Problemer med samling af ny maskine m Asus~
Fra : Per

Dato : 04-05-03 04:32

Hej

En af mine venner er ved at samle en ny maskine og han er
rendt ind i nogen problemer, så han har bedt mig spørge
eksperterne her i gruppen.

Han har købt følgende dele :

Intel P4 2.66, 533 MHz bus
2 stk Samsung 512MB, PC3200/400 DDR RAM
Asus P4PE med Intel 845PE chipset
nyt kabinet med 350" PSU

Resten af stumperne er genbrug

Når han tænder den går den ind i BIOS, Advanced Options
og skriver følgende :
"During the last bootup, your system hung for improper frequency
combination. Your system is now working in safe mode. To optimize
the system performance and reliability, make sure the frequency
combination conforms to the specifications of your CPU, DIMM,
and other connected devices."

Der er sat følgende i Advanced Options :
CPU speed - Manual (other setting is 2667 MHz)
CPU Frequency Multiple - 20x (not changeable)
CPU External Frequency (MHz) - 133 (can be set from 100 - 200) only if
the CPU speed setting is set on manual.

Lyder der ikke rigtigt nok ?

Når han så forsøger at starte Windows XP op får han en ny fejl.
" Windows did not shut down properly last time" og han kan så
vælge imellem :

Windows - normal
Windows - with network
Windows - safe mode
Windows - command prompt

Når han beder den køre videre, genstarter den og det hele
starter forfra.

Er det maskinen, eller er kan det være fordi han har sat harddisken
fra hans gamle PC over i den nye uden at starte helt forfra ?
Er det ikke muligt at flytte en Windows XP til en ny computer ?

Sorry hvis det om Windows er OT, men jeg aner ikke om det er et
bundkort/CPU problem eller om det er Windows XP som er problemet.

Alle gode råd modtages med tak

mvh Per

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 04-05-03 06:12

Per wrote:

> nyt kabinet med 350" PSU

en 350-tommer PSU...? =)

Fra : Per

Dato : 04-05-03 11:27

On Sun, 04 May 2003 07:11:57 +0200, "Jens C. Hansen [Odense]"
<greylion@gmx.net> wrote:

>en 350-tommer PSU...? =)

Ja, det er hvad der sker når man forsøger at skrive
klokken lort om natten. Der skulle selvfølgelig
have stået watt.

Fra : Martin K

Dato : 04-05-03 10:14

Per wrote:
> Ja, det er hvad der sker når man forsøger at skrive
> klokken lort om natten. Der skulle selvfølgelig
> have stået watt.

Og for at det ikke sker igen, har du valgt at sætte uret foran alle andres?

--
Martin K

Fra : Per

Dato : 04-05-03 12:25

On Sun, 4 May 2003 11:14:06 +0200, "Martin K"
<kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote:

>Og for at det ikke sker igen, har du valgt at sætte uret foran alle andres?

Nej, mit ur går korrekt. Dette er skrevet klokken 11:24
ifølge mit ur i Windows og ifølge det radiostyrede ur
som jeg har på skrivebordet.

mvh Per

Fra : Per

Dato : 04-05-03 12:26

On Sun, 04 May 2003 11:25:28 +0000, Per <nospam@nowhere.nomore> wrote:

>Nej, mit ur går korrekt. Dette er skrevet klokken 11:24
>ifølge mit ur i Windows og ifølge det radiostyrede ur
>som jeg har på skrivebordet.

Og da jeg henter min egen post på serveren, så står
det til klokken 11:25 så jeg kan ikke se problemet.

mvh Per

Fra : Martin K

Dato : 04-05-03 10:43

Per wrote:
> Og da jeg henter min egen post på serveren, så står
> det til klokken 11:25 så jeg kan ikke se problemet.

Hos mig står at du har postet dit indlæg 13.26. Er din tidszone rigtig?

--
Martin K

Fra : Leony

Dato : 04-05-03 11:04

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hos mig står at du har postet dit indlæg 13.26. Er din tidszone
> rigtig?

Det er den ikke:
Date: Sun, 04 May 2003 11:25:28 +0000
Skal være +0200.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Per

Dato : 04-05-03 11:35

On Sun, 4 May 2003 11:43:11 +0200, "Martin K"
<kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote:

>Hos mig står at du har postet dit indlæg 13.26. Er din tidszone rigtig?

Min tidszone står til "København, Stokholm Oslo, Madrid, Paris",
så det burde da være OK.

Desuden, når jeg ser mine egne poster på news serveren,
så er tids-stemplet korrekt, så jeg kan ikke lige se hvor det
er det går galt.

mvh Per

Fra : Karsten Andersen

Dato : 04-05-03 11:58

Sun, 04 May 2003 12:35:09 +0200, skrev Per, på 14 linier, i
<l1r9bvsars6mfugk8n4ljj876s282frj9j@4ax.com>, :

> [...]
>
>Desuden, når jeg ser mine egne poster på news serveren,
>så er tids-stemplet korrekt, så jeg kan ikke lige se hvor det
Ja du har fået det rettet til + 02.00 nu så nu passer det.

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Per

Dato : 04-05-03 12:05

On Sun, 04 May 2003 12:57:34 +0200, Karsten Andersen <karsten@jyde.cc>
wrote:

>Ja du har fået det rettet til + 02.00 nu så nu passer det.

Ja, så fatter jeg slet ingen ting, for jeg har intet ændret.
Jeg kiggede bar i indstillingerne for tidszone, så at den
stod til København og så lukkede jeg den igen. Det var alt.
Weird.

mvh Per

Fra : H3nrik V!

Dato : 04-05-03 10:44

In news:i5u9bvs8qotl1i3bk20mkm4t3b234clg28@4ax.com,
Per typed:

> Og da jeg henter min egen post på serveren, så står
> det til klokken 11:25 så jeg kan ikke se problemet.

Du har sandsynligvis fået stillet din tidszone forkert...!

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 04-05-03 09:24

Geninstaller windows.
Det er typisk nødvendigt efter installation af nyt bundkort.
Jeg ville for et helt perfekt resultat formattere c-drevet og lave en helt
ren installation.
--
Mvh.
Jørgen

Fra : KeNzO

Dato : 04-05-03 09:48

Jeg ville også formatere og lave en ny ren installation

Fra : Per

Dato : 04-05-03 11:51

On Sun, 4 May 2003 10:24:06 +0200, "Jørgen Thorsgaard"
<joergen.thorsgaard@privat.dk> wrote:

>Geninstaller windows.
>Det er typisk nødvendigt efter installation af nyt bundkort.
>Jeg ville for et helt perfekt resultat formattere c-drevet og lave en helt
>ren installation.

Det var også det jeg var bange for. Jeg må lige
høre om ikke han har en gammel HD han kan
prøve med først, så han ikke sletter hele sit system
hvis det ikke er nødvendigt. Det ville jo være surt.

takker

mvh Per

Fra : H3nrik V!

Dato : 04-05-03 10:45

In news:o2s9bv8ab1kk6ds5bujur2si9uov1s1kn0@4ax.com,
Per typed:

> prøve med først, så han ikke sletter hele sit system
> hvis det ikke er nødvendigt. Det ville jo være surt.

Hvad havde han af maskine (bundkort) først...?

Fra : Per

Dato : 04-05-03 11:36

On Sun, 4 May 2003 11:44:59 +0200, "H3nrik V!"
<vernerboDETHERERINDSATFORAT@UNDGÅSPAMhotmail.com> wrote:

>Hvad havde han af maskine (bundkort) først...?

En Pentium 3, ca 500 MHz eller deromkring.
Jeg mener bundkortet var et Asus P3BF

mvh Per

Fra : Lars

Dato : 04-05-03 10:50

"Per" <nospam@nowhere.nomore> skrev i en meddelelse

Jeg har netop skiftet bundkort i min pc gik fra Asus P4B533-E til et
P4T533-C

de køre begge med Intel chipset det ene bruger 845 og det andet bruger 850

jeg skiftede uden at formatere og det køre fortræffeligt.

Men på en anden maskine jeg lige har lavet oplever jeg det samme problem som
dig

Systemet er:
Asus P4B533-E
2.533 N2 cpu
512 PC2700 Samsung ram

jeg har endnu ikke kunet finde fejlen, den bruger den nyeste bios.
Så jeg ville også blive glad for en ny mulighed.

Mvh Lars

Fra : Brian Møller

Dato : 04-05-03 09:22

> [...]
> CPU Frequency Multiple - 20x (not changeable)
> CPU External Frequency (MHz) - 133 (can be set from 100 - 200) only

Sæt den til auto til at starte med. Hjælper dette ikke så vil jeg få
testet rammen i en anden maskine og derefter processoren.

Evt. load bios defaults eller hvad det punkt nu hedder.

Men lige en ting. Hvad siger temp i bios lige når den er genstartet ?

/Brian

Fra : Per

Dato : 04-05-03 11:50

On Sun, 4 May 2003 10:22:00 +0200, Brian Møller <news@moellernet.dk>
wrote:

> [...]
>
>Evt. load bios defaults eller hvad det punkt nu hedder.
>
>Men lige en ting. Hvad siger temp i bios lige når den er genstartet ?

Tak, jeg lader svaret gå videre og jeg vil vende tilbage
når jeg hører om temperaturen.

mvh Per

Fra : Leony

Dato : 04-05-03 11:20

> [...]

> the system performance and reliability, make sure the frequency
> combination conforms to the specifications of your CPU, DIMM,

Reset BIOS med jumper på boardet.
Det kurerer i hvert fald mit CUV4X, når den besked vises (har kun fået
den frem når jeg har leget med overclocking).

Sæt i øvrigt CPU speed til auto i stedet for manual.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 05-05-03 10:03

Mange kan godt li´ at formatere, og det er da også en hurtig løsning, men
hvorfor dog slette alt hvad man har liggende på sin harddisk, bare for at få
skiftet sit styresystem.

Slet mapperne "Documents and Settings" - "Programmer" - "Windows" og
installer så din XP igen.

Bo

Fra : Peter \(8684\)

Dato : 07-05-03 15:57

> Mange kan godt li´ at formatere, og det er da også en hurtig løsning, men
> hvorfor dog slette alt hvad man har liggende på sin harddisk, bare for at

> skiftet sit styresystem.

Det begynder at blive OT... men what the hell.

Det mest fornuftige imho. er at lave en lille partition på ca. 5GB til sit
styresystem (evt. office og andre store programpakker), og så lægge alle
sine data på andre drev. På den måde kan man formatere og geninstallere sin
systempartition lige så tosset man vil uden at miste sine data
Man kunne evt. have en ghost-fil af sin systempartition liggende på et andet
drev så det kun tager 10min. at "geninstallere" styresystem mv.

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Allan / Kolding

Dato : 04-05-03 12:56

Når man skifter bundkort til andet skal man altid køre en rep- windows !!

Men alle de gamle instillinger fra det gamle bundkort herunder drivere
ligger stadig
i windows XP.XP husker alt !!! Så hver gang man gør det bliver maskinen mere
og mere langsom.
Gem post og små programmer m.m. på et andet drev eller
læg det gamle c-drev på et andet drev som ghostfil.
Så kan man altid finde det man mangler igen.

Start så forfra med ny windows med alle de nye drivere fra det nye bundkort.
HUSK ide driveren ! Det er da mange som glemmer.
Så for du en hurtig pc. Og det er med garanti.

PS. Alle nyrere Asus bundkort starter i Bios første gang ! og gør det også,
hvis du har skiftet CPUén ud.

KLIP

Fra : Bent \(Hobro\)

Dato : 04-05-03 15:36

prøv at se indlægget:
Nyt bundkort Thomas Krath 01-05-2003
måske kan Rasmus Wæhrens svar hjælpe dig

Fra : Per

Dato : 04-05-03 15:44

On Sun, 4 May 2003 16:36:20 +0200, "Bent \(Hobro\)"
<bela@NOtdcadslSPAM.dk> wrote:

>prøv at se indlægget:
>Nyt bundkort Thomas Krath 01-05-2003
>måske kan Rasmus Wæhrens svar hjælpe dig

Takker. Det lyder da meget fornuftigt.
Jeg giver beskeden videre til min kammy og
håber på at det løser hans problem.

mvh Per

Fra : Per

Dato : 05-05-03 18:40

En tak til alle som kom med gode råd.

Maskinen kører nu som den skal. Det hjalp at
starte helt forfra med Windows XP.

Tusind tak for hjælpen venner.

mvh Per