Discus og varmekur
Fra : Thomas

Dato : 25-03-01 18:53

Hvad er den rigtige varmekur til discus ?

nogle siger 35 grader i 2-3 dage og så ned på 30 grader

andre mener at temp skal op på 35 grader i 1 uge, derefter ned på
normal i 1 uge og så igen op på 35 grader i 1 uge.

vil gerne høre fra nogen som har gjort erfaringer med varmekur........

Fra : Klaus

Dato : 25-03-01 21:35

> [...]
> normal i 1 uge og så igen op på 35 grader i 1 uge.
>

> vil gerne høre fra nogen som har gjort erfaringer med varmekur........

Hej Thomas
Jeg plejer at hæve temperaturen over et par dage til 35° som jeg holder i en
uge, sænker den igen over et par dage til 30°. Gentager efter 14 dage.
Venlig hilsen
Klaus Langberg
klaus@langberg.net

Fra : N/A

Dato : 26-03-01 08:59

Fra : Elo Rasmussen

Dato : 26-03-01 08:59

Det er noget med at de parasitter man forsøger at slå ihjel i mellem tiden
har lavet æg...disse æg udklækkes til nye parasitter og disse slår du ihjel
ved anden omgang af varmekuren.

Jeg har kørt med 35-36 grader på 7 dage, det kan de godt holde til.
1 uges pause på 30 grader, derefter 35-36 grader i 7 dage igen..og så slut.
Dette har jeg gjort ud fra anvisninger fra en opdrætter.

Vær opmærksom på at de planter samt andre fisk meget nemt går til ved denne
meget højre temp.

Hvor højt kan man i grunden gå op i grader før det blivert farligt for
discus fisken??

Jeg har en fisk for tiden der ellers ser udmærket ud mht. kulør og sul på
kroppen. Dog putter den sig lidt, spiser ikke sammen med de andre fisk, har
hvid gennemsigtig afføring. Fisken er ca. 7-8 mdr gammel a 11/12 cm.

Efter en uge med 35-36 grader...still the same. Og jeg turer ikke at blive
ved med at holde den høje temp.
Skal jeg medikere istedet?
Så vidt jeg har erfaret slåser man lidt med tiden når man har mex hexamider
at gøre, dvs. går der for langt tid, så dør fisken som regelt, også selvom
du giver den varmekur osv. De bliver tynde omkring maven.

(Normalt de fisk jeg har haft med hexamider bliver tynde, spinkle mørke og
dør til sidst. )

mvh Elo.

Fra : Klaus

Dato : 27-03-01 17:54

"Elo Rasmussen" <era@csg.csc.dk> skrev i en meddelelse
> Det er noget med at de parasitter man forsøger at slå ihjel i mellem tiden
> har lavet æg...disse æg udklækkes til nye parasitter og disse slår du
ihjel
> ved anden omgang af varmekuren.

Ja det er også den teori jeg læner mig op af.

> [...]
> Dette har jeg gjort ud fra anvisninger fra en opdrætter.
>
> Vær opmærksom på at de planter samt andre fisk meget nemt går til ved

Jeg bruger et rent behandlings akvarium der ikke er for stort, det er også
lidt svært at varme et 530 l op til 35° og planterne bliver ikke ødelagt.

> [...]
> du giver den varmekur osv. De bliver tynde omkring maven.
>
> (Normalt de fisk jeg har haft med hexamider bliver tynde, spinkle mørke og

Hvis du vælger at bruge medikamenter vil jeg bruge Metronidazol 250 mg pr 50
l vand i 5 dage der efter udskift 50 % vand og gentage behandlingen.

Venlig hilsen
Klaus Langberg
klaus@langberg.net

Fra : Elo Rasmussen

Dato : 28-03-01 08:37

Hej Klaus!

Det skulle være bedst at behandle de i deres rigtige akvarie, ellers kan det
resultere i at fiskene får skidtet igen så snart de kommer tilbage i deres
eget akv, da hexamiderne der jo ikke er slået ihjel.
Men jo det er nemmere at varme 50-100 ltr op end 400 ltr eller mere...
Hvis man har 2 varmestave vil det hjælpe.

Har læst om Metronidazol, men hvor skaffer man det og til hvilken pris?

mvh Elo.

Fra : Klaus

Dato : 28-03-01 10:16

> [...]
> resultere i at fiskene får skidtet igen så snart de kommer tilbage i deres
> eget akv, da hexamiderne der jo ikke er slået ihjel.

Jeg må nok indrømme at jeg ikke har haft problemmet med mine discus i mit
planteakvarium da jeg plejer at sørge for at de discus der skal i det er 100
% raske før de kommer i. Men jeg vil tro at hexamiderne ikke kan overleve
uden en vært så hvis der ikke er nogen fisk tilbage i akvariet skulle de
gerne gå til af sig selv over en periode

> Men jo det er nemmere at varme 50-100 ltr op end 400 ltr eller mere...
> Hvis man har 2 varmestave vil det hjælpe.
>
> Har læst om Metronidazol, men hvor skaffer man det og til hvilken pris?
Du skal have det hos din dyrlæge.

Venlig hilsen
Klaus
klaus@langberg.net

Fra : ole larsen

Dato : 28-03-01 17:30

Klaus skrev i meddelelsen ...

>Du skal have det hos din dyrlæge.
>
>Venlig hilsen
>Klaus

Du kan få recept på det hos din læge/tandlæge/dyrlæge.
Og det er billigt, men jeg tror ikke det kurerer hexamita

Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-03-01 16:41

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Du kan få recept på det hos din læge/tandlæge.
> Og det er billigt,

Ja

>/dyrlæge

Nej - hvorfor tror du det kaldes for en /dyr/ læge?

mvh
Jan

Fra : Klaus

Dato : 29-03-01 18:29

> Du kan få recept på det hos din læge/tandlæge/dyrlæge.
> Og det er billigt, men jeg tror ikke det kurerer hexamita

Jeg kunne da godt tænke mig at vide hvorfor du tror at det ikke virker mod
hexamita (Octomitus) .

Venlig hilsen
Klaus
klaus@langberg.net

Fra : ole larsen

Dato : 29-03-01 20:36

Klaus skrev i meddelelsen ...
>Jeg kunne da godt tænke mig at vide hvorfor du tror at det ikke virker mod
> [...]

Mon ikke du er mere interesseret i at sige, at du tror det virker.
Efter at have læst:
http://www.e-aquaria.com/hexamita.html
http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM053
tror jeg det også !

Ole

Fra : Klaus

Dato : 29-03-01 23:59

> Mon ikke du er mere interesseret i at sige, at du tror det virker.
> Efter at have læst:
> http://www.e-aquaria.com/hexamita.html
> http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM053
> tror jeg det også !
Hej Ole
Jeg ved at det virker bruger det selv når problemet opstår, så det undrede
mig at du indtog en sådan holdning til et medikament der er udviklet til at
ramme amøber og flagellater plus bakterier i anaerobe miljøer. Hvilket må
siges at være hvad hexamita (Octomitus) går ind under.
Man bruger metronidazol hos mennesker til bla. behandling af .
chlamydiainfektioner så har man da en undskyldning hvis man prøver at få det
hos sin prak.læge.

Venlig hilsen
Klaus
klaus@langberg.dk

Fra : ole larsen

Dato : 30-03-01 05:59

Klaus skrev i meddelelsen ...
> [...]
>Man bruger metronidazol hos mennesker til bla. behandling af .
>chlamydiainfektioner så har man da en undskyldning hvis man prøver at få

Min misopfattelse skyldtes en erindringsforskydelse ang. hexamita - troede
det var en type indvoldsorm - ikke ang. metronidazol.
Nu sørger du vel for at dine fisk forholder sig ædru mens de får medicinen,
så de ikke løbet ind i en antabus lignende forgiftning ?

Ole

Fra : Klaus R Langberg

Dato : 30-03-01 19:18

> [...]
medicinen,
> så de ikke løbet ind i en antabus lignende forgiftning ?

Nu er kulsyre nok det tætteste mine fiske kommer på ædler drikke, men jeg
ved godt nok heller ikke hvad de fortager sig når jeg ikke er hjemme, men
det kunne godt virke som om de har fået sig en tår over tørsten en gang
imellem så tak for rådet. lol
klaus

Fra : Klaus

Dato : 29-03-01 18:34