MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Jeg kan ikke formatere HD
Fra : MD

Dato : 28-04-03 13:38

Hej NG.

Jeg sidder med en ældre computer med Win95 på. Der er to HD i, og nu vil jeg
altså formatere den ene. Men hvis jeg skriver format d: ude i DOS, skriver
den at det er en ukendt kommando (eller noget i dn stil)

Hvad skal jeg så skrive og gøre...?

MVH MD

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-04-03 14:01

Du skal sikkert stå i c:\ og skrive "format d:" eller lign. Du står et sted
hvor format kommandoen (command.com) ikke er tilstede

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 28-04-03 14:15

Det er fordi der ikke er en sti til hvor format.exe ligger

Lav en bootdisk i stedet, eller prøv at højre klikke på den disk du vil
formatere.

Jannik

Fra : MD

Dato : 28-04-03 15:06

"Jannik Ebbe Brich" <sg1fan1@nospamming.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er fordi der ikke er en sti til hvor format.exe ligger
>
> Lav en bootdisk i stedet, eller prøv at højre klikke på den disk du vil
> formatere.

Jeg har prøvet med både en win95 og en win98 bootdisk i floppydrevet, men
den skriver stadig forkert kommando eller filnavn.

Hvordan højreklikker man i DOS???

MD

Fra : Steen Sommer Anderse~

Dato : 28-04-03 15:17

Som det blev skrevet mangler en sti til format kommandoen.

I dos-prompten skriver du: cd c:\windows\system32

Herefter burden den acceptere format kommandoen - prøv det.

vh Steen

Fra : Brutalis

Dato : 28-04-03 15:23

> Hvordan højreklikker man i DOS???

Jeg tror der bliver ment i windows95, der kan det da også lade sig gøre at
formattere en harddisk

--
Brutalis

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-04-03 15:23

"MD" <dalmoseNOSPAM@idraet.dk> skrev :

>Jeg har prøvet med både en win95 og en win98 bootdisk i floppydrevet, men
>den skriver stadig forkert kommando eller filnavn.

format er ikke på en startdiskette, derfor skal du skifte til
c-drevet og køre format derfra eller kopiere format overpå en
dosstartdiskette.

Men såfremt Windows ikke er på den harddisk, der skal formateres
skulle du da kunne klare det fra Windows i denne computer og
højreklikke på drevet.

Fra : Edmund

Dato : 28-04-03 19:53

Knud Gert Ellentoft wrote:

> format er ikke på en startdiskette, derfor skal du skifte til
> c-drevet og køre format derfra eller kopiere format overpå en
> dosstartdiskette.

Format er på en win98 startdiskette, men ligger på det ram drev den
laver, men kan dog fint kaldes fra a:\ format c:

--
Mvh Edmund

Fra : sfc

Dato : 28-04-03 16:16

> Hvad skal jeg så skrive og gøre...?

Download en bootdisk til windows millenium fra www.bootdisk.com , der ligger
format kommandoen på.
Start op på bootdisken du har lavet, bare ikke med minimal boot.

Skriv så i dospromten

format c:

Hvis det altså er C drevet der skal formateres, ellers bare det rigtige drev
bogstav.

Mvh ssfc

Fra : MD

Dato : 28-04-03 21:15

Jeg har formateret nu, (jeg har forresten prøvet det før, kunne bare ikke
lige få det til at virke...) jeg var nødt til at bruge en format.exe fra
win98 - hverken den fra win95, win me, eller xp ville formatere....

Men men men, ingen glæder uden skår. Den har kun fundet og formateret 500MB
ud af lidt over 2GB - kan I hjælpe mig med det?

Hvordan undersøger jeg om der f. eks er bad sectors, eller hvad det ellers
kan være?

MD

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-03 21:34

> [...]
> ud af lidt over 2GB - kan I hjælpe mig med det?
>
> Hvordan undersøger jeg om der f. eks er bad sectors, eller hvad det ellers

Du skal sikkert ind i bios'en og rette til LBA (large block area). Det er
muligt, at du skal have bios'en opdateret, hvis den er for gammel, men er
det til en ældre Pention 75 eller så, skulle det med LBA kunne lade sig
gøre. Ellers må du lave 4 eller 5 partitioner. Så får du som et plaster på
såret mindre slag, da HD udnyttes bedre.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : MD

Dato : 29-04-03 08:49

> [...]
> gøre. Ellers må du lave 4 eller 5 partitioner. Så får du som et plaster på
> såret mindre slag, da HD udnyttes bedre.

Den er sat til LBA, og det er en gammel Pentium 100 Mhz, men jeg kan ikke se
mere end de 500MB i Fdisk, og så kan jeg jo ikke partionere den op i
flere... eller hva?

Fra : Madsen

Dato : 29-04-03 09:12

On Tue, 29 Apr 2003 09:48:40 +0200, "MD" <dalmoseNOSPAM@idraet.dk>
wrote:

>Den er sat til LBA, og det er en gammel Pentium 100 Mhz, men jeg kan ikke se
>mere end de 500MB i Fdisk, og så kan jeg jo ikke partionere den op i
>flere... eller hva?

Hej

Jo, det kan du godt. Du skal bare ignorere de tal som Fdisk giver
dig og så angive størrelsen på din partition i procent.
Vil du f.eks. dele disken i 2 lige store partitions, så angiver du
den første som 50% og den anden som 100% ( 100% af det tilgængelige )

Husk endelig at skrive % tegnet

mvh Madsen

Fra : MD

Dato : 29-04-03 09:43

> [...]
> Vil du f.eks. dele disken i 2 lige store partitions, så angiver du
> den første som 50% og den anden som 100% ( 100% af det tilgængelige )

Selvom jeg gør det på den måde, altså skriver procenter, så ændrer det ikke
noget. Jeg skriver 50% og så tager den 252MB - altså tror den stadig at der
er 504MB på HD'en selvom der meget gerne skulle være ca. 2,5GB

Og hvis jeg lader den tage de første 50% - og fortsætter, kan jeg ikke
"snyde" den til at tro der er mere en 252MB tilbage. Altså - den tror kun
der er 504MB.

Andre idéer? modtages med kyshånd

MD

Fra : Madsen

Dato : 29-04-03 10:00

On Tue, 29 Apr 2003 10:43:27 +0200, "MD" <dalmoseNOSPAM@idraet.dk>
wrote:

>Selvom jeg gør det på den måde, altså skriver procenter, så ændrer det ikke
>noget. Jeg skriver 50% og så tager den 252MB - altså tror den stadig at der
>er 504MB på HD'en selvom der meget gerne skulle være ca. 2,5GB

Hmm, mystisk. Jeg har ellers selv klaret flere store diske på den
måde. Du har husket at svare Ja til spørgsmålet om store diske
lige når du starter Fdisk ?

mvh Madsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-04-03 11:58

Madsen <nospamhere@nospam.plonk> skrev :

>Hmm, mystisk. Jeg har ellers selv klaret flere store diske på den
>måde. Du har husket at svare Ja til spørgsmålet om store diske
>lige når du starter Fdisk ?

Er da ikke nødvendigt, for det betyder at hd vil blive formateret
med fat 32 og ikke fat.

De 2 GB skal kunne ses under alle omstændigheder.

(At det så er en fordel, at køre fat 32 er en anden ting, som
ikke har noget med ikke at kunne se mere end ca. 500 MB at gøre)

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 29-04-03 12:18

MD wrote:
> Altså - den tror kun der er 504MB.

Hvad finder bios harddisken til?

mvh
Henning

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-03 13:49

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad finder bios harddisken til?
>
> mvh
> Henning

Den glemte jeg godt nok i mit første indlæg. I nogle tilfælde finder bios en
HD, der ikke er i overensstemmelse med den faktiske. Sædvanligvis foreslår
den en HD med alt for få hoveder, og så må man lige gå ind og gøre den
opmøærksom på, at der er altså, nu ved jeg ikke hvor mange i dit ilfælde,
med lad os sige 16. Så skal du bare se, hvordan den så lige finder ud af den
rigtige størrelse. Det har jeg været ude for flere gange - også i nyere bios
og med nyere HD.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : IzNoGoUd

Dato : 29-04-03 13:08

wrote:

>Den er sat til LBA, og det er en gammel Pentium 100 Mhz, men jeg kan ikke se
>mere end de 500MB i Fdisk, og så kan jeg jo ikke partionere den op i
>flere... eller hva?
Hvad med at smide HD over i en anden og nyere maskine, som du ved kan
håntere store HD. Og så tilbage igen til det gamle hakkebrædt og
se hvad der sker!

--
best regards IzNoGoUd aka Claes Nielsen, Svendborg, Denmark.
-

Fra : MD

Dato : 29-04-03 13:42

> Hvad med at smide HD over i en anden og nyere maskine, som du ved kan
> håntere store HD. Og så tilbage igen til det gamle hakkebrædt og
> se hvad der sker!

Så skal jeg skille en af mine egne ad, men det er nok en udvej...

jeg prøver, og så vender jeg tilbage...