MS Windows
briani 27239
W98 - scandisk
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-04-03 19:28

Jeg har fået et 'lille' problem.
Når jeg kører scandisk fra DOS, rapporterer den en fejl under test af
mappestrukturer:
Har fundet ulovligt/langt filnavn, kan ikke repareres, brug scandisk for
windows til at rette fejlen.

Når jeg kører scandisk for windows siger den fluks:
Der ikke nok hukommelse, luk et eller flere programmer.

Jeg har kun windows kørende, 256MB RAM og masser af fri plads på C-drevet.
Scandisk for windows kører fint på f.eks. en diskette.
Jeg har geninstalleret windows.
Jeg har været systemet igennem med stifinder. Ingen mappe-/filnavne er i
nærheden af 256 tegn og indeholder tilsyneladende ikke ulovlige karakterer.
Hvad gør man så????? Håber at i kloge hoveder har et godt råd

Styresystem: W98 SE 4.10.2222A

Mvh
Carsten

--
-HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser
-mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Leo.E

Dato : 28-04-03 08:10

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message news:<3eac2128$1$10411$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> nærheden af 256 tegn og indeholder tilsyneladende ikke ulovlige karakterer.
> Hvad gør man så????? Håber at i kloge hoveder har et godt råd

Har du prøvet i DOS at skrive: Scandisk /? eller help
Jeg mener det giver dig flere muligheder med scandisk
Hilsen: Leo

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 28-04-03 17:14

Ja da...
Jeg har prøvet at køre scandisk med '/autofix' og med '/autofix /nosave'.
Resultatet er det samme.
Det er åbenbart et problem som scandisk for dos ikke kan løse.
(Formodentlig pga. det lange/ulovlige filnavn).
Jeg tror også at det er derfor at scandisk for windows ikke kører. Måske er
mappen/filen
fucket så meget op at hverken navn eller størrelse passer. Når scandisk så
får øje på bæstet,
siger den "den er sgu alt for stor, den har jeg ikke hukommelse og diskplads
nok til at køre"?

Hvis man kunne finde ud af, hvad mappen/filen hed kunne man måske komme
videre derfra.

Var der ikke engang en DOS-utility der kunne noget med lange filnavne?
Norton havde også engang nogle diskværktøjer som måske kunne hjælpe, men jeg
tror ikke
at de kan håndtere FAT32.

Flere gode ideer afventes med længsel.

PS. Jeg vil helst ikke opgradere mit styresystem, da jeg kører med en del
gammelt Agfa udstyr
og Agfa og XP er ikke forenilige størrelser

Mvh
Carsten

Fra : Leo.E

Dato : 30-04-03 17:44

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message news:<3ead532d$0$52156$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> Norton havde også engang nogle diskværktøjer som måske kunne hjælpe, men jeg
Windows commander, den hedder så Total commander kan det der med de
lange filnavne, du bestemmer selv om de skal tillades,eller ikke
og den kan hentes her:www.ghisler.com
Leo

Fra : Lars Pedersen

Dato : 28-04-03 19:18

Sun, 27 Apr 2003 20:27:50 +0200 skrev "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.dk> i en meddelelse:

> [...]
>nærheden af 256 tegn og indeholder tilsyneladende ikke ulovlige karakterer.
>Hvad gør man så????? Håber at i kloge hoveder har et godt råd

Har du prøvet at køre ScanDisk i fejlsikret tilstand?

Hilsen Lars

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 28-04-03 19:49

Jep. Fejlsikret tilstand løser ikke problemet.
Carsten

Fra : Lars Pedersen

Dato : 29-04-03 08:54

Mon, 28 Apr 2003 20:48:34 +0200 skrev "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.dk> i en meddelelse:

>Jep. Fejlsikret tilstand løser ikke problemet.
>Carsten
>"Lars Pedersen" <larsep@newmail.dk> skrev i en meddelelse

Når du siger at det ikke løste problemet, mener du så at ScanDisk
heller ikke kan køre i fejlsikret tilstand eller at fejlen ikke blev
rettet?

Du skal iøvrigt være opmærksom på, at når ScanDisk til Dos siger at et
filnavn er for langt, mener det svjh at det er længere end de 8.3 som
man bruger under Dos. Det er kun under Windows filnavne kan være op
til 256 tegn langt.
Hvis du laver en dir på en mappe i Dos, vil filnavne der er længere
end 8 tegn, blive kortet ned til 6 tegn og afsluttet med ~X (tilde og
et tal).

Hilsen Lars.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 29-04-03 10:43

Hej Lars. Undskyld jeg var upræcis

> Når du siger at det ikke løste problemet, mener du så at ScanDisk
> heller ikke kan køre i fejlsikret tilstand eller at fejlen ikke blev
> rettet?

Scandisk kører heller ikke under fejlsikret tilstand.

> [...]
> Hvis du laver en dir på en mappe i Dos, vil filnavne der er længere
> end 8 tegn, blive kortet ned til 6 tegn og afsluttet med ~X (tilde og
Det er netop det der er problemet. Jeg tror jeg har et filnavn der
indeholder ulovlige tegn. Dir under DOS viser ingen ulovlige tegn i den
synlige del af filnavnet.
Kunne jeg bare finde filen, kunne jeg måske gøre noget ved den.
Jeg har været disken igennem med stifinder uden at finde nogen ulovlige
filnavne.
(Hvordan vil stifinder reagere hvis den møder et ulovligt filnavn? Vil den
vise filnavnet? Vil den ignore filen? Vil den markere filen på en særlig
måde?)

Foreløbig tak til alle der forsøger at hjælpe. Jeg knokler selv, og
værdsætter al den hjælp jeg kan få

PS.
Jeg opdagede fejlen under et forsøg på at defragmentere disken. Defrag
stoppede under forsøget på at køre scandisk. En anden tråd her i gruppen
henviste til et defragmenteringsprogram 'diskkeeper'. Jeg har downloaded et
trialversion og kørt den på disken. Disken var som ventet voldsomt
fragmenteret, men programmet var i stand til at udføre en defragmentering af
disken. Er det ikke lidt underligt, hvis disken indeholder et ulovligt
filnavn?
(jeg har prøvet at køre scandisk efter defragmenteringen og det ændrede ikke
noget).
Jeg har også overvejet en backup og en formattering af disken, men jeg tror
ikke det vil løse problemet. Jeg tror at backup'en også vil indeholde fejlen

Jeg håber at i bobler af flere gode ideer....
Carsten

Fra : Leo.E

Dato : 29-04-03 17:27

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message news:<3eae4942$0$52127$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> ikke det vil løse problemet. Jeg tror at backup'en også vil indeholde fejlen
>
> Jeg håber at i bobler af flere gode ideer....

Jeg mener at ku´huske, at hvis du kører scandisk fra ren dos
og du skriver: scandisk /f kører den helt igennem - det har du måske prøvet?
Hilsen: Leo

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-04-03 08:15

/f er ikke et lovligt parameter til min scandisk. Jeg tror "f" står for
"fix", og så hedder det /autofix i min version.
Og ja, det har jeg prøvet. Problemet er ikke at scandisk for DOS ikke kører
igennem, den kan bare ikke reparere fejlen. Scandisk for DOS stopper og
fortæller mig at den har fundet en fejl som den ikke kan reparere. Når jeg
har bekræftet meddelelsen, kører scandisk færdig uden problemer.
Flere gode bud????

Fra : IzNoGoUd

Dato : 30-04-03 11:00

On Wed, 30 Apr 2003 09:14:46 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.dk> wrote:

> Når jeg
>har bekræftet meddelelsen, kører scandisk færdig uden problemer.
>Flere gode bud????
Jeps Hvad med log filen "c:\scandisk.log" her må du ligesom kunne
pejle dig ind på hvad problemet er, jeg kan da læse min når der har
været fejl!

Du bliver i dos og og prøver at aflive mappen med deltree.exe.
Hvis du vil prøve under windows så lad være med at slette den, men
FLYT mappen fx. c:\temp, det har jeg haft LIDT held med!

Her er en effektiv "scandisk command" når 98 ikke er lukket korekt.
Den kører bare igennem og retter fejl, uden at prompt brugeren for
nogle sindsyge spørgsmål, jeg bruger den hvergang jeg starter min 98
"uden skærm"
SCANDISK /ALL /AUTOFIX /NOSAVE /NOSUMMARY

--
best regards IzNoGoUd a.k.a. Claes Nielsen, DK-5700 Svendborg, Denmark.
-

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-04-03 15:04

"IzNoGoUd" <iznogoud@iznogoud.dk> skrev i en meddelelse news
> Jeps Hvad med log filen "c:\scandisk.log" her må du ligesom kunne
> pejle dig ind på hvad problemet er, jeg kan da læse min når der har
> været fejl!
Bare livet dog havde været så nemt, SUK....
Jeg kan sagtens læse logfilen, men den siger bare: "Scandisk opdage et eller
flere ugyldige lange filnavne. Scandisk rette ikke mappeindgangen".
Scandisk for windows siger: "Der opstod en fejl i forbindelse med
utilstrækkelig hukommelse".
Så ved man da det......

Jeg har fundet ud af, at hvis man kører DIR fra et DOS vindue får man vist
filnavnet i højre kolonne. Det har jeg så brugt nogle timer på. (Der er
altså MANGE filer på sådan en disk). Jeg fandt ikke nogle ulovlige
karakterer
Har jeg forresten ret i at ulovlige karakterer er: \ / : * ? " < > |
Hvad med filtypen (det efter .). DOS viser kun tre karakterer, men er der
noget problem i at de er længere?

Kunne man tænke sig at problenmet ligger i en udvidelse siden DIR og
stifinder ikke finder problemet?

Kan man lære noget af at scandisk kun finder fejlen under 'Mappestrukturer'
og ikke under 'filsystem?

Kunne det tænkes at fejlen ligger uden for filsystemet (altså i 'free
space). En ulovlig 'hægte' eller lign.?

> Du bliver i dos og og prøver at aflive mappen med deltree.exe.
> Hvis du vil prøve under windows så lad være med at slette den, men
> FLYT mappen fx. c:\temp, det har jeg haft LIDT held med!

Jeg skal jo liiige finde den først

> [...]
> "uden skærm"
> SCANDISK /ALL /AUTOFIX /NOSAVE /NOSUMMARY
Den er bare go'. Den forstyrrer ikke brugeren med unødvendige henvendelser.
Den løser bare ikke mit problem. Den vil dog blive husket til senere

Håber at i har flere gode ideer. Jeg ved godt at W98 ligger lidt langt væk.
Der er løbet meget Bill Gates gennem ledningerne siden da. Jeg ved også at i
'bare er gode', så jeg håber stadig
Tak for jeres tid.
Mvh. Carsten

Fra : IzNoGoUd

Dato : 30-04-03 22:43

On Wed, 30 Apr 2003 16:04:19 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.dk> wrote:

>Håber at i har flere gode ideer.
Ja et til Du skrev noget om hukommelse hmmmm
Find og lav en bootdisk fra http://bootdisk.com
Direktelink til 98se uden ramdrive!
http://quake.axg.net/red2/files/boot98se.exe
Kør så scandisk fra disketten! og se om det hjælper.
ps for at få et : på engelsk tastatur er det "shift æ"

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-05-03 10:55

Hejsa
Jeg har lavet en bootdisk og kørt scandisk fra denne. Samme resultat, kun
sproget og tastaturet er ændret.
Jeg har nok ikke udtrykt mig helt klart.
Scandisk for dos kører fint igennem. Den finder fejlen, men er ikke i stand
til at reparere den. Den foreslår at køre scandisk for windows for at rette
fejlen
Når jeg så forsøger at køre scandisk for windows, er det at jeg får beskeden
om for lidt hukommelse. Beskeden kommer promte, altså før scandisk har lavet
så meget at det er synligt på skærmen. Jeg vælger hvilket drev jeg vil
undersøge og starter. Efter ca. 1 sek. kommer fejlmeddelelsen.
Med mindre nogen kender et 'trylleprogram' tror jeg at trin 1 i
fejlfindingen er at identificere mappen der indeholder de ulovlige data.
Jeg har hentet nogle programmer fra nettet, bl.a. diskkeeper, der er i stand
til defragmentere mit drev uden at køre scandisk. (det var jo det der var
mit oprindelige formål). Defragmentering kører igennem uden problemer og ser
ud til at lykkes. Det må jo betyde at mit filsystem hænger fornuftigt
sammen, eller hvad?
Jeg har også forsøgt at hente 'Total Commander' som foreslået andet sted i
tråden, men min internet explorer dør under forsøget på at downloade. Om det
er min fejl der er årsagen eller der er fejl i scriptet ved jeg ikke.
Hvis der er flere gode bud afventer jeg dem med længsel.
Ellers må jeg jo til det: Backup af brugerdata, format c:, installation af
alle programmer igen, indlægning af backup, tilretning af opkaldsprofiler
m.v.
Jeg håber at i er rigtig kreative....
Mvh Carsten
(Når nøden er størst, er hjælpen nærmest)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-05-03 12:47

Hej Carsten Finn Rasmussen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg har også forsøgt at hente 'Total Commander' som foreslået
> andet sted i tråden, men min internet explorer dør under forsøget
> på at downloade.

Kan du ikke fange <http://www.simtel.net/pub/dl/54757.html>, eller er
det fra denne og til en valgt serverplacering, den dør?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-05-03 15:18

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse > Kan
du ikke fange <http://www.simtel.net/pub/dl/54757.html>, eller er
> det fra denne og til en valgt serverplacering, den dør?
> Hygge fra Århus - Rudi

Den dør lige så snart jeg kommer ind på siden. Der er åbenbart noget på
siden min browser ikke kan lide
EXPLORER forårsagede en ugyldig sidefejl i
modul MSVBVM60.DLL på adressen 018f:660ee981.
carsten

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-05-03 15:34

Hej Carsten Finn Rasmussen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Den dør lige så snart jeg kommer ind på siden. Der er åbenbart
> noget på siden min browser ikke kan lide

Jeg har prøvet at hive den op til dig på
<http://stegen.dk/temp/tcmd551.exe>. Tjek lige om det ikke skulle kunne
bruges.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-05-03 16:01

> Jeg har prøvet at hive den op til dig på
> <http://stegen.dk/temp/tcmd551.exe>. Tjek lige om det ikke skulle kunne
> bruges.

Jep. Det kørte uden problemer. Jeg bukker og takker
Nu må jeg så se om den kan hjælpe mig....
Carsten

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-05-03 16:37

Hej Carsten Finn Rasmussen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jep. Det kørte uden problemer.

Godt. Og ja, der er ofte bøvl med en del scriptindholdige sider.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Leo.E

Dato : 30-04-03 17:11

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message news:<3eaf77e7$0$24648$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> fortæller mig at den har fundet en fejl som den ikke kan reparere. Når jeg
> har bekræftet meddelelsen, kører scandisk færdig uden problemer.
Jeg prøver igen, har du scandisk /?
Leo

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-04-03 18:07

> "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message

> Jeg prøver igen, har du scandisk /?
> Leo
Hej Leo
scandisk /? giver mig flg. muligheder: /all, /autofix, /checkonly, /custum,
/nosave,
/nosummary, /surface, /mono.
Jeg har kørt flg.: scandisk /all /autofix /nosave /nosummary
og det løste ingenting.
Jeg prøver at kigge på commander som du har foreslået højere oppe i tråden
mvh carsten

Fra : IzNoGoUd

Dato : 29-04-03 06:41

On Sun, 27 Apr 2003 20:27:50 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.dk> wrote:

>Jeg har været systemet igennem med stifinder. Ingen mappe-/filnavne er i
>nærheden af 256 tegn og indeholder tilsyneladende ikke ulovlige karakterer.
>Hvad gør man så????? Håber at i kloge hoveder har et godt råd
Hmmm det lyder til samme problem som jeg har haft!
Men det var altså en mappe med mærkelige tegn, og en gang deltree
klarede det hele hehe! Prøv lige igen at se mapperne igennem igen!
Husk lige "menuen start" det var det mit problem lå!

--
best regards IzNoGoUd aka Claes Nielsen, Svendborg, Denmark.
-

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-05-03 17:04

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået et 'lille' problem.
>cut
Under min jagt på den defekte fil/mappe er der noget der undrer mig.
Mapperne 'udbakke.dbx', 'sendt post.dbx', og 'slettet post.dbx' er alle på
over 300MB.
Kan det passe? Jeg har netop tømt dem så de kun indeholder enkelte
meddelelser og ingen attachments.
Jeg kører Outlook Express 6
Hvis man sletter dem, vil outlook så lave dem igen?
mvh Carsten

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-05-03 19:35

> [...]

> alle på over 300MB.
> Kan det passe? Jeg har netop tømt dem så de kun indeholder enkelte

OE sletter ikke slettede meddelelser, den fjerner blot pointeren til
disse. I OE skal du lige en tur omkring menuen:
Filer -> Mapper -> Komprimer alle mapper

Så burde de være _langt_ mindre, da det "slettede" indhold reelt bliver
slettet.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-05-03 19:02

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået et 'lille' problem.
> klip
Så fandt jeg den rette medicin. Norton Systemworks (Diskdoctor) fandt
problemet med det samme, og rettede fejlen uden problemer. (Noget med at en
windows-fil og en DOS-fil referede ulovligt til hinanden...)
Det rette værktøj er det halve arbejde

TAK til alle der har bidraget med indlæg. Der var mange gode bud og det er
næsten synd at et af dem ikke løste problemet
Jeg takker for god behandling.
Carsten