MS Windows
briani 27239
C drev fyldt op
Fra : Omega

Dato : 30-04-03 11:51

Hej, jeg her et lille pladsproblem

Mit systemdrev har kun 500 mb tilbage.

Men mit problem er at der skulle være meget mere.

Min program mappe fylder ca 1 gb det gør min windowsmappe osse.

Så er der diverse andre mapper, de fylder ialt 830 mb.

Det giver så ialt ca 3 gb.

Men mit systemdrev er på 6 gb

Hvorfor er der så kun 500 mb tilbage.

Og hvad bliver den sidste 2,5 gb brugt til?

PS. den bliver ikke brugt til download og dokumenter, de ligger på drev D:

--
Mvh. Omega

omega@SPAMprivat.dk

Fjern SPAM i email

Fra : Madsen

Dato : 30-04-03 12:09

On Wed, 30 Apr 2003 12:50:42 +0200, "Omega" <omega@SPAMprivat.dk>
wrote:

> [...]
>
>Men mit systemdrev er på 6 gb
>
>Hvorfor er der så kun 500 mb tilbage.
>
>Og hvad bliver den sidste 2,5 gb brugt til?

Windows swapfil måske.

Tøm papirkurven og MSIE's cache. Måske det hjælper lidt.

Prøv evt også at køre en scandisk. Det kan være en
fil hvor størrelsen er rapporteret forkert.

Fra : Leony

Dato : 30-04-03 14:27

"Omega" <omega@SPAMprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad bliver den sidste 2,5 gb brugt til?

Hvis dvale er aktiveret, så fylder det lige så meget som du har RAM.
Gendannelsespunkter kan også fylde meget.
Måske er der mange tempfiler som kan slettes.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-04-03 14:35

Hej Leony, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvis dvale er aktiveret, så fylder det lige så meget som du har RAM.

Hvad betyder det der "dvale" i XP?

Det kan næppe blot være den samme som at "standse" pc'en i Win98 - dvs.
sætte alt på nødblus indtil der kommer et input - da dette ikke
begynder at smide enorme filer ned.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 30-04-03 14:41

Rudi Stegen skrev:

> Hvad betyder det der "dvale" i XP?

Når du stiller den i dvale, eller hibernate som der hedder på engelsk,
så vil alt hvad der ligger i RAM bliver gemt i en fil på harddisken
(hiberfil.sys) og så lukker pc'en ned som normalt. Det er derfor at
hiberfil.sys fylder så meget. Den har altid den samme størrelse som
mængden af RAM installeret.

Når du genstarter pc'en igen vil indholdet af hiberfil.sys blive
indlæst i RAM og alt vil være som da du slukkede den. Ret smart når
det virker. Det er dog ikke slået til som standard på hverken Win2000
eller XP.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-04-03 14:52

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Når du stiller den i dvale, eller hibernate som der hedder på
> engelsk, så vil alt hvad der ligger i RAM bliver gemt i en fil på
> harddisken (hiberfil.sys) og så lukker pc'en ned som normalt.

Ohoo! Tak for en god og sammenhængende forklaring.

Når man aldrig har brugt XP (eller noget NT-system som sådan), lyder
mange ting uforståelige. Lidt i stil med, at NN kun har kørt DOS eller
et Linuxsystem i text mode og læser udtrykket: "Højreklik på
desktoppen"

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Pico

Dato : 30-04-03 16:14

Madsen wrote:

> [...]
> indlæst i RAM og alt vil være som da du slukkede den. Ret smart når
> det virker. Det er dog ikke slået til som standard på hverken Win2000

Er du sikker på det, Madsen. Jeg måtte da slå det fra i Win XP manuelt.
Jeg bruger aldrig dvale så jeg synes ikke der var nogen grund til at bruge
den plads.
Pico

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-05-03 16:07

> Det er derfor at hiberfil.sys fylder så meget. Den har altid den samme størrelse som
> mængden af RAM installeret.

Ved du iøvrigt, Madsen, om man kan sætte hiberfil.sys fil til at gemme sig
et andet sted end lige på c drevet,hvor man har sin win xp pro ?

Jeg har nemlig lige indkøbt en ekstra 36 GB scsi disk - som jeg KUN
planlægger at bruge som "dump" disk - dvs til filer, der kun skal dumpes
der midlertidigt - f.eks vil jeg her lægge de midlertidige filer, der
opstår, når jeg ripper en cd (700 mb), en dual layer DVD film (op til 12
GB), min win xp pro swap fil, min photoshop scratch disk og ville så også
gerne lægge hiberfil.sys filen her - så den ikke brugte af min hurtige
velkørende RAID 0 plads på mit c drev, der består af to scsi 15K 36 Gb
diske i RAID 0 - vil gerne have min RAID 0 system disk skal være så fri som
muligt for alle disse "dump filer", som jo både scratch disk, swap fil,
midlertidige internet filer, cd/dvd rip er.

Derfor har jeg indkøbt denne ekstra disk - KUN til DUMP filerne - tror også
mit system bliver meget mere velkørende på denne måde af 2 grunde:

1. System filer forbliver isoleret på en fysisk disk, DUMP filer på en
anden fysisk disk, hvilket betyder der kan læses/skrives fra begge
simultant= bedre ydelse

2. Ofte skaber disse filer, der ændrer sig markant i str., irriterende
aktivitet på system disken - og dette går udover win xp pro's hurtighed.
Det bliver også lettere at fragmentere system disken, når den har en
forholdsvis konstant størrelse.

Jeg har nu 6 harddiske i mit system - det hører ikke til de mest rolige og
støjsvage i verden, men hold da kæft, hvor er det velkørende - hver disk
opfylder sin helt egen opgave - dette kan TYDELIGT mærkes på kvivkheden i
systemet. Fra jeg aktivere noget til der sker en reaktion, går der meget
kort tid. Jeg har aldrig oplevet så kvivkt et system før.

Det er dræbende sløvt, når jeg af og til sidder med min bærbare pc, der
bare har det hele på 1 fysisk drev - opdelt på 2 partitioner.
Til gengæld er min bærbare pc stille som ammen i kirken - og derfor
velegnet til at arbejde på om natten - så den ene ulempe opvejer den anden
fordel :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 30-04-03 14:55

Rudi Stegen skrev:

> Lidt i stil med, at NN kun har kørt DOS eller et Linuxsystem i
> text mode og læser udtrykket: "Højreklik på desktoppen"

:)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 30-04-03 16:25

Pico skrev:

> Er du sikker på det, Madsen.

Jeg installerede WinXP Pro fra bunden af i fredags og har lige
prøvet at gå derind hvor man slår det til og jeg sværger på at
det er første gang jeg er derinde siden at XP blev geninstalleret.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/hibernate.png>

> Jeg måtte da slå det fra i Win XP manuelt.

Er det Home eller Pro-versionen? Måske er der forskel på de to,
men jeg ved det ikke.

> Jeg bruger aldrig dvale så jeg synes ikke der var nogen grund til
> at bruge den plads.

Jeg brugte det meget i starten i Win2000, men efterhånden så er min
PC aldrig slukket, så jeg har det heller ikke slået til længere.
Det smarte ved det er at computeren starter langt hurtigere og at
man med det samme kan arbejde videre på de dokumenter man var i gang
med, men i mit tilfælde synes jeg at det er rigelig meget harddisk-
plads at give afkald på, og så specielt når den aldrig er slukket
alligevel.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 30-04-03 16:59

Madsen wrote:

> [...]
> prøvet at gå derind hvor man slår det til og jeg sværger på at
> det er første gang jeg er derinde siden at XP blev geninstalleret.

Du behøver ikke sværge, jeg har endnu ikke haft grund til at
tvivle på dig

> Er det Home eller Pro-versionen? Måske er der forskel på de to,
> men jeg ved det ikke.

Det er Pro.

> [...]
> med, men i mit tilfælde synes jeg at det er rigelig meget harddisk-
> plads at give afkald på, og så specielt når den aldrig er slukket

Nu har jeg lige prøvet at staret den anden PC med Win 2000, den bruger
jeg ellers aldrig mere, og der var dvale heller ikke slået til og jeg er rimelig
sikker på at jeg ikke har ændret det der, så måske er det min hukomelse der
ikke er hvad den burde være. Du har såmænd nok ret Madsen. Muligvis har
jeg været inde og lege med det og så skulle slå det fra igen. Det er heller
ikke til at huske alle de ændringer man har lavet i de ca. 1½ år XP nu har kørt.
Pico

Fra : Madsen

Dato : 30-04-03 20:16

Pico skrev:

> Du behøver ikke sværge, jeg har endnu ikke haft grund til at
> tvivle på dig

Uha. Man bliver jo nærmest helt bange for at komme til at sige
noget der ikke passer. ;)

> Det er Pro.

Ok.

> Muligvis har jeg været inde og lege med det og så skulle slå det
> fra igen. Det er heller ikke til at huske alle de ændringer man
> har lavet i de ca. 1½ år XP nu har kørt.

Lige præcis det her med dvale-funktionen er jeg ret sikker på, men
der er mange andre ting i WinXP som jeg ikke kan huske hvad der er
standard og hvad der ikke er, for der er dæleme mange indstillings-
muligheder rundt omkring.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 01-05-03 16:48

Dr.Ralph skrev:

> Ved du iøvrigt, Madsen, om man kan sætte hiberfil.sys fil til at
> gemme sig et andet sted end lige på c drevet,hvor man har sin win
> xp pro ?

Det tror jeg ikke du kan. Så vidt jeg ved så skal den fil befinde
sig på samme disk som bootfilerne ligger.

> [...]
> jeg ripper en cd (700 mb), en dual layer DVD film (op til 12 GB),
> min win xp pro swap fil, min photoshop scratch disk og ville så

Det er en dum idé at placere Photoshops scratch disk og WinXPs
sidefil på det samme drev. Photoshop vil som regel advare dig imod
det hvis hvis begge filer befinder sig på den samme disk. Hvorfor
kan du læse her: <http://www.adobe.com/support/techdocs/2dd5e.htm>

> 1. System filer forbliver isoleret på en fysisk disk, DUMP filer
> på en anden fysisk disk, hvilket betyder der kan læses/skrives fra
> begge simultant= bedre ydelse

WinXP kan som regel ikke lave en dump-fil hvis den går ned, hvis
der ingen sidefil er på den disk hvor din bootfiler ligger.
En løsning på det problem er at oprette en lille sidefil på f.eks.
2 MB på bootdrevet og så oprette den "rigtige" sidefil på en anden
fysisk harddisk. WinXP vil så bruge den store sidefil i det daglige,
men vil bruge den lille sidefil på bootdisken til at gemme dump-
filen når/hvis den går ned.

> [...]
> xp pro's hurtighed. Det bliver også lettere at fragmentere system
> disken, når den har en forholdsvis konstant størrelse.

Ingen tvivl om at det er en god ting at have ting som midlertidige
internetfiler og sidefil på et andet drev, men sidefilen ville jeg
nu stille til en fast størrelse så den ikke står og svinger op og
ned i størrelse. Samtidig er det en rar ting at sidefilen ikke er
fragmenteret. Det bruger jeg et gratis program ved navn Pagedefrag
fra Sysinternals til at holde styr på. Hvis jeg ændrer størrelsen
på min sidefil så vil Pagedefrag sørge for at defragmentere filen
under næste opstart. Samtidig kan den defragmentere regdatabasen
og andre af de vigtige systemfiler. Et meget nyttigt værktøj.

Jeg gider ikke det her Indexing Service og ej heller System Restore,
så det er slået fra her. I stedet laver jeg et image af mine drev
med jævne mellemrum. Det bruger jeg DriveImage fra PowerQuest til.

Midlertidige internetfiler har jeg stillet til maks. 100 MB hvilket
er væsentlig mindre end hvad IE valgte som standard. Pudsigt nok har
jeg aldrig oplevet problemet med at IE gemmer f.eks. JPEG-billeder
som BMP-billeder og det er min overbevisning at det er fordi at min
browser-cache aldrig bliver så stor at den kokser til.

Derudover kører jeg en rensning af regdatabasen med Easycleaner og
en søgning efter spyware med Spybot engang imellem og det er så det.

> [...]
> TYDELIGT mærkes på kvivkheden i systemet. Fra jeg aktivere noget
> til der sker en reaktion, går der meget kort tid. Jeg har aldrig

Nej, det er nok noget der kan mærkes. :)
Jeg er også tilfreds med min, selvom den slet ikke når op på de
hastigheder som din kører med. Det eneste der irriterer mig er
støjen. Overvejer pt. at købe et skab at smide den ind i.
Jeg læste lige i det nye Datatid at et dansk firma har udviklet
et skab ved navn Cocoon som skulle være genialt, men 6500 kr.
kan man vist selv lave meget støjdæmpning for.
Nå, men det med støjdæmpning hører vist til i en anden gruppe. :)

Madsen.

Fra : BJ.DK

Dato : 30-04-03 14:49

> Hej, jeg her et lille pladsproblem
>
> Mit systemdrev har kun 500 mb tilbage.

Jeg har en "top 7" liste jeg plejer at bruge, når jeg støder på maskiner med
for lidt plads. Især w98 maskiner - jeg ved ikke hvad du bruger?

1) Slet unødvendige programmer
2) Hvis muligt, flyt swab-fil til anden lokal harddisk
3) Undersøg om e-post programmet er vedligeholdt (indbakke / sendt post /
slettet post)
4) Hvis du bruger Outlook, så søg efter filen "arkiv.pst" i mappen
c:\dokumenter, og slet den hvis den findes.
5) "Søg efter" filer over 3 mb, sorter resultat efter størrelse, og undersøg
for andre syndere.
6) Brug "diskvedligehold" til at fjerne temporære filer.
7) Slet c:\windows\temp\*.* og c:\windows\temporary internetfiles\*.* filer
manuelt.

Fra : Leif Pedersen

Dato : 30-04-03 15:04

> [...]
>
>Men mit systemdrev er på 6 gb
>
>Hvorfor er der så kun 500 mb tilbage.
>
>Og hvad bliver den sidste 2,5 gb brugt til?

Prøv at undersøge hardisken med (cleandisk) det finder alt på hardisken der
kan slettes

http://www.download.dk/index.asp?Kat=utilities&subkat=diskoprydning&prog=283
Husk at slå system gendannelse fra så der bliver et par hundrede mb der.

Anders

Fra : Leo.E

Dato : 30-04-03 17:05

"Omega" <omega@SPAMprivat.dk> wrote in message news:<b8o9q7$d89$1@sunsite.dk>...
> [...]
>
> Men mit systemdrev er på 6 gb
>
> Hvorfor er der så kun 500 mb tilbage.
>
> Og hvad bliver den sidste 2,5 gb brugt til?
Det kan du se hvis du henter et program der hedder FOSI++
herfra:www.hushpage.com
det viser indholdet i størrelse (MB) af tingene på drevene,
og du har kørt diskoprydning. Slette cookies og temp. inet filer
når du lukker ned?

Fra : Bach|DK|

Dato : 01-05-03 07:48

Slå systemgendannelse fra (hvis du tør-jeg har gjort det uden problemer
og har aldrig haft brug for denne funktion), det optager også en del
plads.

--
Michael Bach

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 01-05-03 15:06

On Thu, 1 May 2003 08:47:30 +0200, "Bach|DK|"
<m_bach_fFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Slå systemgendannelse fra (hvis du tør-jeg har gjort det uden problemer
>og har aldrig haft brug for denne funktion), det optager også en del
>plads.

Ja, for mit vedkommende fylder det i øjeblikket 1.925MB!
MVH Martin S