Kan ikke genkende processor?
Fra : Mickael Bille Bjørn

Dato : 05-05-03 09:55

Hej derude!

Jeg har netop samlet en ny computer - og alt ser ud, og lyder som det skal.
Under opstart lægger jeg imidlertid mærke til at den ikke kan genkende
cpu'en, men har fundet hastigheden 14xx MHz. Cpu'en er en AMD Athlon 2500+,
og bundkortet er et Chaintech CT-7NJL1.
Har ovenstående nogen betydning, og hvis det har hvor fortæller jeg så
systemet at cpu'ens hastighed er 1830 MHz?

På forhånd tak

Mickael.

Fra : Madsen

Dato : 05-05-03 09:59

On Mon, 5 May 2003 10:55:02 +0200, "Mickael Bille Bjørn" <m@bb-ko.dk>
wrote:

> [...]
>Har ovenstående nogen betydning, og hvis det har hvor fortæller jeg så
>systemet at cpu'ens hastighed er 1830 MHz?

Du kører 100 MHz FSB. Ret det til 133 MHz, så kommer
hastigheden op på det rigtige.

Fra : Mickael

Dato : 06-05-03 12:58

"Madsen" <nospamhere@nospam.plonk> wrote in message
> On Mon, 5 May 2003 10:55:02 +0200, "Mickael Bille Bjørn" <m@bb-ko.dk>
> wrote:
>
> Du kører 100 MHz FSB. Ret det til 133 MHz, så kommer
> hastigheden op på det rigtige.

Nu har jeg kigget nærmere på CPU'en, der står: FSB=333, er det så ikke det
den skal sættes til?

Fra : Finn og Angela

Dato : 06-05-03 23:23

"Mickael" <mickael@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Madsen" <nospamhere@nospam.plonk> wrote in message

> Nu har jeg kigget nærmere på CPU'en, der står: FSB=333, er det så ikke det
> den skal sættes til?

Nej, 166mhz (passer også med dine ram (pc2700=ddr333 =2x166mhz))

Hilsen Finn

Fra : JK

Dato : 05-05-03 10:05

wrote:

> [...]
>Har ovenstående nogen betydning, og hvis det har hvor fortæller jeg så
>systemet at cpu'ens hastighed er 1830 MHz?

Hvis du bruger windows XP, så kig i Kontrolpanel under System, hvilken
hastighed den skriver der.

Download det lille program CPUID, som måler cpu hastighed og
multiplier.

http://download.com.com/3000-2086-8396416.html

Selve problemet kan nok ellers løses ved at opdatere bios.

Det er en Barton cpu, og det kræver ofte en bios opdatering:

http://www.chaintech.dk/Downloads/MBBIOS.htm

linket virker ikke lige nu.

Fra : Mickael Bille Bjørn

Dato : 05-05-03 10:07

Tak for de hurtige tilbagemeldinger!

FSB er sat til 133, men jeg vil prøve at opdaterer BIOS-

Nok engang - Tak.

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 05-05-03 13:38

Mickael Bille Bjørn wrote:
> Tak for de hurtige tilbagemeldinger!
>
> FSB er sat til 133, men jeg vil prøve at opdaterer BIOS-
>
> Nok engang - Tak.
> "JK" <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in message

Du skal køre 11x166 for at din Barton 2500+ kører default.
Hvilke ram har du i maskinen?

//Henrik

Fra : Mickael Bille Bjørn

Dato : 05-05-03 14:17

DDR-SDRAM PC2700

Fra : Mickael

Dato : 05-05-03 16:06

Her er et link der virker nu:

http://www.chaintech.com.tw/tw/eng/Download/dl_desc.asp?DCSNo=4&PISNo=13

Fra : Mickael

Dato : 05-05-03 20:29

Har nu selv prøvet den nyeste BIOS-opdatering.

Når maskinen genstarter efter opdateringen, bliver jeg spurgt om jeg vil
lave en backup-partition. svarer jeg ja bliver jeg bedt om at formaterer min
harddisk, fordi den ikke er dos-formateret - (det er jeg ikke interesseret
i). Svarer jeg nej kommer denne meddellelse igen ved næste opstart
(generende).

Efter første opstart bliver processoren ganske rigtigt genkendt som en
2500+, men starter jeg op igen hedder den nu 1900+.

Hvad skal jeg gøre?

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 06-05-03 00:17

[snip]

Gør os en tjeneste - søg på Google efter "topposting".

Fra : Mickael

Dato : 06-05-03 07:42

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message
> [snip]
>
> Gør os en tjeneste - søg på Google efter "topposting".

Hvem er I? - og hvad går tjenesten up?

Fra : Mickael

Dato : 06-05-03 07:55

> "Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message

Skulle naturligvis være:

Hvem er I? - og hvad går tjenesten ud på?

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 06-05-03 08:12

Mickael wrote:

> Hvem er I? - og hvad går tjenesten ud på?

Nevermind - kig her istedet:

Fra : Mickael

Dato : 06-05-03 09:48

> Nevermind - kig her istedet:
>
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Nu er jeg med - tak og undskyld!

Fra : JK

Dato : 06-05-03 10:04

On Mon, 5 May 2003 21:28:30 +0200, "Mickael" <m@tdcadsl> wrote:

> [...]
>
>Efter første opstart bliver processoren ganske rigtigt genkendt som en
>2500+, men starter jeg op igen hedder den nu 1900+.

Uha, er det ikke fordi den hopper fra bios opsætning 133 MHz frontbus
på bundkort til 100, eller fra 166 til 133 ?

Så skal du rette det igen i bios, og prøve om den vil beholde settings
på en eller anden måde. Måske er ram settings for hårde, eller Vcore
for lav.