mail i php
Fra : Anders M

Dato : 25-03-01 20:49

Hejsa

Nogen der lige kan hjælpe mig med at sige hvad der er galt her?

$email="andefeldt@mail1.stofanet.dk";
$userid="anders";

mail( $email, "Et subject", "En test fra $userid", "From:
andefeldt@mail1.stofanet.dk") or print "Could not send mail";

Jeg får ingen fejl fra php, men root får denne mail:

The original message was received at Sun, 25 Mar 2001 20:11:02 +0200
from nobody@localhost

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
andefeldt@mail1.stofanet.dk

.... while talking to mail1.stofanet.dk.:
<<< 553 syntax error, please forward to your postmaster (#5.7.1)
501 andefeldt@mail1.stofanet.dk... Data format error

[ Part 2: "Delivery Status" ]

Reporting-MTA: dns; neo.thematrixnet.dk
Arrival-Date: Sun, 25 Mar 2001 20:11:02 +0200

Final-Recipient: RFC822; andefeldt@mail1.stofanet.dk
Action: failed
Remote-MTA: DNS; mail1.stofanet.dk
Diagnostic-Code: SMTP; 553 syntax error, please forward to your
ostmaster (#5.7.1)
Last-Attempt-Date: Sun, 25 Mar 2001 20:11:03 +0200

[ Part 3: "Included Message" ]

Date: Sun, 25 Mar 2001 20:11:02 +0200
From: andefeldt@mail1.stofanet.dk
To: andefeldt@mail1.stofanet.dk
Subject: Et subject

En test fra anders

Nogen der kan hjælpe her?

På Forhånd Tak
Anders

Fra : Anders M

Dato : 25-03-01 21:24

Har fundet ud af hvad der var galt.
Stofa tillader ikke at man sender mail til sig selv!

Anders

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-03-01 21:24

Anders M skrev:

>Stofa tillader ikke at man sender mail til sig selv!

Lyder sært... hvorfor?
--
venligst
/Lasse

Send gratis SMS med bekræftelse: http://sms.fergusons.dk/

Fra : Martin

Dato : 25-03-01 21:31

On Sun, 25 Mar 2001 22:24:28 +0200, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Lyder sært... hvorfor?

Stofa er vel bange for at man bomber sig selv *hmmm*

--

\ Bye for now Martin /
/\ http://www.geocities.com/lsvdk/ /\
>=)'> Email: martini@mailme.dk <'(=<
\/ ICQ: 58847459 \/
/ \

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 25-03-01 22:01

On Sun, 25 Mar 2001 22:23:56 +0200, Anders M wrote:
>Har fundet ud af hvad der var galt.
>Stofa tillader ikke at man sender mail til sig selv!

Det giver ingen mening, og er iøvrigt heller ikke sandt.

[boll@gandalf ~]$ telnet mail1.stofanet.dk 25
Trying 212.10.10.6...
Connected to mail1.stofanet.dk.
Escape character is '^]'.
220 mail1.stofanet.dk ESMTP
ehlo spammer
250-mail1.stofanet.dk
250-PIPELINING
250-8BITMIME
250 XEXDATA
mail from: boll@mail1.stofanet.dk
250 ok
rcpt to: boll@mail1.stofanet.dk
250 ok
data
354 go ahead
test
..
250 ok 985553901 qp 15003
quit
221 mail1.stofanet.dk
Connection closed by foreign host.
[boll@gandalf ~]$

boll@mail1.stofanet.dk er min adresse.

--
Søren O.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.
- Unkown

Fra : Anders M

Dato : 26-03-01 09:48

Søren Boll Overgaard wrote:

> Det giver ingen mening, og er iøvrigt heller ikke sandt.

Jamen, hvorfor vil denne så ikke sendes?

mail( "andefeldt@mail1.stofanet.dk", "Test", "En test", "From:
andefeldt@mail1.stofanet.dk") or print "Could not send mail";

Her bliver Sender sat til andefeldt@mail1.stofanet.dk hvilket er en
"lovlig" mailadresse. Her kommer der intet med mit hjemmedomæne i vejen!
Ændrer man derimod til:

mail( "en anden kendt mail-adresse", "Test", "En test", "From:
andefeldt@mail1.stofanet.dk") or print "Could not send mail";

ja, så lykkedes det at sende mailen?!

Anders

Fra : Christian Schmidt

Dato : 25-03-01 21:32

Anders M wrote:

> [...]
> ... while talking to mail1.stofanet.dk.:
> <<< 553 syntax error, please forward to your postmaster (#5.7.1)

Jeg tror, at fejlen skyldes, at mailen afsendes med en ikke-eksisterende
afsenderadresse (neo.thematrixnet.dk findes ikke), hvilket Stofanets
mailserver ikke vil acceptere.

Afsenderadressen (eller hvad man skal kalde den) er ikke den, som
angives med From, men den der står i feltet Sender i mailen. De to
felter vil som regel være ens, men det er ikke tilfældet, når man bruger
PHPs mail()-funktion. Her sættes Sender-feltet som regel til
bruger@maskinnavn, hvor "bruger" er den bruger, der afvikler webserveren
(fx nobody) og maskinnavn er DNS-navnet serveren. Dette kan vistnok
overrides i php.ini.

Mon ikke din server fejlagtigt har fået den opfattelse, at den hedder
neo.thematrixnet.dk?

Christian

Fra : Anders M

Dato : 25-03-01 21:52

Christian Schmidt wrote:

> [...]
> overrides i php.ini.
>
> Mon ikke din server fejlagtigt har fået den opfattelse, at den hedder

Ja, domænet skal eksistere før at man kan skrive det i From:
Men så længe man skriver en lovlig mail-adresse virker det.

Anders

Fra : Christian Schmidt

Dato : 25-03-01 22:55

Anders M wrote:

> Ja, domænet skal eksistere før at man kan skrive det i From:
> Men så længe man skriver en lovlig mail-adresse virker det.

Jeg er ikke sikker på, at vi forstår hinanden. Mit svar skulle gerne
give udtryk for, at problemet ikke er relateret til From-headeren
(skulle jeg mene, selvom jeg ved nærmere eftertanke bliver usikker).

I øvrigt omtaler jeg "Sender-feltet", som var det et entydigt og
anerkendt begreb. Det er ikke helt korrekt. Det jeg mener, er den
emailadresse, som angives som afsender i SMTP-protokollen (MAIL
FROM:<test@eksempel.dk>). Denne emailadresse behøver ikke at være
indeholdt i selve mailen - heller ikke i headers.

Som antydet er jeg ikke helt stiv i det her, så det er muligt, at der er
detaljer, jeg ikke har forstået korrekt.

Christian

Fra : Anders M

Dato : 26-03-01 09:43

Christian Schmidt wrote:
> [...]
>
> Som antydet er jeg ikke helt stiv i det her, så det er muligt, at der er
> detaljer, jeg ikke har forstået korrekt.

Ja, nu er jeg også lidt usikker på, om vi mener det samme!
Det jeg prøvede var at sende en mail til en mail-adresse ude på nettet.
Men hvis jeg satte mit From: (i mail() ) til fx
anders@neo.thematrixnet.dk
så kunne den ikke sendes, men satte jeg den til
andefeldt@mail1.stofanet.dk ville den godt sende. Du kan jo i php selv
bestemme hvem du vil have sat som Sender på en mail.
Er vi nu helt ved siden af hinandens forståelse??

Anders

Fra : Christian Schmidt

Dato : 26-03-01 23:48

Anders M wrote:

> [...]
> andefeldt@mail1.stofanet.dk ville den godt sende.

> Du kan jo i php selv bestemme hvem du vil have sat som Sender på en

Hvordan? Man kan snildt angive From-feltet, ja, men SMTP-afsenderen
(eller hvad man skal kalde den)?

Du kører vel ikke PHP på Windows? Det kunne måske forklare, hvorfor
vores erfaringer ikke stemmer overens.

Grunden til, at det er interessant at have kontrol over SMTP-afsenderen,
er bl.a., at det er denne, der modtager en evt. bounce-mail.

> Er vi nu helt ved siden af hinandens forståelse??

Det kan jeg ikke rigtig blive klog på Men så vidt jeg kan forstå, så
løser det dit problem, hvis du ikke angiver den ikke-eksisterende
anders@neo.thematrixnet.dk som afsenderadresse.

Christian