hjælp til P4PE
Fra : JohnnyB [2k]

Dato : 14-05-03 18:44

har et lille problem med dette board sammen med nogle ram

Asus P4PE den model med det hele onboard

2x PQI 512 mb PC3200

de vil ikke køre sammen, når de bliver sat i bundkortet kører maskinen i ca.
2 sek. skyldtes det at P4PE ikke kan "magte" mere end PC 2700 ??
- har prøvet at pille den ene ud samt skifte, men det hjælper ikke !!!

hvad kan jeg gøre ???

johnny

Fra : Henrik

Dato : 14-05-03 20:45

jeg køre med 2 x 256 pc 3200 samsung ram og det
kører bare perfekt
Hilsen HP

Fra : Lars Krag

Dato : 14-05-03 22:00

"JohnnyB [2k]" skrev i en meddelelse
> [...]
> 2 sek. skyldtes det at P4PE ikke kan "magte" mere end PC 2700 ??
> - har prøvet at pille den ene ud samt skifte, men det hjælper ikke !!!

Kan maskinen slet ikke starte op med nogen af modulerne i? I så fald, så
prøv at resette bios'en. Jumperen til formålet sidder lige ved batteriet. Er
dit system overclocket?

Jeg går ud fra at dine moduler er dobbeltsidede, så det kan iflg. manualen
kun fungere hvis modulerne sidder i slot 1+2 eller 1+3.

Har du opdateret til den seneste bios 1.005? Den skulle bl.a. indeholde
nogle ram timing/spd forbedringer/opdateringer. Mit P4PE virker fint med
2x Kingston HyperX PC3500 helt op til 185 Mhz fsb, hvor cpu'en ikke vil
være med mere.

Har du testet begge ram moduler i memtest86 hver for sig i hver sin
sokkel? Kommer der nogle fejlmeddelelser?

Er dine ram sat til [spd] i ram timing, eller har du sat dem manuelt? Mit
gør nogle sjove ting når det er sat til [spd]. Det viser f.eks. at rammene
kører cas 2, men cpu-z viser at de kører cas 2.5 og systemet kan blive
ustabilt. Hvis jeg sætter dem manuelt op viser bios "rigtigt".

/Lars

Fra : JohnnyB [2k]

Dato : 14-05-03 22:35

den starter op i 2 sek. når ramene sidder i, så lukker den ned igen - men
uden ram slukker den ikke

- det er PQI PC 3200 ram

det er et helt nyt system, så det har aldrig kørt

johnny

Fra : Mogens

Dato : 15-05-03 06:04

On Wed, 14 May 2003 23:35:28 +0200, "JohnnyB [2k]"
<FJERNDETTEjohnnyb2000@sol.dk> wrote:

>den starter op i 2 sek. når ramene sidder i, så lukker den ned igen - men
>uden ram slukker den ikke
>
>- det er PQI PC 3200 ram
>
>det er et helt nyt system, så det har aldrig kørt

Dårlige RAM burde ikke få den til at slukke.

Jeg ville snarere tjekke om CPU køleren er
sluttet til og kører. Den hurtige nedlukning
kunne nemlig enten tyde på at CPU'en
overopheder, eller at bundkortet tror den gør.

Fra : JohnnyB [2k]

Dato : 15-05-03 16:02

det hele er sluttet til - nu er rammene bytet til PC2700 ( men stadig PQI
eller PMI )

håber det virker nu

johnny

Fra : LB