Adgang til FTP udefra
Fra : newsfan

Dato : 11-05-03 22:28

Hej

Jeg har en zyxel prestige 650R-31 router og vil gerne
sætte den op til at det er muligt at tilgå egen opsatte
ftp server, som lytter på en bestemt port.

Jeg har så fundet ud af at man i NAT-indstillingerne
er nødt til at gøre brug af port forwarding før det kan
lade sig gøre.

Jeg har så indtastet min ip + de porte jeg gerne vil
have åbnet og nu skulle det kunne lade sig gøre at
connecte til min ip via FTP udefra, eller hvad ?
Mit FTP program kører og der er intet i vejen med det
program fordi jeg kan sagtens komme ind på den
via localhost.

Jeg har forsøgt, men det kan ikke lade sig gøre.

Nogle der kan give mig pointers ?

nf

Fra : jens

Dato : 12-05-03 06:06

"newsfan" <farmer_joe41@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej

klip>
> Jeg har forsøgt, men det kan ikke lade sig gøre.
>
> Nogle der kan give mig pointers ?

Klienten skal køre "aktivt" gennem en router.

mvh Jens

Fra : newsfan

Dato : 12-05-03 11:53

Dette forstod jeg ikke

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 12-05-03 10:13

newsfan wrote:
> [...]
> have åbnet og nu skulle det kunne lade sig gøre at
> connecte til min ip via FTP udefra, eller hvad ?

Hvad siger serveren?
- Kan den se at en klient prøver at logge på?
- Hvilke fejl kommer der i FTP klienten?

Har du angivet en passive port range?

Prøv at log på med Passive Mode On i klienten.

Hvis du bruger BulletProof / G6:
http://www.yaws.dk/faq/ftp-server/
http://home1.stofanet.dk/missinglink/

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : newsfan

Dato : 12-05-03 11:58

Hej Michael

FTP programmet anerkender ikke nogen der prøver at logge på ...
Jeg har testet gennem en dos prompt for at se om jeg kunne logge ind
og jeg får en error. Så serveren siger ikke noget.

Hvis du mener den port range (ved ikke om den er passiv), så har jeg
under NAT-indstillingerne for min router angivet en range til og med
port 21 på min egen ip - adresse - her ved jeg så selvfølgelig ikke
om det skal være WAN-ip'en eller min LAN-ip jegh skal angive for
at kunne åbne for FTP udefra.

Jeg kan sige der er intet i vejen med FTP programmet. Programmet
er sat op med virtuelt fil system som virker fint og der er oprettet en
bruger til formålet. Dette kan jeg sige fordi jeg sagtens kan logge på
ftp klienten gennem port 21 fra en dosprompt når det er LOCALHOST.

Det skulle være muligt at teste og logge ind fra en dos prompt på klienten,
dette vil jeg gerne kunne.

Så spørgsmålet er nu hvordan benytter jeg passive mode on ?

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> wrote in
message news:3ebf6579$0$48889$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 12-05-03 15:42

newsfan wrote:
> FTP programmet anerkender ikke nogen der prøver
> at logge på ...

Okay, så tror jeg fejlen er forkert port forwarding i din
router.

> Jeg har testet gennem en dos prompt for at se om jeg
> kunne logge ind og jeg får en error. Så serveren siger
> ikke noget.

Jeg går udfra du prøvede med din WAN IP og endnu
engang vil jeg mene det er din port forwarding der fejler.

> [...]
> ip - adresse - her ved jeg så selvfølgelig ikke om det
> skal være WAN-ip'en eller min LAN-ip jegh skal angive

Det skal være din LAN IP, da det du gør her er at når
der prøves at oprette forbindelse med din WAN IP, så
sendes forespørgslen videre til den angivne IP.

Det var dog ikke den jeg mente, men den port range
du selv angiver i FTP Serveren:
http://www.yaws.dk/faq/ftp-server/program-setup.html

> Så spørgsmålet er nu hvordan benytter jeg passive mode on ?

Angiv en port range, som på førnævnte link og når
serveren skal tilgås, skal klienten logge på med passive
mode on. Alternativet er at fjerne fluebenet i "Passive Mode
IP", hvis det er sat og logge på alm.

Fra : newsfan

Dato : 12-05-03 21:50

ok jeg kan logge ind nu med min wan ip fra en dos prompt,
så der skulle ikke være flere problemer... nu gælder det vel
bare korrekt opsætning af selve ftp'en på servereren. Der var
dog en funktion i min router der hed "remote management control"
og her var der et felt der hed "ftp" - porten her var sat til noget
andet end den jeg ville bruge. Jeg ændrede den til det som
ftp'en var sat op til og derefeter kom jeg ind. Der er et andet
felt efter det med ftp som hedder "secured client ip" - ved du
om der skal stå noget her?

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> wrote in
message news:3ebfb2be$0$97269$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-05-03 12:14

newsfan wrote:
> ok jeg kan logge ind nu med min wan ip fra en dos
> prompt, så der skulle ikke være flere problemer...

Så bør det virke, ja.

> nu gælder det vel bare korrekt opsætning af selve
> ftp'en på servereren.

Hvad mener du?

> [...]
> - porten her var sat til noget andet end den jeg ville bruge.
> Jeg ændrede den til det som ftp'en var sat op til og derefter

Jeg tænkte det godt.

> Der er et andet felt efter det med ftp som hedder "secured
> client ip" - ved du om der skal stå noget her?

Jeg søgte på google:
http://shor.ter.dk/590139388 og fandt dette:
http://www.adslguide.org.uk/hardware/reviews/2002/q4/zyxel_prestige652.asp
- Det eneste den gør, er kun at tillade adgang for specifikke
IP-adresser.

Fra : newsfan

Dato : 13-05-03 16:17

Det jeg mener med "korrekt opsætning af selve ftp'en" er
bare indstillingerne i det ftp-program jeg bruger.

mvh
cg

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> wrote in
message news:3ec0d378$0$97266$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-05-03 16:45

newsfan wrote:
> Det jeg mener med "korrekt opsætning af selve ftp'en" er
> bare indstillingerne i det ftp-program jeg bruger.

Er det noget du skal bruge hjælp til?
- Hvis ja, så skal vi vide om det drejer sig om
klienten eller serveren samt hvad du ønsker at opnå.

Fra : newsfan

Dato : 13-05-03 20:53

Vi ?

Nå, men der er lige noget andet der er sjovt.
Hvis jeg skal have adgang til ftp'en via ftp://
i browseren så skal jeg åbne for browserens port 80 i routeren, ikke ?

Nå, men jeg har ihvertfald under NAT indstillinger åbnet også
for port 80, men jeg kan ikke kommme ind fra web-interfacet.

Der er intet problem fra en dos prompt

Hvad kan det være?

cg

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> wrote in
message news:3ec112eb$0$97177$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-05-03 22:05

newsfan wrote:
> Vi ?

Ja, os i nyhedsgruppen :)

> Hvis jeg skal have adgang til ftp'en via ftp://
> i browseren så skal jeg åbne for browserens port
> 80 i routeren, ikke?

Nej, den er åben. Du skal bare benytte port 21 eller
hvilken port du nu har åbnet til FTP, således:
ftp://brugernavn:password@IP-adresse:port/

> Nå, men jeg har ihvertfald under NAT indstillinger
> åbnet også for port 80, men jeg kan ikke kommme
> ind fra web-interfacet.

Port 80 bruges til at surfe med.

> Der er intet problem fra en dos prompt.
>
> Hvad kan det være?

Prøv min fremgangsmåde.

Fra : newsfan

Dato : 13-05-03 22:35

Det virker!
Tak
!

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> wrote in
message news:3ec15dec$0$97245$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-05-03 23:24

newsfan wrote:
[FTP adgang med IE]
> Det virker!

Selvfølgelig :) *host*

Jeg vil dog anbefale at bruge en rigtig FTP klient,
fx www.flashfxp.com eller en gratis www.smartftp.com

Fra : nipmads

Dato : 13-08-03 22:52

hejsa newsfan, jeg har fulgt med i jeres diskussion, og kunne godt tænke
mig om du kunne simplicere disse steps, det er meget forvirrende, jeg
har også en zyxel prestige som din, og prøver at oprette en ftp server,
dog uden held, du har ikke nogen screenshots fra web configuratoren,
hvor alt det med NAT og remote managament bliver vist.... Har prøvet men
det virker ikke.

mvh
Nipmads

http://www.kandu.dk/