MS Windows
briani 27239
Fat32 eller NTFS og filstørrelser
Fra : stonefox

Dato : 27-04-03 14:15

Er der afgørende for hvor stor en fil kan være, alt efter en en HD er
formateret som Fat32 eller NTFS ?

Fra : Madsen

Dato : 27-04-03 15:33

stonefox skrev:

> Er der afgørende for hvor stor en fil kan være, alt efter en en HD er
> formateret som Fat32 eller NTFS ?

Filerne vil fylde det samme, men den plads de optager på disken vil
variere, men det kommer helt an på hvor stor disken er. Fat32 kører
med mange forskellige clusterstørrelse afhængig af diskstørrelsen og
det samme gør NTFS. Se: <http://support.microsoft.com/?kbid=314878>.

Madsen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 27-04-03 15:43

stonefox skrev :
> Er der afgørende for hvor stor en fil kan være, alt efter en en HD er
> formateret som Fat32 eller NTFS ?

Ja under Fat32 kan filen kun være 2 GB, men under NTFS er det diskpladsen
der begrænser filstørrelsen.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Pico

Dato : 27-04-03 15:53

Michael Lund Sørensen wrote:

> Ja under Fat32 kan filen kun være 2 GB, men under NTFS er det
> diskpladsen der begrænser filstørrelsen.

Er det rigtigt ? Jeg er da rimelig sikker på at det er Win 98 der sætter
filstørelsen til 2 GB, hvorimod XP tillader 4 GB med en Fat 32.
Pico

Fra : Edmund

Dato : 27-04-03 21:56

Pico wrote:

> Er det rigtigt ? Jeg er da rimelig sikker på at det er Win 98 der
> sætter filstørelsen til 2 GB

Det er stifinder i Win98 der ikke kan håndtere filer over 2GB, men
f.eks. Windows commander(Total commander) kan godt.
Man kan f.eks godt oprette en 4GB avi fil i Win98 og afspille den i
Media player

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 27-04-03 16:01

Pico skrev:

> Er det rigtigt ? Jeg er da rimelig sikker på at det er Win 98 der
> sætter filstørelsen til 2 GB, hvorimod XP tillader 4 GB med en Fat
> 32.

FAT16 tillader maks. 2 GB-filer. FAT32 tillader 4 GB.
<http://www.lukesvideo.com/filesize.html>

At der så er programmer som ikke kan lave større filer end 2 GB er en
anden sag. (DriveImage fra PowerQuest er en af den slags programmer).

Madsen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 27-04-03 16:44

Madsen skrev :

> [...]
>
> At der så er programmer som ikke kan lave større filer end 2 GB er en
> anden sag. (DriveImage fra PowerQuest er en af den slags programmer).

Du har så ganske ret.
Jeg må se om jeg kan finde en patch der passer til mit baghoved!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Madsen

Dato : 27-04-03 17:39

Michael Lund Sørensen skrev:

> Jeg må se om jeg kan finde en patch der passer til mit baghoved!

:D

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-03 15:54

In dk.edb.system.ms-windows, stonefox <stonefox58@hotmail.com> says...
> Er der afgørende for hvor stor en fil kan være, alt efter en en HD er
> formateret som Fat32 eller NTFS ?

Ja. Grænsen for FAT32 ligger på 2GB (eller er det 4GB?). Grænsen for
NTFS ligger i TB-området, AFAIR.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen