AMD 2400+ der blev til en AMD 1800+
Fra : AG

Dato : 10-05-03 15:29

Hej NG

Jeg har lige investeret i nyt MB, et Soltek SL-75FRN2-L, og en AMD 2400+ XP.

Når jeg booter skidtet, viser WinXP, at der er tale om en AMD 1800+...?? Jeg
har prøvet at: flashe bios til den nyeste, hente alle opdateringer til XP,
geninstallere XP, rode i BIOS'en.... intet hjælper.

HJÆLP Hvad kan jeg gøre?

Mvh
AG

Fra : WE

Dato : 10-05-03 15:38

Hvis det er i Egenskaber for system (fanen Generelt), at Windows fortæller,
det er en 1800, så må det være en 1800. XP henter ID'en fra processoren. XP
måler
IKKE hastigheden hér.

Fra : AG

Dato : 10-05-03 15:55

"WE" <pophaar@d.y> skrev i en meddelelse
> [...]
fortæller,
> det er en 1800, så må det være en 1800. XP henter ID'en fra processoren.

Jeg aflæser bl.a. hastigheden i Egenskaber for system (fanen generelt). Men
også når den booter op, får jeg at vide, at der er tale om en 1800+...
fatter ingenting!

Har du andre bud på hvad jeg kan stile op?

Hvad mener du i øvrigt med: "XP måler IKKE hastigheden hér." ?

Æv altså

Fra : Flemming Joensson

Dato : 10-05-03 16:04

"WE" <pophaar@d.y> wrote in

> Hvis det er i Egenskaber for system (fanen Generelt), at Windows
> fortæller, det er en 1800, så må det være en 1800. XP henter ID'en fra
> processoren. XP måler
> IKKE hastigheden hér.

Det er rigtigt at WinXP læser informationen fra BIOS angående CPU'en. Men
på mit bundkort (som ikke vil have en multiplier højere end 11,0), der
viser BIOS min XP1800+ som XP1700+. Og det er både i BIOS og i Windows. Så
man skal ikke altid tro på det som man læser på hverken BIOS eller Windows.
Serienummeret på CPU'en angiver at det er en XP1800+ og den kører også
1800+ i en maskine med et bundkort der er nyere end det jeg har.

Mvh.
Flemming

Fra : Noerlev

Dato : 10-05-03 15:46

> [...]
> har prøvet at: flashe bios til den nyeste, hente alle opdateringer til XP,
> geninstallere XP, rode i BIOS'en.... intet hjælper.

På mit Soltek 75KAV skulle CPU external Clock sættes via nogle dip-switchs
(sættes til 133,3MHz), måske er det også tilfældet for dit bundkort. Prøv at
kigge i manualen, det kan også være at det er noget det sættes i BIOS'en.

Nørlev

Fra : AG

Dato : 10-05-03 15:57

> [...]
at
> kigge i manualen, det kan også være at det er noget det sættes i BIOS'en.

Jeg har prøvet at kikke i manualen, men der er ikke tale om at skulle sætter
jumpere eller noget lign., der har betydning får CPU'ens hastighed.... eller
også har jeg ikke kikket ordenligt efter....

Har du andre ideer?

Fra : Flemming Joensson

Dato : 10-05-03 16:06

"AG" <geitner_fjernes_@get2net.dk> wrote in

> [...]
> sætter jumpere eller noget lign., der har betydning får CPU'ens
> hastighed.... eller også har jeg ikke kikket ordenligt efter....

Prøv og gå ind i BIOS. Når man sætter en ny CPU i, så er der flere Asus
boards der booter ved FSB = 100MHz, og man skal så selv gå ind og sætte FSB
til 133. Mon ikke Soltek gør det samme.

Mvh.
Flemming

Fra : AG

Dato : 10-05-03 16:20

> Prøv og gå ind i BIOS. Når man sætter en ny CPU i, så er der flere Asus
> boards der booter ved FSB = 100MHz, og man skal så selv gå ind og sætte
> [...]

FANTASTISK - Nu virker det... jubiii.... jeg er åbenbart ikke klog nok til
at rode for meget med BIOS.

Nu må jeg jo så bare prøve mig frem med resten....

Mange tak

AG

Fra : AG

Dato : 10-05-03 16:21

> [...]
> boards der booter ved FSB = 100MHz, og man skal så selv gå ind og sætte

.... men hvad så med min RAM? Det er 512 mb. DDR-2700 RAM - hvordan sikrer
jeg mig, at det kører rigtigt, og er sat rigtigt op i BIOS'en?

Fra : Finn og Angela

Dato : 12-05-03 23:19

> [...]
>
> ... men hvad så med min RAM? Det er 512 mb. DDR-2700 RAM - hvordan sikrer
> jeg mig, at det kører rigtigt, og er sat rigtigt op i BIOS'en?

Læser manualen og finder ud af. hvor i bios du (forhåbentlig) kan sætte
ram-hastighed asynkront af cpu-frekvens (som jo nu (korrekt) er 133mhz).
Pc2700=DDR-333=ram-frekvens på 166mhz. (Fordi 166x2=333)

Hilsen Finn

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 13-05-03 00:11

Finn og Angela wrote:

> Læser manualen og finder ud af. hvor i bios du (forhåbentlig) kan sætte
> ram-hastighed asynkront af cpu-frekvens (som jo nu (korrekt) er 133mhz).
> Pc2700=DDR-333=ram-frekvens på 166mhz. (Fordi 166x2=333)

Nej.
På AMD-systemer vil det altid give dårligere performance at køre RAM og
FSB asynkront.

Fra : AG

Dato : 10-05-03 16:26

> [...]
> boards der booter ved FSB = 100MHz, og man skal så selv gå ind og sætte

En helt anden ting er, at min Enhedshåndtering sætter spørgsmålstegn ud for
min USB controller...? Hvorfor gør den det?

Hilsen SpørgeJørgen

Fra : Martin K

Dato : 10-05-03 16:29

AG wrote:
> En helt anden ting er, at min Enhedshåndtering sætter spørgsmålstegn
> ud for min USB controller...? Hvorfor gør den det?

Kender ikke lige dit board, men højst sandsynligt fordi det er USB 2.0. De
drivere ligger ikke svjh i WinXP som standard...

--
Martin K

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-05-03 16:49

"AG" <geitner_fjernes_@get2net.dk> wrote in message

> En helt anden ting er, at min Enhedshåndtering sætter spørgsmålstegn ud
for
> min USB controller...? Hvorfor gør den det?

Du skal højt sansynligt opdatere med windows Update... USB 2.0 understøttes
ikke før efter SP1

Fra : KeNzO

Dato : 10-05-03 17:12

Du skal hente service pack 1 fra microsoft

her er linket:
http://download.microsoft.com/download/b/7/e/b7eba8d2-9116-44d6-8be2-74db990304d9/sp1aexpress_da.exe

OBS!
huske det er til den Danske version af win XP

Fra : KeNzO

Dato : 10-05-03 17:19

fuck er jeg dum det er denne her det er den rigtige links fylder 123 mb

http://download.microsoft.com/download/5/8/7/5876b6c3-995f-43f0-9580-32d92f91205a/xpsp1a_da_x86.exe

Fra : AG

Dato : 10-05-03 18:30

"KeNzO" <kenzo21@sol.dk> skrev i en meddelelse
> fuck er jeg dum det er denne her det er den rigtige links fylder 123 mb

http://download.microsoft.com/download/5/8/7/5876b6c3-995f-43f0-9580-32d92f91205a/xpsp1a_da_x86.exe

Den har jeg hentet - og alle andre opdateringer til XP.... så det er ikke
der problemet ligger....hmmmm

AG

Fra : KeNzO

Dato : 10-05-03 18:45

har selv været ude for det samme du højre klikker på usb - opdatere driver
så skulle windows selv finde dem ......det gjorde den ihvertifald ved mig

Fra : AG

Dato : 11-05-03 10:30

> har selv været ude for det samme du højre klikker på usb - opdatere
driver
> så skulle windows selv finde dem ......det gjorde den ihvertifald ved mig

OK - det vil jeg prøve....

Fra : AG

Dato : 11-05-03 10:32

> [...]
driver
> så skulle windows selv finde dem ......det gjorde den ihvertifald ved mig

Stenet - det virkede!!!

Tak for hjælpen

Der er godt nok stadig probs. med stabiliteten.... hmmm... det værste er, at
det jo kan skyldes næsten hvad som helst

AG

Fra : Martin K

Dato : 10-05-03 19:19

AG wrote:
> Den har jeg hentet - og alle andre opdateringer til XP.... så det er
> ikke der problemet ligger....hmmmm

Hvad med at installere de drivere der garenteret kom med dit Soltek-board?

--
Martin K

Fra : KeNzO

Dato : 10-05-03 19:45

Det findes ikke driver til usb 2.0 til dette bundkort, jeg det selv da jeg
har et magen til.

Man skal installere sp1

Fra : AG

Dato : 11-05-03 10:30

Hvad med at installere de drivere der garenteret kom med dit Soltek-board?

> --
> Martin K

Det har jeg (selvfølgelig) gjort, men det hjalp kun på nogen af tingene....

Fra : KeNzO

Dato : 10-05-03 16:13

Har selv samme mobo og samme cpu 2400 +XP
Har du husket at sætte fsb til 133 istedet for 100 ?

Fra : AG

Dato : 10-05-03 16:32

> Har selv samme mobo og samme cpu 2400 +XP
> Har du husket at sætte fsb til 133 istedet for 100 ?

Tak for tippet - det virkede!

Har du haft problemer med dit MB ellers? Jeg synes af og til det driller med
stabiliteten...

Fra : KeNzO

Dato : 10-05-03 17:15

Men kører klippel stabilt har ikke nogen problemmer af nogen art.
Hvad har du af problemmer siden du synes den driller med stabiliteten ?
du kan evt henvende til på icq 343065779

Fra : KeNzO

Dato : 10-05-03 17:16

ARRRG skulle har stået
du kan evt henvende til mig på icq 343065779