MS Windows
briani 27239
Vedr. format c: i win Xp Home
Fra : Jakob Høybye

Dato : 29-04-03 18:52

Hej i forum'et.

Hvordan kan man formatere sin harddisk med win xp på? Prøvede med en såkaldt
recovery cd, men den installerede bare xp'en ved siden af den gamle - pisse
irriterende...
Har en win 98 cd, kan man ikke bruge den til at starte fra dos i dos-mode,
og så formatere c-drevet, hvorefter man kunne indsætte xp-cd'en og
installere lortet???

hilsen jakob

Fra : Rikke

Dato : 29-04-03 19:25

Jeg går ud fra din Windows Xp ligger på c: Hvis du skal installere xp igen,
skal du bare køre installationen, her får du så mulighed for at dele din
harddisk op, og den partition du vælger at installere xp på, bliver
automatisk formateret. Ellers skal du bruge fdisk, da NTFS-drev ikke kan
formateres med den gamle format c:
Bare skriv hvis du har flere spørgsmål.

- Rikke =)

Fra : Jakob Høybye

Dato : 29-04-03 19:32

jeg har allerede geninstalleret XP'en på mit drev c ( hvor den gamle lå ),
men c-drevet blev ikke slettet for al data. Men hvordan bruger jeg Fdisk?
I øvrigt tak for svaret.

Fra : Edmund

Dato : 29-04-03 19:41

Jakob Høybye wrote:
> jeg har allerede geninstalleret XP'en på mit drev c ( hvor den gamle
> lå ), men c-drevet blev ikke slettet for al data.

I XP installationen hvor man vælger hvor XP skal være, vælger man at
slette partition
Jeg mener der står tryk L for at slette patition.

Bagefter vælger man at installere XP på det uformaterede område, og XP
spørger så hvordan det skal formateres fat32 eller NTFS

--
Mvh Edmund

Fra : Jakob Høybye

Dato : 29-04-03 19:46

takker det prøver jeg...
Ellers installerer jeg sgu bare Xp pro på mit e-drev, og får den til at
formatere lortet.

Fra : Bach

Dato : 29-04-03 20:16

"Jakob Høybye" <jaka@tdcadsl.dk> wrote in message
> takker det prøver jeg...
> Ellers installerer jeg sgu bare Xp pro på mit e-drev, og får den til at
> formatere lortet.
> ---------------------
Nu husker du at boote fra xp cdèn,det lyder ikke til det.

Mvh.

Fra : Pico

Dato : 29-04-03 22:20

Jakob Høybye wrote:
> takker det prøver jeg...
> Ellers installerer jeg sgu bare Xp pro på mit e-drev, og får den til
> at formatere lortet.

Det er da en utrolig besværlig måde. Så får du jo en bootmenu hvor du
skal vælge hvilke af dine XP der skal starte op. Når du så har startet
den på E drevet sletter du C drevet og dermed bootini hvorefter du ikke
kan starte op.
Det er da meget lettere at lave en Win 98 bootdiskette og formatere drev
C og så installere under forudsætning af at du ikke køre NTFS, gør du det
skal du stille Pc'en til at boote fra CD drevet (gøres i bios) og så boote
med din XP i drevet. Et eller andet sted får du muligheden for at formatere.
Pico

Fra : jens

Dato : 30-04-03 07:21

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
klip.

> I XP installationen hvor man vælger hvor XP skal være, vælger man at
> slette partition
> Jeg mener der står tryk L for at slette patition.

Kan du ikke på c drevet da det er der installationsfilerne kopieres over
til.......
MEn man kan slette den med fdisk fra w98 dos, formatere den med w98 og
starte install af xp med [cd]:\i386\winnt.exe...........

mvh Jens

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 30-04-03 08:05

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke på c drevet da det er der installationsfilerne kopieres over
> til.......

Sludder, når du booter på din XP-cd så har du selvfølgelig mulighed for at
slette, oprette og formatere partitioner - som du har kunnet det lige siden
NT4.0 (og sikkert også NT3.5)

Jeg tror problemet her er at spørgeren ikke har en installations-cd men en
recovery-cd, den har ikke samme muligheder idet den typisk laver en
"gendannelse" af det oprindelige prekonfigurerede system, der er på de
fleste "mærkevare" PCer.

Den kræver dog også at der bootes på den

/Brian

Fra : jens

Dato : 30-04-03 21:46

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Sludder, når du booter på din XP-cd så har du selvfølgelig mulighed for at
> slette, oprette og formatere partitioner - som du har kunnet det lige

Ja, forudsat det er en ny harddisc.
(jeg mener w98 og ME er nyere end NT4, de omparter nu ingenting når install
er startet.)
(men det er sæføli ikke en NT version.)

> [...]
> recovery-cd, den har ikke samme muligheder idet den typisk laver en
> "gendannelse" af det oprindelige prekonfigurerede system, der er på de

Nej, ikke hvis det er en "brugt" harddisc med så meget som en boot sector
på.

> Den kræver dog også at der bootes på den

Behøves ikke, man kan boote fra w98 og starte install af xp på pre xpèr via
winnt.exe i I386, bootbar cd eller ej.
Tricket består i at fjerne de 8mb "slet skjulte" system partition, eller
hvad du vil kalde dem.

mvh jens

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 30-04-03 22:02

> siden
>
> Ja, forudsat det er en ny harddisc.

Nej, det er da fløjtende ligegyldigt, boot på XP CDen og definer dine
partitioner.

> (jeg mener w98 og ME er nyere end NT4, de omparter nu ingenting når
install
> er startet.)
> (men det er sæføli ikke en NT version.)

Netop, jeg forstår ikke hvor du vil hen med henvisningerne til W98 og ME, er
vi ikke enige om at spørgsmålet går på installation af XP?

> Nej, ikke hvis det er en "brugt" harddisc med så meget som en boot sector
> på.

Jeg forstår ikke hvad du mener, vil du påstå at eks. Compaqs restore CDere
kun kan bruges på nye harddiske?

> [...]
> winnt.exe i I386, bootbar cd eller ej.
> Tricket består i at fjerne de 8mb "slet skjulte" system partition, eller

Det er muligt, men hvorfor ikke lave installationen rigtigt?

/Brian

Fra : Edmund

Dato : 30-04-03 14:30

jens wrote:

> Kan du ikke på c drevet da det er der installationsfilerne kopieres
> over til.......

Det kan man godt hvis man booter direkte på XP cdén, men ikke hvis man
starter cdén mens XP kører, så laver den nemlig medlertidige filer den
ikke kan/vil slette.

Jeg overså lige at han også har en XP pro cd, den kan han jo også boote
på, og så gå i genoprettelseskonsol og skrive

FORMAT C: /FS:NTFS
eller
FORMAT C: /Q /FS:NTFS
eller
FORMAT C: /FS:FAT32

--
Mvh Edmund

Fra : jens

Dato : 30-04-03 21:55

> Det kan man godt hvis man booter direkte på XP cdén, men ikke hvis man
> starter cdén mens XP kører, så laver den nemlig medlertidige filer den
> ikke kan/vil slette.

Jeg kunne ikke med min xp pro i sidste uge.

> Jeg overså lige at han også har en XP pro cd, den kan han jo også boote
> på, og så gå i genoprettelseskonsol og skrive

> [...]
Den metode har jeg mere tiltro til, men den formaterer jo disken på XP
maner, det kan give et problem alt efter hvordan forrige installation har
været.

mvh Jens

Fra : Edmund

Dato : 01-05-03 11:13

jens wrote:
> "Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne ikke med min xp pro i sidste uge.

I den engelske XP pro skal man trykke på D for at slette partition :)

Det virkede fint på min XP home i forgårs, og det er en såkaldet
recovery cd fra Fujitsu Siemens, som virker som en rigtig installations
XP cd.

Du skriver noget om lokal brugerpolitik, er det private mapper du
tænker på

> Den metode har jeg mere tiltro til, men den formaterer jo disken på XP
> maner, det kan give et problem alt efter hvordan forrige installation
> har været.

Jeg har aldig haft problemer med at skifte rundt med win98 og XP på
samme disk, så hvilke problemer tænker du på her.

Det eneste jeg har hørt af problemmer er hvis man konverterer til NTFS i
stedet for at formatere til NTFS

Og at man ikke kan formatere til fat32 hvis disken(partitionen) er
større end 32GB

Du skriver at man kan bruge winnt.exe, men det kan man ikke hvis XP skal
køre NTFS
--
Mvh Edmund

Fra : jens

Dato : 01-05-03 11:30

> I den engelske XP pro skal man trykke på D for at slette partition :)

Jeg har ikke en UK version.

> Det virkede fint på min XP home i forgårs, og det er en såkaldet
> recovery cd fra Fujitsu Siemens, som virker som en rigtig installations
> XP cd.

Hvor du fjernede C partitionen og oprettede en ny C under install ?????
Du er sikker på du ikke bare har formateret discen med ntfs under install,
at fjerne en partition er svjh C og en bekræftelse med L, derefter oprettes
en ny part med O.

Det er ike det samme som at vælge "formater med ntfs eller 32"

> Du skriver noget om lokal brugerpolitik, er det private mapper du
> tænker på

Nej jeg tænker på kontrolpanel-administration-lokal brugerpolitik.
Hvis man ændrer i den kan man ikke komme i kontakt med den næste gang.(det
er muligt det kan løses ved at ændre noget bestemt i den første gang)

> Jeg har aldig haft problemer med at skifte rundt med win98 og XP på
> samme disk, så hvilke problemer tænker du på her.

Nej, sikkert ikke, men det betyder ikke at den gamle installation er fjernet
når du starter en ny.

> Det eneste jeg har hørt af problemmer er hvis man konverterer til NTFS i
> stedet for at formatere til NTFS
>
> Du skriver at man kan bruge winnt.exe, men det kan man ikke hvis XP skal
> køre NTFS

Jo, winnt.exe starter installation som hvis du booter fra cdèn, og du kommer
igennem samme "menuer".
Der kan man også vælge brug ntfs filsystemet.

Men man kan stadig ikke fjerne C partitionen under installation.

(samme kan startes med [cd]:\I386\winnt32.exe hvis det er inde fra windows,
men så er c partitionen jo ikke fjernet eller tom.)

mvh Jens

Fra : Edmund

Dato : 01-05-03 12:34

jens wrote:

> [...]
> L, derefter oprettes en ny part med O.
>
> Det er ike det samme som at vælge "formater med ntfs eller 32"

Jeg har så lige gjort det igen, hvor jeg valgte kun at slette
partitionen
Jeg startede så ved hjælp af diskette min anden XP op på D-drevet og tog
et screendump af
diskhåndtering
http://home20.inet.tele.dk/edworks/delete.PNG

Som du kan se er der ingenting i første partition af disk0

> Jo, winnt.exe starter installation som hvis du booter fra cdèn, og du
> kommer igennem samme "menuer".
> Der kan man også vælge brug ntfs filsystemet.

Men så skal disken være formateret fat32 inden start af installation,
ellers kan den ikke overføre de midlertidiger insallationsfiler

--
Mvh Edmund

Fra : jens

Dato : 01-05-03 13:34

> [...]
> diskhåndtering
> http://home20.inet.tele.dk/edworks/delete.PNG
>
> Som du kan se er der ingenting i første partition af disk0

Du har en dual boot installation.
Og dit billede viser at D drevet er boot partition.
Jeg har et c drev som har status : "iorden (system)"

> Men så skal disken være formateret fat32 inden start af installation,
> ellers kan den ikke overføre de midlertidiger insallationsfiler

Det er korrekt....... men det kan den heller ikke hvis den skal fjerne
partitionen og det er der de midlertidige filer ligger.
Du har et formateret d drev at lægge de filer over på jo.
(Hvilket den gør da det er din boot partition)
Hvis du i BIOS fortæller maskinen at den skal boote fra D: behøver du ingen
diskette........

Prøv at køre pc inspector file recovery på den nye installation og se hvor
mange disce den mener du har......

Mvh Jens

Fra : Edmund

Dato : 01-05-03 15:52

jens wrote:

> Du har en dual boot installation.
> Og dit billede viser at D drevet er boot partition.

Ja, og på c-partition ville der havde stået status : "iorden (system)"
hvis altå jeg ikke lige have slettet den

Når der hverken er ntldr, boot.ini eller ntdetect.com, bliver man jo
nødt til at bruge en diskette for at kunne boote til d partition
Det samme gælder hvis D havde været en selvstændig disk, man kan
selvfølgelig oprette bootfiler og ændre mbr, men det er der jo ikke som
standard i en dualboot installation

> Jeg har et c drev som har status : "iorden (system)"

Ja det har jeg også på min normale XP installation på c-partition, og
når jeg booter på den står der ikke boot i d-partition i diskhåndtering

Hvad skal der til for at overbevise dig om at man kan slette C fra XP cd
Hvis jeg fyler mine andre diske op med data, vil det kunne overbevise
dig.
--
Mvh Edmund

Fra : jens

Dato : 01-05-03 17:16

> jens wrote:

klip

> Hvad skal der til for at overbevise dig om at man kan slette C fra XP cd
> Hvis jeg fyler mine andre diske op med data, vil det kunne overbevise
> dig.
> --
Nej.

Jeg sidder netop med en w2k som ikke vil accepter en sletning af c drevet
fra installationen.
Jeg ved den er registreret med harware indhold.
Jeg ved den er installeret via boot fra cd oprindeligt. og da var det på en
ny disc, ingen problemer.
Men samme boot cd kan ikke slette c drevet nu (en 4gb disc med c drev = 4
gb)

Der er ingen andre disce i maskinen.

mvh Jens som tager w98 i frem nu.............

Fra : Edmund

Dato : 01-05-03 18:30

jens wrote:
> Nej.

Hvor skulle den så gemme midlertidige installationsfiler, som du mener
er i vejen for en sletning

Min XP pro(beta RC1) kan også slette C

Du kan så prøve at hente XP installationsdisketter og se om den så vil
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q310994

Er det Partition Magic der laver lort i dine diske
--
Mvh Edmund

Fra : jens

Dato : 01-05-03 18:41

> Hvor skulle den så gemme midlertidige installationsfiler, som du mener
> er i vejen for en sletning

I de 8 mb som du ikke kan se via computeradministration.
Eller rettere det kan du godt, hvis du opretter parter der fylder hele
discen og genstarter
Derefter kan du lave en ny part på 8 mb igen.........

> [...]
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q310994
>
> Er det Partition Magic der laver lort i dine diske

Nej, windows registrering.
(Ps: Det er kun et problem hvis den xp eller w2k som er instaleret er
registreret med hardware opsætning )

mvh Jens

Fra : Edmund

Dato : 01-05-03 18:49

jens wrote:

> Nej, windows registrering.
> (Ps: Det er kun et problem hvis den xp eller w2k som er instaleret er
> registreret med hardware opsætning )

Vil det sige at du langt om længe vil vedgå at langt de fleste kan
slette C fra XP cd

--
Mvh Edmund

Fra : jens

Dato : 01-05-03 20:16

> Vil det sige at du langt om længe vil vedgå at langt de fleste kan
> slette C fra XP cd

Ja og nej.
Jeg har ingen ide om hvordan "de fleste" har deres maskiner er sat op.

mvh Jens

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 01-05-03 20:26

Fra : IzNoGoUd

Dato : 30-04-03 05:44

Så download en http://bootdisk.com/

--
best regards IzNoGoUd aka Claes Nielsen, Svendborg, Denmark.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 30-04-03 08:23

"Jakob Høybye" <jaka@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan man formatere sin harddisk med win xp på? Prøvede med en
såkaldt

Ved at boote på din installations-CD

> recovery cd, men den installerede bare xp'en ved siden af den gamle -
pisse
> irriterende...

Bootede du på den?

> Har en win 98 cd, kan man ikke bruge den til at starte fra dos i dos-mode,

DOS kan kun køre i DOS-mode

> og så formatere c-drevet, hvorefter man kunne indsætte xp-cd'en og
> installere lortet???

Tja, du kommer alligevel forbi det punkt i instalationsproceduren, hvis du
bruger en installations-CD, det er anderledes hvis det er en recovery-CD,
den er som regel specifik for den maskine du har købt.

Men under alle omstændigheder, boot på CDen

hth
/Brian

Fra : jens

Dato : 30-04-03 21:54

> "Jakob Høybye" <jaka@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> DOS kan kun køre i DOS-mode

Jaja, men det er jo også nok.

Jo, xp install startes med : [cd]:\I386\winnt.exe

> Men under alle omstændigheder, boot på CDen

Formoder du har hørt om w2k og især XP`s registrering og activering ?

mvh Jens

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 30-04-03 22:04

> dos-mode,

> Jaja, men det er jo også nok.

Du så, og forstod, smileyen ikk?

> Formoder du har hørt om w2k og især XP`s registrering og activering ?

Ja, og hvad har det så med sagen at gøre?

/Brian

Fra : jens

Dato : 30-04-03 22:22

> "jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Du så, og forstod, smileyen ikk?

Jo, det mener jeg da

> Ja, og hvad har det så med sagen at gøre?

De 8mb som du ikke kan få med i en parttition indeholder oplysninger om
activering og andet registreringsdatabase halløj, de skal fjernes før xp kan
instaleres som om det er en ny disc/installation.

Andre programmer kan fjerne de 8 mb, men XP og W2K kan ikke (gør det ikke)
under partitionering under install, hvis de er der kan du ikke omparte c
drevet via xp install.
W98 kan hvis man omparter 2 gange i træk med forskellige part størelser.
PM 8 kan, og sikkert også andre som ikke læser NT som Gates gerne vil have
dem til.

Hvis du efter din "rigtige" metode kører en tur med pc inspector file
recovery kan du gendanne hele forrige installation. (næsten, der er ingen
garanti her)

Det kan du ikke efter 2 * ompart via den Gaaammle DOS .
For det fjerner de 8 mb som ellers ikke bliver slettet.
Og det mener jeg så er den "rigtige metode".
Manden har jo lovet at fjerne den gamle install, ikke bare "gemme"den væk.

mvh Jens

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 30-04-03 22:35

> [...]
kan
> instaleres som om det er en ny disc/installation.

Jeg skal lige være sikker på at jeg forstår dig rigtigt.

Siger du at spørgeren (og andre) ikke kan installere sin WIN XP ved at boote
på CDen og partitionere/formatere og installere derfra? Og efterfølgende
aktivere og registrere den?

Mener du også at det ikke kan lade sig gøre at re-installere sin WIN XP ved
at boote på den medfølgende restore cd?

[snip en hel masse om at partitionere]

/Brian

Fra : jens

Dato : 30-04-03 23:18

> [...]

boote
> på CDen og partitionere/formatere og installere derfra? Og efterfølgende

Nej, for det kan man godt.

> Mener du også at det ikke kan lade sig gøre at re-installere sin WIN XP
ved
> at boote på den medfølgende restore cd?

Nej, det kan man også.
Men bagefter kan man også hive forrige installation frem igen i ret lang tid
og der er et par småting som ikke virker.

Feks kan man ikke få lov at ændre i "lokal brugerpolitik" på en sådan
omstaleret maskine.

mvh Jens

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 30-04-03 23:36

> boote
>
> Nej, for det kan man godt.

Ok, så kan Jacob Høybye godt bruge min anvisning

> [...]
tid
> og der er et par småting som ikke virker.

Ok, jeg har ikke været ude for det, men det er jo ikke det samme som at det
ikke kan ske.
Det er vel afhængig af hvordan restore-CDen er lavet, jeg har da set dem der
sletter alle partitioner og starter "forfra", det gjorde f.eks. Compaq's til
deres Deskpro EP serie, dem har jeg da bøvlet lidt med :)

> Feks kan man ikke få lov at ændre i "lokal brugerpolitik" på en sådan
> omstaleret maskine.

Det har jeg aldrig stødt på/haft brug for, så det vil jeg teste næste gang
jeg kommer i nærheden af sådan en - tak for info.

/Brian

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-05-03 10:54

Det er ikke korrekt. Årsagen er at hvis du tager dem med kommer du ud
over 1024 Cylindre på HD og det kan ikke alle programmer lide.
Hvis du med Partition Magic prøver at inddrage dem får du en advarsel
om netop dette.
Information om activeringen ligger i en skjult fil på dit Windows
drev.

Fra : jens

Dato : 01-05-03 12:07

> Det er ikke korrekt. Årsagen er at hvis du tager dem med kommer du ud
> over 1024 Cylindre på HD og det kan ikke alle programmer lide.

Ikke på en 4gb disc da.
Der kan man heller ikke få de sidste 8 mb.

mvh Jens

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-05-03 22:03

Det gælder alle størrelser. I øvrigt er det ikke altid at det er netop
8MB der bliver som rest.

Du kan læse lidt mere om det her:
http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/bioslim.htm