Bedste program til lyd?
Fra : Kristian Storgaard

Dato : 15-05-03 08:19

Hej gruppe.

Nogen gode forslag til et ordentligt program til at optage og redigere lyd
på en Mac.

Pointe er at kunne optage lyde via PB'ens lydindgang, gemme det (fx i .waw)
og redigere det på maskinen. Gerne med flere spor etc.

Systemkrav: OS X 10.2.x

Alle forslag og erfaringer modtages med kyshånd. Gerne også lidt
overvejelser om pris/ydelse. (Er der noget shareware?)

mvh

Kristian

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 15-05-03 11:49

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@remove_this_mail.dk> writes:
>Alle forslag og erfaringer modtages med kyshånd. Gerne også lidt
>overvejelser om pris/ydelse. (Er der noget shareware?)

Glemte vist at skrive at Pro Tools er freeware

Frank Løkkegaard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 15-05-03 11:48

Prøv at kigge her:
http://mac.tucows.com/audiomac_default.html

og her finder du Pro Tools, der ofte anvendes som redigeringsprogram til
Radioproduktion - dels på en stribe radiostationer, dels på
Journalisthøjskolens radio-afdeling

http://www.digidesign.com/ptfree/

og her kan du læse mere om Pro Tools i Mac-sammenhæng:

http://www.apple.com/creative/musicaudio/digidesign/

Håber du finder noget du kan bruge!

Frank Løkkegaard

Fra : Morten Lind

Dato : 15-05-03 12:43

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> Journalisthøjskolens radio-afdeling
>
> http://www.digidesign.com/ptfree/
>
> og her kan du læse mere om Pro Tools i Mac-sammenhæng:

Desværre kun til 9
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 15-05-03 12:50

mortenlind@mac.com (morten lind) writes:
>Desværre kun til 9
P.. det havde jeg overset i farten!

Frank Løkkegaard

Fra : (Lars Kristian Søren~

Dato : 15-05-03 14:31

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> Nogen gode forslag til et ordentligt program til at optage og redigere lyd
> på en Mac.

Ja. Spark ME fra TC Works. Kører dog kun til OS X, men er gratis og
s.... godt!

http://www.tcworks.de/home/content/en/PRODUCTS/spark/SparkME_X/render_to

Lars Kr. Sørensen
musiker og muskpædagog

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-03 15:32

Hej Kristian

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
>
> Pointe er at kunne optage lyde via PB'ens lydindgang, gemme det (fx i .waw)
> og redigere det på maskinen. Gerne med flere spor etc.

Hvis det kun er i alm. 2-track - altså stereo, vil jeg helt klart anbefale
Amadeus II 3.5.4. Programmet er carbon og kører native i OS X.

Et andet program, der er næsten lige så godt, er Spark ME. Den er ren OS X,
hvorimod Amadeus også kan køre på klassiske systemer.

Hvis du tænker over i noget MIDI eller alm. fler-sporsteknik, så er PlayerPRO
et godt valg men den er utrolig svær at indstille, da der er så meget, der
skal tilpasses, før man kan gå igang. De seneste ver., jeg har prøvet er ver.
5.7/5.8 i klassisk, og hvorvidt den vil køre i X véd jeg ikke. Men der findes
vist en beta til X.

Og så er der endelig det go'e gamle SoundEdit 16 II 2.0.x. Den kører fint på
OS 9.x, og nogenlunde under classic mode på X, men der er dog en del plugins,
der ikke kan bruges under X.

Amaedeus koster $25USd, Spark ME er gratis, PlayerPRO er både gratis og
shareware. Gratisversioen er begrænset i features. SoundEdit er udgået
(desværre)

Skal du over i noget mere professionelt, så er der jo LogicAudio fra eMagic,
men den er dyr og kræver også hardware opg. for at køre perfekt. ProTools
findes i en gratis 'Free' ver., der dog ikke kører for godt på alle maskiner.

Deck II og Peak er to rigtig gode ting. De er begge nu i X udg., men er heller
ikke helt billige Begge fås både i RTAS og VST versioner, så man kan bruge et
hav af plugins til stort set alt, hvad man kan forestille sig af
udvidelsesmuligheder til lyd....

> Systemkrav: OS X 10.2.x

Prøv evt. at søge på versiontracker under OS X med søgeordene 'sound' og
'recording', så får du en liste over en hel del...

> Alle forslag og erfaringer modtages med kyshånd. Gerne også lidt
> overvejelser om pris/ydelse. (Er der noget shareware?)

Hvis du kan nøjes med 2-spors teknik, så vil jeg helt klart anbefale Amadeus
II. Den er fuldt VST kompatibelt og kan bruge alle VST plugins. Jeg bruger den
selv til prof. redigeringsarbejde ved CD mastering, og det gør den
fremragende. Og lige så sikkert vil jeg anbefale Spark som nr. 2. Jeg har ikke
prøvet ME, (jeg kører endnu ikke X), men den klassiske ver. af Spark kører
godt, men den har ikke helt den samme fine funktionalitet som Amadeus har.

Jeg har også afprøvet en hel del af de mindre shareware ting, der både er i
klassiske og X ver., men ingen af dem kan det, som hverken Amadeus eller
Spåark kan.

PlayerPRO vil jeg ikke anbefale at bruge, den er lidt for kompliceret, og man
kan ikke altid stole på den. - Den kan pludselig finde på at stoppe uventet -
selv med 100mb RAM tildelt og filen, der arbejdes på kun er på 40-50mb i AIFF.
Og ProTools FREE er det kun lykkedes for mig at få til at virke _én_ gang på
OS 9.2.2, og jeg er ikke den eneste, der har haft PTF problemer.

Mange af de små programmer er gode til alm. optagelser af blandede ting, -
overspilning til CD, hvis man ikke stiller for høje krav, optagelser fra
radio, - lydopt. fra TV, - mikrofonoptagelser osv.. Men når der skal
redigeres, er det begrænset, hvad de kan.

mvh. Erik Richard

Fra : Ben Knudsen

Dato : 16-05-03 11:11

kml.ers@mail1.stofanet.dk writes:
>Et andet program, der er næsten lige så godt, er Spark ME. Den er ren OS
>X,
>hvorimod Amadeus også kan køre på klassiske systemer.

Spark er IMHO meget, meget bedre
Det går ikke ned, har flere funktioner uden at være kompliceret og som jeg
altid elsker at nævne: det kan eksportere spor direkte til Toast.
Skal det være multitrack, bruger jeg Deck. Det er temmelig tjekket, men
ikke gratis.

Ben