MS Windows
briani 27239
Opgradering.
Fra : Zippedyr

Dato : 09-05-03 06:48

Min mand har forsøgt at opgradere sit Windows fra Win98 til XP-pro.

Det lykkedes, bortset fra, at han ikke kunne få Norton virusscanneren
til at køre.

Han tog den så om igen, - og ikke kun for Prins Knud, men nu kan han
ikke opgradere længere end til start, hvor menuen ikke kommer frem, så
han kan ikke starte op og fortsætte sine installationer.

Da jeg forklarer det, som jeg har forstået det, kan det tænkes, at
mine oplysninger er mangelfulde og lidt forkludredejeg håber på svar,
da han så måske bliver lettere at leve sammen med igen. (SSS).

Hilsen Bente C.

Fra : Thomas

Dato : 09-05-03 07:27

On Fri, 9 May 2003 07:48:16 +0200
"Zippedyr" <bentec@mail.tele.dk> wrote:

> Min mand har forsøgt at opgradere sit Windows fra Win98 til XP-pro.
>
> Det lykkedes, bortset fra, at han ikke kunne få Norton virusscanneren
> til at køre.

Det kunne sandsynligvis være fordi NORTON virusscanneren ikke var/er
kompatibel med win xp!!!!!

> Han tog den så om igen, - og ikke kun for Prins Knud, men nu kan han
> ikke opgradere længere end til start, hvor menuen ikke kommer frem, så
> han kan ikke starte op og fortsætte sine installationer.

det er altså en smule mangelfuldt.. man kan ikke rigtig danne sig et
billede af hvor i installationen han egentlig er:-/ på baggrund af de
info du kommer med....

Er det fordi den slet ikke vil boote på cd'en men hele tiden prøver at
boote på harddiske, som indeholder en korruptet version af windows Xp??
hvis det er sagen skal han gøre følgende:
enstart computeren og gå ind i BIOS.. det kan gøres lige efter reboot
/opstart ved at trykke på DEL eller en anden tast.. det sår der
generelt.. medmindre det er en Compaq computer.. der kan man prøve med
F10, ESC, CTRL

I bios skal han sørge for at første bootdevice er CDROM drevet, og evt.
deaktivere sin harddisk som bootdevice..

gem ændringerne og reboot og så vil den starte op på cd'en og starte
installtionen.....
der installeres nu nogle instaltionefiler på harddisken og når den
genstarter skal han lige gå ind i bios igen og ændre First Bootdevice
til IDE0 eller hvad hans harddisk hedder i bios....

så starten den op i de instaltionsfiler der lige er blevet lagt på
harddisken og installtionen fortsætter...

Læs længere ned hvad jeg anbefaler i gør.. det vil dog betyde at i
mister en del data hvis i ikke allerede har backups af jeres vigtigt
ting.. men det er den bedste måde at gøre det på!

> Da jeg forklarer det, som jeg har forstået det, kan det tænkes, at
> mine oplysninger er mangelfulde og lidt forkludredejeg håber på svar,
> da han så måske bliver lettere at leve sammen med igen. (SSS).

Det jeg vil anbefale.. og altid gør, er at man dropper
Opgraderingsfunktionen, da den sjældent giver et godt resultat.. og i
bedste tilfælde et rodet resultat...

Jeg anbefaler altid at man tager en backup af sine vigitge ting AKA
Dokumenter, Hyperlinks, Mails og havd man ellers har af personlige
ting..

Derefter bør starte op fra sin cd og partionere sin disk lidt om, så
man som minimum har et stort windowsdrev og et lille på 2-5 gig til at
ligge backups og andet vigtigt data.. Ultimativt finder jeg at det er
bedst at lille windows på en partition á 5-10 gig og undlade at
installlere andet end fdrivers og måske de vigitgste programmer.. al
andet - spil og lign kan så installere på en stor partition, så undgår
man at windowsdrevet bliver fragmenteret.. samtidig har du også en 3.
partition til dine backupmedier.

Minimumpartionering: 2 partioneringer: 1. part = C-drev (stor partition
)   2. partition = D-drev (lille drev til backup = ca 2-5 gig )

Optimal partition: 3 partitioner: 1. partition = C-drev =6-10 gig hvor
windows, drivers og meget vigtige og brugte programmer installere; 2.
partition = D-drev = resten af disken på nær 2-5 gig = bør bruge til
installation af alle andre programmer og spil og lign.. dermed undgår
man at windowsdrevet bliver fragmenteret.
3. partition = ! drev = resten af disken = ca 2-5 gig bruges til
backup.. kan evt laves med fat 32 så man kan komme i kontakt med det med
en dos bootdisk... men jeg bruger altid NTFS filsystem til alle drev,,,

JEg håber at det hjælper jer lidt..

Venligst

Thomas

Fra : Leony

Dato : 09-05-03 10:07

"Thomas" <brunsviger@GRRRRRhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kunne sandsynligvis være fordi NORTON virusscanneren ikke var/er
> kompatibel med win xp!!!!!

Det er sikkert der årsagen til problemerne skal findes.
Norton Antivirus 2002 eller senere kan anvendes med Windows XP.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-03 10:28

"Zippedyr" <bentec@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mine oplysninger er mangelfulde og lidt forkludredejeg håber på svar,
> da han så måske bliver lettere at leve sammen med igen. (SSS).

Jeg ved ikke om dette er muligt på XP, men det virkede fint på W2k, hor jeg
oplevede det samme som jer. Opgradering på W2k var noget hø.

Hvis du har panikdisketten fra WIN98 kan du på en nyformateret HD - drev C:\
indlæser du den fra dit floppydrev. Den indeholder styresystem, samt de
nødvendige filer som f.eks. command.com, config.sys og autoexec.bat
nødtørftigt konfigureret til det absolut nødvendigste til at få puteren op
at køre med dansk keyboard og næsten vigtigst af alt, en driver til CD-rom
drevet. Derefter pakker den nogle andre filer ud og installerer dem i et
temp-directory. De filer slettes igen, da bl.a. den nyere command.com fra
CD'en installeres.

Nu gik jeg så ind i det directory på CD'en, der hedder I386. Det ligger der
en setup.exe (den er ikke pakket som en ex_).

Jeg startede den setup.exe og installationen begyndte helt nede fra
DOS-gulvet med en blå skærm, samt gule indikatorstriber for, hvor langt den
er nået i den pågældende installationsform. Se, nu er der her tale om en
fuld version og ikke længere end en opgradering. Den kommer på et tidspunkt
ud og spørger, om du har ret til denne opgradering (skægt nok), og så
stikker du den bare en gammel WIN98 CD eller den panikdiskette, du havde fra
WIN98, så kører den lystigt videre.

På et tidspunkt skriver den også om filen smartdrv.exe er installeret. Den
er
ikke indeholdt på panikdisketten, men kan man finde den på en gammel
DOS-diskette eller WIN3.11 CD (hvor den er pakket ud), og den kopieres så
blot ind på C:\. Når installationsprogrammet så så den, varede hele
installationen ca. 10 min. i modsætning til, hvis smartdrv.exe ikke er der,
så tager det enormt lang tid og med en helt masse dumme spørgsmål (svjh).

Denne installationsform anvendte jeg må fere HD'er flere gange uden
problemer, men som sagt, jeg aner ikke, om der er samme mulighed i XP,
hvorfor dog ikke? Kan man huske sin game DOS-lærdom, er det vigtigste er få
puteren startet op med en command.com og en driver til CD-romdrevet.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Pico

Dato : 09-05-03 16:41

Karsten Jensen wrote:
> [...]
>
> Nu gik jeg så ind i det directory på CD'en, der hedder I386. Det
> ligger der en setup.exe (den er ikke pakket som en ex_).

Det er da vist ikke korekt, jeg mener da at både i Win 2000 og Win XP
heder de filer man skal aktivere WINNT (ikke WINNT32). Det er
udpakked *.exe filer i modsætning til setup filen.
Ellers er det øvrige helt korekt.

Pico

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-03 00:36

"Pico" <IPdata@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> heder de filer man skal aktivere WINNT (ikke WINNT32). Det er
> udpakked *.exe filer i modsætning til setup filen.

Du har fuldstændig ret. Jeg måtte da lige ind og kikke på W2k, så det var
det her Alzheimers Light, der igen gjorde sig gældende - eller var det? Det
husker jeg ikke.

Mvh
Karsten Jensen