SNEGLE!!!
Fra : Henrik Schwarz

Dato : 25-03-01 20:12

Hej
Jeg er vist lidt nybegynder og skal have lidt hjælp med hensyn til
snegle....jeg har nemlig læst at man skala have dem i sit akvarium(ved ikke
om det passer?¿)men.... hvor og hvordan skaffer man sådan nogle snegle de
kommer vel ikke af sig selv eller...??¿¿

Hilsen
Henrik

Fra : Thomas Neumann

Dato : 25-03-01 21:30

Typisk kommer sneglene med planterne.

Jeg var selv sneglefri i 2-3 måneder da jeg startede mit akvarie. MEN... så
kom sneglene til syne og jeg har netop indkøbt 4 net-smerlinger til at holde
dem lidt nede.

Thomas

Fra : Søren Lange

Dato : 25-03-01 21:51

Her er du inde på et emne der er blevet uddebateret "nogen" gange... Med
dette spørgsmål vil jeg bare sige VÆR FORBEREDT. Der er lige så mange
meninger om dette emne som der er akvarister. Sidste spørgsmål der var om
snegle gav 56 indlæg...ca....
MEN: Personligt mener jeg de er uundværlige i akvariesammenhæng. Er man som
jeg hobbyakvarist er de altafgørende i forhold til nitratindhold og
alger.... Mange snegle kan i nogens øjne se rædselsfuldt ud, mens jeg mener
de er en del af naturen....Desuden behøber jeg med mange snegle ikke at køre
rundt med algemagneter og lign. Mine planter har desuden heller aldrig haft
alger....OG DOG....Sidst jeg købte et nyt akvarie gik der alger i det hele,
men da jeg nappede en 10 snegle fra mit lille 12liters yngelakvarie, tog det
en uge så var det reddet....mine planter, eller det der var tilbage af dem,
kom godt igang med nye skud og det kører bare.... Når jeg mener at der er
ved at være for mange....ikke fyldt op med snegle, men en 50 stykker i
akvariet ungefähr, køber jeg mig en lille kuglefisk som på en 14 dages tid
får bugt med de fleste... Denne kuglefisk giver jeg så videre til venner
eller famile med akvarie og sådan går fisken så på omgang indtil den ikke
længere kan klare at afklimatisere sig i den helt store grad...
Eftersom jeg aldrig har alger eller lign. i mit 325liters akvarie med ca.
100 forsk. selskabsfisk, må jeg ud fra en hobbyakvarists synspunkt sige at
snegle er sagen, ikke for mange, men lidt op og ned....eventuelt justeret af
smerlinger eller som sagt kuglefisken der dog kræver en del levende foder
for at trives....Men den kan sagtens gå på omgang ved familie og venner....

Alt fra en fornøjet hobbyakvarist Prøv dig frem....
Skal du låne en snegl eller 2? har et par stykker

--

MVH:
Søren Lange

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-03-01 22:49

> Alt fra en fornøjet hobbyakvarist Prøv dig frem....
> Skal du låne en snegl eller 2? har et par stykker

Du har helt ret i at de er en naturlig ting.

Men en ting er 10 snegle noget andet er hundrede vis af snegle, der bare er
over alt, det ser skrækkelig ud.

Men smerlinger er glimrende til at holde dem nede, jeg har 4 pragtsmerlinger
i mit 250 liters, man kan ikke umiddelbart finde snegle, men leder man
finder man dem også.

Og i bundlaget er der mange af dem.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Naess

Dato : 26-03-01 03:38

> [...]
pragtsmerlinger
> i mit 250 liters, man kan ikke umiddelbart finde snegle, men leder man

Hvilken slags snegle taler vi om her ?
Jeg har selv nogle jeg kalder konkyliesnegle. De er små ( 10-20 mm lange ),
gemmer sig om dagen og kun kommer frem når lyset bliver slukket, men så er
der tilgengæld også ret mange. Jeg har en pragtsmerling, men den ligger bare
og feder den dagen lang under en trærod. Den er mere interesseret i
myggelarver end i at finde snegle. Tilgengæld går den så fuldstændig amok
når jeg fodre med myggelarver ( hver 2de dag).
Så længe sneglene ikke er fremme om dagen er jeg sådan set ligeglad, indtil
videre i hvert fald.
Er den snegleart jeg har, godt for økobalancen i mit akvarium ?
De hjalp ikke meget på mit penselalgeproblem, som jeg havde for et halvt års
tid siden.

Hilsen Naess

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 26-03-01 07:25

> Hvilken slags snegle taler vi om her ?

hmm.

Dem jeg har haft for mange af, ligner ikke den slags du har.

Dem jeg havde lignede en lille spiral. ca 3 mm i diameter, og 1 mm tyk
(mener jeg det er længe siden

> [...]
> myggelarver end i at finde snegle. Tilgengæld går den så fuldstændig amok
> når jeg fodre med myggelarver ( hver 2de dag).

Hehehe

Normalt skal man også have mere end en pragtsmerling.

Havde selb en enkelt engang og den lavede heller ikke en skid, før jeg fik 2
til.

> Så længe sneglene ikke er fremme om dagen er jeg sådan set ligeglad,
indtil
> videre i hvert fald.

Jeg mener den slags du har er den 'gode' slags, hvis man kan sige det.

Det er den der graver rundt i gruslaget, og holder det 'luftigt'

> Er den snegleart jeg har, godt for økobalancen i mit akvarium ?

Yep

> De hjalp ikke meget på mit penselalgeproblem, som jeg havde for et halvt
års
> tid siden.

Det har jeg nu heller aldrig oplevet at de skulle gøre.

Men Caridina Japonica (Amano rejer) er gode mod penselalger, MEN de spiser
dem kun når du endnu ikke kan se dem.

Er de først kommet frem som en lille dusk, er der ikke meget andet at gøre
end at fjerne dem.

Nogle herinde har også erfaring med at lyset betyder en del for om man har
dem eller ej. Hvad har du af lys ?

Fra : Naess

Dato : 26-03-01 14:41

> Nogle herinde har også erfaring med at lyset betyder en del for om man har
> dem eller ej. Hvad har du af lys ?

Hej Disky

Jeg har 2 Tritonrør, og efter jeg skiftede til det mærke stoppede
udbredelsen af penselalgerne.
Mit algeproblem opstod nok af en kombination af for lidt/svagt lys og for
meget Ph-sænker. Efter råd fra gruppen her, er jeg helt ophørt med at bruge
Ph-sænker, og skiftede ligeledes mine rør til Triton, og det hjalp gevaldigt
( jeg er kun en 2 år gammel akvarist, så man skal lige gøre sine
erfaringer).
Efter et større oprydningsarbejde er jeg nu helt fri for de buskede
penselalger på mine sten og trærødder, men "phew" for et arbejde.

Hilsen Naess

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 26-03-01 14:51

"Naess" <Naess@city.dk> wrote in message

> [...]
gevaldigt
> ( jeg er kun en 2 år gammel akvarist, så man skal lige gøre sine

Jamen det glæder mig da, for de er nu ikke særligt kønne.

> Efter et større oprydningsarbejde er jeg nu helt fri for de buskede
> penselalger på mine sten og trærødder, men "phew" for et arbejde.

Jotak det er lidt af en opgave, har selv prøvet det.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-03-01 16:37

"Naess" <Naess@city.dk> wrote in message

> ( jeg er kun en 2 år gammel akvarist, så man skal lige gøre sine
> erfaringer).

De begynder tidligt nu til dags