæstekontoen og netværket ?

PS. Tak for svarene :)

Med venlig hilsen
Kim

Fra : jens

Dato : 15-05-03 06:35

?
> Hvordan er relationen mellem gæstekontoen og netværket ?

Nej, den skal ikke omdøbes:

Gæst er en konto som er medlem af alle, men som kun kan læse, og liste i en
delt mappe, da gæst er medlem af "alle".

("Gæst" er medlem af "Gæster", som er medlem af "Alle")
Senere når nettet virker kan du fjerne "alle" fra delingerne og indsætte de
kontoèr som skal have lov at bruge dem, dermed kan andre end dem ikke se
dem.

(Alle konti er medlem af "alle" i XP, del en konto til "brugere" og fjern
"alle", så er det kun dem som har en brugerkonto på maskinen som kan se
delingerne udefra.)

mvh Jens

Fra : Kim Schroeder

Dato : 15-05-03 17:03

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse news:b9v8vg$qjc$1@news.net.uni-c.dk...

[snip]
> [...]
>
> (Alle konti er medlem af "alle" i XP, del en konto til "brugere" og fjern
> "alle", så er det kun dem som har en brugerkonto på maskinen som kan se

Hehe - det skal jeg lige tygge lidt på. Hvis vi tager udgangspunkt i gæst, hvad
gør jeg så? Kan ikke lige se 'alle' nogen steder.
Forstår godt hvis du ikke orker at løbe det hele igennem - vil bare gerne som det
mindste gøre, hvad der er muligt for at besværliggøre udefra kommende 'gæsters'
besøg på vores netværk - så et par linier vil bliver modtaget med stor tak.

Kim

Fra : jens

Dato : 15-05-03 17:16

> [...]
'gæsters'
> besøg på vores netværk - så et par linier vil bliver modtaget med stor

Det er ret nemt.

Hvis du kigger i ...: kontrolpanel - administration -
computeradministration - lokale brugere- "grupper" er der en kort forklaring
af de forskellige i forhold til hinanden.

Det vanskelige er at holde dem fra hinanden.

Men der er 2 mulighedder alt efter hvor mage brugere der er på hver maskine
og havd de skal have lov til.

deaktiver "gæst", og se hvad der sker på w98.
(nu skulle den gerne spørge om bruger/pass, brug dit eget login/pass og der
er adgang.)

Gruppen "alle" ses kun ved Hklik deling på en mappe under hvem der må hvad
hvis der bruges avanceret fildeling som du vist gør nu.

Nu er den største risiko at/hvis der ikke er pass på administrator kontoen i
XP.

mvh jens

Fra : Kim Schroeder

Dato : 16-05-03 01:20

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse news:ba0ehg$13fm$2@news.net.uni-c.dk...
[snip]

Tak for svaret - din tålmodighed er enestående.

> deaktiver "gæst", og se hvad der sker på w98.
> (nu skulle den gerne spørge om bruger/pass, brug dit eget login/pass og der
> er adgang.)

Bruger aldrig login/pass så der er jeg lidt blank..
Vi vil gerne have det sådan, at der i det daglige ikke skal tastes noget ind.

> [...]
> hvis der bruges avanceret fildeling som du vist gør nu.
>
> Nu er den største risiko at/hvis der ikke er pass på administrator kontoen i

Vil det være en god idé at sætte pass på admin kontoen ?
Har jeg ret i, at udefra kommende personer kun kan komme ind på netværket
hvis de får held til at snige en orm e.lign ind på een af maskinerne?

Med venlig hilsen
Kim

Fra : jens

Dato : 16-05-03 09:43

> [...]
>

> Bruger aldrig login/pass så der er jeg lidt blank..
> Vi vil gerne have det sådan, at der i det daglige ikke skal tastes noget

Se det viser at der kun er en bruger på XP maskinen og der ikke er password
på den bruger.
(Der kan dog være en administrator konto med pass.)

> Vil det være en god idé at sætte pass på admin kontoen ?

Det er tåbeligt ikke at have password på adminkontoen.

> Har jeg ret i, at udefra kommende personer kun kan komme ind på netværket
> hvis de får held til at snige en orm e.lign ind på een af maskinerne?

Både ja og nej.
Alt efter hvad din router tillader er det måske muligt at komme igennem den.

En der kan og vil, kan også komme ind, i store systemer hvor der er brugt
meget energi på at sikre sig..............

Men der _skal_ være pass på administrator kontoen da der er et par system
delinger som kan tilgås på xp maskinen hvis der ikke er pass på den.

Log på som administrator og sæt kode på kontoen.
Hvis du gør det i kontrolpanel uden at være logget ind som administrator
bliver kontoen ugyldig i nogle sammenhæng.
(gøres ved at logge af, trykke ctrl-alt-del 2 gange inden for 5 sekunder og
logge ind som administrator.)

At du ikke har password på din egene konto betyder kun at du ikke kan logge
ind via remote desktop, hvilket du sikkert er ret ligeglad med.

mvh jens

Fra : Kim Schroeder

Dato : 17-05-03 00:57

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse news:ba28al$kou$1@news.net.uni-c.dk...
[snip]
> Log på som administrator og sæt kode på kontoen.

Den skriver, at jeg vil miste adgang til alle krypterede filer, gemte adgangskoder og
personlige sikkerhedscertificater ifald jeg sætter password på.
Det har i praksis måske ikke den store betydning ?

mvh
Kim

Fra : jens

Dato : 17-05-03 08:01

> [...]
> personlige sikkerhedscertificater ifald jeg sætter password på.
> Det har i praksis måske ikke den store betydning ?

Nej

For du kan ikke kryptere noget som helst uden password.
Dog skal du hvis du har valgt "gør mappen privat" lige fjerne den status da
du får et nyt bruger ID.
(men det er ikke noget som ikke kan rettes bagefter alligevel)

Men du må kun ændre/oprette password på den konto som du er logget på med.
Ellers bliver kontoen betragtet som ugyldig af XP.

Mvh Jens