INSERT INTO 'user' (Hjælp ønskes)
Fra : Simon Petersen

Dato : 12-05-03 12:34

Jeg er igang med at lave en side, hvor der er info om folk. Navn,
fødselsdag etc. Jeg har lavet en side hvor den henter info fra
MySQL-database.

Nu skal jeg have lavet en side hvor man kan indsætte i databasen.
Min PHP-kode ser sådan ud. Men den virker ikke

<php
mysql_connect("localhost","root");
mysql_select_db("syusers");
INSERT INTO `user` ( `id` , `name` , `mail` , `dob` , `location`
, `hobby` )
VALUES (
'', 'Jens Hansen', 'jens@mail.com', '31. December 1912',
'Denmark', 'Play guitar, play counterstrike.'
);
?>

Ser det helt forkert ud?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-05-03 12:39

On Mon, 12 May 2003 11:34:05 +0000 (UTC)
Simon Petersen <wedege@mail1.stofanet.dk> wrote:
> [...]
> VALUES (
> '', 'Jens Hansen', 'jens@mail.com', '31. December 1912',
> 'Denmark', 'Play guitar, play counterstrike.'

tjaa du mangler en $res=mysql_query("INSERT...."); rundt om din streng
med "INSERT ...."

--
Navn : Kim Schulz | In Tennessee, it is illegal to shoot any game
Email : kim @ schulz.dk | other than whales from a moving automobile.

Fra : Simon Petersen

Dato : 12-05-03 13:53

Kim Schulz wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> On Mon, 12 May 2003 11:34:05 +0000 (UTC)
> Simon Petersen <wedege@mail1.stofanet.dk> wrote:
&gt; > Jeg er igang med at lave en side, hvor der er info om folk. Navn,
&gt; > fødselsdag etc. Jeg har lavet en side hvor den henter info fra
&gt; > MySQL-database.
&gt; >
&gt; > Nu skal jeg have lavet en side hvor man kan indsætte i databasen.
&gt; > Min PHP-kode ser sådan ud. Men den virker ikke
&gt; >
&gt; > <php
&gt; > mysql_connect("localhost","root");
&gt; > mysql_select_db("syusers");
&gt; > INSERT INTO `user` ( `id` , `name` , `mail` , `dob` , `location`
&gt; > , `hobby` )
&gt; > VALUES (
&gt; > '', 'Jens Hansen', 'jens@mail.com', '31. December 1912',
&gt; > 'Denmark', 'Play guitar, play counterstrike.'
&gt; > );
&gt; > ?>
&gt; >
&gt; > Ser det helt forkert ud?
&gt; >
&gt;
&gt; tjaa du mangler en $res=mysql_query("INSERT...."); rundt om din
streng
&gt; med "INSERT ...."
&gt;
&gt;
&gt; --
&gt; Navn : Kim Schulz In Tennessee, it is illegal to shoot any
game
&gt; Email : kim @ schulz.dk other than whales from a moving automobile.
&gt; WWW : www.schulz.dk

Det virker squ stadig ik'

<php
mysql_connect("localhost","root");
mysql_select_db("syusers");
mysql_query("INSERT INTO user (name, mail, dob, location, hobby)

Fra : JMo.

Dato : 12-05-03 14:09

Simon Petersen <wedege@mail1.stofanet.dk> wrote in

> Det virker squ stadig ik'

Så må du sgu' igang med noget fejl-håndtering
- Ellers har du ikke en jordisk chance for at finde ud af hvad der går
galt. Start f.eks. med nedenstående:

> <php

<?php

> mysql_connect("localhost","root");

mysql_connect("localhost","root") or die(mysql_error());

> mysql_select_db("syusers");

mysql_select_db("syusers") or die(mysql_error());

> [...]
> 1912', 'Denmark', 'Play guitar, play
> counterstrike.')");

mysql_query("INSERT INTO user (name, mail, dob, location, hobby)
   counterstrike.')") or die(mysql_error());

> ?>

PS: .. or die(mysql_error()) er ikke ordentlig fejlhåndtering, og bør kun
benyttes i lukkede lege-projekter

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-05-03 19:25

JMo. wrote:

> PS: .. or die(mysql_error()) er ikke ordentlig fejlhåndtering, og bør kun
> benyttes i lukkede lege-projekter

Hvorfor så ikke skrive ordentlig kode med det samme i stedet for at lave
halve løsninger, der skal rettes senere? :) Det er da ikke så meget
sværere at skrive "trigger_error(mysql_error())" end
"die(mysql_error())". Når projektet så udgives, kan man tilføje sin egen
fejlhåndteringsfunktion vha. set_error_handler(), så fejlene bliver
præsenteret lidt pænere.

Fra : JMo.

Dato : 12-05-03 19:48

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> wrote in

> [...]
> "die(mysql_error())". Når projektet så udgives, kan man tilføje sin
> egen fejlhåndteringsfunktion vha. set_error_handler(), så fejlene

Ahemm.. Fordi deeett, øhm.. tjow... Indrømmet: du har fuldstændig ret..

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-05-03 20:39

On Mon, 12 May 2003 20:25:06 +0200, Jonas Koch Bentzen

>Hvorfor så ikke skrive ordentlig kode med det samme i stedet for at lave
>halve løsninger, der skal rettes senere? :)

Jeg får lyst til at drage paralleller til mysql's kommentarer til
"SELECT *". Der er mange gode grunde til ikke at bruge den i
produktion, men intet galt i at bruge den til test.

>Det er da ikke så meget
>sværere at skrive "trigger_error(mysql_error())" end
>"die(mysql_error())".

Det vil stadigvæk give et anderledes resultat, der måske er lettere at
overse i tests, idet trigger_error()s default-error_type er
E_USER_NOTICE. Og så skal man alligevel komplicere forklaringen.

--
- Peter Brodersen

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 12-05-03 14:10

Simon Petersen wrote:

> Det virker squ stadig ik'

> mysql_query("INSERT INTO user (name, mail, dob, location, hobby)
> [...]

Husk altid at checke for fejl..

mysql_query("...") or die("Mysql sagde: ".mysql_error());

så kan du se hvad det er der går galt.

--
Mvh. Nezar Nielsen

Nano - Advanced Simplicity
http://nano.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 12-05-03 13:26

Simon Petersen wrote:
> [...]
> VALUES (
> '', 'Jens Hansen', 'jens@mail.com', '31. December 1912',
> 'Denmark', 'Play guitar, play counterstrike.'

Jeg går ud fra felt "id" er auto_increment, så:

mysql_query("INSERT INTO (name, mail, dob, location, hobby)
VALUES ('Jens Hansen', 'jens@mail.com', '31. December
    1912', 'Denmark', 'Play guitar, play
counterstrike.')");

Læs mere på http://dk.php.net/manual/en/function.mysql-query.php

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Kim Emax

Dato : 12-05-03 17:16

Tonni Aagesen wrote:
> Jeg går ud fra felt "id" er auto_increment, så:
>
> mysql_query("INSERT INTO (name, mail, dob, location, hobby)
> [...]

En '', hvor id er, giver samme resultat, som at undlade den

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 12-05-03 17:27

Kim Emax wrote:

> En '', hvor id er, giver samme resultat, som at undlade den

Jep, men det er spild af kode ;)

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Kim Emax

Dato : 12-05-03 17:46

Tonni Aagesen wrote:

> Jep, men det er spild af kode ;)

Ja, det har du ret i og der er vel også derfor vi leger med PHP og ikke A**?
Kiggede i en tilfældig php fil, der var 74 print, hvis jeg nu havde lavet
det i A**, så skulle jeg skrive response.write() i stedet for print, det er
11 tegn mere * 74 = 814 ekstra tegn (og jeg kunne "tune" koden endnu mere
med echo

Ikke noget at sige til at A** sites ofte går ned

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-05-03 19:32

Kim Emax wrote:

> [...]
> med echo
>
> Ikke noget at sige til at A** sites ofte går ned

Nu vil jeg på ingen måde forsvare ASP, response.write() eller lignende,
men personligt går jeg stærkt ind for at give variabler, funktioner,
metoder mm. ordentlige, beskrivende navne i stedet for bare "c", "pwd"
eller lignende.

Jeg har lavet et par lapper til Webalizer[1], der er skrevet i C, og jeg
har sjældent set så ulæselig kode. Det er fuldstændig umuligt at forstå
noget som helst, fordi alle navne typisk kun er på ét bogstav.

1) Bl.a. et, der gør, at query stringen ikke bliver skåret af de
henvisende sider. Hvis nogen er interesseret i lappen, skal de bare sige
til.

Fra : Kim Emax

Dato : 12-05-03 19:40

"Jonas Koch Bentzen" wrote

> [...]
> men personligt går jeg stærkt ind for at give variabler, funktioner,
> metoder mm. ordentlige, beskrivende navne i stedet for bare "c", "pwd"

Enig og jeg finder print og echo ganske beskrivende

> Jeg har lavet et par lapper til Webalizer[1], der er skrevet i C, og jeg
> har sjældent set så ulæselig kode. Det er fuldstændig umuligt at forstå
> noget som helst, fordi alle navne typisk kun er på ét bogstav.

ohh... horror!

> 1) Bl.a. et, der gør, at query stringen ikke bliver skåret af de
> henvisende sider. Hvis nogen er interesseret i lappen, skal de bare sige
> til.

Det ville da være interessant at se, så ja tak

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-05-03 21:54

Kim Emax wrote:

> Det ville da være interessant at se, så ja tak

http://understroem.dk/lab/webalizer.c.diff. Gør stort set ikke andet end
at udkommentere et par linjer.

Lavet til Webalizer 2.01-10, som vist stadig er den nyeste version.

cd webalizer-2.01-10
patch webalizer.c webalizer.c.diff