MS Windows
briani 27239
WinXP (Home Edition) contra Win2k og Win M~
Fra : Claus E Beyer

Dato : 29-04-03 05:33

Efter at jeg har set at TDC telebutikkerne har en WinXP (Home Edition)
upgrade til salg for kr. 399, overvejer jeg meget at udskifte WinME på den
stationære Compaq (Celeron 500) og/eller Win2k på den bærbare Acer (PIII
650) med WinXP.

Jeg kender næsten intet til XP. Er der nogen her der vil komme med nogle råd
til om det er godt at opgradere til XP? Jeg har (desværre) hørt noget om, at
der er mange programmer og drivere der ikke vil køre under XP.

Ved Win2k er jeg meget glad for at hver bruger kan logge ind og at
dokumenter m.v. er utilgængeligt for andre brugere. Er dette også tilfældet
i WinXP (Home Edition)?

På forhånd tak for lidt råd og vejledning.

Claus

Fra : Richard Thune

Dato : 29-04-03 08:54

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Efter at jeg har set at TDC telebutikkerne har en WinXP (Home Edition)
klip
Der er et par begrænsninger i XP home, den kan ikke logge på et domæne og
har kun simpel fildeling,
dvs. at du ikke kan bestemme hvem på netværket der kan se en delt mappe.
Den styrer flere brugere meget fint og kan gøre deres personlige mapper
private dvs.
utilgængelige for andre.
Med hensyn til understøttelse af hard og software må det vel efterhånden
hjælpe ganske godt
især hvis det er nyere ting.
Microsoft har lister med compatibelt hard og soft, måske en anden lige
sidder med en url.
Richard Thune

Fra : Richard Thune

Dato : 29-04-03 08:43

Fra : Jens S

Dato : 29-04-03 12:50

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> stationære Compaq (Celeron 500) og/eller Win2k på den bærbare Acer (PIII

Du skal være opmærksom på at en Celeron 500 er liiige i underkanten af hvad
der kører glat og smertefrit. Jeg havde i sin tid en WinXP kørende på en
athlon 550MHz og det gik fin, men det er også en hurtigere processor end
celeronen.

Vær desuden opmærksom på at du ikke uden videre kan installere den samme XP
på begge maskiner, da Windows XP skal aktiveres hos Microsoft på baggrund af
din hardwarekonfiguration. Du bliver altså muligvis nødt til at købe en XP
til hver maskine.

> [...]
at
> der er mange programmer og drivere der ikke vil køre under XP.

Ja, der findes noget ældre hardware som der ikke findes Xp-drivere til. Der
er desuden nogle enkelte programmer som ikke vil køre under XP, men det er
efterhånden meget få. Søg hos Microsoft.

Ja, du kan gøre mapper private.

Jens

Fra : jens

Dato : 05-05-03 06:35

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
< Compaq (Celeron 500) og/eller Win2k på den bærbare Acer (PIII
> 650) med WinXP.

Det kan lade sig gøre at køre xp på en 500 mhz maskine forudsat der er ram
nok.
XP skal have 256 mb ram for at te sig ordentligt.

Alternativt kan w2k bruges, den har samme funktioner som xp, men er mere
nøjsom.
Den kører fint på en 5 hestes maskine med 64 mb ram.

mvh Jens