Trådløst internet - udbyder / hvor hurtig~
Fra : L.M.L

Dato : 15-05-03 21:23

Hej

Om 1½ måned skal jeg flytte.
Der skal være internet til 4 computere (og nej
det er ikke mine allesammen :))

selve bygningen er ca. 30 m lang.

Kan jeg bruge 54mbit ?

Hvilken ADSL udbyder bør jeg vælge ?
Pt. har jeg CC 512/256 og har været ok tilfreds, men
det kan jo være der er andre med en bedre
løsning/teknik ?

mvh
Lars

Fra : Mads Bahrt

Dato : 16-05-03 03:22

L.M.L wrote:
> selve bygningen er ca. 30 m lang.
>
> Kan jeg bruge 54mbit ?

Der er jo som bekendt 2 forskellige 54 Mbps standarder; 802.11a og 802.11g.

802.11g benytter ligesom den gamle 802.11b et frekvensområde omkring 2,4
GHz. Den vil typisk kunne nå lige så langt som 802.11b og muligvis gøre
det lidt bedre, da den er blevet bedre til at håndtere problemer med
signalreflektion. Producenterne af 802.11b udstyr har typisk reklameret
med "300 m i frit sigte og 50 m inden døre". De 50 m inden døre
forudsætter i praksis at der ikke skal passeres andet end pap, træ og
gipsvægge - og selv da er det tvivlsomt. Hvis bygningen som du skal
dække ikke har armering i de interne mure, der ikke er køleskabe og
mikrobølgeovne i vejen og du placerer access pointet i midten af
bygningen så der er 15 m i hver retning kan det muligvis virke. Der er
dog den hage ved 802.11g at den (så vidt jeg ved) stadig ikke er
endeligt godkendt, hvilket vidst skal foregå inden for de næste par
måneder. Derfor kan denne teknik ikke betegnes som "moden og
gennemprøvet". Tværtimod har du (indtil der er lavet en
certificeringsprocedure) ingen garanti for at udstyret vil virke sammen
på tværs af fabrikanter eller være ordentligt bagudkompatiblet med
802.11b udstyr.

802.11a arbejder i 5 GHz båndet, hvilket giver den en markant dårligere
gennemtrængning gennem vægge. Den er således ikke særligt egnet til at
lave dækning ud over et enkelt rum. Udstyret er ydermere en del dyrere
end ved de andre standarder.

Overordnet set mener jeg:
Hvis det skal være nu, skal være trådløst og skal give mindst mulige
problemer (for trådløst netværk) så brug 802.11b
Hvis du kan vente mere end et halvt år på at produkterne modnes kan
802.11g være løsningen
Hvis muligt og løsningen skal være hurtigt og virke hver gang - så træk
kabler.

MVH
Mads

Fra : L.M.L

Dato : 16-05-03 12:24

> [...]
> 802.11g være løsningen
> Hvis muligt og løsningen skal være hurtigt og virke hver gang - så træk

Tak for svaret.

Kan man regne med at 802.11g har samme rækkevidde som 802.11b ?

Hvis jeg nu køber LinkSys, og holder mig til det, så burde der vel ikke
blive nogle kompabilitetsproblemer, eller hvad ?

Jeg overvejer da at trække kabler, men det kan godt ende med at blive
lidt for bøvlet.

Er der nogle ADSL udbydere som tilbyder bedre løsninger end fx. Cybercity ?
Pt. har jeg en Cisco 677 router med 100MBit switch til 2 computere.

mvh
Lars

Fra : Mads Bahrt

Dato : 17-05-03 19:04

Mads Bahrt wrote:
> [...]
> mikrobølgeovne i vejen og du placerer access pointet i midten af
> bygningen så der er 15 m i hver retning kan det muligvis virke.

Jeg fik en privat mail ang. mit indlæg, som gjorde mig opmærksom på at
jeg nok havde været lidt pessimistisk i min beskrivelse af rækkevidde
inden døre. Ved senere gennemlæsning kan jeg godt se det at jeg måske
kunne virke lidt "skræmmende" for projektet.
Som der også blev fremhævet i mailen til mig er det klart værd at gøre
forsøget hvis man kan få mulighed for at komme tilbage med udstyret.
Dette er jeg også enig i.

Jeg vil dog stadig fremhæve armering i murene som en virkelig "showstopper".

MVH
Mads

Fra : Troels Jensen

Dato : 17-05-03 20:57

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dette er jeg også enig i.
>
> Jeg vil dog stadig fremhæve armering i murene som en virkelig

Ups......Jeg plejer ikke ikke at genere folk privat med mine uforgribelige
meninger, så her kommer indlægget det rigtige sted - lidt sent og i omvendt
rækkefølge i forhold til Mads' ovenstående indlæg, sorry:

> [...]
> mikrobølgeovne i vejen og du placerer access pointet i midten af
> bygningen så der er 15 m i hver retning kan det muligvis virke.

Nu behøver du jo ikke skræmme folk fra vid og sans.....

Jeg kører uden problemer af nogen art 802.11b gennem adskillige murede vægge
og helt ud i den yderste ende af haven - og har da både køleskab,
microbølgeovn og elektrisk popcorn-maskine. Jeg har endnu ikke fundet et
sted i huset (320 kvm. fordelt på tre etager), hvor jeg ikke kunne få 11
Mbps forbindelse, der normalt er rigeligt til mig.

Man kan altså godt være heldig en gang imellem, men det klogeste er nok at
sikre sig, at man kan returnere udstyret, hvis det ikke opfylder ens behov.

> Hvis muligt og løsningen skal være hurtigt og virke hver gang - så træk
> kabler.

Enig, men det er nu rart engang imellem frit at kunne flytte den bærbare hen
et sted i huset, hvor der er ro, uden at skulle kable hele hytten.

Hilsen
Troels