MS Windows
briani 27239
skjule partitioner for andre brugere i win~
Fra : bme

Dato : 30-04-03 21:38

Hej Ng

Jeg mener at have set en vejledning til hvordan man kan sætte en hel
partition op til kun at være synlig/tilgængelig for en enkelt bruger, f.eks
så ungerne/konen ikke har adgang til en bestemt brugers arbejde, filer osv.
Jeg ved godt at man kan gøre sin dokumentmappe personlig, men det er altså
en hel partition der her er tale om, og hvis man så oven i købet kunne gøre
den usynlig for andre brugere vil det være fint.

Er der nogle der kan hjælpe?

på forhånd tak.

/bo

Fra : Madsen

Dato : 30-04-03 21:58

bme skrev:

> [...]
> hel partition op til kun at være synlig/tilgængelig for en enkelt
> bruger, f.eks så ungerne/konen ikke har adgang til en bestemt

Hvis du kører NTFS på disken så har du en hel den muligheder for at
lukke af for andre brugere, hvis du samtidig sørger for at fjerne
fluebenet i 'Use simple file sharing'.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/simple_filesharing.png>

Når det flueben er fjernet så får du et ekstra faneblad ved navn
Security når du højreklikker på et NTFS-drev eller en mappe.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/security.png>

Hjælpefilen i WinXP har en ret god gennemgang af det.

Madsen.

Fra : bme

Dato : 30-04-03 22:55

Det hjalp, nu kan jeg sætte adgangen som jeg vil, tak.

Men kan man ikke gøre sådan at andre brugere slet ikke kan se partitionen,
lige nu kan de jo godt se partitionen men ikke få adgang.

/bo

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-05-03 00:15

On Wed, 30 Apr 2003 22:58:23 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>
>Når det flueben er fjernet så får du et ekstra faneblad ved navn
>Security når du højreklikker på et NTFS-drev eller en mappe.

Supplement: dette gælder kun Win XP _pro_.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 01-05-03 11:26

bme skrev:

> Men kan man ikke gøre sådan at andre brugere slet ikke kan se
> partitionen, lige nu kan de jo godt se partitionen men ikke få
> adgang.

Så skal du nok ind i Group Policy (Start > Kør: gpedit.msc).
(Findes vist også kun i WinXP Pro og ikke i Home-versionen).

Find: User Configuration > Administrative Templates > Windows
Components > Windows Explorer.

Herinde er der noget at lege med. Der er en værdi ved navn 'Hide
these specified drives in My Computer'. Som standard har du kun
mulighed for følgende indstillinger:

Restrict A, B, C and D drives only

Restrict A, B and C drives only

Restrict A and B drives only

Restrict all drives

Restrict C drive only

Restrict D drive only

Do not restrict drives

Men du skulle efterfølgende kunne rette i filen System.adm og på den
måde lukke af for andre drevbogstaver, men da det ikke er noget jeg
selv har rodet med, kan jeg ikke sige præcist hvordan du skal gøre.

Måske kan følgende link hjælpe:
<http://support.microsoft.com/?kbid=231289>. Det burde også fungere
på WinXP.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 01-05-03 12:53

Madsen skrev:

[Gpedit.msc]

> Der er en værdi ved navn 'Hide these specified drives in My
> Computer'.

Hmm, muligvis er det mig der gør noget forkert, men jeg har lige
prøvet ovenstående og drevet forsvinder også, men det er for
samtlige brugere inklusive administratoren, så jeg kan pt. ikke
få det til at virke. Man må da kunne lave individuelle regler
for de forskellige brugere vha. gpedit.msc skulle man tro, men
hvordan man gør det aner jeg ikke. Det kan være at man skal gribe
sagen an på en helt anden måde.

Madsen.

Fra : Eg

Dato : 01-05-03 14:58

On Thu, 01 May 2003 13:53:11 +0200, Madsen wrote:

> [...]
> for de forskellige brugere vha. gpedit.msc skulle man tro, men
> hvordan man gør det aner jeg ikke. Det kan være at man skal gribe

Man kunne rode i registreringsdatabasen for de pågældne brugere, og derved
fjerne drevene individuelt. Det kræver så at man er logget på som de
brugere mens man gør det. Det er lidt en åndet løsning, men den burde
virke.

I fald at man (På eget ansvar) har lyst til dette:

Man skal ind i nøglen

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\
Explorer.

Her opretter man en DWORD-værdi med navnet 'NoDrives'. Nu bliver det så
lidt langhåret: Hvert drev-bogstav repræsenteres med et tal på formen
2^(Bogstavnummer-1). Således vil drev F være 2^(6-1)=32. Vil man skjule
drev F, skal NoDrives altså have værdien 32. Vil man skjule flere drev,
lægger man værdierne sammen for de respektive drev. Vil man gemme drev D
og F, skal NoDrives derfor have værdien 40.

Jeg har kun prøvet det globalt for alle brugere (HKEY_LOCAL_MACHINE) og
ikke enkelte brugere,men det burde virke.

Det skal tilføjes at drevene (Ihvert fald i win 2000) kun er skjult i
applikationer der benytter explorer til filbrowsning.

/Eg

Fra : bme

Dato : 01-05-03 16:33

Tja, jeg prøver det, det virker ikke så langhåret.
Syntes bare jeg havde hørt om en hurtig løsning et eller andet sted.

Tak for indlægget

/bo

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 01-05-03 20:36

"Eg" <crk-smb@oek.dk> skrev i en meddelelse
[snip]

> [...]
de
> brugere mens man gør det. Det er lidt en åndet løsning, men den
[snip]

> /Eg

Du behøver ikke være logget på som den pågældene bruger.
Marker HKEY_USER, gå til Filer og Indlæs Hive. Vælg Gennemse, og
klik dig hen Documents and Settings. Der åbner du brugerens mappe,
og åbner NTUSER.DAT. Angiv et navn (f.eks. brugerens navn). Nu vil
du kunne se "mappen" med brugernavnet under HKEY_USERS.
Når du er færdig med at redigere, _skal_ du lukke Hivet igen. det
gøres ved at markere "mappen", gå til Filer, og vælg Fjern hive. Det
lyder farligt, men det lukkes blot. Hvis ikke det lukkes, kan
brugeren få alvorlige problemer med at indlæse sine indstillinger
ved logon (læs ødelagt Hive).

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me, 2000 og XP.

Fra : Madsen

Dato : 01-05-03 15:10

Eg skrev:

> Man kunne rode i registreringsdatabasen for de pågældne brugere,
> og derved fjerne drevene individuelt. Det kræver så at man er
> logget på som de brugere mens man gør det.

Jeg havde regnet med at jeg kunne logge ind på en almindelig
brugerkonto, starte gpedit.msc med adminrettigheder og så ellers
fjerne adgangen til drevet, men jeg blev klogere, for det gik ud
over samtlige brugere. Jeg har så også prøvet at logge ind på
adminkontoen og lave ændringen dér, men det giver samme resultat.
Det undrer mig egentlig at man ikke kan gøre det sådan, men måske
er registreringsdatabasen den eneste vej frem.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 01-05-03 22:29

Johnny Nielsen skrev:

> Du behøver ikke være logget på som den pågældene bruger.
> Marker HKEY_USER, gå til Filer og Indlæs Hive.

Hvis jeg blot stiller mig på [HKEY_CURRENT_USER]-nøglen så er Load
Hive oppe i File-menuen grået ud. Hvorfor mon det?

Madsen.

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 02-05-03 14:37

> Hvis jeg blot stiller mig på [HKEY_CURRENT_USER]-nøglen så er Load
> Hive oppe i File-menuen grået ud. Hvorfor mon det?

> [...]

Hej Madsen
Fordi CURRENT_USER er indlæst - det er jo din egen. Du skal stå på
HKEY_USERS (ja så fik jeg lige det sidste S med) for at kunne
indlæse andre brugere.

Fra : Madsen

Dato : 02-05-03 14:42

Johnny Nielsen skrev: