IP telefoni med Cisco 7902
Fra : John Doe

Dato : 07-05-03 12:41

Jeg kan se, at Cisco er kommet med en ny fysisk IP telefon (ved dog ikke om
den kan købes i DK endnu?). Mit spørgsmål går egentligt på, hvordan man
benytter sådan en telefon?
Skal man "ringe" til et IP nummer eller hvordan styre man det?
Og hvilke porte køre sådan en telefon på, for det skal vel åbnes på
almindelig vis igennem éns firewall?
Og sidst men ikke mindst.. er der nogle der har erfaringer med en "rigtig"
IP telefon? Er kvaliteten OK (kommer vel an på hvor meget båndbredde man
reservere)?

John

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-05-03 13:01

On Wed, 7 May 2003 13:40:56 +0200, "John Doe" <john@doe.com>
wrote:

> Jeg kan se, at Cisco er kommet med en ny fysisk IP telefon
> (ved dog ikke om den kan købes i DK endnu?).

Det kan den.

> Mit spørgsmål går egentligt på, hvordan man benytter sådan
> en telefon?

Man sætter telefonen til et netværk, hvor den har adgang til en
IP-baseret 'telefoncentral' (fra Cisco). Telefonen og centralen
snakker en protokol kaldet SCCP med hinanden. Centralen har så
forbindelse til det offentlige telenet.

Man kan ikke bare sætte sådan en telefon på dit hjemmenet og så
ringe til den (på hverken IP-adresse eller telefonnummer).

Der er andre telefoner (også fra Cisco), der virker med andre
centrale enheder end Ciscos. Det kan fx. være via protokoller som
H.323 og SIP.

> Skal man "ringe" til et IP nummer eller hvordan styre man det?

Man ringer et telefonnummer.

> Og sidst men ikke mindst.. er der nogle der har erfaringer med
> en "rigtig" IP telefon?

Ja, masser.

> Er kvaliteten OK

Ja, den er mindst lige så god som for gammeldags telefoni.

> (kommer vel an på hvor meget båndbredde man reservere)?

Ja, blandt andet.

-A

Fra : Christian Lyng

Dato : 07-05-03 13:49

> [...]
> IP-baseret 'telefoncentral' (fra Cisco). Telefonen og centralen
> snakker en protokol kaldet SCCP med hinanden. Centralen har så

SCCP til for en IP basert telefoni??, det har jeg godt nok ikke hørt om
(link?)

SCCP er en protokol over MTP-3 laget i almindeligt telefoni/mobil telefoni.

SCCP bruges til at lave 'connection less' og 'connection oriented'
forbindelser over MTP-3 pga det har GT (Global Title) adressering, som MPT-3
ikke har. Feks bruges SCCP/TCAP til at få en MAP besked feks(update
location) igennem fra mobil netværk til mobil netværk.

Hvis Telefonen og Cisco centralen skal tale sammen bliver det vel med
Megaco/SIP eller en anden IP baseret protokol der kan sætte kald op og tage
dem ned igen.

Chr.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-05-03 14:13

On Wed, 7 May 2003 14:48:47 +0200, "Christian Lyng"
<christian.lyng@SLETDETTEtiscali.dk> wrote:

> SCCP til for en IP basert telefoni?

Ja.

> SCCP er en protokol over MTP-3 laget i almindeligt telefoni/mobil
> telefoni.

I dette tilfælde er SCCP = Skinny Client Control Protocol. Det er
en Cisco-proprietær protokol, der kan minde lidt om H.323, men
som er 'lettere', men mere avanceret.

> Hvis Telefonen og Cisco centralen skal tale sammen bliver det vel
> med Megaco/SIP eller en anden IP baseret protokol der kan sætte kald
> op og tage dem ned igen.

Det er netop, basalt set, hvad SCCP er.

-A

Fra : Christian Lyng

Dato : 07-05-03 14:42

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Ja.

> I dette tilfælde er SCCP = Skinny Client Control Protocol. Det er
> en Cisco-proprietær protokol, der kan minde lidt om H.323, men
> som er 'lettere', men mere avanceret.

AHA...Ok, farligt at kalde SCCP for SCCP (Signalling Connection Control
Protocol), nu kender jeg ikke til Ciscos egnen 'Skinny Client' protokol, kun
til den i 'gammel' forstand samt til megaco/SIP/H323.

> Det er netop, basalt set, hvad SCCP er.

Så er talen vel stadigvæk noget der kører over RTP.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-05-03 15:27

On Wed, 7 May 2003 15:42:03 +0200, "Christian Lyng"

> AHA...Ok, farligt at kalde SCCP for SCCP

Ja, det er jeg sådan set ikke uenig i. I Gamle Dage(TM) kaldte de
den blot 'Skinny', hvilket jeg syntes var helt fint. Men i dag
bruger de næsten altid forkortelsen.

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 08-05-03 08:15

> Ja, masser.

> Ja, den er mindst lige så god som for gammeldags telefoni.

> Ja, blandt andet.

Har du evt. nogle link med mere information?
Vil det kunne køre på en 2 mbit adsl forbindelse?
Tak
Per

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-05-03 08:20

http://www.cisco.com/en/US/products/sw/voicesw/ps556/

> Vil det kunne køre på en 2 mbit adsl forbindelse?

Som sagt: Man kan ikke bare sætte sådan en på sit hjemmenet og så
ringe til den. Det er ikke et privatbruger-produkt.

-A

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 08-05-03 11:05

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> http://www.cisco.com/en/US/products/sw/voicesw/ps556/

> Som sagt: Man kan ikke bare sætte sådan en på sit hjemmenet og så
> ringe til den. Det er ikke et privatbruger-produkt.

Hej Asbjørn

Jeg ved godt at det ikke er til privat, mit spørgsmål er i forbindelse
med mit arbejde. Vi er mange afdelinger som er på en 2 Mbit ADSL
forbindelse, så jeg tænker det som en samlet løsning som måske vil være
billigere og mere funktionel end den nuværende..
Per

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-05-03 12:07

On Thu, 8 May 2003 12:05:02 +0200, boll@image.dk (Per Boll
Jørgensen) wrote:

> [...]
> forbindelse, så jeg tænker det som en samlet løsning som måske vil være
> billigere og mere funktionel end den nuværende..

Så misforstod jeg dig, for det er en helt anden snak. Jeg vil
anbefale, at du tager fat i din foretrukne netværkspusher, og får
ham ud og fortælle noget mere om, hvad man kan med IP-telefoni.

-A

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 08-05-03 18:16

> Så misforstod jeg dig, for det er en helt anden snak. Jeg vil
> anbefale, at du tager fat i din foretrukne netværkspusher, og får
> ham ud og fortælle noget mere om, hvad man kan med IP-telefoni.

Tak for det Asbjørn - det vil jeg gøre..
Per

Fra : Christian Lyng

Dato : 08-05-03 18:57

> [...]
> forbindelse, så jeg tænker det som en samlet løsning som måske vil være
> billigere og mere funktionel end den nuværende..

Nu ved jeg ikke hvad et IP-telefoni system koster..men en løsning kunne også
være at firmaet fik en ording med et mobilselskab, og alle fik en mobil. Det
bruger vi på mit arbejde,-man ringer stadigvæk lokal nummer, og efter x
antal ring så ryger den på mobilen...dvs at ligemeget om jeg er hjemme eller
på arbejde så kan mine kollegaer få fat i mig på samme nummer.

Chr.