Sort opstartsskærm - hvad mangler jeg at k~
Fra : Thomas Krath

Dato : 01-05-03 11:11

Hej!

Jeg har et problem - min computer står i sort under opstart og kan ikke en
gang tælle rammene op el. vise noget på skærmen.

Jeg har prøvet følgende for at løse problemet:
- skiftet PSU til en anden der virker
- skiftet grafikkort til en anden der virker
- taget alle unødvendige indstikskort samt drev fra
- kontrolleret at harddisken ikke er stået af ved at sætte denne i en anden
PC
- skiftet alle IDE kabler (inkl. floppy) til andre der virker
- slette CMOS
- taget batteriet ud af bundkortet samt sat det i igen
- skiftet RAM klodsen til en anden der virker
- skiftet skærm til en anden der virker
- kontrolleret at CPUen ikke er brændt af ved at kigge på den (så ikke
afbrændt ud)
- taget CPU køler samt CPU ud af bundkortet, renset dette og sat det i igen
- skiftet CPU fan til en som kører med højere hastighed for at kontrollere
at det ikke er CPU fanens hastighed der er skyld i maskinens manglende
opstart

.... den eneste jeg kan se jeg mangler, er at skiftet bundkortet til et
andet?!

Systemet er følgende
ECS K7S5A
AMD 1700XP
Kingston 256MB DDR PC2100
IBM 120GXP 40GB
ASUS GeForce 2GTS 32 MB
Aopen kabinet
Chiftech PSU

Hvad gør jeg galt? Kan det passe at mit bundkort pludselig ikke virker?
Jeg har ikke sat nye dele i maskinen de sidste par måneder, og fejlen er
pludselig opstået.

Jeg har i øvrigt aldrig haft problemer med bundkortet før.

Mvh/Thomas

Fra : Claus Krogsgaard

Dato : 03-05-03 18:22

Tjae alt er muligt, men CPUen kan også være skadet selvom det ikke altid er
synligt...

/Claus

Fra : Kenneth Bon

Dato : 04-05-03 07:51

"Thomas Krath" <tkrath@SLET.hotmail.com> wrote in message
> Hej!

[klip]

> [...]
> pludselig opstået.
>
> Jeg har i øvrigt aldrig haft problemer med bundkortet før.

Det har jeg - næsten alle de problemer, du kan tænke dig at der kan opstå :)
Jeg købte en CPU i januar - i marts holdt den op med at virke - den ville
ligesom hos dig ikke boote. Der var ingen synlige tegn på skade.

Mit bundkort ville ikke acceptere AGP-grafikkort - men kun PCI-kort - så jeg
købte så et nyt bundkort (samme mærke og model - hvor dum kan man være :) -
så nu virker begge dele igen.

Jeg har så bare fået det problem, at første gang den booter op, så standser
den og giver sort skærm inden Windows loades.. når jeg trykker reset virker
det fint... - sætter jeg frekvensen på CPU'en ned til 1100 (det er en XP
1700+) - så virker det uden problemer - og jeg har snart prøvet alt... tror
jeg må ned i butikken med maskinen :(

/Kenneth

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 04-05-03 14:12

Kenneth Bon wrote:
> [...]
> ned til 1100 (det er en XP 1700+) - så virker det uden problemer - og
> jeg har snart prøvet alt... tror jeg må ned i butikken med maskinen :(

Så tyder det mere på et Ram problem.Har du 2 stænger ram.vis du har,så tag
den ene stang ud og forsøg igen.
Jeg havde et lignende problem med mit Soltek bundkort og det viste sig at
være rammene der fejlede.

//Henrik

Fra : Kenneth Bon

Dato : 04-05-03 16:15

"Henrik Sørensen" <sam@fjerndettegames.dk> wrote in message

> [...]
> den ene stang ud og forsøg igen.
> Jeg havde et lignende problem med mit Soltek bundkort og det viste sig at

Nej jeg har kun 1 blok og det er DDR - og den er testet i anden maskine. Har
testet alt bortset fra CPU og bundkort...

/Kenneth