Skal man geninstaller Win XP hvis man skif~
Fra : Dan

Dato : 13-05-03 10:47

Hejsa!

Jeg tænkte på at skife bundkort!....men kan windows Xp home finde ud af det?
Eller skal man hen og geninstaller hele "dynen" igen!?

Mvh
Dan

Fra : Mogens

Dato : 13-05-03 10:48

On Tue, 13 May 2003 11:47:01 +0200, "Dan"
<torskerogn@"nospam"hotmail.com> wrote:

>Hejsa!
>
>Jeg tænkte på at skife bundkort!....men kan windows Xp home finde ud af det?
>Eller skal man hen og geninstaller hele "dynen" igen!?

Hej

Du skal som absolut minimum køre en Windows Repair fra XP CD'en.
Ellers vil XP sikkert nægte at boote.

mvh Mogens

Fra : WE

Dato : 13-05-03 11:30

Er din Win XP en OEM, der er leveret med computeren, er XP sikkert bundet
til bundkorttypen.

/WE

Fra : Morten & Mona

Dato : 13-05-03 13:36

Hvad hvis man har win xp pro, er det så muligt at skifte bundkort og
processor.
windows er købt med da jeg købte pcen (1500kr.)
Morten

Fra : Sander

Dato : 13-05-03 14:17

>Er din Win XP en OEM, der er leveret med computeren, er XP sikkert bundet<
>til bundkorttypen.<

>/WE<

Ikke korrekt, forskellen på en OEM og en almindelig windows, er at OEM
versionen
juridisk kun må installeres på den maskine den er købt med, hvorimod en
normal version
følger køberen, d.v.s. at licencen kan flyttes til en anden maskine,
hvorimod OEM licencen
kun må bruges til den maskine den er købt med.
Sander.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 13-05-03 17:24

Sander 's insignificant opinion was stated in:
3ec0f03a$0$24698$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

> [...]
> hvorimod OEM licencen
> kun må bruges til den maskine den er købt med.

Det forhindrer ikke firmaer i at "låse" installationen til hardwaren.
Diverse "rescue" cd' -hvor man får sin oem-xp fra, er ofte finpudset til en
bestent pc, og lader sig ikke installere hvis du prøver på en anden pc.

--
/Sune
Fac ut vivas!

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-05-03 14:43

Dan" <torskerogn@"nospam skrev :
> Hejsa!
>
> Jeg tænkte på at skife bundkort!....men kan windows Xp home finde ud af
det?
> Eller skal man hen og geninstaller hele "dynen" igen!?

Prøv om du kan finde hjælp her:
http://www.windowsreinstall.com/install/other/motherboard/

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 13-05-03 15:41

On Tue, 13 May 2003 11:47:01 +0200, Dan wrote:

> Jeg tænkte på at skife bundkort!....men kan windows Xp home finde ud af det?
> Eller skal man hen og geninstaller hele "dynen" igen!?

Mjoe... måske virker det, men jeg vil da bestemt anbefale en frisk
installation.
Jeg har selv skifte bundkort på et par WinXP maskiner før. En gang
nægtede WinXP at starte. Den gik ned med et brag hver gang. En anden
maskine startede op men virkede lidt sær. Efter en frisk installation
blev den meget hurtigere og helt stabil.

--
Lars

Fra : Morten & Mona

Dato : 15-05-03 09:48

Man kan ikke skifte bundkort/processor på en maskinne med en OEM version af
windows XP
og aktivere den
Da windows xp/std-pro OEM til 1000/1500Kr. er bundet til maskinen den er
aktiveret på.
oplysninger fra microsoft licens afdeling.(dennis)
mvh
morten

Fra : Brian

Dato : 16-05-03 18:51

On Thu, 15 May 2003 10:48:13 +0200, Morten & Mona wrote:

> Man kan ikke skifte bundkort/processor på en maskinne med en OEM version af
> windows XP
> og aktivere den
Vås og vrøvl!!! Virker fortrindeligt her. (OEM).
Så den må du lige hjem og læse på igen...

> Da windows xp/std-pro OEM til 1000/1500Kr. er bundet til maskinen den er
> aktiveret på.

Nix, nul og prøv igen...
Man _kan_ med preinstall kittet _hjælpe_ brugeren ved at tilpasse med
drivere osv. Men det er kun de store (HP, Dell, IBM og lign) der gider
bøvle med at modificere så der kontrolleres for specifik hardware.
> oplysninger fra microsoft licens afdeling.(dennis)
Kan enhver jo komme og sige, ref. eller link ?

> mvh
> morten

MVH. Brian Hemstedt