apple / samba - dele fælles drev på linux ~
Fra : Osten

Dato : 11-05-03 16:14

Hvad er det nu det tilsvarende alternativ for samba hedder når vi snakker
mac?
Jeg mener det er apple talk eller noget i den stil.
Det skal køre på en linux maskine - og skal bruges til at forbinde en Mac
til er fællesdrev som ligger på en linuxmaskine.
Også gerne hvad hedder det program som genstarter "protokollen" ?

/Jan

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-05-03 17:09

"Osten" <jpeace73@SPAMhotmail.com> writes:

> [...]
> til er fællesdrev som ligger på en linuxmaskine.
> Også gerne hvad hedder det program som genstarter "protokollen" ?

Hvis du snakker OS X er NFS formentlig det mest snedige, da OS X
bygger på FreeBSD, som understøtter NFS ganske fortrinligt.

/Rasmus

Vampires are not visible in mirrors, which explains why they are often
backed over in parking lots.

Fra : Osten

Dato : 11-05-03 20:43

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe@amagerkollegiet.dk> wrote in message

Mac

> Hvis du snakker OS X er NFS formentlig det mest snedige, da OS X
> bygger på FreeBSD, som understøtter NFS ganske fortrinligt.

Nej det tror jeg ikke. Men man bruger SAMBA for at windows maksiner kan læse
et NFS drev på en linux maskine.
Tilsvarende finder der også et program/protokol for at lade Mac maskiner
læse fra et drev på en linux maskine.

Jeg har overtaget en maskine hvor jeg ved at det kører, men jeg ved ikke
rigtig hvor og hvad jeg skal lede efter.

Mvh Jan

Fra : P og T

Dato : 11-05-03 22:12

> Jeg har overtaget en maskine hvor jeg ved at det kører, men jeg ved ikke
> rigtig hvor og hvad jeg skal lede efter.
>
> Mvh Jan

Hej

På min e-smith hedder det Appletalk, har dog ikke prøvet med en Mac.

Per

Fra : P og T

Dato : 11-05-03 22:16

> På min e-smith hedder det Appletalk, har dog ikke prøvet med en Mac.

Glemte at nævne at e-smith egentlig hedder SME 5.6 server and Gateway, og
er bygget på RH 7.3. Se på: http://e-smith.org

Per

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-05-03 22:51

> [...]

> Mac

> Nej det tror jeg ikke. Men man bruger SAMBA for at windows maksiner kan læse

Nej. Man bruger samba til at lave fildeling med NetBIOS-protokollen
typisk mellem windows-maskiner og evt. unix.

NFS er en helt anden standard, som normalt benyttes mellem
unix-maskiner (Windows understøtter slet ikke NFS medmindre man
installerer ekstra kommerciel software). Da Mac OS X er et unix-system
under overfladen er NFS ret oplagt.

Samba findes mig bekendt både til Mac OS X og Linux og kan naturligvis
også bruges - i mine øjne er NFS bare mere oplagt.

> Tilsvarende finder der også et program/protokol for at lade Mac maskiner
> læse fra et drev på en linux maskine.

Ja, der fandtes vist noget (appletalk måske?), som man brugte i MacOS
9 og tidligere; OS X understøtter det sikkert også - men det har jeg
slet ikke forstand på...

Min pointe er blot, at *hvis* det er OS X, der skal dele filer med
Linux - eller omvendt - er NFS i mine øjne ret oplagt.

/Rasmus

[...]but more than 5,000 known bugs from Windows 95 still exist in
Windows 98, because Microsoft views bug fixes as unprofitable.
-- osdata.com

Fra : Osten

Dato : 13-05-03 18:51

> [...]
>
> Min pointe er blot, at *hvis* det er OS X, der skal dele filer med
> Linux - eller omvendt - er NFS i mine øjne ret oplagt.

I dette tilfælde er det 2 mac'er som har adgang til et shared drev på en
linux maskine. Jeg ved ikke hvordan det er sat op, men jeg ved at der på
linux maskinen kører et program a samba - for at mac'erne kan læse på
drevet.

Jeg ville derfor gerne lede efter programmet og konfigurationsfilerne til
dette. :)

Mvh Jan

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-05-03 23:15

moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> Nej. Man bruger samba til at lave fildeling med NetBIOS-protokollen
> typisk mellem windows-maskiner og evt. unix.

Den sætning giver ikke megen mening...

Samba er en NetBIOS-implementation, der kører på mange
unix-systemer. NetBIOS bruges typisk i Windows-miljøer; derfor vil
samba være oplagt i et blandet Windows/unix-miljø.

Samba kan også bruges mellem unix-maskiner - men her vil det oplagte
calg oftest være NFS.

(jeg bruger her 'unix' om mange unix-systemer og unix-lignende
systemer - heriblandt OS X og Linux)

/Rasmus

As soon as g95 can parse all of the statements correctly, it will be in
the 'larva' state. When we generate code, the 'pupa' state. When g95 is
done, we'll see if it will be a beautiful butterfly, or just a big
bug....
- Andy Vaught

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-05-03 20:23

> [...]
> drevet.
>
> Jeg ville derfor gerne lede efter programmet og konfigurationsfilerne til

Det er vist dukket op i tråden, at det vist hedder netatalk.

Jeg ville stadig kigge på NFS, hvis det er OS X (men det har du vist
ikke sagt noget om).

Fra : Osten

Dato : 14-05-03 09:43

> "Osten" <jpeace73@SPAMhotmail.com> writes:
> Det er vist dukket op i tråden, at det vist hedder netatalk.

Jo det er det da også ... Havde bare ikke forstået at det med sikkerhed hed
netatalk.

> Jeg ville stadig kigge på NFS, hvis det er OS X (men det har du vist
> ikke sagt noget om).

Jo måske hvis jeg skal lave nyt. - det lyder som du siger oplagt at bruge.

Nu kender jeg ikke så meget til Mac og har pt. rigeligt at se til mht. til
Linux.
Men de 2 mac'er som er forbundet kører jo OS for Mac.
Den ene kører det nyeste. Har ikke lige adgang til dem nu.
Men er der ikke kun en type Operativsystem til Mac? Selvfølgelig i
forskellige versioner. Den seneste er vist version 10. Og så gætter jeg på
at det hedder OS X version 10??

/Jan

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 14-05-03 23:46

"Osten" <jpeace73@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men er der ikke kun en type Operativsystem til Mac? Selvfølgelig i
> forskellige versioner. Den seneste er vist version 10. Og så gætter jeg på

X'et skal læses som romertal, det hedder bare OS X og er efterfølgeren til
OS 9

Rune

Fra : Ben Knudsen

Dato : 12-05-03 09:17

"Osten" <jpeace73@spamhotmail.com> writes:
>Det skal køre på en linux maskine - og skal bruges til at forbinde en Mac
>til er fællesdrev som ligger på en linuxmaskine.

Du tænker på Netatalk, som er en linuximplementering af Appletalk. Men som
andre har skrevet: hvis mac'en kører osx er det slet ikke nødvendigt.

Ben