Skærme
Fijala 3554
Samsung 172? - Forskelle
Fra : Ukendt

Dato : 10-05-03 15:17

Jeg vil have mig en 17" fladskærm og er faldet for designet på Samsung 172?
silver

Men hvad betyder de forskellige bogstaver egentlig?

172T - DVI og analog indgang - Ingen højttalere
172B - Analog indgang - Ingen højttalere
172BM - Analog indgang - Højttalere

Er det ellers den samme skærm? (øvrige specs. ser identiske ud)

Og ser skærmene ens ud? Jeg har indtrykket af (muligvis fejlagtigt) at
rammen omkring TFT'en er smallere på B'eren end på T'eren.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-03 15:52

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil have mig en 17" fladskærm og er faldet for designet på Samsung
172?
> silver
>
> Men hvad betyder de forskellige bogstaver egentlig?

Det bliver mere og mere forvirrende!

I et svensk produktblad for Samsung SyncMaster 172B & SyncMaster 172T
http://www.samsung.se/_upload_2/EC_DOWNLOAD/0/000/155/264/SyncMaster%20172B%20172T%20produktblad%20ny%20design.pdf
står "SyncMaster 172B finns i två modeller, både med och utan inbyggda
högtalare, SyncMaster 172T är värstingmodellen med både digital och analog
signalingång samt inbyggda högtalare."

172T har altså også højttalere!

I samme svenske produktblad står også "Kontrast: 500:1" for begge skærme.

Samsung USA skriver
http://www.samsungusa.com/cgi-bin/nabc/product/b2c_product_detail.jsp?prod_id=172B-Silver
for 172B "contrast ratio of 350:1" og "with its built-in speakers"

Samsung USA skriver
http://www.samsungusa.com/cgi-bin/nabc/product/b2c_product_detail.jsp?prod_id=172T-Silver
for 172T "Contrast Ratio 500:1" men intet om højttalere.

Det forekommer mig at der ikke er overensstemmelse mellem disse data. Er der
nogen så kan hjælpe mig til at få de korrekte data?

Claus

Fra : Lars Krag

Dato : 10-05-03 16:54

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse news:3ebd11f8$0$48889$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

[snip]

> Det forekommer mig at der ikke er overensstemmelse mellem disse data. Er der
> nogen så kan hjælpe mig til at få de korrekte data?

Jeg har en 172T, og den HAR højttalere Den har også både DVI og
Analog tilslutning. Jeg købte den pga. DVI tilslutningen.

Hvordan højttalerne lyder aner jeg ikke, jeg har aldrig brugt dem, men
jeg kan helhjertet anbefale skærmen. Og vi er helt enige om at designet
er genialt

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-03 18:29

"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan højttalerne lyder aner jeg ikke, jeg har aldrig brugt dem, men
> jeg kan helhjertet anbefale skærmen. Og vi er helt enige om at designet

Akkurat som du er jeg ikke spor interesseret i de indbyggede højttalere.
derudover har jeg heller intet at bruge DVI indgangen til så jeg overvejer
stærkt 172B, men usikkerheden om hvorvidt contrast er 500:1 eller 350:1 får
mig til at søge en afklaring inden jeg beslutter mig.

Jeg kan i øvrigt se at 172T har 170 graders betragtningsvinkel hvor 172B kun
har 140. Men da jeg normalt sidder foran og ikke bag skærmen forventer jeg
ikke at opdage denne forskel. Er det noget du har gjort dig erfaringer med
eller måske bare har en mening om?

I øvrigt..... Den software/driver der følger med..... Hvad skal den bruges
til? Jeg mener er det ikke bare et spørgsmål om at sætte korrekt opløsning
og opdateringsfrekvens på grafikkortet?

Har du i øvrigt prøvet at sætte Linux (bare en eller anden distribution) op
til at køre med skærmen?

Claus

Fra : Lars Krag

Dato : 10-05-03 19:09

"Claus Nygaard-Pedersen" skrev i en meddelelse ...

[snip]

> [...]
> stærkt 172B, men usikkerheden om hvorvidt contrast er 500:1 eller 350:1 får
> mig til at søge en afklaring inden jeg beslutter mig.

Klart nok. Jeg er overbevist om at den eneste forskel på "T" og "B" er DVI,
hvilket var vigtigt for mig. Alt om Data har lige (i April nummeret) testet 172B
og de roser den meget for dens billedkvalitet/kontrast, som i øvrigt er opgivet
til 500:1. Ikke at det nødvendigvis beviser noget, men betragtningsvinklen er
endvidere opgivet til 170°. Det der især har imponeret mig ved skærmen er
at belysningen er utroligt lineær, ikke noget med lyse/mørke områder.

> [...]
> ikke at opdage denne forskel. Er det noget du har gjort dig erfaringer med

Som sagt ovenfor, jeg er overbevist om at 172B har samme betragningsvinkel
som 172T. Jeg sidder også altid lige foran skærmen, men jeg må indrømme
at når jeg nu sidder og prøver at se fra en stor vinkel så står det helt tydeligt.

> I øvrigt..... Den software/driver der følger med..... Hvad skal den bruges
> til? Jeg mener er det ikke bare et spørgsmål om at sætte korrekt opløsning
> og opdateringsfrekvens på grafikkortet?

Skærmen er Plug & Play, så du behøver egentlig ikke driverne. Jeg har nu
installeret mine alligevel. Men når man bruger DVI er der ikke meget at
"stille på".

> Har du i øvrigt prøvet at sætte Linux (bare en eller anden distribution) op
> til at køre med skærmen?

Nope, jeg bruger skærmen på min "arbejds pc" så den har aldrig prøvet at
køre andet end XP Pro

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-03 21:52

> Klart nok. Jeg er overbevist om at den eneste forskel på "T" og "B" er
DVI,

Måske du har ret. Hvorfor skulle Samsung i øvrigt lave to forskellige typer
TFT displays til så ens skærme.

Men hvad angår forskelle! Jeg har downloadet en engelsk manual til 172
serien fra
http://www.samsung.se/_upload_2/EC_DOWNLOAD/0/000/165/444/SyncMaster%20172%20serien%20Engelsk%20manual.pdf
og det får mig til at ryste endnu mere på hovedet over den uklare måde
Samsung præsenterer disse skærme og deres forskellige features.

Kig engang på side 16 som er en introduktion til 172T eller rettere bagsiden
af den.

Bemærk at et af de tre porte/stik på bagsiden af 172T omtales som "2. Signal
port Connect the touchscreen cable to an available serial communication
(COM) port on the back of your computer.

Gad vide om T'et i virkeligheden oprindelig stod for touchscreen?

Claus

Fra : No1

Dato : 20-05-03 21:48

> Jeg vil have mig en 17" fladskærm og er faldet for designet på Samsung
172?
> silver
>
> Men hvad betyder de forskellige bogstaver egentlig?

Der skulle være en del forskel på selve billedpanelet m.m.

Se nogle her: http://cnet.search.com/search?timeout=3&q=syncmaster+172

Fra : OJ

Dato : 21-05-03 22:18

On Tue, 20 May 2003 22:48:06 +0200, "No1"
<cccccccccc@nonexisting.doooooomain.com> wrote:

>172?

>Der skulle være en del forskel på selve billedpanelet m.m.
>
>Se nogle her: http://cnet.search.com/search?timeout=3&q=syncmaster+172

Der er en fin oversigt over de forskellige modeller på Samsungs tyske
side:

http://monitor.samsung.de/index_tft_syncmaster.asp