MS Windows
briani 27239
Fixboot.
Fra : Madsen

Dato : 27-04-03 17:47

Hej,

Jeg har en WinXP-installation på mit C- og en på mit D-drev.
Nu har jeg bestemt mig for at slette installationen på D-drevet og
har dermed ikke længere behov for at se en bootmenu under opstarten.
Man kunne selvfølgelig bare bede WinXP om at den ikke skal vise
bootmenuen eller manuelt rette boot.ini, men jeg havde regnet med
at jeg blot kunne bruge fixboot til at rette op på det.

Jeg booter på WinXP-cd'en og vælger repair og logger på C:\Windows-
partitionen. (Indholdet af D-drevet er slettet). Når jeg kører en
fixboot /repair får jeg denne meddelelse: 'FIXBOOT cannot find the
system drive, or the drive specified is not valid'. Hvad skal det
betyde? Mit C-drev er da en systemdisk. En fixboot /list giver den
samme meddelelse. Hvis jeg blot kører fixboot uden parametre så
påstår den at den retter boot.ini, men når jeg derefter starter kan
jeg stadig se bootmenuen og de to styresystemer på listen. Hvorfor
nu det?

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 27-04-03 19:48

On Sun, 27 Apr 2003 18:46:51 +0200
Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> påstår den at den retter boot.ini, men når jeg derefter starter kan
> jeg stadig se bootmenuen og de to styresystemer på listen. Hvorfor

Det kan jeg ikek svare 100% på, men eftersom det tilsyneladenden virker som om du har OK styr på win xp og boot.ini ville det vel nærmest være nemmest at gøre det manuelt, som du selv skriver...

det tager langt kortere tid.

venligst

Thomas

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 27-04-03 19:52

> [...]
> Nu har jeg bestemt mig for at slette installationen på D-drevet og
> har dermed ikke længere behov for at se en bootmenu under
(snip)
> [...]
kan
> jeg stadig se bootmenuen og de to styresystemer på listen. Hvorfor

Hej Madsen
En mulighed er at det system startfilerne (ntdetect) på C: henviser
henviser til er slettet. Systemet på D: er sikkert det sidst
installerede, og har derfor overtaget opstartsfilerne.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me, 2000 og XP.

..

Fra : Madsen

Dato : 27-04-03 20:15

Johnny Nielsen skrev:

> En mulighed er at det system startfilerne (ntdetect) på C: henviser
> henviser til er slettet. Systemet på D: er sikkert det sidst
> installerede, og har derfor overtaget opstartsfilerne.

Hej Johnny,

Systemet på D er ikke det sidst installerede.
Tidligere har jeg haft Win2000 på C og WinXP på D. Jeg har for nogle
dage siden bestemt mig for at kyle Win2000 ud og har så lavet en ny
installation af WinXP på C. Samtidig valgte jeg at lade WinXP på D
blive liggende da jeg så havde mulighed for at boote til den indtil
installation på C var færdig. Da jeg havde installeret WinXP på C
havde jeg ikke længere bootmenuen og valgte derfor at boote på
cd'en og køre en Fixboot /repair hvilket gav mig bootmenuen tilbage.

Her i dag er installation på C ved at være med og derfor valgte jeg
så at slette indholdet af D så den partition kan blive brugt til
noget mere fornuftigt.

Jeg har ingen bootfiler på D, men jeg kan nu heller ikke finde en
fil ved navn ntdetect på C. Det eneste jeg kan se er følgende:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/bootfiler.png>. Skal der
være en fil ved navn ntdetect på bootdrevet?

Madsen.

Fra : KL

Dato : 27-04-03 21:04

Skal der
> være en fil ved navn ntdetect på bootdrevet?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Jeg har hele to af slagsen i to forskellige mapper ved navn i386 (den ene i
en servicepack)
Hilsen KL

Fra : Edmund

Dato : 27-04-03 21:04

Madsen wrote:
> [...]
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/bootfiler.png>. Skal der
> være en fil ved navn ntdetect på bootdrevet?

Der skal kun være ntdetect.com på c og det har du jo i anden linje 3.
fil

Dine problemer med XP cd og repair.
Er det ikke fordi du skal bruge BOOTCFG i stedet for fixboot
Fixboot er vist kun til at reparere MBR med.

BOOTCFG
med en af følgende parameter
/scan
/ADD
/REBUILD
/LIST

Her vil komandoen \ADD eller /REBUILD tilføje det du vælger i boot.ini
Idet komandoerne tilføjer ting i boot.ini, vil du opnå den ønskede efekt
ved at slette boot.ini inden du går ind i repair konsollen

Men at rette boot.ini manuelt er lidt nemmere
[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 27-04-03 21:28

Edmund skrev:

> Der skal kun være ntdetect.com på c og det har du jo i anden linje
> 3. fil

Nå ja, for hulen da. Jeg må da være halvblind, men vælger nu at
give det skrammel af en 17" som jeg pt. sidder ved skylden. ;)

> Er det ikke fordi du skal bruge BOOTCFG i stedet for fixboot
> Fixboot er vist kun til at reparere MBR med.

Jo garanteret er det da det!
Det var da vist forresten også Bootcfg /rebuild jeg brugte til at
få bootmenuen tilbage efter at jeg havde installeret en ny WinXP
på C og ikke Fixboot /repair som skrevet tidligere. D'OH!

> Men at rette boot.ini manuelt er lidt nemmere

Ja, det er det nu nok og tak for hjælpen til dem der har svaret.

Madsen.