Skærme
Fijala 3554
kalibrerig af TFT skærm
Fra : Per Bruus

Dato : 23-04-03 22:19

Er der en der kan give et hint til hvoran dælen man kalibrerer en TFT skærm

Jeg har lige modtaget min nye Dell 8500 med 15" TFT i 1050x1680
Den er utrolig skarp, men når jeg sammenligner farver med mine andre
skærme er de ikke korrekte.

Jeg har selvfølgelig prøvet Adobe gamma, dog uden held
Brigthnes skal (urealistisk) meget langt ned og det er ikke
muligt af vælge TFT kun CRT fosfor

Hvad gør man, er det virkeligt nødvendigt med en hardware kalibrator.

Per Bruus

Fra : Madsen

Dato : 24-04-03 00:19

Per Bruus skrev:

> Jeg har selvfølgelig prøvet Adobe gamma, dog uden held
> Brigthnes skal (urealistisk) meget langt ned og det er ikke
> muligt af vælge TFT kun CRT fosfor

Det er ikke så pokkers vigtigt hvad du vælger under 'Phosphors'
i Adobe Gamma. Du kan f.eks. vælge 'Custom...' som kan være hvad
som helst. Det er mere vigtigt at du får justeret så den viser
nogenlunde lige meget af hver farve. Altså at du fjerner flue-
benet i 'View Single Gamma Only' og får felterne til at smelte
sammen ned den omgivende stribede farve.
(Det er nemmere hvis du klemmer øjnene lidt sammen og stiller
uskarpt når du justerer det. Du ser åndsvag ud når du gør det,
men det virker. ;)

Hvad gammaindstillingen angår så er jeg i tvivl. På en CRT er
det som regel 2.20 (medmindre at skærmen kommer fra Apple), men
jeg ved ikke om TFT-skærm skal stilles til det samme, men mon
ikke de skal? I manualen må det fremgå hvilken gamma skærmen
er stillet til fra fabrikkens side. Det er bedst at vælge den
gammaværdi som skærmen er bygget til.
Whitepoint kan f.eks. stilles til 6500K og så burde det da se
nogenlunde fornuftigt ud. Det var nok en god idé at lede efter
en indstilling i skærmen som stiller den til 6500K hvis du har
mulighed for det og helst inden du begynder at stille på rød,
grøn og blå i Adobe Gamma.

> Hvad gør man, er det virkeligt nødvendigt med en hardware kalibrator.

Der er vist ikke meget tvivl om at det er en bedre løsning.
Spørgsmålet er så om du har behov for at have stillet din
skærm så præcis, for colorimeter og tilhørende software til
at kalibrere og profilere skærmen med, er som regel noget
nemmere og mere præcis end at justere visuelt vha. Adobe Gamma.

Madsen.