Hvad gør I....
Fra : Louise Viborg

Dato : 17-05-03 15:30

.....når jeres hund får færden af en hare eller fugl, og stormer efter
den? Der må da være andre end mig, der har stået i sådanne
situationer. I diisse tilfælde mister hunden ofte hørelsen *G*

Mvh. Louise & Baluka (som ofte mister hørelsen når han ser en fugl
eller en hare)
www.shunozahra.dk
www.glemte-katte.dk

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-05-03 16:00

"Louise Viborg" <nospam@shunozahra.dk> wrote in message
[klip]
> ....når jeres hund får færden af en hare eller fugl, og stormer efter
> den? Der må da være andre end mig, der har stået i sådanne
> situationer. I diisse tilfælde mister hunden ofte hørelsen *G*

Hejsa Louise

Desværre kan jeg ikke give dig et godt råd. Herhjemme har vi nemlig også en
vil-døv hund i denne tid Derfor håber jeg, det er i orden, at jeg er med
på en lytter her, så jeg måske også kan få et par råd med på vejen.

Vaks mister helt og aldeles al hørelse og glemmer alt om god opførelse, når
han får færten af en fugl, en hare eller noget andet.

Netop nu er der et hav af små fugleunger og et liv i rederne rundt omkring,
hvorfor han slet ikke er til at styre på en hel tønde land. Vi har valgt
hele tiden at have ham i snor frem for at have ham til at gå løs de steder,
hvor han ellers plejer at gå løs - på private steder i parentes bemærket.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Louise Viborg

Dato : 17-05-03 16:41

Hej Karina!
Vi har en flexline til Baluka, som han har gået i i et stykke tid, der
hvor han plejer at gå løs. Sidst han gik løs, løb han simpelthen væk,
fordi han så en fugl. Til sidst kunne jeg slet ikke se ham mere. Det
var en meget ubehagelig oplevelse, så nu har han været i flexline i et
stykke tid. Idag ville jeg så lige prøve at gå løs med ham, så han fik
strukket rigtig ud. Vi er nemlig ikke hjemme iaften, så det var jo emd
at få en god lang tur ud af det hvor han fik brugt en masse energi.
Det gjorde han bestemt også!!! På vej mod den ene ende af marken, gik
det rigtig godt. Han spænede rudnt og hyggede sig, lige i nærheden af
mig, og jeg havde ret godt kontrol over ham. På vej tilbage kom der en
hare farnede og Baluka efter (det så altså lidt sjovt ud, for han
hoppede præcis ligesom haren *G*) Jeg kaldte og kaldte alt hvad mine
lunger kunne holde, men han var DØV, og han stormede (hoppede) op ad
en bakke og videre ud af en kornmark. Og da det så gik op for ham, at
den kunne han vidst ikke fange alligevel, så slog hørelsen pludselig
til igen. TRor du så ikke han laver samme nr med en fugl, da vi gå ned
ad bakken igen! Håbløst....
Nu må vi håbe vi får nogle gode råd, for det er jo bedst for dem at
kunne løbe løs og strække sig ud når vi går tur. Når han er i flexline
og han ser en fugl, som han skal til at løbe efter, så er det nok at
jeg siger"Nej!". Så stopper han op og kigger bare efter den.

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
www.shunozahra.dk
www.gemte-katte.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-05-03 17:09

On Sat, 17 May 2003 16:30:03 +0200, Louise Viborg
<nospam@shunozahra.dk> wrotd:

>....når jeres hund får færden af en hare eller fugl, og stormer efter
>den? Der må da være andre end mig, der har stået i sådanne
>situationer. I diisse tilfælde mister hunden ofte hørelsen *G*

,,,,,,,,,hvis hunden har mistet hørelsen så skal den jo til læge
nej jeg tror at jo flere gange hunden får held med at løbe videre
imens man kalder på den, jo mere almindeligt vil det blive for den, og
jo mere sikker bliver den på at der ikke sker noget ved at løbe videre
selv om ejeren kalder. Så det gælder vel bare om at undgå det og så
selvfølgelig rose den når den endelig kommer, min hund har et par
gange også løbet videre selv om jeg har kaldt og han har kigget
tilbage på mig og derfor vidste jeg at han havde hørt det, og så
gælder det jo om at få fat i hunden imens den er på vej væk, hvad der
kan være rigtig svært , for min han vender om når jeg er tæt nok på
ham til at næsten få fat i ham, og jeg kan jo ikke straffe ham for at
vende om!? hmm man har set nogen gøre det aligevel, men det skulle jo
være nytteløst , hmm det er nok det sværeste problem at løse omkring
hunde , så jeg vil da også se om der skulle komme gode råd her.

Fra : Tina

Dato : 18-05-03 00:21

> [...]
> situationer. I diisse tilfælde mister hunden ofte hørelsen *G*
>
> Mvh. Louise & Baluka (som ofte mister hørelsen når han ser en fugl

Hej Louise og andre

Puha jeg føler med jer. Jeg bor et sted hvor der er en forfærdelig
masse harer, og jeg har et par gange været tilskuer til at, min ellers
så lydige hund, ignorerede alle ordrer og fløj ud over sti, "mark" (på
størrelse med en mini-put fodboldbane) og en enkelt gang også vej, i
den håbløse jagt efter en hare.

Når han var i snor forsøgte han ikke noget - dummere er han jo ikke.
Men situationen var uholdbar, og frustrerende, da han som skrevet
normalt er god til at lystre. Da han ikke kunne finde ud af at høre
efter, fik han ikke lov til at løbe alt for langt væk (jo længere
hunden er væk, jo sværere har den som regl ved at lystre...) Og når
han var uden snor var jeg ekstremt opmærksom!

Et par gange skete det at en hare hoppede frem, men da han nu var tæt
på mig og jeg var meget årvågen så vi den/dem på samme tid, og jeg
kaldte på ham, da han blev stående fyrede jeg en hurtig dæk-kommando
af...... og han lagde sig! Jo flere possitive oplevelser han fik -
altså megen ros (i form af godbid el bold og lys stemme. Hvad der nu
passer bedst til den enkelte hund) i forbindelse med at han ikke satte
efter en hare, jo mere sikker blev han i "øvelsen". Jo mere sikker han
blev, jo mere slækkede jeg på min årvågenhed (ikke smart, men måske
meget naturligt) Og så skete det en enkelt gang at en hare stort set
sprang frem mellem hans forben, og han satte efter den før jeg havde
opdaget noget som helst... Og efter dem jeg løb! (må ha' set enormt
komisk ud!!) Hunden skal fanges og "straffes" mens den gør noget
forkert, og ikke - som Punish vist også skriver - når den reagere på
vores kommando. Efter dette måtte vi (næsten, da han jo ikke helt
havde haft succes med at stikke af) starte forfra igen....Men jeg var
igen meget vågen på vores tur og han måtte ikke løbe ½ km foran mig.
Og igen var der masser af positive oplevelser.

Sidste gang vi mødte en hare på vores tur, opdagede jeg det ved at min
hund stod og kiggede på at en hare løb sin vej foran ham, kan min
glæde beskrives.......

Mvh og held og lykke!

Tina

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-05-03 11:29

Hej Tina!
Hvor langt løber din hund fra dig, siden du kan nå at få fat i den
inden den sætter af efter en harer?
Her hvor vi bor, er der utrolig mange harer og fasaner, men bare en
gråspurv er nok til at han glemmer alt omkring ham og fiser afsted.
Der hvor han går løs er der mange kornmarker. Det er et kæmpe sted,
med kornmarker så langt øjet rækker, og lige pludselig kan der komme
en harer farende ud fra marken, og så kan jeg ikke nå at få fat i ham
før han er smuttet. Jeg har en gang bare prøvet at lade ham være, så
han selv kom tilbage når han fandt ud af at jeg ikke var der. Det
gjorde han bare ikke.

Fra : Tina

Dato : 18-05-03 16:39

Louise Viborg <nospam@shunozahra.dk> wrote in message news:<8rnecvc6tfm6kor83sba6vdvbsm026km68@4ax.com>...
> [...]
> før han er smuttet. Jeg har en gang bare prøvet at lade ham være, så
> han selv kom tilbage når han fandt ud af at jeg ikke var der. Det

Hej Louise
Hvis du mener den gang han stak af efter haren, så var han væk på to
sek., og jeg havde ingen mulighed for at få fat på ham - end ikke
Wilson Kipketer ville ha' været i stand til det! Det går bare hurtigt!
Men i og med jeg løb efter ham, var han meget flov, da han endelig
vendte om. Her kunne jeg (desværre) ikke tillade mig at skælde ham ud,
da han jo var stoppet og på vej hjem til mig, men han kom i snor.

Der er stor forskel på hvor langt hunde løber væk fra, og er
opmærksomme på, føreren, når man er ude at gå. Min er (blevet) meget
opmærksom på hvor jeg går, og løber generelt ikke ret langt væk fra
mig. Han løber næsten altid fri, da han er nem at kalde til sig. Når
han er fri, må han stort set løbe så langt væk, som det passer ham.
Men han får ikke lov til at løbe hen, hvor jeg ikke kan se ham eller
holde øje med hvad der kommer. De steder jeg ved, der er mange harer
etc. får han besked på at holde sig til mig. Da vi i starten gik på
den "mark" hvor der er mange harer fik han ikke lov til, at løbe mere
en et par meter foran mig. Så følte jeg mig i stand til at gribe ind
og ikke mindst belønne i det øjeblik (!) han lystrede, og det har
altså virket. Jeg vil aldrig stole på ham 100 %, men vi er da nået et
stykke, synes jeg. Og når vi nu går på den omtalte "harer-mark" har
han da også større frihed, netop fordi han er blevet så god til at
lystre, men jeg vil da stadig aldrig gi' ham lov til at fise rundt på
må og få, som han får lov til andre steder.

Jeg tror at Baluka ville ha' rigtig godt af, at der sker meget på
jeres ture. Forstået på den måde at du er udstyret med lækkerier, bold
hvad som helst som han er mest glad for. Når du så er ude at gå med
ham skifter du konsekvent retning - og du må gerne hoppe rundt og
opføre dig tåbeligt. Så snart han vender om for at følge dig, roser du
og belønner. Det kunne også være rigtigt godt, hvis du kunne lokke en
kæreste/veninde med og ved disse lejligheder, skulle denne person
holde Baluka, mens du løbende gemmer dig et sted i skoven. Under stor
ståhej, så han ikke er i tvivl om at hans elskede mor forlader ham.
Når du har gemt dig slipper den "medskyldige" Baluka, som jeg stærkt
går ud fra vil styrte hen efter dig. I starten skal det ikke være så
svært - ej heller for nemt - han skulle nødig miste interessen!! Når
han finder dig roser du ham i vilden sky, "slåsser" lidt med ham med
hans ynglings bamse/bold. Han skal ikke være i tvivl om, at han bare
har været dygtig! De her ting skal være med til at gøre Baluka mere
opmærksom på dig. Nu skal jeg selvfølgelig ikke gøre mig for klog på
jeres "problem" over nettet, men det lyder lidt til, at han ved, at du
nok skal sørge for at få ham med hjem. Her lærer han at det er hans
job at holde øje med dig. Hvis det lykkes tror jeg også du vil ha'
større succes med at holde ham væk fra fugle-jagter etc.

Mvh Tina

Fra : Leyna

Dato : 19-05-03 18:00

On Sun, 18 May 2003 12:28:37 +0200, Louise Viborg
<nospam@shunozahra.dk> wrote:

> [...]
>før han er smuttet. Jeg har en gang bare prøvet at lade ham være, så
>han selv kom tilbage når han fandt ud af at jeg ikke var der. Det

Når min hund "mister hørelsen" når han er ude uden snor, så plejer jeg
at vende om og begynde at løbe i modsat retning. Har du prøvet det?
Vaks skal altså ikke nyde noget af, at "mor" smutter fra ham, og jeg
har ham lynhurtigt i nærheden igen.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Louise Viborg

Dato : 19-05-03 19:24

Hej Leyna!
Det har jeg prøvet, men på det tidspunkt er Baluka allerede over alle
bjerge, så han opdager det slet ikke. Jeg har også prøvet bare at lade
ham løbe og så bare vente, men det hjælper heller ikke.

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retreiver)
www.shunozahra.dk
www.glemte-katte.dk

Fra : Leyna

Dato : 20-05-03 01:48

On Mon, 19 May 2003 20:24:01 +0200, Louise Viborg
<nospam@shunozahra.dk> wrote:

>Det har jeg prøvet, men på det tidspunkt er Baluka allerede over alle
>bjerge, så han opdager det slet ikke. Jeg har også prøvet bare at lade
>ham løbe og så bare vente, men det hjælper heller ikke.

Heraf kan jeg så kun udlede at Vaks er mere mor-syg end Baluka.
*Sorry* Det var mit bedste bud, og det har virket glimrende her, så
jeg mente det var forsøget værd...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 20-05-03 08:00

Tue, 20 May 2003 02:48:05 +0200, Leyna wrote:

>Heraf kan jeg så kun udlede at Vaks er mere mor-syg end Baluka.
>*Sorry* Det var mit bedste bud, og det har virket glimrende her, så
>jeg mente det var forsøget værd...

Det er skam også den rigtige metode Leyna, men er hunden på
forhånd kommet for langt væk, ta'r det jo kun sek. inden den
er så langt væk, at man ikke kan nå den.

--
Mvh Sonja P. sonpet***@pc.dk http://www.sonpet.dk

Bevar naturen...Sylt en rotte.

Fra : Leyna

Dato : 20-05-03 12:39

On Tue, 20 May 2003 09:00:21 +0200, x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrote:

>Det er skam også den rigtige metode Leyna, men er hunden på
>forhånd kommet for langt væk, ta'r det jo kun sek. inden den
>er så langt væk, at man ikke kan nå den.

Jeg vidste ikke, at det skulle gøres på den måde. Jeg prøvede det
bare, og selvom Vaks har fået pludselige problemer med at høre, så
virker ørene på mystisk vis, når han hører at mor er på vej væk!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Louise Viborg

Dato : 20-05-03 18:17

Hej Leyna!
Jeg ved ikke om det ligefrem har at være morsyg eller ej. Det har vel
noget at gøre med hvor stort flokinstinktet er hos den enkelte hund.
Og Baluka kan jo ikke høre at jeg går min vej når han bare er en gul
plet i horisonten.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-05-03 11:37

> [...]
> den? Der må da være andre end mig, der har stået i sådanne
> situationer. I diisse tilfælde mister hunden ofte hørelsen *G*

Jeg har lært Balto at komme på fløjten og det' tilsyneladende så effektivt
at han "på rygraden" snurrer rundt og kommer tilbage! Fandt ud af
forleden hvor effektivt det var, da 2 ænder lettede ½ meter fra ham... Han
indledte jagten, men så snart jeg havde fået fat i fløjten og fløjtede
snurrede han rundt og kom hen på plads!

Jeg synes Tina's historie er glimrende:) Det lydder som fremgangsmåden for
dig! Tina... Kan godt forstå du var stolt!:)

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-05-03 12:55

Hej Rinnie!
Vi har også sådan en fløjte, som jeg prøver at lærer ham at han skal
komme tilbage på. Han er jo opdraget med hundefløjte, men det må være
en anden end den jeg har, for den reagere han ikke på. Men det kommer
jo nok på et tidspunkt. Jeg tror også det er bedre for hunden, at have
en lyd som kommando til at komme tilbage, end at man står der og råber
og skaber sig åndssvag *G*

Fra : x Vuf x

Dato : 18-05-03 23:16

Sun, 18 May 2003 13:54:59 +0200, Louise Viborg wrote:

> [...]
>jo nok på et tidspunkt. Jeg tror også det er bedre for hunden, at have
>en lyd som kommando til at komme tilbage, end at man står der og råber

Sådan en fløjte kan indstilles...
Prøv at dreje den lidt og bliv ved med at afprøve, til han reagerer.

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

En computer og en kat har begge en del hemmeligheder,
de ikke deler med andre.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-05-03 00:55

> Sådan en fløjte kan indstilles...
> Prøv at dreje den lidt og bliv ved med at afprøve, til han reagerer.

Det kommer an på hvilken fløjte det er... Loise har ben-fløjten med trille i
den ene side og alm. i den anden ende... Den kan ikke indstilles...

Fra : x Vuf x

Dato : 19-05-03 14:00

Mon, 19 May 2003 01:54:50 +0200, R. Ilsøe wrote:

>Det kommer an på hvilken fløjte det er... Loise har ben-fløjten med trille i
>den ene side og alm. i den anden ende... Den kan ikke indstilles...

Nååå... Jeg har kun haft dem af metal.

Fra : Louise Viborg

Dato : 19-05-03 17:19

Ja, det er nemlig en hornfløjte vi har. Måske vi skulle købe en af
metal.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-05-03 17:20

> Nååå... Jeg har kun haft dem af metal.

Jeg har lige fået en af ben i dag til Shanti... Nøjjj en dejlig klang den
har! Rigtig smukt udformet fløjte med en mild, rund tone. Er helt
forelsket i den! Det er en enkelt-fløjte uden trille i.

Rinnie

Fra : Louise Viborg

Dato : 19-05-03 17:17

NÅ!!! Det stod der slet ikke i brugsanvisningen, men det vil jeg da
prøve. Bare han nu ikke har glemt det

Fra : Tina

Dato : 18-05-03 16:42

"R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com> wrote in message news:<ba7noe$1864$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>...

> [...]
> forleden hvor effektivt det var, da 2 ænder lettede ½ meter fra ham... Han
> indledte jagten, men så snart jeg havde fået fat i fløjten og fløjtede

Det er flot! Især fordi han er stukket af!

> Jeg synes Tina's historie er glimrende:) Det lydder som fremgangsmåden for
> dig! Tina... Kan godt forstå du var stolt!:)

Jeg takker

Selvfølgelig har det også været hårdt arbejde, men det har da klart
været det hele værd, når man så er vidne til hvordan han i sådan en
situation bliver stående - uden kommando!

Mvh Tina

Fra : R. Ilsøe

Dato : 18-05-03 11:46

Loise har du overvejet at prøve at starte op på noget markprøve-træning med
ham? Det lydder i mine ører som om han har et stort jagt-hjerte hvilket jo
ikke er unaturligt for en retriever. Ved træning lærer hunden feks. at den
ikke må sætte efter apporten før den har fået lov samtidig med at han får
styrret sin lyst til vildt!

Rinnie

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-05-03 12:57

Hej Rinnie!
Jo, det ville jeg gerne. Jeg har bare ikke set nogen muligheder her
omkring. Men jo, han ahr et meget stort jagthjerte. Mere ned jeg kan
huske min gamle golden retriever havde. Han var også godt til at komme
tilbage hvis min mor piftede. Hvis hun ikke kunne råbe ham op, så
piftede hun istedet for, og det virkede på ham. Jeg kan bare ikke
pifte *G*

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 18-05-03 16:25

> [...]
> den? Der må da være andre end mig, der har stået i sådanne
> situationer. I diisse tilfælde mister hunden ofte hørelsen *G*

Tro mig, jeg STÅR i den situation! Boede "desværre" inde i byen, da jeg fik
Robin, hvorfor jeg gik mest op i at lære ham, at han ikke måtte løbe efter
ænder og andre hunde - det gik også fint. (det gjorde jeg ved at stopfodre
ham med alt muligt godt hver gang han så en and - og ved at forhindre, at
han nogensinde fik succes med det, altså ved at have ham i line). Men så
flyttede jeg lidt udenfor byen, hvor Robin selvfølgelig stadig skulle have
lov til at løbe løs..... Efterhånden kan jeg ikke tælle, hvor mange gange
han har lukket ørerne..... og hvad værre er, det påvirkede også generelt mit
indkald, for når det ikke galdt, når han løb efter harer, hvorfor skulle det
så gælde, mens man står og snuser til noget lækkert?

Robin er stadig ikke kureret, men vi kæmper! Det jeg gør er ALTID at have
ham i en lang line, i områder, hvor der er harer. Den slæber bare efter ham,
så jeg kan træde på den, hvis det skulle være nødvendigt. Samtidig træner
jeg så generelt indkald med ham, dvs. kald ind, rose og fri igen. Så laver
jeg "fristelser", dvs. binder et kaninskind i en lang elastiksnor, som så
udløses, når Robin er lige i nærheden. Fordelen ved dette er, at jeg
kontrollerer situationen og kan nå at sætte hurtigt ind og stoppe ham.
Herefter roser jeg ham, og belønningen er, at han får lov til at få
kaninskindet og lege med.

En anden ting, jeg arbejder med, er hans afstand til mig. Robin er meget
aktiv og vil gerne løbe stærkt. Derfor er jeg nødt til at arbejde intenst
med at holde ham indenfor en fem-metersgrænse, da det er den afstand, jeg
bedst kan kontrollere. Jeg kalder ham simpelthen ind, hver gang han kommer
for langt væk, så han lærer, at det ikke er lov at gå længere væk før jeg
siger til.

Endnu en ting jeg har prøvet er at forlade ham. Det virker på langt de
fleste hunde, men ikke på Robin. Vi gik simpelthen ud om natten, Robin løb
efter en hare, og jeg gik min vej.... meget langt væk. Efter en halv time
havde jeg ikke nerver til det mere og gik tilbage - Robin hyggede sig
gevaldigt og var absolut ikke interesseret i at komme med hjem

Husk at jo flere gange han får succes med at løbe efter noget, jo bedre
indlært bliver adfærden - så stop det hurtigst muligt! Ros og godbidder
virker ikke længere på Robin, da haren simpelthen er for motiverende, men er
ellers den løsning, jeg helst ville ty til. Derfor må jeg have indkaldet
"indbygget" så meget i ham, at han simpelthen reagerer pr. refleks - men det
er hårdt arbejde!

Held og lykke
-Trine

Fra : Louise Viborg

Dato : 18-05-03 16:44

Hej Trine!
Den vil jeg lige tænke lidt over
Baluka er også meget glad for at løbe stærkt, så det er svært at holde
ham indenfor en vis grænse. Han er blevet bedre til det, men jeg vil
stadig gerne have ham tættere på.
Jeg ved ikke hvilket miljø han er vokset op i før, men ejg fik afvide
da jeg købte ham, at han var meget glad for at løbe løs, men hvilke
hunde er ikke det

Iøvrigt, da vi var ude at gå idag, gik han løs hvor han plejer, og
lige da jeg gav ham fri, kom der en fugl flyvende høøøøøjt oppe i
luften. Det var bare en sort plet, men Baluka stormede efter den, ud i
kornmarken, og så kunne jeg ikke se ham. Så var der jo ikke andet at
gøre end at vente. Og pludselig kunne jeg se en lille gul plet der
hoppede rundt langt væk. Jeg kaldte og fløjtede og fik endelig hans
opmærksomhed og så kom han tilbage. Men han kommer først tilbage når
fuglen/haren er væk og han har droppet at fange den.

Det kaninskind med elastik, hvordan har du lavet det? Er det en kort
eller lang elastik og hvordan sidder den fast til kaninskindet?

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)
www.shunozahra.dk
www.glemte-katte.dk

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 18-05-03 17:20

> Det kaninskind med elastik, hvordan har du lavet det? Er det en kort
> eller lang elastik og hvordan sidder den fast til kaninskindet?

Hehe, det er en temmelig hjemmekonstrueret ting.... masser af små
køkkenelastikker, der er sat sammen til en ca. 3 meter lang "snor", der så
kan strækkes temmelig langt. De er så bundet fast om et kaninskind i den ene
ende og et træ i den anden. Kaninskindet spændes fast til en pind e.l. og
frigøres i det hunden løber forbi.....

-Trine

Fra : Ann K

Dato : 18-05-03 17:26

> Kaninskindet spændes fast til en pind e.l. og
frigøres i det hunden løber forbi.....

<> Øv... hvorfor kan man ikke lave sådan noget i "model Jogger" *sss*

Mvh Ann - og Dise, som _igen_ har forsøgt at "æde" en jogger heldigvis
havde jeg flexline på hende...

Fra : Pia J

Dato : 18-05-03 20:11

> [...]

> lige da jeg gav ham fri, kom der en fugl flyvende høøøøøjt oppe i
> luften. Det var bare en sort plet, men Baluka stormede efter den, ud i

Hihi, jeg har nogen herreskægge billeder af Max fra sidste sommer, hvor en
veninde var på besøg og havde en drage med. Max knoklede rundt og skældte
den ud og prøvede at hoppe op og fange den.

:Pia

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 18-05-03 19:42

Hej Louise

Jeg er ikke tilhænger af straf som andre herinde vist er i denne tråd,
jeg mener at positiv forstærkning er at foretrække..

At straffe hunden er ikke noget hunden lærer ret meget af, får den
dårlige oplevelser kan man risikere at den dels bliver mere usikker og
herved bliver det endnu værre at indlære noget med hunden og man kan
også risikere at den udfører en ordre af angst, og ikke af glæde, der
er vel ikke noget værre at se på end en hund der kryber for deres
ejere, vel..

Jeg ved at det jeg nu skriver får flere til tasterne, men jeg ved også
at det er muligt, trods stærke instinkter i de enkelte hunde, man kan
sagtens ændre en bestemt uønsket adfærd i en hund, ligegyldig hvad det
nu er man vil ændre på. Jeg siger IKKE det er nemt og noget man gør på
en time, men muligt er det. Og at standse en hund i et løb efter
byttedyr, eller andet de elsker at løbe efter pga. hyrdeinstinkter
eller andet har jeg haft stor succes med, ved netop dels at være
yderst opmærksom på mine hunde og nå at fange dem i sek. de er på vej
i løb, og JA det ER svært i starten, men muligt er det.

Jeg har gjort det at jeg har fundet et eller andet de også elsker at
få som belønning, eller et stykke legetøj som de KUN får af mig når vi
træner/arbejder. Eller giver en bestemt lyd der gør at de VED der sker
noget godt. - dette ser i jo så er noget man bygger langsomt op, og
jeg har også haft dem i line undervejs når vi har trænet, ikke for at
straffe dem, men for de ikke har kunnet tage det legetøj jeg bruger og
løbe med det og herved belønne dem selv. Jeg gør så det at jeg kalder
på hunden og så får de det der lækre, de elsker, HVER GANG. Når man så
er helt sikker på dette virker og hunden har fattet at den type "kald"
mor giver, giver sjov og leg, kan man så øge grænsen, med f.eks. en
flexiline, jeg skælder IKKE ud og straffer IKKE hunden hvis den ikke
gør det rette, dog får den bare ikke den der lækre belønning...det er
positiv forstærkning og det har jeg kun gode erfaringer med, hundene
fatter vildt hurtigt hvad det er det drejer sig om og man behøver ikke
selv blive negativ og skælde ud...dejlig form for træning

Med de hunde jeg har hjulpet med indkald, er det kun succes oplevelser
jeg kan fortælle om, begge mine egne hunde kan stoppes selv i FULD
fart og også ude i lang afstand hvor hunden pludselig ser meget lille
ud, et enkelt fløjt og hunden vender i samme fart og spurter hen til
deres meget stolte og glade ejer

Jeg håber at jeg har beskrevet dette godt nok og at det ikke
misforståes, selvom der nok er nogen der vil dette...

Kort fortalt er det altså noget med at se og lære af sin hunds adfærd,
rose/leg når det er det rette - ejeren skal altid være den der er det
allermest interessante, og ikke skælde ud for det giver ikke den
bedste og hurtigste indlæring for hunden, det giver højst mennesket
afløb for aggressioner, og hvorfor så ikke bare købe en boksebold i
stedet, det er billigere og ingen dyr lider i processen

Beklager det lange indlæg, men det er jo ikke helt nemt at forklare
tydeligt uden..

Håber dette hjælper jer, held og lykke med det

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-05-03 20:44

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> wrote in message
[klip]

Hejsa Jeanette

Jeg tillader mig lige at hoppe ind i Louises tråd. Jeg har - som nævnt -
samme problem med Vaks, der er en cocker(blanding) - altså en race med et
udpræget jagtinstinkt.

> Jeg er ikke tilhænger af straf som andre herinde vist er i denne tråd,
> jeg mener at positiv forstærkning er at foretrække..

Helt enig. Jeg er afgjort, afgjort heller ikke tilhænger af at straffe min
hund, hvilket jeg da heller aldrig har gjort og heller aldring kunne finde
på.

Jeg synes, din metode lyder rigtig god, og jeg ville virkelig ønske, at vi
herhjemme kunne lære det.

Jeg kan forstå på dig, at metoden er én, der kræver en del træning, hvilket
er lidt et problem for os; ikke fordi vi ikke gerne vil træne, men fordi
Vaks har et dårligt hjerte der gør, at han ikke kan tåle at overanstrenge
sig med for meget træning.

Foruden den omstændighed, at Vaks løber væk fra os, hvilket i sig selv ikke
er en ønskelig adfærd, bevirker det dårlige hjerte også, at det er ganske
usundt for ham at sætte efter eksempelvis en fugl - han kan ganske enkelt
ikke tåle det. Løsningen for os er så at holde ham i snor, hvilket vi dog
heller ikke er alt for glade for, da han elsker at løbe rundt. Han vil
selvfølgelig mere, end han faktisk kan holde ud. Vi har dog efterhånden
fundet ud af, hvor hans tålegrænse ligger, og vi stopper, når vi ved, at han
er ved at være for træt.

Det optimale ville selvfølgelig være, at der fandtes en metode, der ikke
krævede al for hård fysisk træning, men det er naturligvis ikke sikkkert, at
det er andet end ønsketænkning.

Nå, men dette her blev vist en længere smøre. Ville egentlig bare sige, at
jeg synes, din metode lyder fantastisk god. Jeg vil prøve at se, om man kan
arbejde med den - i små mængder

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 19-05-03 07:39

Hej Karina

Først vil jeg lige sige at denne metode - positiv forstærkning ikke
kræver meget træning, jeg træner ikke længe, kun i korte sektioner,
men det er så intensivt, måske i 10 min. - konsekvens og glæde er alt
det kræver...
-så I KAN lære det...også netop fordi at dette er baseret på den
enkelte hunds "niveau" - det er vigtigt at man lærer at se på sin hund
og forstå hvornår den er "fyldt op" - det er jo forskelligt fra hund
til hund og ejerne har ofte den der "jeg-skal-lige-prøve-en-gang-til"
denne lyst skal man lære at styre for HUNDENs skyld...

På en times gåtur, bruger jeg måske 15. min. i det hele på at lave
bestemte øvelser, alt efter hvad der er vigtigst for mig at hunden
lærer...så ingen overanstrengelse her, dette gør at hunden netop
ELSKER at arbejde med dig, fordi du stopper FØR den er "fyldt op" i
sit hoved...

Du arbejder med hunden på dens præmisser, og du kan starte hjemme i
stuen under reklamer med at bruge den der lækre gufting til at få din
hund til at forstå at når du siger (eksempel) hundens navn og kom, og
ligeså snart at hunden har øjenkontakt med dig støtter du hunden med
rosende ord, og når den så er henne ved dig, leger i eller den får
dens guffer, det er ikke så overanstrengende, vel?
Det er en kontaktøvelse dette starter med, herved får din hund hurtigt
opfattelse af hvad det er du ønsker, ofte er det jo sådan at vi som
ejere er lidt "sløsede" og ikke gør det samme HVER gang, hvordan skal
hunden så vide hvad det er du ønsker fra den?

Jeg ville gerne hjælpe dig/jer og I er velkomne til at ? mere eller
kontakte mig privat for mere hjælp, jeg står gerne til rådighed..

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-05-03 11:34

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> wrote in message
[klip]>
> Jeg ville gerne hjælpe dig/jer og I er velkomne til at ? mere eller
> kontakte mig privat for mere hjælp, jeg står gerne til rådighed..

Hejsa Jeannette

Tusind tak for, at du har givet dig tid til at dele dine fantastisk gode råd
og erfaringer med os. Vi vil straks begynde arbejdet med Vaks efter de
kriterier, du har belyst.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 18-05-03 23:25

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> wrote in message
> Hej Louise
>
> Jeg er ikke tilhænger af straf som andre herinde vist er i denne tråd,
> jeg mener at positiv forstærkning er at foretrække..

Det tror jeg vist er klart for de fleste, at jeg heller ikke er! Jeg mener
bare, at man er nødt til at stoppe denne adfærd, da den i den grad er
selvforstærkende - derfor en lang line!

> [...]
> også risikere at den udfører en ordre af angst, og ikke af glæde, der
> er vel ikke noget værre at se på end en hund der kryber for deres

Fuldt ud enig - i øvrigt får du heller aldrig en terrier til at krybe for
sin ejer.... den løber s.... bare den anden vej

> [...]
> sagtens ændre en bestemt uønsket adfærd i en hund, ligegyldig hvad det
> nu er man vil ændre på. Jeg siger IKKE det er nemt og noget man gør på

Ja, det mener jeg jo også i teorien, men har desværre ikke haft særlig megen
succes i denne her omgang - simpelthen fordi jeg ikke har fået trænet på det
i tide - og fordi jeg engang stolede for meget på min hund, hvilket jeg
bestemt ikke gør mere

> [...]
> yderst opmærksom på mine hunde og nå at fange dem i sek. de er på vej
> i løb, og JA det ER svært i starten, men muligt er det.

Ja, men det kræver vel også, at hunden er indenfor en radius, hvor det er
muligt at "holde øje" med den?

> Jeg har gjort det at jeg har fundet et eller andet de også elsker at
> få som belønning, eller et stykke legetøj som de KUN får af mig når vi
> træner/arbejder.

Hmmm, kan ikke få ham til at tage YNDLINGSbolden, trækketovet, frikadeller,
pølser, lever eller kogt kylling, hvis han kan se en hare..... Klikkeren
reagerer han overhovedet ikke på, hvis de er i nærheden. Nogen gode forslag?
Og ja, dette er ting, han ikke normalt har adgang til - kun i forbindelse
med træning. Bolden i lang tid endda kun i forbindelse med indkald - uden
effekt....

> [...]
> fatter vildt hurtigt hvad det er det drejer sig om og man behøver ikke
> selv blive negativ og skælde ud...dejlig form for træning

Ja, men hvis den aller-allermest positive forstærkning er haren - hvad gør
man så?

> [...]
> fart og også ude i lang afstand hvor hunden pludselig ser meget lille
> ud, et enkelt fløjt og hunden vender i samme fart og spurter hen til

Gælder dine tilbud om træning stadig for os med problemer? For jeg er klart
villig til at prøve alt - koste hvad det vil.

> Jeg håber at jeg har beskrevet dette godt nok og at det ikke
> misforståes, selvom der nok er nogen der vil dette...

Nope, den eneste, der har misforstået det er Robin Han har simpelthen
ikke læst bøgerne godt nok.....

> [...]
> afløb for aggressioner, og hvorfor så ikke bare købe en boksebold i
> stedet, det er billigere og ingen dyr lider i processen

Hmm, jeg kan altså ikke hamle op med harer.....

> Beklager det lange indlæg, men det er jo ikke helt nemt at forklare
> tydeligt uden..
>
> Håber dette hjælper jer, held og lykke med det
>
> Jeannette Svensson/..asko

I teorien ikke så meget nyt her, men hvis du mener du kan hjælpe mig i
praksis og har tid, vil jeg meget gerne høre fra dig.

-Trine

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 19-05-03 07:38

Hej Trine

Du kan sagtens standse en uønsket adfærd med positiv forstærkning, men
det der jo er svært at vende for sig selv er jo at når man har haft en
dårlig oplevelse, så stoler man ikke længere på sin hund, og ubevidst
sender du så signal til hunden om at den HELT klart løber...og det gør
den jo så
-at vende den i sig selv kan være lidt af en bakke at komme over, men
det er heller ikke umuligt

Når en hund løber væk fra sin ejer, prøver den jo bare at sige at
dette kan jeg ikke li' - det er heller ikke rart at se...det næste og
eneste den kan gøre hvis den ikke kan løbe væk er...at sige fra ved at
bide, og pludselig er ejerens frustrationer ført ned i en stakkels
lille hund der kun prøver at lære ejeren at forstå den..

Som jeg har nævnt i et andet indlæg, kan du starte denne skønne metode
hjemme, hvor du starter indlæringen med det allerbedste hunden ved,
som belønning, når hunden er sikker på hvad det er du mener, kan du så
øge afstanden, eller kalde på hunden på uventede tidspunkter, så den
kommer til dig og får SAMME reaktion HVER gang.
-jo hurtigere hunden reagerer, jo mere leg og ros..og TRO nu på hunden
ikke...har man i sin underbevidsthed liggende at den HELT sikkert
løber, så GØR den det...men bliv ved alligevel, metoden virker...

Og du skriver at hunden vel bør være indenfor en radius hvor man kan
se den....jeg slipper aldrig mine hunde ud af syne, de får lov at løbe
langt, men de er ALDRIG væk fra mit synsfelt, er det sket at de er
gået "egne" veje, har jeg fra hvalp leget gemmeleg, så de holder øje
med mig, kan du tro...

Hvis du har prøvet alle de legesager og guffer, hvor er det så din
indlæring har ændret sig, har du slækket undervejs måske? - hvad med
at du har et stykke harepels med dig, han KUN får når han reagerer på
dit indkald?
Jeg tror at noget du har gjort har fået ham til at vælge at lbe fra
dig, du har ikke være spændende nok i forhold til..en hare Husk at
denne indlæring er altså anderledes, og jeg tror at gør du som jeg har
beskrevet, vil det ændre sig, men du må ikke lave om undervejs...mange
har haft samme indstilling som du giver her, og de er alle kommet
tilbage noget tid efter og har sagt ; SUCCES - så JEG tror på dig, gør
du også??

Og ja, mit tilbud gælder da for alle, kan jeg hjælpe andre til at
forstå og hjælpe deres hunde til en gladere ejer, så er JEG glad...
- jeg tager mig tid, hvis nogen ønsker det, så du skal være
velkommen...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 19-05-03 15:49

> [...]
> dårlig oplevelse, så stoler man ikke længere på sin hund, og ubevidst
> sender du så signal til hunden om at den HELT klart løber...og det gør

Ja, hvis der er harer, så gør han! Ellers ikke....

> [...]
> bide, og pludselig er ejerens frustrationer ført ned i en stakkels
> lille hund der kun prøver at lære ejeren at forstå den..

Øhhh, det er muligt, min hund ikke kan lide mig, men..... Tror ikke ligefrem
jeg er kendt for, at lade mine frustrationer gå ud over min hund, men klart
jeg synes det er generende, at jeg ikke kan lade ham gå løs i nærheden af,
hvor jeg bor, fordi der er så mange harer. Men det har da aldrig nogensinde
været grund nok til, at jeg har straffet ham, jeg ved ikke helt, hvor du har
den idé fra? Jeg holder ham bare i en lang line, for at han ikke skal få
mere succes med sine jagttogter. En af grundpillerne i træning med positiv
forstærkning er jo netop, at føreren gerne skal kontrollere forstærkerne....
og det gør jeg altså ikke, når han jager harer.

> [...]
> ikke...har man i sin underbevidsthed liggende at den HELT sikkert
> løber, så GØR den det...men bliv ved alligevel, metoden virker...

Selvfølgelig, det ligner meget min måde, at træne indkald på. Jeg starter
bare med at klikke og belønne for, når hunden selv kommer imod mig. Først
når den ofte begynder at gøre dette af sig selv, sætter jeg "kommando" på.
Det fungerer strålende i alle andre situationer end med harerne..... Og jeg
kan jo ikke rigtig belønne ham for at blive ved mig, når han er fuldstændig
paralyseret over synet af haren - han spytter alt ud igen og ænser mig ikke.

> [...]
> langt, men de er ALDRIG væk fra mit synsfelt, er det sket at de er
> gået "egne" veje, har jeg fra hvalp leget gemmeleg, så de holder øje

Selvfølgelig skal hunden ikke være ude af syne, men der er da forskel på,
hvor hurtigt man når at reagere når hunden er henholdsvis 5 eller 20 meter
væk. Desværre har jeg ikke haft Robin helt fra hvalp, så han har ikke helt
været modtagelig for gemmemetoden. Han holder alligevel ganske godt øje med
mig, når altså der ikke er harer i nærheden.

> [...]
> indlæring har ændret sig, har du slækket undervejs måske? - hvad med
> at du har et stykke harepels med dig, han KUN får når han reagerer på

Det har jeg allerede, det kan bare ikke opveje en levende hare.... I øvrigt
har min indlæring ikke ændret sig, jeg må bare konstatere, at jeg er kommet
lidt til kort her.... Det grundlæggende spørgsmål er jo, hvad man gør, når
en adfærd allerede er blevet forstærket, og jeg ikke kan finde på en
forstærker, der vejer tungere.

Havde det været hunde, mennesker etc. han løb efter havde jeg jo kunnet
sætte kontrollerede miljøer op, og starte på en afstand, hvor der stadig er
kontakt og så forstærke det. Men da jeg ikke lige har en kaningård i
baghaven, og de jægere jeg kender ikke er interesserede i at få en terrier
på besøg, så er det meget svært at kontrollere stimulusen.

> Jeg tror at noget du har gjort har fået ham til at vælge at lbe fra
> dig, du har ikke være spændende nok i forhold til..en hare

Øh, ja, det er jo hele sagens kerne.... Hvordan bliver jeg spændende nok?

Husk at
> denne indlæring er altså anderledes, og jeg tror at gør du som jeg har
> beskrevet, vil det ændre sig, men du må ikke lave om undervejs...

Den er vel ikke så anderledes fra rendyrket klikkertræning, som er den måde
jeg har lært ham alt andet, eller?

mange
> har haft samme indstilling som du giver her, og de er alle kommet
> tilbage noget tid efter og har sagt ; SUCCES - så JEG tror på dig, gør
> du også??

Tjaeh, ikke med mindre jeg virkelig finder på et eller andet spændende....
måske en levende hare i lommen

> [...]
> forstå og hjælpe deres hunde til en gladere ejer, så er JEG glad...
> - jeg tager mig tid, hvis nogen ønsker det, så du skal være

Jeg vil altid gerne lære mere, men hvor holder du til?

-Trine

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 21-05-03 06:51

Hej igen Trine

Det jeg skrev om hunde der løb fra deres ejer, var nu ikke ment på
dig, men du nævnte selv et eksempel om at en terrier bare løber fra
deres ejer, derfor min skrivemåde

Som jeg ser meget af det du skriver, så er det meget din indstilling
der efter meget erfaring siger at det er negativt udfald der kommer ud
af at prøve forskellige ting, det skinner igennem på alt hvad du
skriver, er du godt klar over det?
Det er starten på at ALT hvad du prøver FEJLER, for du sender nu
ubevidste signaler til din hund, det er dem der bliver opfanget; du
VED at din hund "slukker" og ænser intet når en hare er nær, siger
du...og når du siger det, tja så er det selvopfyldende profetier, om
du vil...det du sender ud kommer også retur, og det er hvad du har
sendt ud til din hund...

Jeg ved godt at det kan lyder hammer irriterende, men det er faktisk
meget ens egen indstilling man skal arbejde med, jeg har selv måtte se
på min indstilling fordi min hund også har haft de der "sluk" perioder
for bestemte ting, men jeg blev ved med at tro at det nok skulle ændre
sig, og ved at tro dette, så endte det til min fordel, men det ER
noget der tager LANG tid, min hund er nu 6 år og jeg har ikke kunne
arbejde ordentligt med den i dens første 4, så tal om at have
tålmodighed

Hvis din hund er i flexi line og bliver paralyseret og ikke ændser
dig, så har du stadig en mulighed for at få kontakten igen, da han jo
så ikke er løbet fra dig
Så ville jeg bevæge mig ind foran ham for at få ham til at vende sig
væk fra haren og komme med dig igen, stadig med klikker/ positiv
forstærkning...og så må jeg også ? hvad ville han gøre hvis der var en
hare/kanin i et bur foran ham?
Kunne du starte her med at træne ham til at se på en levende kanin
uden han "spiser" den? - her kan du så nemlig opbygge det du ønsker
han skal gøre når han ser en i naturen...

Det med at være hurtig med at reagere - jeg har Border collier og for
at de skal mene at man er en god stabil leder, skal du faktisk helst
være 2 skridt foran dem så du er forudseende og god fører...tal om at
have hurtige reflekser til mig...hvis jeg kan, kan du også lære at se
adfærd på din hund inden den har besluttet hvad den er på vej til at
gøre...jeg har mødt flere mennesker der har retrievere og de har haft
samme indstilling som du og ment at man IKKE kunne se på hunden når
den havde tænkt at løbe...dog er de kommet tilbage og sagt at det KAN
man faktisk godt, men man skal lære at se de der små bitte signaler på
hunden og det er dem man ikke altid er opmærksom på, fordi det går så
stærkt...men med øvelse i at se på hundens adfærd, så ser man
pludselig det man ikke kunne før..

Jeg ved at det er svært når man ikke har haft hunden fra start, men
det du skal gøre er at starte forfra - du må "slette" alt det du ikke
ønsker at hunden gør, det er det der er så tidskrævende, for vaner er
meget besværlige at ændre på, men ikke umulige..jeg ville prøve om der
ikke er en byggelegeplads i nærheden af hvor du bor, eller et barn det
har en kanin som I kan øve jer på, men selvfølgelig under
kontrollerede forhold, så ingen dyr lider overlast, her KAN du jo så
starte forfra og herved putte anden adfærd i din hund, tror du ikke?

Jeg bor iøvrigt lidt udenfor københavn, hvor er du i verden?
Jeg vil gerne hjælpe dig videre, hvis nogen af de ideer jeg har kan
bruges..

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 21-05-03 14:39

> [...]
> du...og når du siger det, tja så er det selvopfyldende profetier, om
> du vil...det du sender ud kommer også retur, og det er hvad du har

Det er selvfølgelig rigtigt, men det er også derfor han altid er i lang line
nu. Så kan det nemlig ikke gå galt og jeg kan opføre mig langt mindre
"panisk".

> [...]
> noget der tager LANG tid, min hund er nu 6 år og jeg har ikke kunne
> arbejde ordentligt med den i dens første 4, så tal om at have

Tålmodighed har jeg i hvert fald masser af..... det lærer man ligesom, når
man insisterer på at træne lydighed med en terrier Men sk... sjovt er
det!

> [...]
> Så ville jeg bevæge mig ind foran ham for at få ham til at vende sig
> væk fra haren og komme med dig igen, stadig med klikker/ positiv

Det er også det, jeg gør nu, men problemet har været, at han stressede så
meget over haren, at han ikke ville spise noget.... Har dog fundet en
løsning - jeg har sådan en "bæltepose" til at have godbidder i, den fungerer
fint som "mulepose" og så spiser han Det er han faktisk blevet ret vild
med at få lov til. Men måden han spiser på i de situationer er lidt
pudsig..... Han spiser fuldstændig manisk, ligesom når der er fyrværkeri -
han simpelthen bare kaster det i sig, som om han har lært, at det tager
toppen af stressen?

> [...]
> uden han "spiser" den? - her kan du så nemlig opbygge det du ønsker
> han skal gøre når han ser en i naturen...

Har faktisk en meget flink dyrehandler, der tit lader os komme ind. Her kan
han fint sidde og se paralyseret på kaninen (jeg synes bare det er så synd
for den stakkels kanin....), hvor jeg så kan komme til at rose ham for
kontakt med mig.

Vi har i øvrigt brugt samme metode med katte (de katte, der er rundt omkring
her er enormt flabede og sidder bare og ser på ham). Vi har trænet meget med
katte som tilskuere, hvor han så stadig kan koncentrere sig om mig. Faktisk
har det virket så godt, at i går, da vi gik ned af en lille sti forbi
blokken, kunne vi næsten ikke passere en kat, der lå midt i det hele. Robin
lagde sig simpelthen ned, da han så den, og så lå han og så skiftevis på mig
og katten - Gæt om han fik masser af ros Problemet var bare, at han ikke
var til at få med videre og katten flyttede sig ikke, så vi måtte gå den
anden vej.....

> [...]
> hunden og det er dem man ikke altid er opmærksom på, fordi det går så
> stærkt...men med øvelse i at se på hundens adfærd, så ser man

Jeg kan sagtens se på ham, når noget er ved at ske, men da er det allerede
for sent. I den lange line kan jeg få ham til at sidde og så rose ham, men
havde han ikke haft den på, såeh..... tror jeg kun jeg havde set bagpoter

> [...]
> kontrollerede forhold, så ingen dyr lider overlast, her KAN du jo så
> starte forfra og herved putte anden adfærd i din hund, tror du ikke?

Jo, men er det ikke lidt synd for den stakkels kanin? Har i øvrigt overvejet
selv at købe en, men synes måske det er lidt ekstremt....

> Jeg bor iøvrigt lidt udenfor københavn, hvor er du i verden?
> Jeg vil gerne hjælpe dig videre, hvis nogen af de ideer jeg har kan
> bruges..

Århus, men det er da før sket, at jeg er smuttet til København for at få
hjælp Tusind tak for tilbuddet.

-Trine

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 23-05-03 10:24

Hej Trine

Jeg synes også det er fint at du har din hund i lang line, og jeg ved
det er svært at slippe angsten for at hunden løber og man står der og
føler sig dum fordi man ikke kan kalde sin hund til sig...har selv
været der og synes det var pinligt
Og jeg har lært at meget af angsten jo ligger i at man VED hunden
løber...og man ikke tror på den kommer når man jo kalder igen, selv 1.
gang den så lystrer, bliver man så overrasket at man glemmer at rose
og så stopper hunden igen og løber i modsat retning igen - for ejeren
var jo ikke interessant nok.. ups, hvor har jeg stået der også

Kan du evt prøve det jeg har skrevet til Louise i den foregående
besked til hende? - det med at træne langt fra en kanin i bur og
herved få ham til at reagerer positivt på det du gerne vil have ham
til? - tror du det kunne virke? - min gamle hund havde også så meget
stress i starten på hans agility karriere at han heller ikke ville
spise, men langsomt kan man godt bygge det op så det de stresser over
mindskes fordi de bliver aktiveret af en med andre øvelser og ting nær
det der stresser dem...

Det er kanont det med katten, og det er netop det at denne metode som
du allerede er sporet ind på, jo virker og de husker netop alt det
gode de jo lærer, men man skal jo bare vide at tålmodigheden testes
lidt, hvis man ikke er vant til at arbejde med racer der er hmm..meget
selvstændige

Og det med at se på hunden, er jo netop det jeg skrev før, du skal
være opmærksom og handle FØR din hund beslutter at den måske ville
løbe...det ER svært, men ikke umuligt at se...hele kropssproget
fortæller det oftest på hunden, vi ser bare på hovedet, ligesom vi gør
på mennesker, men hunde er jo ikke helt mennesker, og vi skal ofte
bare lære at se bedre efter på vores små guldklumper...

Det er da ærgeligt vi bor så langt fra hinanden, men ellers er tlf jo
opfundet, så er det nemmere at få ideer, hvis man løber tør for dem,
men du er jo opfindsom nok ser jeg, så jeg tror også at du bare skal
fortsætte med at ? omkring dig, for en eller anden skal nok give en
ideer til at komme videre, hvis man går istå. det oplever jeg selv
meget ofte også ved at se andre træne med deres hunde...

Jeg håber at du prøver det med at komme nærmere en kanin gradvist og
arbejde med din hund samtidig, for sidder din hun bare og stirrer, får
du jo ikke puttet en anden adfærd i ham, men forstærker bare hans
instinkter...håber du melder tilbage, hvordan det går...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 23-05-03 18:13

Hejsa gruppe!
Sikke mange gode forslag der er kommet, jeg har i hvert fald rigeligt
at gå i gang med.

Trine skrev dette:
> [...]
> og katten - Gæt om han fik masser af ros Problemet var bare, at han ikke
> var til at få med videre og katten flyttede sig ikke, så vi måtte gå den

Jeg bor også i Århus, måske du kan give et lille hint om hvor jeg kan
finde disse flabede katte?? Her hvor jeg bor, drøner kattene nemlig
afsted så snart de ser mig og hundene, og det tænder jo hundene endnu
mere.

Jeg har været lidt for flittig til at slette, men det var vist
Jeanette der skev dette:

Jeanette, hvis nu man træner dette, og hunden/-e er helt vilde og
opkørte, hermed mener jeg, at de slet ikke vil kigge på mig eller
spise/lege med noget, fordi de er optagede af at stirre på dyret, og
hvis jeg slap linen, ville de drøne derhen, hvordan skal man så gribe
det an? Mener du at jeg bare skal være i nærheden af dyrene (det
gælder både undulater, kaniner, katte..og sikkert også andre dyr) og
bare forholde mig roligt indtil hunden også er rolig? Hvad nu hvis den
ikke bliver rolig... Gode råd modtages gerne, tak.

Og Trine der skrev dette:
> Jo, men er det ikke lidt synd for den stakkels kanin? Har i øvrigt overvejet
> selv at købe en, men synes måske det er lidt ekstremt....

Tænk, det overvejer jeg også selv nu...

Med venlig hilsen

Mette + 2 letantændelige schnauzere

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 26-05-03 19:04

Hej Mette

Jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive det jeg mener I bør arbejde med
på anden vis end jeg allerede har gjort, men måske er det nemmere at
tale sammen eller at mødes, jeg er åben og står gerne til rådighed,
hvis det ønskes, bare send mig en privat mail, så finder vi ud af en
anden og lidt bedre måde at kommunikere på når det gælder emner som
dette...

Når hundene er meget tændte er det svært at få kontakt, men har man
mulighed for at have de dyr hos sig som ens hunde tænder på, kan det
jo godt lade sig gøre at få dette stress under kontrol, også uden de
andre dyr skal lide eller stresses...det er et ? om håndtering og at
ejeren også formår at udvise lederskab og overblik..det er svært,
nogle gange, jeg ved det godt, men jeg har altså selv bordere der har
tændt på løbere, cykler, fodgængere, og alt andet i bevægelse, så jeg
er helt med på de problemer i har, men det er altså lykkedes for mig
at kunne stresse mine hunde ned så de kunne modtage mine
informationer, også selvom instinktet er stærkt, så tror jeg også at I
kan...

Jeg ville selv starte langt fra det "problem" mine hunde tændte på og
arbejde med hunden med lydigheds og lege øvelser og så gradvist gå
nærmere og nærmere
og hele tiden være det der var mest interessant, så her er det jo op
til dig hvad du må gøre for at blive "den lækreste undulat"
Alt gælder, det er dig der er fører og du VIL have hundens
opmærksomhed, og KUN med positiv forstærkning, så din fantasi har frit
løb, jeg har også måtte være opfindsom, og det gav pote jeg blev
så spændende at min gamle hund ikke kunne se på andet end mig, det var
næsten irriterende...men også kun næsten, for hvor mange kan prale af
at blive gloet efter hver gang man går på gaden?

Jeg håber at det lykkedes for jer at få jeres hundes opmærksomhed, og
jeg råder gerne mere hvis det ønskes..

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Louise Viborg

Dato : 21-05-03 15:04

Hej Jeanette!
Hvirdan vil du foreslå man øver med en kanin?
Min søster har en kanin, som Baluka har hilst på mens den var i bur.
Vi åbnede lågen op og så stak han hovedet ind i buret til kaninen, og
det syntes de begge var emget sjovt.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 23-05-03 10:22

Hej Louise

Jeg ville LANGSOMT starte med at vænne hunden til kaninen, ved at
starte langt fra kaninen(i bur) og rykke nærmere og nærmere(dette
trænes ad flere gange og korte sekvenser ad gangen), hele tiden mens
jeg arbejdede med hunden og legede/gav guffer og gav hunden
forskellige øvelser så den vænner sig til kaninens lugt og lyde, mens
den arbejder sammen med mig, så den fokuserer på mig hele tiden og
kaninen er en "biting" der er ok at have nær sig...husk at processen
tager tid, og man kan og bør ikke presse hunden mere end den kan
klare, stop hellere før den bliver træt..

Det eksempel du har givet med hunden der har haft hovedet i buret er
jo stressende for kaninen og det er synd...og ikke meningen...ingen
dyr bør lide overlast fordi mennesker ikke har lært at vise respekt og
hensyn for dem...det er min overbevisning..

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Louise Viborg

Dato : 23-05-03 12:33

On 23 May 2003 02:22:28 -0700, asko1@ofir.dk (Jeannette Svensson)
wrote:

> [...]
>dyr bør lide overlast fordi mennesker ikke har lært at vise respekt og
>hensyn for dem...det er min overbevisning..

L: Jeg er 100 % sikker på at min søsters kanin ikke blev stresset af
det. De stod og snusede til hinanden, og kaninen tog det hele stile og
roligt. Han er vant til heste, så en hund er nærmest et "lille" dyr
for ham