/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Mazda 626 1,8 i, erfaring som cv trækker ~
Fra : www.analogfoto.dk La~


Dato : 17-05-03 14:48

Hej

Jeg skal køre 5000 km i ferien, med en vogn på lige under 1000 kg. men jeg
føler at der skal køres med mange omdrejninger for at der sker noget. Der er
105 hp at gøre godt med.

Kan det gå at køre i 4. geer det meste af vejen (når den er kommet i fart)

Leif L



 
 
Robinson (17-05-2003)
Kommentar
Fra : Robinson


Dato : 17-05-03 14:53

Det kan sagtens lade sig gøre. Du får svært ved at finde en bil, hvor du kan
køre i 5. gear hele vejen.
God ferie!!!!

Jan.


"www.analogfoto.dk Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ec63dc6$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hej
>
> Jeg skal køre 5000 km i ferien, med en vogn på lige under 1000 kg. men jeg
> føler at der skal køres med mange omdrejninger for at der sker noget. Der
er
> 105 hp at gøre godt med.
>
> Kan det gå at køre i 4. geer det meste af vejen (når den er kommet i
fart)
>
> Leif L
>
>



kro90 (18-05-2003)
Kommentar
Fra : kro90


Dato : 18-05-03 12:46

Hej
Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Har igennem flere år kørt til Balaton
søen i en Mazda 1,8, med campingvogn
Du kan sagtens køre i 4 gear, men 5 kan også bruges på de lange lige
strekninger, Min sidste mazda havde også 105 HK, men den før havde 90 HK,
Der er ingen problemer, heller ikke hvis du tager over 'bakkerne' i
Tyskland.

"www.analogfoto.dk Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message
news:3ec63dc6$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hej
>
> Jeg skal køre 5000 km i ferien, med en vogn på lige under 1000 kg. men jeg
> føler at der skal køres med mange omdrejninger for at der sker noget. Der
er
> 105 hp at gøre godt med.
>
> Kan det gå at køre i 4. geer det meste af vejen (når den er kommet i
fart)
>
> Leif L
>
>



Carsten Stage (18-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 18-05-03 21:35

www.analogfoto.dk Langgaard wrote:

> Jeg skal køre 5000 km i ferien, med en vogn på lige under 1000 kg.
> men jeg føler at der skal køres med mange omdrejninger for at der
> sker noget. Der er 105 hp at gøre godt med.

Du skal bruge de omdrejninger der er nødvendige for at klare opgaven. Hvis
du bare afstemmer fart og gearvalg får du ikke besvær.

> Kan det gå at køre i 4. geer det meste af vejen (når den er kommet i
> fart)

Ja da - ingen problemer i det - men jeg vil da tro at du også på ded lange
lige stræk kan bruge 5. gearet.

Sørg for at køre den lange tur med frisk olie og nyt filter. Få samtidig
kontrolleret kølersystemet som kommer på arbejde på en sådan tur.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk


Ole Larsen (19-05-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 19-05-03 22:07


"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> wrote in message
news:ba8qpn$kse$1@news.net.uni-c.dk...
> www.analogfoto.dk Langgaard wrote:
>
> > Jeg skal køre 5000 km i ferien, med en vogn på lige under 1000 kg.
> > men jeg føler at der skal køres med mange omdrejninger for at der
> > sker noget. Der er 105 hp at gøre godt med.

Hvorfor al den snak om HK når det i virkeligheden er et stort
drejningsmoment ved et lavt
omdrejningstal der betyder noget.
Derfor er dieselbiler som regel gode til at trække CV uden at de har
specielt mange HK.
Mvh
Ole




Carsten Stage (19-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 19-05-03 22:53

Ole Larsen wrote:

> Hvorfor al den snak om HK når det i virkeligheden er et stort
> drejningsmoment ved et lavt
> omdrejningstal der betyder noget.

Nja... Bilens moment er et udtryk for hvor mange kræfter den har ved et
givent omdrejningstal, et udtryk for, hved hvilke omdrejninger du har mest
trækkraft. Det der er vigtigt for en god trækker er at der er det fornødne
moment over et så stort omdrejningsområde som muligt.

Hvis sammenligningen går på en motor med 120 hk/6500 rpm og et moment på
215nm/4000-5000rpm - og en motor på 90 hk/4000 rpm og moment på
175nm/1900-3000 rpm så vil den første være i stand til at trække det største
læs men den sidste langt mere behagelig i daglig brug.

> Derfor er dieselbiler som regel gode til at trække CV uden at de har
> specielt mange HK.

Ikke dieselbiler som sådan - men alle trykladede motorer har generelt et
stooort moment over et bredt område nede hvor de ikke roterer for hurtigt.
Derfor er de bedste trækkere ofte både diesel og trykladede og i den
forbindelse har diesel fordelen på grund af den bedre driftsøkonomi.

Forholdet mellem hk og moment har efterhånden været oppe så mange gange i
news:dk.fritid.bil at du let vil kunne finde mere herom i den gruppe.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk


Ole Larsen (20-05-2003)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 20-05-03 18:52


"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> wrote in message
news:babjof$gai$1@news.net.uni-c.dk...
>
> Hvis sammenligningen går på en motor med 120 hk/6500 rpm og et
moment på
> 215nm/4000-5000rpm - og en motor på 90 hk/4000 rpm og moment på
> 175nm/1900-3000 rpm så vil den første være i stand til at trække det
største
> læs men den sidste langt mere behagelig i daglig brug.

Ja Carsten det du siger her bekræfter jo kun det jeg siger.
Bilens HK siger i sig selv intet om hvor god den er til at trække CV.
Det afgørende er en flad momentkurve med et så stort moment som
muligt.
At momentkurven er flad betyder jo blot at man har tilstrækkelig
trækkraft også ved lave omdrejninger
= mere behagelig kørsel.
Derfor undrer mig blot at hver gang nogen spørger om hvorvidt deres
bil er i god til
at trække CV så nævner man intet om momentet men men taler straks om
HK.
De to motortyper du her sammenligner har så vidt jeg kan se ikke meget
med hinanden at gøre.
120HK/6500 rpm 215nm/4000-5000 rpm ligner en moderne 16 ventilet motor
der typisk har sit største moment ved forholdsvis høje omdrejningstal
90 hk/4000 rpm 175 nm/1900-3000 rpm ligner for mig at se en 8 ventilet
motor.
Jeg er da fuldstændig enig med dig i at den sidste motor vil være mere
behagelig at bruge
forudsat momentet er stort nok til at trække den aktulle CV.Hvis ikke
må der geare ned alt for til
og motoren vil en stor del af tiden køre med næsten maksimalt
omdrejningstal.

> Ikke dieselbiler som sådan - men alle trykladede motorer har
generelt et
> stooort moment over et bredt område nede hvor de ikke roterer for
hurtigt.
> Derfor er de bedste trækkere ofte både diesel og trykladede og i den
> forbindelse har diesel fordelen på grund af den bedre driftsøkonomi.

Læg mærke til at jeg siger som regel.Selvfølgelig har trykladede
motorer sædvanligvis et større moment
men i sammenligning med en benzinmotor af samme størrelse må man sige
at dieselmotoren
sædvanligvis har det største moment.

Mvh
Ole



www.analogfoto.dk La~ (19-05-2003)
Kommentar
Fra : www.analogfoto.dk La~


Dato : 19-05-03 09:26

Hej


Tak for oplysningerne, nu er jeg mere rolig !





T. Hartung (21-05-2003)
Kommentar
Fra : T. Hartung


Dato : 21-05-03 22:23


"www.analogfoto.dk Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ec8951e$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hej
>
>
> Tak for oplysningerne, nu er jeg mere rolig !
>
>
>
>
og det kan du trygt være - husk som det også er nævnt kort andet steds alm.
16V motorer trækker bedst omkring 3.800 - 4.000 omdr./min sådan en er din -
skal du have "muskler" til din CV - så kom ikke under 3.500 omdr. og din
motor kan uden problemer trække op til 5.500 omdr. selv om konen måske
syntes det er synd for bilen - bare roligt se på din omdr. tæller - de er
bygget til det.

I alt beskedenhed kører jeg selv benziner med turbolader - så kan jeg
"næsten" køre 5.000 km i 5. gear hele vejen .. nja det jeg mener turbo/
TDI/HDI det er bare anderledes og afslappende med CV bag på.

God tur!!

mvh
T. Hartung



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste