2 harddiske?
Fra : Morten Lind

Dato : 16-05-03 20:06

God bededags aften

Jeg har lige haft kabinettet af min 8100/100/128/8.6 og opdaget, der er
en harddisk mere i, end dén, den bruger.

For det første er den ekstra disk ikke registreret i systemprofiler, og
for det andet var den ikke varm, hvilket hoveddisken var.

Jeg kunne umiddelbart ikke se nogen ledninger eller lakridsbånd, der
IKKE var monteret og den ekstra disk så ud som om, den var sat i serie
med den aktive.

Nu vil jeg gerne vide, hvordan man får den til at virke?

Helst i pædagogisk tegnepladepap......det kan ikke nytte at skrive,
at så tager du controlleren og ser efter, om jumperen er connected til
vinkelstikket på CPU´en, eftersom blikøjet nok nedkøles
tværproportionalt med den underliggende knast, der yder en højere
volumen......

Det kan jeg nemlig ikke forstå))))))

Og så kunne jeg også godt tænke mig at vide, hvorfor man ikke kan sætte
strøm til den - med kabinettet afmonteret? Har man ikke afskaffet
løbestrøm))))))

På forhånd tak fra
Morten

--
[2730]...når ræven er ude, er det ikke regnvejr...

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 16-05-03 20:52

Morten Lind <mortenlind@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Og så kunne jeg også godt tænke mig at vide, hvorfor man ikke kan sætte
> strøm til den - med kabinettet afmonteret? Har man ikke afskaffet

Pil en af diskene ud og boot fra en CD. Mount harddisken og se hvilket
ID nummer den har.

Gør det samme med den anden.

Opstartsdisk ID =0
extra HD ID=1

Kan du ikke finde ud af at sætte jumperne, så kan du jo prøve dig frem
til den står på ID=1

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-05-03 21:46

On Fri, 16 May 2003 21:51:38 +0200, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Pil en af diskene ud og boot fra en CD. Mount harddisken og se hvilket
> ID nummer den har.

Diskene har ret sikkert ikke samme ID, da Mac'en så ikke var startet op.
Mit gæt er at enten er disken død, eller også er strømstikket i udu.

> Kan du ikke finde ud af at sætte jumperne, så kan du jo prøve dig
> frem til den står på ID=1

Eller bare noget andet end 3. Sætter man en jumper på et benpar, får
disken et andet ID end 0, og om det er 1, 2, 4, 5 eller 6, er ret
ligegyldigt (ID 3 bliver normalt brugt til CD-drevet).

--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Morten Lind

Dato : 17-05-03 08:20

> [...]
> disken et andet ID end 0, og om det er 1, 2, 4, 5 eller 6, er ret
> ligegyldigt (ID 3 bliver normalt brugt til CD-drevet).

Hmm......kan jeg komme til at ødelægge noget?
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-05-03 11:39

On Sat, 17 May 2003 09:20:04 +0200, Morten Lind wrote:

> Hmm......kan jeg komme til at ødelægge noget?

Nu skal man aldrig sige aldrig, men der sker ikke noget ved at sætte en
jumper på et benpar - det er det de er der til.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-03 04:48

Hej Morten

Som Martin skriver, skal disken juimpes til den rigtige ID, men svjh. har
du den aktive disk siddende på ID 1?? - Dvs., at den 'døde' disk formentlig
sidder på ID 0 allerede.

Du kan let checke, om disken er død eller bare ikke virker. Hent 'Mt
Everything' fra www.versiontracker.com under Mac OS og installer den på din
aktive systemdisk. Når du så har genstartet, åbner du Mt.Everything og ser,
hvilke ID pladser, der er optaget udover din startdisk og CD drev. .

Hvis disken så er reg., så klik på knappen 'Start Unit' nederst', - hvis
disken så starter op, så er disken ikke ødelagt, men formentlig er
formatteringen på disken ødelagt. Afslut Mt.Everything og åbn Diskværktøj
fra mappen 'Hjælpefunktioner' (ligger i mappen 'Applications (Mac OS 9).
Disken skulle nu gerne være registreret i listen i Diskværktøj.

Gå op i menuen til 'Funktioner' og vælg 'Opdater driver'. luk Diskværktøj
og genstart igen. Hvisw begge diske nu vises på skrivebordet, kan du
formattere den anden disk uden videre.

Hvis disken derimod ikke spinner op, når du i Mt.Everything klikker på
'Start Unit', så er der enten nen manglende strømkabel fra disken til
strømforsyningen, eller også er disken stået af. Strømstikket i selve
harddisken skal sidde meget fast skubbet ind, for at der er kontakt, - det
samme gælder i den ende, der er monteret på strømforsyningen.. Ligeledes
skal selve fladkablet være skubbet helt ind, så den sidder _helt_ fast i
selve harddisk og på bundkort.

Hvis det er en Quantum Fireball CX eller EX, så er sandsynligheden for, at
den er stået af meget stor, da det er stort set de to eneste Quantum diske,
hvor der er mange fejl på.

Og så lige en lille ting mht. jumpere på en 8100. Hvis der ingen jumpere
er, og det er en Quantum Fireball disk, så er det (næsten altid) automatisk
lig med ID 0.

Spinner disken nu op og kan ses på skrivebordet, så åbn igen diskværktøj og
formater disken på normal vis. Vælg i menuen 'Funktioner' emnet 'Valg til
formattering' og afkryds 'Grundformattering'. Klik på 'Speciel' og vælg
HFS+ og i det lille vindue kan du nu også se diskens str.. Hvis disken er
på 500-800mb, så er der ikke meget tjent ved en HFS+ formattering, men er
disken på mere end 800mb, så er der plads til ca 30% mere på en
+-formatteret disk end på en alm. HFS disk.

Lykkes det at få den til at køre, og du kan formatter, så kan du for at
spare til blot kopiere din systemmappe over på den samt lave en henvisning
til mappen 'Applications (Mac OS 9)' og kopiere den over også. Åbn
kontrolpanelet 'Startdisk' og vælg den anden disk som startdisk og
genstart. Hvis så både formattering og kopiering er lykkedes til fulde, så
har du nu to startdiske med identiske systemmapper...

mvh. Erik Richard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-05-03 09:15

mortenlind@mail.tele.dk (morten lind) writes:
> [...]
>vinkelstikket på CPU´en, eftersom blikøjet nok nedkøles
>tværproportionalt med den underliggende knast, der yder en højere

Det er ærgerligt, for det er nemlig sådan det hænger sammen.

Frank Løkkegaard

Fra : Morten Lind

Dato : 17-05-03 09:56

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Det er ærgerligt, for det er nemlig sådan det hænger sammen.
>
> Frank Løkkegaard

Hæ, hæ.....endelig kom en (anden) sprogekvilibrist......takker,
Frank))))))
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 17-05-03 23:36

Morten Lind wrote:

> [...]
>
>Og så kunne jeg også godt tænke mig at vide, hvorfor man ikke kan sætte
>strøm til den - med kabinettet afmonteret? Har man ikke afskaffet

Hej Morten, du har vel prøvet disk værktøjet som følger med 8.6 ?

--

Mvh.

Henrik Lindskou