MS Windows
briani 27239
Adgang til USB port i DOS vindue
Fra : Lars Jacobsen

Dato : 05-05-03 21:58

Har et gammelt DOS program som snakker med noget teknisk udstyr gennem en
com port.
Denne er bare brændt af på min bærbare og derfor har jeg købt en USB ->
serial converter.
Denne virker også helt fint med windows programmer (på com3), men hvordan
kan der gives adgang til den (USB porten) fra et DOS program ?
Nogen der kender en driver eller lign.
mvh
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-03 00:17

"Lars Jacobsen" <Lars-Jacobsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Denne virker også helt fint med windows programmer (på com3), men hvordan
> kan der gives adgang til den (USB porten) fra et DOS program ?

Det kan den ikke. Et DOS-program kan kun skrive til en com-port eller en
seriel-port i det omfang, der er mulighed for det i konfigurationen af
printer. Selve printerdriveren, hvis man kan kalde den det, sidder jo i
selve programmet og er egentlig oprindeligt beregnet for konfiguration til
matrixprintere (f.eks. endte Epson eller IBM, der havde de danske karakterer
med forskellige ASCII-værdier, samt de første laser-printere, der kunne
"læse" escape-karakterer. Skal du have en blæksprutte til det via Windows,
skal der som regel vælges en ældre diver, der er compatibel med de gamle
escapekarakterer, men igen, selve DOIS-programmet kan kun skrive til endten
com- eller seriel port, uanset at Windows bruges som platform.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 06-05-03 09:08

Ja det er også min umiddelbare opfattelse, men det kan vel ikke kun være mig
der kunne have brug for at bruge et DOS program på en PC der kun har USB
porte, og derfor tænkte jeg om der måske var nogen der havde udviklet en
device driver (som selvfølgelig skal indlæses i config.sys) således at man
kunne. Det er jo nøjagtig samme problem stilling som f.eks. CD-rom adgang
fra DOS.

Fra : Jakob Baunsgaard

Dato : 06-05-03 00:19

> [...]
> Denne virker også helt fint med windows programmer (på com3), men hvordan
> kan der gives adgang til den (USB porten) fra et DOS program ?

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg tvivler kraftigt på det kan lade sig
gøre.
Har arbejdet i en butik hvor vi solgte USB->seriel convertere. For pokker vi
hørte fra folk der havde problemer. Det er de færreste ting, som virker på
den måde. Det er min oplevelse....
Jakob