VIA KT400 - 200 eller 166MHz FSB ? +5?
Fra : ©® Spectrus ®©

Dato : 16-05-03 11:12

Jeg har lige bestilt følgende effekter til min computer:
Motherboard: EPoX EP-8K9A2+, Via Apollo KT400, Socket A.
Processor: AMD Athlon XP PR2800+ (2083/333Mhz), In a Box (Barton).
RAM: 2 stk. 512 MB Kingston Hyper X PC3500 DDR433 RAM .
Grafikkort: Sapphire Radeon 9700 128MB TV-Out & DVI Retail.

Punkt 1: Den medfølgende 'box' køler skal jeg ikke bruge, men den
skal påmonteres min gamle 1400MHz T-Bird - kan den magte det?
Og Barton CPU'en skal køles med en Alpha PAL 8045T, såfremt der
er plads til denne.

Punkt 2: Officiel understøtter VIA Apollo KT400 chipsættet jo ikke
400MHz FSB, men EPoX skriver det kan lade sig gøre.
Hvis jeg så vil have mit system til at køre 400MHz, vil CPU'en så
køre 400*6 = 2083@2400MHz?

Punkt 3: Ved 400MHz FSB, vil IDE og Harddisk FSB'en så være
400/12 = 33MHz? Eller vil den være 400/10 = 40MHz?
Jeg har ikke lyst til at OC PCI FSB'en af hensyn til mine skrøbelige
Seagate harddiske.

Punkt 4: Jeg har læst at EPoX motherboardet låser AMD's T-Bred
CPU'er op, men låser den også Barton CPU'er op?

Punkt 5: Hvor godt er det indbygge lydkort? Jeg har et Terratech
DMX-Xfire 1024, som jeg er vældig glad for. Skal jeg ikke beholde
det?

--
Best Regards: ©® Spectrus ®©

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 16-05-03 15:32

©® Spectrus ®© wrote:
> [...]
> skal påmonteres min gamle 1400MHz T-Bird - kan den magte det?
> Og Barton CPU'en skal køles med en Alpha PAL 8045T, såfremt der

Det burde den nok kunne følge med til.

> [...]
> 400MHz FSB, men EPoX skriver det kan lade sig gøre.
> Hvis jeg så vil have mit system til at køre 400MHz, vil CPU'en så

nej,12x200
men default er 12,5x166=2083 Mhz

> Punkt 3: Ved 400MHz FSB, vil IDE og Harddisk FSB'en så være
> 400/12 = 33MHz? Eller vil den være 400/10 = 40MHz?
> Jeg har ikke lyst til at OC PCI FSB'en af hensyn til mine skrøbelige
> Seagate harddiske.

Mit Epox 8RDA+ låser pci/agp port.Ved dog ikke om dit Epox kort gør det
samme

> Punkt 4: Jeg har læst at EPoX motherboardet låser AMD's T-Bred
> CPU'er op, men låser den også Barton CPU'er op?

Igen,mit 8RDA+ kan låse den op.Mit bundkort er dog også med Nforce2 chipsæt

> Punkt 5: Hvor godt er det indbygge lydkort? Jeg har et Terratech
> DMX-Xfire 1024, som jeg er vældig glad for. Skal jeg ikke beholde
> det?

Såvidt jeg kan se på edbpriser.dk ,er der ikke onboard lyd?
Men her kan du læse en masse godt
http://www.amdforums.com/forumdisplay.php?s=&forumid=9

//Henrik

Fra : ©® Spectrus ®©

Dato : 16-05-03 22:13

Henrik Sørensen wrote:

> nej,12x200
> men default er 12,5x166=2083 Mhz

Jo, fejl fra min side. Jeg mente selvfølgelig 166 og 200MHz FSB.

> Såvidt jeg kan se på edbpriser.dk ,er der ikke onboard lyd?

Hvor meget kan man stole på EDBpriser?
Der er onboard lyd på bestildte motherboard.

--
Best Regards: ©® Spectrus ®©

Fra : JSDK

Dato : 24-05-03 00:04

"©® Spectrus ®©" <rasmusardahlnielsen@REMOVEget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3ec5545c$0$97264$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
>
> Hvor meget kan man stole på EDBpriser?
> Der er onboard lyd på bestildte motherboard.

Du får Realtek 650 onboard lyd. Er rimeligt godt, kan sagtens bruges indtil
du finder noget bedre eller finder ud af om du behøver det. Brug de nyeste
drivere fra www.realtek.com.tw

Jeg har lige fået samme Alpha til 8K5A2+, passer ok. Check
http://www.micforg.co.jp/en/mb_inf_pal8045e.html måske, måske ikke. Søg evt.
lidt rundt og se om andre har prøvet.

Glem alt om 200fsb på Epox. Kan sandsynligvis godt lade sig gøre men ATI og
oc-agp vil måske give problemer. Og hard diske. Jeg har en Seagate der er
lige glad med 40mhz, ikke så sikker på en WD JB - op til 38 skulle være
næsten 100% sikkert. Det er risikabelt lige meget hvordan du vender det.
Desuden så bliver Epox´en ret sløv efter 179fsb, "Turbo" bliver ret så
normal så de høje fsb-tal tillades. Næsten sikker på at det også gælder
KT400 modeller. Check selv. Du kan se ændringer med en bios-editor og så
selv tilføje dem på f.eks. 185. Eller du kan boote ved 179fsb og så hæve den
med software. Men hvis du finder den bedste fsb og evt. speeder lidt op med
"tweaks" ;) så har du kun lidt grund til NF2 tanker. Jeg bruger samme HyperX
3500, ingen problemer på Epox. Husk at sætte vdimm til 2.6-2.7. Også at
sætte timings til de Kingston anbefaler, op til 185fsb er det 2-2-5-2-1,
ikke sikker at "SPD" giver det. Efter 185 er det 2-2-6-2-1 så fuld fart
på... Jeg har prøvet SPD og fik 2-3-6-3-1, muligvis under en test af gammel
bios men sæt dem manualt så er der ingen tvivl. Ud over mere elller mindre
dummy memory throughput tests vil du ikke finde væsentlig grund til mere end
179, og med tweaks 185-190fsb. Med mindre du bare vil fordi du har hurtig
ram og det fysisk er muligt ;) Hav ihvertfal mere end Sandra Memory test
parat. Barton kan opføre sig lidt underligt, ikke altid lige nemt at bruge
høj fsb så måske 175-185 er det "naturlige" område. Du kan finde KTxxx
brugere der har problemer med 166 så...

Forresten fik jeg et tip om høj pci mhz. Nedgrader IDE porten porten en tak.
Så ATA100 bliver 66, 133-100 eller 66. Du er ikke intereseret i oc af
harddiske. Meget af det korruption kommer af memory og ikke harddiske men
alligevel, en af de ting man skal tænke på.

Få også fat på sidste bios, der er kommet en her i maj måned. Den Tyske Epox
afdeling er normal først med det sidste. Som regel en god ide at checke
diverse mb forum før du kaster dig ud i opgradering. En gang imellem er det
best at blive ved det gamle. www.aoaforums.com har et par Epox fiduser på et
halfofficielt Epox forum. Lidt for meget fan-klub men der er god info om
bios osv. Mest NF2 men sådan er det alle vegne.

Barton er låst op, selv på mit KT333 - ikke noget problem. At få den til at
køre 24 timer Prime95 i optimistisk oc-tilstand en del sværere ;)

Fra : JSDK

Dato : 24-05-03 00:44

"JSDK" <send2tarzan@icqmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> køre 24 timer Prime95 i optimistisk oc-tilstand en del sværere ;)

Forresten, inden du skruer kortet fast så giv NB heatsinken lidt kølepaste.
Der er ringe kontakt så det gør noget, elendig samlekvalitet - og den
bliver meget varm, langt før
200fsb... Min er så varm jeg knapt kan holde fingeren på den, skal have sat
en Zalman på i stedet. Ikke strengt nødvendigt, aktiv køler slet ikke men
som sagt den er varm! Du skal have kortet ude af kassen for at gøre dette så
lidt træls at glemme.

Fra : ©® Spectrus ®©

Dato : 24-05-03 08:23

JSDK wrote:
> [...]
> slet ikke men som sagt den er varm! Du skal have kortet ude af kassen
> for at gøre dette så lidt træls at glemme.

Hvis jeg nu putter noget AS3 i mellem NB og dertilhørende støjende
blæsekølede heatsink, tror du så ikke godt jeg kan deaktivere blæseren?
Jeg overvejer at flytte min Zalman Heatsink over på mit nye MB fra mit
nuværende MB. Det er et stort profil til omkring 75,-.

--
Best Regards: ©® Spectrus ®©

Fra : JSDK

Dato : 25-05-03 01:04

Nå der er aktiv køling på 8K9A. Min har kun den der runde ting, samme de
bruger på NF2 tror jeg. Den er glohed. Har lige sat en Zalman profil på, den
til 75 og noget AS3. Nu er NB kun lunken. Muligvis ikke strengt nødvendigt
men har man set sig sur på varmen er 75 kr. billigt. At forbedre standard
profilen tror jeg kan være nødvendigt, min havde max. 75% kontakt til
chippen - skæv som en gammel Crystal Orb og så det hvide blæver de bruger!

"©® Spectrus ®©" <rasmusardahlnielsen@REMOVEget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3ecf1dba$0$97257$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...