ECS K7S5A og Palit Daytona GeForce4 Ti4200
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 14-05-03 07:12

Nu har jeg efterhånden prøvet alt muligt andet, uden nogen succes, så nu er
der snart kun her tilbage.

Kan ovenstående kombination overhovedet fungere sammen?
Er der noget specielt i BIOS jeg skal være opmærksom på?
Ellers noget?

Mvh. Jan

Fra : Sander

Dato : 14-05-03 16:00

Nu skriver du ikke hvad problemet ligger i,
men hvis det er fordi din maskine låser i 3d
eller genstarter, eller ikke kunne udføre en
tegnehandling, eller lign, kig i loggen,
Start - programmer - administration- logbog-
system, ( forudsat at du kører win xp).
Problemet kan ligge i at xp konfigurerer
din computer til en forkert type under in-
stallationen.
Prøv at gå i Enhedshåndtering, øverste
punkt hedder computer, åbn den, under-
menuen skulle gerne sige:
Pc med avanceret konfigurations-og
strømstyringsgrænseflade(ACPI),
gør den ikke det kan det være her problemet
er, prøv at opdatere driveren, vælg selv,
og vælg ovenstående computertype.

Sander.

Fra : Søren Larsen

Dato : 14-05-03 16:17

Hej

Køre selv med det, og det køre perfekt
1800 amd og det giver 10400 i 3dmark 2001

Hvad laver den da, siden det ikke virker

Søren

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 15-05-03 10:44

On Wed, 14 May 2003 17:00:20 +0200, Sander wrote:

> Nu skriver du ikke hvad problemet ligger i,

Maskinen fryser simpelthent lige før den kommer til log-in billedet.

> men hvis det er fordi din maskine låser i 3d
> eller genstarter, eller ikke kunne udføre en
> tegnehandling, eller lign, kig i loggen,
> Start - programmer - administration- logbog-
> system, ( forudsat at du kører win xp).

Kører WinXP Pro - Men jeg aner simpelthent ikke hvad jeg skal kigge efter i
logbogen.

> Problemet kan ligge i at xp konfigurerer
> din computer til en forkert type under in-
> [...]

Det siger den, så det skulle ikke være problemet.

Mvh. Jan

Fra : Floppe

Dato : 14-05-03 23:03

On Wed, 14 May 2003 08:11:51 +0200 Jan Allan Andersen
<nospam_akker@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan ovenstående kombination overhovedet fungere sammen?
> Er der noget specielt i BIOS jeg skal være opmærksom på?

Har selv haft den samme opsætning, samme bundkort, samme skræmkort og samme
problem. Løsningen var en ny strømforsyning, en der kunne levere min. 25
ampere på 3,3V forsyningen, det blev en chieftec 360 Watt, forgængeren var en
codegen 300 Watt og kunne ikke mere end 14 ampere.

http://www.newsfeed.com The #1 Newsgroup Service in the World! >100,000 Newsgroups
---9 East/West-Coast Specialized Servers - Total Privacy via Encryption Í-

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 15-05-03 10:47

On Thu, 15 May 2003 00:02:47 +0200, Floppe wrote:

> [...]
> ampere på 3,3V forsyningen, det blev en chieftec 360 Watt, forgængeren var en
> codegen 300 Watt og kunne ikke mere end 14 ampere.

Okay, det var da en ny indgangsvinkel til problemet.
Jeg troede ellers at en 300W strømforsyning ville være rigeligt (har også
Codegen). Det må vist undersøges lidt nærmere
Mvh. Jan

Fra : Floppe

Dato : 15-05-03 15:23

On Thu, 15 May 2003 11:47:18 +0200 Jan Allan Andersen
> [...]

> Jeg troede ellers at en 300W strømforsyning ville være rigeligt (har også
> Codegen). Det må vist undersøges lidt nærmere

Jeg havde også min tvivl, da jeg læste om løsningen på et eller andet forum
der handlede om ECS boards. Men jeg afprøvede det ved at Klokke bus og CPU ned
til 100Mhz, fjernede nogle enheder så jeg kun havde det nødvendige, og ja et
256 MB modul istedet for det 512MB jeg havede. Bare det at jeg satte bus og
cpu hastidheden op igen var nok til at systemet kørte ustabilt. Så 450 kr for
en chieftec PSU er godt givet ud.

MVH Tonny

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-05-03 21:35

On Thu, 15 May 2003 16:23:08 +0200, Floppe wrote:

> [...]
> cpu hastidheden op igen var nok til at systemet kørte ustabilt. Så 450 kr for

Okay, det lyder som om det virkeligt er værd at prøve - Håber bare ikke det
er at smide gode penge efter "dårlige"
Og håber virkeligt jeg kan finde ud af at skifte strømforsyningen.

Mvh. Jan

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 15-05-03 12:54

> [...]

> ampere på 3,3V forsyningen, det blev en chieftec 360 Watt, forgængeren var en
> codegen 300 Watt og kunne ikke mere end 14 ampere.

Hvordan finder man egentlig ud af om det er dét der er problemet?
Forstået på den måde, at jeg da ikke har lyst til bare at købe en ny PSU,
"slås" med at sætte den på i stedet for Codegens egen PSU (ved ikke engang
hvordan man gør), for så at finde ud af at det alligevel ikke hjælper, og
at det så åbenbart ikke var dét der var problemet.

Mvh. Jan

Fra : Søren Larsen

Dato : 16-05-03 19:56

Codegens egen PSU
Den køre jeg med, og det virker fint, prøv den med busen, sæt den til
100/100 mhz i BIOS

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-05-03 21:37

On Fri, 16 May 2003 20:56:25 +0200, Søren Larsen wrote:

> Codegens egen PSU
> Den køre jeg med, og det virker fint, prøv den med busen, sæt den til
> 100/100 mhz i BIOS

Hmmm, hjalp ikke at sætte hastigheden ned, maskinen frøs stadigvæk
Er det for øvrigt ikke også spild af DDR-ram at køre med 100/100?

Mvh. Jan

Fra : Floppe

Dato : 18-05-03 09:21

> Hmmm, hjalp ikke at sætte hastigheden ned, maskinen frøs stadigvæk
> Er det for øvrigt ikke også spild af DDR-ram at køre med 100/100?
>
> Mvh. Jan

Jo stor spild, men det var mere for at finde ud af om problemet var din
strømforsyning. Det er dog besværligt at finde ud af hvis du ikke har nogle
andre PC komponenter som feks. et mindre RAM modul og grafikkort. Du skulle
prøve med et minimal system som feks uden harddiske og CD/DVD drev, hatighed
100/100, og så boote på en floppy disk med memtest.

Min erfaring med det board (og mange andre) er at det gerne vil suge noget
power fra 3,3V forsyningen, men du kan jo også være uheldig at det er et
defekt board, hvilket desværre ikke er uadmindeligt for den model, har selv
haft 2 af slagsen.

MEN symptomerne lyder som en for dårlig strømforsyning. Inden jeg købte min
nye prøvede jeg med 2 codegen's, hvor den ene gav 14 og det andet 16 (eller
18???) ampere og ingen af disse kunne bruges.

MVH Floppe

Fra : P V Jørgensen

Dato : 20-05-03 21:37

Har selv haft problemet. Løsningen var et nyt bundkort (garantireparation).

P.V. Jørgensen
pvj@FJERNprivate.dk

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 22-05-03 20:21

On Sun, 18 May 2003 10:21:26 +0200, Floppe wrote:

> MEN symptomerne lyder som en for dårlig strømforsyning. Inden jeg købte min
> nye prøvede jeg med 2 codegen's, hvor den ene gav 14 og det andet 16 (eller
> 18???) ampere og ingen af disse kunne bruges.

Nu har jeg ikke prøvet at fjerne noget, men jeg har vel efterhånden en del
ting sat på bundkortet;

- 80Gb Seagate HD
- 6,4Gb Quantum Bigfoot HD
- LG DVD
- Lite-On CD-RW
- Soundblaster 5.1 lydkort
- Palit GeForce4 Ti 4200 grafikkort

Heraf er de 3 sidste ting sat på som det sidste, hvor GeForce4 kortet
erstattede et TNT2 kort.
Så måske er det ikke så mærkeligt hvis strømforsyningen ikke vil være med
mere.
Har forøvrigt forespurgt på en 400Watt Codegen PSU - Den giver kun 20A ved
3,3V.
Så nu har jeg bestilt sådan en 360Watt Chieftec PSU - Håber det gør det,
ellers bliver jeg sgu' godt nok snart temmelig "ked".

Mvh. Jan