Kan ikke fange server på LAN ved manuel IP~
Fra : Ben Knudsen

Dato : 01-05-03 10:23

Jeg har et lille netværk kørende i kollektivet med en Netgear switch, ca.
5 arbejdsstationer, en server (Mac OSX) og lidt wifi. Hele herligheden er
på nettet via en Cisco 678, der også agerer DHCP-server. Cisco'ens nat er
konfigureret til at portforwarde en del henvendelser videre til serveren,
der blandt andet er sat op med Apache.

Men det svinger ikke ordentligt. Jeg kan kun fange serveren udefra, når
den har fået sit ip-nummer tildelt via DHCP. Konfigurerer jeg serveren til
manual (eller semi-manuel) ip, kan jeg ikke se den udefra og jeg kan i
øvrigt heller ikke webbrowse fra serveren. Men jeg kan godt pinge andre
maskiner samt ciscoen fra serveren og internt på LAN'et kan jeg også godt
fange forskellige services på maskinen.

Altså er jeg tvunget til at lade maskinen få en IP-adresse via DHCP og det
er mildt sagt træls, hvis jeg er nødt til at lukke den ned eller bare hive
netkablet ud i fem minutter.

Jeg har overvejet at tvinge Cisco'en til at tildele serveren det samme
ip-nummer, hvis det kan lade sig gøre (måske ud fra serverens
MAC-adresse), men fatter ikke, at det virkelig skal være nødvendigt.

Overser jeg et eller andet helt banalt her?

Mvh Ben

Fra : Lasse Kjærsgaard

Dato : 01-05-03 10:39

> Overser jeg et eller andet helt banalt her?

Hejsa

Hvilke oplysninger taster du ind når du tildeler serveren den faste
ipadresse? For at få det til at virke herhjemme skal jeg taste: ip-adresse,
subnet, default gateway, primær og sekundær dns-server.

MVH
Lasse Kjærsgaard

Fra : Ben Knudsen

Dato : 01-05-03 11:07

"Lasse Kj rsgaard" <lassekj@get2net.dk> writes:
>For at få det til at virke herhjemme skal jeg taste: ip-adresse,
>subnet, default gateway, primær og sekundær dns-server.

Præcis det samme her. Ved semi-automatisk DHCP kan jeg nøjes med ip, og så
fanger den resten selv. Men ingen af delene virker - kun manuel

Ben

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 01-05-03 21:15

Vi har en Cisco 677 router, og den kræver at jeg udover IP-adresse,
Netmaske, network, broadcast og gateway også laver et "alias" i min
netværkskonfiguration.
Jeg ved ikke om det er det samme, men du skal i hvert tilfælde tildele
netkortet mere end blot IP-adresse.

Her følger et uddrag af min config-fil:

auto eth0
iface eth0 inet static
address 213.xxx.xx.26
netmask 255.255.255.252
network 213.xxx.xx.24
broadcast 213.xxx.xx.27
gateway 213.xxx.xx.25

# Only use this when configuring the Cisco 677 router via ethernet
# automatically added when upgrading
# auto eth0:1
iface eth0:1 inet static
address 192.168.1.2
netmask 255.255.255.0

Jeg kører Debian Linux.
xxx.xx er tal, og ikke x'er, men jeg er ikke så pjattet over at få ip-en
offentliggjort.
Ja, jeg ved det er noget pjat da det er en "public" ip-adresse

Rune

Fra : Ben Knudsen

Dato : 02-05-03 11:32

"Rune Friis J¯rgensen" <rune_friis@adslhome.dk> writes:
>Jeg ved ikke om det er det samme, men du skal i hvert tilfælde tildele
>netkortet mere end blot IP-adresse.

Jeg indstiller skam også gateway, subnet, DNS... men det hjælper ikke en
bønne.
Det er meget mysisk - jeg kan pinge ud fra maskinen, pinge maskinen fra
andre maskiner på LAN, SSH'e til maskinen fra LAN, fange den via appletalk
med mere.
Men jeg kan f.eks. ikke fange webserveren på port 80 og heller ikke
fjernstyre maskinen via Timbuktu (en remote-access ting på mac, der kører
via tcp). Og udefra kan jeg slet ingenting.

Jeg forbliver dybt mystificeret.

Ben