Bruge printer bag router fra WAN
Fra : Poul Max Christensen

Dato : 27-04-03 20:02

Har en USR8000 router med printerserver, hvis jeg ønsker at printe fra en PC
på WAN siden hvordan skal IP-adressen se ud i printerport opsætningen.
P.F.T.
Poul Max

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 28-04-03 10:29

"Poul Max Christensen" <maxpost@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
PC
> på WAN siden hvordan skal IP-adressen se ud i printerport opsætningen.

Det kommer an på hvilken printprotokol du ønsker at benytte. Hvis du bruger
TCP/IP er port 515 (TCP) afsat som standartport til det. Så skal du bare
sætte din router op til at forwarde trafikken på port 515 (TCP) videre til
printerserveren. På maskinen der står på wan siden skal du så sætte IP
adressen til at være WAN adressen. Så skulle det virke, men jeg vil dog lige
komme med en advarsel: Alle andre der får fat på din IP kan så også udskrive
til din IP på port 515, så det er en god ide at tænke lidt over sikkerhed
inden du gør det.

Thomas

Fra : Poul Max Christensen

Dato : 28-04-03 18:45

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
udskrive
> til din IP på port 515, så det er en god ide at tænke lidt over sikkerhed

Årsagen til jeg vil gøre dette er at jeg sider og arbejder på en VPN
forbindelse som,
når den er startet, afskære mig fra at bruge den min lokale printer på
routerens
server IP. Da jeg har dyn.ip. og havde tænkt mig at slå port forwardningen
fra
når ikke det er aktuelt så håber jeg risikoen er minimal.
Om det overhovedet bliver et problem er nok tvivlsom for jeg kan ikke få
skidtet
til at virke:
Har sat WAN maskinen op en printer port (Standard TCP/IP) hvor IP adressen
er min router's eksterne IP adresse (har checket på www.myip.dk og jeg kan
også
pinge fra WAN maskinen) og aktiveret forward af port 515 til den lokale
IP-adresse
som også fremgår af printerporten på min lokale maskine.

Hva' hulen går der galt.
Mvh
Poul Max

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 30-04-03 09:54

> [...]
> IP-adresse
> som også fremgår af printerporten på min lokale maskine.

Er der router i "begge ender" af forbindelsen?
Har din ISP mon lukket for nogle porte? Har du offentlig IP, eller ligger
din ip på et subnet?
Hos mig virker det upåklageligt....

Thomas

Fra : Poul Max Christensen

Dato : 30-04-03 17:40

> Er der router i "begge ender" af forbindelsen?
> Har din ISP mon lukket for nogle porte? Har du offentlig IP, eller ligger
> [...]
Ja der er router i begge ender og routeren i 'min' ende er en egen indkøbt
USR8000 og her har jeg fuld kontrol over portene, men jeg er nået så vidt at
jeg i loggen for min router kan se følgende:

'Unrecognized acces from 212.xx.xx.xx:20846 to TCP port 515'

og adressen er godt nok fra 'WAN' maskinen, men det tilknyttede portnummer
variere for hvert forsøg - oftes over 20000.

Dette er opnået ved at på 'WAN' maskinen at tilføje en netværksprinter, hvor
jeg vælger at printe over Internet/Intranet med adressen i følgende format:

http://80.xx.xx.xx:515

og adressen er min routers eksterne adresse og i routeren har jeg i 'Virtuel
Server' sat trafikken til port 515 til den lokale ip 192.xx.xx.xx, men på
'WAN' maskinen kommer der så en meddelelse 'Could not connect to printer'.
Der må dog være en eller anden form for hul igennem når jeg kan se i loggen
at der har været forsøgt 'connect'

Mvh
Poul Max