Ny computer - problemer!
Fra : Mickael

Dato : 09-05-03 08:58

Hej derude!

Jeg er igang med at bygge en ny computer, bestående af bl.a.:

ASUS P4C800 Deluxe Bundkort

Under opstart kommer der først et underligt farvet mønster på skærmen,
hvorefter der kommer følgende meddellelse:

No drive attached to FastTrack Controller, The Bios is not installed.

Jeg har prøvet at lave en Bios update, men når computeren skal til at læse
ind fra floppydrevet, skrive den:

Floppy found, hvorefter den genstarter igen og igen.

Hvad skal jeg gøre?

Venlig hilsen

Mickael

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 09-05-03 09:32

On Fri, 9 May 2003 09:58:22 +0200, "Mickael" <mickael@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>hvorefter der kommer følgende meddellelse:
>
>No drive attached to FastTrack Controller, The Bios is not installed.

Den besked betyder bare at der ikke fundet nogle drev tilkoblet din RAID
Controller og at BIOS'en til RAID interfacet derfor ikke bliver
"aktiveret"
Flemming Jacobsen

Fra : Mickael

Dato : 09-05-03 09:37

Tak skal du have, men historien fortsætter.

Som sagt genstarter maskinen igen og igen når jeg forsøger at opdatere Bios.
Som det er nu, kan jeg slet ikke se bios konfig pågrund af de farvede
mønstre på skærmen.

Prøver jeg at starte styresystemet op sker det samme - genstart på genstart

Hvad skal jeg gøre?

Venlig hilsen

Mickael.

Fra : Leony

Dato : 09-05-03 09:44

"Mickael" <mickael@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Som sagt genstarter maskinen igen og igen når jeg forsøger at
> opdatere Bios. Som det er nu, kan jeg slet ikke se bios konfig
> pågrund af de farvede mønstre på skærmen.

Er der ikke en jumper på boardet som kan deaktivere RAID controlleren.
Det står sikkert i manualen. Når du finder den, så deaktiver RAID.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Mickael

Dato : 09-05-03 11:16

Jeg kan ikke lokalisere nogen jumper til dette brug!

Fra : JK

Dato : 09-05-03 11:34

On Fri, 9 May 2003 12:15:36 +0200, "Mickael" <mickael@tdcadsl.dk>
wrote:

>Jeg kan ikke lokalisere nogen jumper til dette brug!
>"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message

Det bundkort skriver 'bios not found'

Jeg tror, det er promise bios den ikke loader, når ingen harddisk er
på. Det er vist ikke main motherboard bios. Der er også sata
controller bios.

Desuden har jeg lagt mærke til, at spread spectrum er default i bios.
Er det ikke det, der giver de firkantede mønstre på skærm ?

Hvilken flasher bruger du ? det skal være afudos.exe
Der er iøvrigt en 1006 bios.

Den har jeg flashed på. Jeg har flashed 2 gange uden problemer.

hilsen

John

Fra : Mickael

Dato : 09-05-03 11:39

> [...]
> Der er iøvrigt en 1006 bios.
>
> Den har jeg flashed på. Jeg har flashed 2 gange uden problemer.

Jeg har ikke kunnet flashe med AFUDOS.EXE, da jeg ikke kan se hvad der står
på skærmen.

Derfor har jeg forsøgt med EZ Flash (og BIOS 1006), men som sagt genstarter
computeren bare, når den skal til at indlæse den nye Bios fra floppydrevet.

Fra : JK

Dato : 09-05-03 12:16

On Fri, 9 May 2003 12:39:21 +0200, "Mickael" <mickael@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>computeren bare, når den skal til at indlæse den nye Bios fra floppydrevet.

Det lyder farligt ikke at bruge afudos.

Prøv med et andet skærmkort. Min søn har stadig uløste grafikkort
problemer med P4C800. Det vil ikke boote overhovedet med hans winfast
a280, geforce4 ti4200 grafikkort. Men det kører fint med et agp4x
radeon 7500 og et pci grafikkort.

Det afklares i dag, om det kan køre med radeon 9800 pro grafikkort.
Hvis ikke, er det nok RMA til shg med bundkortet.

Så vi har også ødelagt en hel aften med det !

hilsen

John

Fra : JK

Dato : 09-05-03 12:19

On Fri, 09 May 2003 13:16:08 +0200, JK <johnknuhtsen@mail.dk> wrote:

>Det afklares i dag, om det kan køre med radeon 9800 pro grafikkort.
>Hvis ikke, er det nok RMA til shg med bundkortet.

Korrektion: radeon 9700 pro

Fra : Lars Krag

Dato : 09-05-03 12:37

"JK" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse ...

> [...]

Hvilken revision er dit R9700PRO? Prøv at se i din bundkort manual, der
står at det helst skal være rev. *.30 eller højere for at være stabilt med
bundkortet. Mit gæt er at dit R9700PRO er "tidligere" end *.30.

I første rev. af manualen står det på side 2-17 (43 i .pdf).

/Lars

Fra : JK

Dato : 09-05-03 12:39

On Fri, 9 May 2003 13:36:35 +0200, "Lars Krag" <larskrag@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>bundkortet. Mit gæt er at dit R9700PRO er "tidligere" end *.30.
>
>I første rev. af manualen står det på side 2-17 (43 i .pdf).

Ja, det står i manual. Men det er winfast a280, chipset GF4 Ti4200,
der er problem med. Radeon'en har vi ikke prøvet med endnu.

Og jeg har fundet frem til at en japaner kører med winfast a250,
chipset GF4 Ti4600 med P4C800.
Mærkeligt, ikke ?

hilsen

John

Fra : Lars Krag

Dato : 09-05-03 13:53

> Ja, det står i manual. Men det er winfast a280, chipset GF4 Ti4200,
> der er problem med. Radeon'en har vi ikke prøvet med endnu.

Arh ok, så læste jeg vist lige "for hurtigt" ..... :-/

> Og jeg har fundet frem til at en japaner kører med winfast a250,
> chipset GF4 Ti4600 med P4C800.
> Mærkeligt, ikke ?

Jo, helt klart. Det er naturligvis muligt at bundkortet er defekt, men
det "lyder" nu mere som et kompabilitets problem. Der er vist
desværre ikke meget andet at gøre end at prøve sig frem, men det
er du jo allerede godt i gang med.

/Lars

Fra : Hans

Dato : 10-05-03 00:21

> [...]
genstarter
> computeren bare, når den skal til at indlæse den nye Bios fra

Lad være med at rode med kortets bios så længe det er ustabilt. Det ender
med at du står med et totalt dødt bundkort uden mulighed for at kunne få det
ombyttet.

Prøv først med et andet grafikkort og en enkelt harddisk for at se om den
kommer igennem POST.

mvh Hans

Fra : Mickael

Dato : 10-05-03 16:34

"Hans" <kvik@NOSPAMmail.tdcadsl.dk> wrote in message news:<b9hd46$7vt$1@sunsite.dk>...
> [...]
> ombyttet.
>
> Prøv først med et andet grafikkort og en enkelt harddisk for at se om den

Tak for tippet!

Imellemtiden har jeg fået opdateret Bios. Jeg installerede et PCI
grafikkort, hvilket gjorde det muligt for mig at se hvad der sker på
skærmen. Nu kan jeg så starte op på mit egentlige grafikkort (Matrox
Parhelia), men nu kommer der så et nyt problem.

Nu kan jeg ikke starte op på OS XP. Kort efter indlæsning, kommer
der en blå skærm, som fortæller at windows er lukket ned. Jeg har
prøvet at geninstallere XP, men maskinen hænger under installeringen,
og så kan jeg ikke komme videre. Den kan derimod godt starte op på
Windows 98Se, men dette er ikke acceptabelt - Nogen forslag?

Mickael.

Fra : Mickael

Dato : 10-05-03 16:37

> [...]

> Er der ikke en jumper på boardet som kan deaktivere RAID controlleren.
> Det står sikkert i manualen. Når du finder den, så deaktiver RAID.

Som beskrevet andetsteds, kan jeg nu se hvad der sker på skærmen.
Herefter har jeg i Bios kunnet deaktivere RAID.

Mickael.

Fra : fox

Dato : 10-05-03 00:51

> [...]
> ind fra floppydrevet, skrive den:
>
> Floppy found, hvorefter den genstarter igen og igen.

Jeg ved ikke om dette her indlæg har/er relevant

Du har vel husket at slå de ting fra i din Bios De tilråder at man gør ved
en Bios-update ikk?? Og der tænker jeg på update fra standard v. 1002 til v.
xxxx

Blot lige en ting jeg faldt over

Jacob

Fra : Mickael

Dato : 10-05-03 16:25

"fox" <foxcom1@hotmail.com> wrote in message news:<b9hesi$2co8$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> en Bios-update ikk?? Og der tænker jeg på update fra standard v. 1002 til v.

Jeg er ikke faldet over en beskrivelse af ting der skal slå's fra,
hvor har du set det?

Mickael.