MS Windows
briani 27239
Laaaaangsom opstart af WinXP
Fra : Tom Christensen

Dato : 27-04-03 21:28

Hej

Jeg har problemer med Windows XP, idet det nu tager op til 5 minutter,
før maskinen er færdig med opstarten. (AMD 2,6 GhZ, 512 MB RAM)

Jeg har prøvet at diasble både Norton Antivirus og Norton Firewall, men det
gør ingen forskel - stadig utrolig langsom opstart.

Når jeg ser i Win jobliste (CTRL+ALT+Del) kan jeg se, at svchost.exe
forekommer flere gange i joblisten og ofte med stort RAM-forbrug.
Kan nogen give et forslag til at få hurtig opstart igen?

--
venlig hilsen
Tom Christensen

(fjern nomail- hvis du vil skrive til mig)

Fra : kris [2650]

Dato : 27-04-03 22:12

Hej

Gå ind på Microsoft.com og søg på bootvis.
Det er et lille progam, der kan speede din boottid op.

Det virkede fint hos min svigerfar, der fik kappet en 1/3 af
boottiden.

MVH

Kristian
Hvidovre

Fra : Pico

Dato : 27-04-03 22:10

Tom Christensen wrote:
> Hej
>
> Jeg har problemer med Windows XP, idet det nu tager op til 5 minutter,
> før maskinen er færdig med opstarten. (AMD 2,6 GhZ, 512 MB RAM)

Det lyder da helt uhygeligt ! Jeg har en 1,2 GHz og den starter med alt det
jeg efterhånden har installeret, Office værktøjsprogrammer, antivirus, firewall
osv. på ca. 1 minut.

> [...]
>
> Når jeg ser i Win jobliste (CTRL+ALT+Del) kan jeg se, at svchost.exe
> forekommer flere gange i joblisten og ofte med stort RAM-forbrug.

Jeg har den 6 gange og den ene bruger 17 MB. Jeg har engang fået at
vide hvad hvad den gør godt for, men kan ikke huske det. Noget er
netværk osv.
Du har ikke et nætværkskort i der ingen fast adresse har ?

> Kan nogen give et forslag til at få hurtig opstart igen?

Har du ikke et image fra da den kørte normalt du kan smide ind ? Andet
kan jeg ikke foreslå.
Pico

Fra : webfactor

Dato : 27-04-03 22:42

Nogle gange når jeg installerer Soundblaster drivere tar det også helvedes
lang tid,hvad jeg mener er at det kan være en driver den har problemer med
ved opstart.
www.webfactor.dk

Fra : Madsen

Dato : 28-04-03 01:03

Tom Christensen skrev:

> Jeg har problemer med Windows XP, idet det nu tager op til 5
> minutter, før maskinen er færdig med opstarten. (AMD 2,6 GhZ, 512
> MB RAM)

Har du installeret '811493: Sikkerhedsopdatering (Windows XP)' fra
Windows Update? Hvis du har så kan det muligvis være den der er
årsagen, hvis den langsomme opstart er noget der pludselig er opstået.

Madsen.

Fra : Kent

Dato : 28-04-03 15:33

> Har du installeret '811493: Sikkerhedsopdatering (Windows XP)' fra
> Windows Update? Hvis du har så kan det muligvis være den der er
> årsagen, hvis den langsomme opstart er noget der pludselig er opstået.

Det tror jeg også kan være grunden. Det er i øvrigt en lignende "sag", hvor
jeg også formoder, at dette kan være årsagen: news:b8h9nd$9kf$1@sunsite.dk

Fra : Madsen

Dato : 28-04-03 15:46

Kent skrev:

> Det tror jeg også kan være grunden. Det er i øvrigt en lignende
> "sag", hvor jeg også formoder, at dette kan være årsagen:

Det er ret nemt at prøve at for du kan afinstallere opdateringen
inde i Tilføj/fjern i kontrolpanelet. Hvis du har installeret
programmer eller opdateringer efter at du installerede Q811493
så vil du få en advarsel om at de måske ikke længere vil virke.
Jeg har dog prøvet at afinstallere opdateringen alligevel og har
ikke fundet programmer som opfører sig mærkeligt efterfølgende.
Det skulle da lige være:
<news:Xns936B10D88AA66.thomas@madsen.tdcadsl.dk> men hvis ikke
problemet var forsvundet af sig selv igen, hvilket det er, så
kunne jeg jo bare have geninstalleret Photoshop.

Madsen.

Fra : Kent

Dato : 28-04-03 16:38

> [...]

> problemet var forsvundet af sig selv igen, hvilket det er, så
> kunne jeg jo bare have geninstalleret Photoshop.

Da jeg for nogle dage siden fjernede opdateringen, var det bla. fordi at
photoshop 6 nogle gange ikke ville starte. Dog checkede jeg ikke om det
skyldes "tarvelige postulater" uden hold i virkeligheden om at mine diske
var fulde.

Fra : Madsen

Dato : 28-04-03 16:56

Kent skrev:

> Da jeg for nogle dage siden fjernede opdateringen, var det bla.
> fordi at photoshop 6 nogle gange ikke ville starte.

Aha. Det lyder suspekt.

Jeg har kørt med Q811493 lige siden den blev frigivet på WinXP Pro SP1
og mærkede ingen hastighedsnedsættelse eller noget som helst. Jeg havde
dog nogle problemer med at min printer kunne finde på at stoppe med at
printe midt i det hele <news:Xns93655F2254CD5.thomas@madsen.tdcadsl.dk>
- og i den forbindelse prøvede jeg at flytte det indstikskort som min
printer er koblet til. Det løste ikke problemet så jeg prøvede bla. at
afinstallere Q811493, men det hjalp heller ikke på problemet. Det havde
jeg nu heller ikke regnet med da printeren også kunne finde på at kokse
før Q811493 blev frigivet.

I fredags valgte jeg så at installere WinXP forfra, da jeg i forvejen
havde planer om at smide Win2000 ud, som jeg indtil i fredags har haft
på mit C-drev. Nu ligger der en nyinstallation af WinXP Pro SP1 på mit
C-drev, men da jeg fik installeret Q811493 på den nye installation gik
alting ned i et lavere gear (underligt at det ikke var tilfældet på
den forrige installation), så jeg valgte at afinstallere Q811493 igen.
Det vil sige at jeg ikke havde Q811493 installeret da Photoshop 7
brokkede sig over for lidt plads på F-disken. Desuden så har jeg også
Photoshop 6 installeret og den har kørt uden problemer, så hvad der
lige gik galt med Photoshop 7 i aftes/nat, er mig en gåde, men den
virker trods alt igen i dag, så problemet er knapt så stort. Hvis det
sker igen så må der hårdere metoder til. :)

Madsen.

Fra : Kent

Dato : 28-04-03 18:16

> [...]
> virker trods alt igen i dag, så problemet er knapt så stort. Hvis det
> sker igen så må der hårdere metoder til. :)

Normalt går der ca. mellem 3 måneder til et år mellem sådanne alvorlige
program- eller styresystemsfejl, men når de opstår, så er det næsten altid
to fejl samtidigt, så det bliver ekstra besværligt at finde ud, hvad der er
galt. Sådan er det desværre

Fra : Madsen

Dato : 28-04-03 18:28

Kent skrev:

> [...]
> er det næsten altid to fejl samtidigt, så det bliver ekstra
> besværligt at finde ud, hvad der er galt. Sådan er det desværre

Jeg har haft den samme Win2000-installation inde siden jeg fik denne
pc og det er vel ca. 2 år siden, så geninstallation af styresystemet
er ikke det jeg gør mest i. Jeg hader at skulle begynde helt forfra,
men i dette tilfælde var det mere eller mindre nødvendigt når jeg
samtidig gerne ville have XP over på C i stedet for D. :)

Madsen.

Fra : Toki

Dato : 28-04-03 12:52

Løsninger kan være bl.a.:

1. Defragtmenter dine hd'er
2. Brug Ad-aware
3. Slå unødvendige servicer fra
4. Norton Firewall er som regel Pain In Da Ass :)

Held og lykke!

Vh,
Toki

Fra : Poul Jensen

Dato : 28-04-03 16:26

En fejlrettelse fra Microsoft kan få Windows XP til at blive meget langsom.

Rettelsen kom for godt en uge siden. Den lappede på en svaghed i kernen af
Windows NT 4, 2000 og XP, som angribere kunne udnytte til at få rettigheder,
der gør det muligt at afvikle kode på systemet.

Fejlen betegnes som vigtig, men en angriber skal dog have fysisk adgang til
at logge sig på en klient eller en terminal for at udnytte sikkerhedshullet.

Efter installation af rettelsen har en del brugere oplevet, at systemets
ydelse er faldet drastisk.

Pc'er, der er indstillet til at hente fejlrettelser automatisk, har
sandsynligvis hentet rettelsen, hvis de har været koblet på internet inden
for de seneste uger.

Hvis man har oplevet problemer i den forbindelse, er løsningen at
afinstallere rettelsen, der har nummer 811493. Det gøres via Kontrolpanel,
Tilføj/fjern programmer.

Når Windows XP senere spørger, om fejlrettelsen skal installeres igen, skal
man svare nej. Dermed gør man selvfølgelig pc'en sårbar for angreb, men hvis
man er den eneste bruger med adgang til pc'en, er det ikke det store
problem.

Mvh Poul Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-03 21:04

> Kan nogen give et forslag til at få hurtig opstart igen?

download bootvis
http://www.microsoft.com/hwdev/platform/performance/fastboot/BootVis.asp den
viser hvad der tager tid under opstart og kan også optimere